Scielo RSS <![CDATA[Acción Psicológica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1578-908X20190002&lang=pt vol. 16 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST). Its validation for undergraduates from Buenos Aires, Agentina]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los enfoques de aprendizaje permiten conocer las preferencias que manifiestan las personas para enfrentar una tarea de aprendizaje específica. Una de las herramientas más difundidas para evaluar los enfoques de aprendizaje es el Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST), que en su versión abreviada permite valorar mediante 18 ítems tres enfoques de aprendizaje (Profundo, Superficial, Estratégico). Dada la importancia que este instrumento tiene para evaluar los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios, el objetivo de esta investigación es validar la versión española para el contexto argentino. Para ello se adecuó primero lingüísticamente el inventario a los modismos locales, para luego examinar evidencias de validez de constructo (análisis factorial exploratorio, confirmatorio, e invarianza factorial) y evidencias de validez concurrente. También se estudió la confiabilidad del instrumento mediante el análisis de consistencia interna. Se obtuvo una herramienta compuesta de 14 reactivos que posibilita evaluar los enfoques de aprendizaje Profundo, Superficial y Estratégico propuestos por la teoría. El modelo resultante de los procedimientos exploratorio y confirmatorio exhibió una adecuada invarianza factorial, y las dimensiones del inventario presentaron índices de consistencia interna superiores a .80. Además se obtuvieron evidencias de validez concurrente coherentes con la teoría y con resultados empíricos previos.<hr/>Abstract The study of approaches to learning enables the description of preferences manifested when facing a specific learning task. One of the most widespread instruments for assessing learning approaches is the Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST). In its short version of 18 items, the ASSIST measures three learning approaches (Deep, Surface and Strategic). Given that the availability of this instrument would be of great value and needed to research learning approaches in college students, the objective of this research was to develop an Argentinean version. To meet this end, the inventory underwent an initial linguistic adaptation to the local forms of expression and idioms. Then, construct validity was examined (exploratory and confirmatory factorial analysis, and factorial invariance) together with analyses of concurrent validity. Reliability was examined by means of analyses of internal consistency. The resulting 14-item instrument may be used to describe approaches to learning as proposed by the theory: Deep, Superficial and Strategic. The measure obtained by exploratory and confirmatory procedures showed an adequate factorial invariance. The dimensions of the inventory had internal consistency indexes greater than .80. Finally, evidences of concurrent validity were coherent with the theory and with previous empirical results. <![CDATA[Spanish adaptation of the Ego Resilience Scale (Ego-Resilience Scale ER89-R) in a sample of Entre Ríos, Argentina]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo principal de este trabajo consistió en evaluar las propiedades psicométricas de la adaptación a la lengua española de la Escala de Resiliencia del Yo Revisada (Ego- Resilience Scale - R) de Alessandri et al. (2007) y Vecchione et al. (2010) en población adolescente de Entre Ríos, Argentina de 11 a 17 años. Se analizó la validez de constructo, su invariancia en función del sexo y la edad y los niveles de fiabilidad. Se trabajó sobre una muestra no probabilística, intencional (N = 303). Los participantes eran estudiantes de nivel secundario, 95 varones (n = 95) y 208 mujeres (n = 208), radicados en la ciudad de Paraná, Entre Ríos. El instrumento sobre el cual se realizó la adaptación es un inventario breve, compuesto por 10 ítems y en su versión original se encuentra en inglés. La escala presenta dos dimensiones: Regulación Óptimay Apertura a la Experiencia de Vida. Los resultados del Análisis Factorial Confirmatorio permiten corroborar que la escala es multidimensional. Con respecto a la consistencia interna, el coeficiente de confiabilidad fue adecuado tanto para la puntuación total de la Escala como para las dos dimensiones analizadas separadamente. Se encontró que el modelo bifactorial se ajusta bien tanto a los varones como las mujeres, siendo invariante en cuanto al sexo y también en cuanto a la edad. Estos hallazgos son consistentes con lo propuesto por diversos autores. Así, es posible afirmar que las propiedades psicométricas de la adaptación al idioma español realizada en Entre Ríos, Argentina, de este instrumento son satisfactorios.<hr/>Abstract The main objective of this work is to evaluate the psychometric properties of the adaptation to the Spanish language of the Revised Self Resilience Scale (Ego-Resilience Scale - R) of Alessandri et al. (2007) and Vecchione et al. (2010) in the adolescent population of Entre Ríos, Argentina from 11 to 17 years old. He analyzed the validity of the construct, its invariance according to sex and age and the levels of reliability. It is required on a non-probabilistic, intentional sample (N = 303). The students were secondary level students, 95 men (n = 95) and 208 women (n = 208), based in the city of Paraná, Entre Ríos. The instrument on which the adaptation was made is a short inventory, consisting of 10 items and in its original version is in English. The scale has two dimensions: Optimal Regulation and Opening to the Experience of Life. The results of the Confirmatory Factor Analysis allow corroborating the scale is multidimensional. With respect to internal consistency, the reliability coefficient was adequate both for the total score of the Scale and for the two dimensions analyzed separately. They found that the bifactorial model fits both men and women well, being invariant in terms of sex and also in terms of age. These findings are consistent with what is proposed by various authors. Thus, it is possible to affirm that the psychometric properties of the adaptation to the Spanish language carried out in Entre Ríos, Argentina, of this instrument are satisfactory. <![CDATA[Validation of the morale questionnaire for military operational theaters]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract To assess the morale of the troops has been a concern of military leaders throughout history, mainly because of the level of involvement that this factor could have in the resolution of conflicts on the battlefield. The purpose of this research was to obtain evidence of the validity of the internal structure of the Morale Questionnaire used by the Spanish Armed Forces in military operations overseas. Two subsamples of 250 Spanish soldiers deployed on an international mission in Lebanon participated in the study. The questionnaire was applied at the beginning and at the end of the mission, respectly. The results obtained through Exploratory and Confirmatory Factorial Analysis and Structural Equation Modelling, allowed to assess the questionnaire statistically obtaining a tool that consists of 26 items, agglutinated in six factors. The theoretical dimensions of the original tool were mostly maintained. This will permit Spanish Armed Forces to have a reliable measuring instrument that will facilitate specific predictions about morale and its consecuences on the battlefield<hr/>Resumen Evaluar la moral de las tropas ha sido una preocupación de los líderes militares a lo largo de la historia, principalmente por el nivel de participación que este factor podría tener en la resolución de conflictos en el campo de batalla. El objetivo de esta investigación fue obtener evidencias sobre la validez de la estructura interna del cuestionario de moral utilizado por las Fuerzas Armadas Españolas en operaciones militares en el exterior. Dos submuestras de 250 soldados españoles desplegados en una misión internacional en Líbano participaron en el estudio. El cuestionario se aplicó al principio y al final de la misión. Los resultados obtenidos a través del Análisis factorial exploratorio y confirmatorio, así como el Modelo de ecuaciones estructurales, permitieron validar el cuestionario obteniendo estadísticamente una herramienta que consta de 26 ítems, aglutinados en seis factores. Las dimensiones teóricas de la herramienta original se mantuvieron en su mayoría. Esto permitirá a las Fuerzas Armadas españolas tener un instrumento de medición confiable que facilitará predicciones específicas sobre la moral y sus consecuencias en el campo de batalla. <![CDATA[Validation in ecuadorian population of the Child's Report of Parental Behavior Inventory (CRPBI)]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los estilos parentales han sido definidos bajo diversos modelos multidimensionales de complejidad diversa. Se ha optado por seleccionar un modelo parsimonioso y revalidar una herramienta de tres factores para la medición de los estilos de crianza en la República del Ecuador. Los análisis factoriales confirmatorios muestran un ajuste adecuado a estas tres sub-dimensiones de estilos parentales tanto para el estilo materno como para el paterno. En la población del Ecuador, se han encontrado diferencias significativas entre el Control y la Negligencia recibidas por los hijos por parte de los padres; apuntando un mayor Control y Negligencia materna hacia los hijos varones y un mayor Control de los padres hacia los hijos varones. De modo individual, existe un mayor Amor, mayor y menor Negligencia percibida por los hijos por parte de la madre. Las explicaciones de estos resultados están basadas en idiosincrasias culturales. El insumo principal de este estudio es la revalidación de una herramienta de diagnóstico familiar en la República del Ecuador con fines de investigación y tratamiento.<hr/>Abstract Parenting styles have been defined under various multidimensional models of diverse complexity. A parsimonious model has been chosen to revalidate a three factor questionnaire in order to measure parental styles in the Republic of Ecuador. Confirmatory factorial analysis show an adequate fit to these three factors model for both maternal and paternal styles. In the Republic of Ecuador, significant differences have been found between the Control and Neglect received by the children. A greater maternal Control and Neglect towards male children and greater paternal Control towards male children have been found. From an individual point of view, there is greater Love, greater Control and lesser Negligence perceived by the children on behalf of the mother. Explanations of these results are based on cultural idiosyncrasies. The main result of this study is the revalidation of a family diagnosis questionnaire in the Republic of Ecuador for research and treatment purposes. <![CDATA[Authoritarian parents and anger levels in athletes and physical practitioners]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este trabajo de investigación fue conocer las diferencias en los niveles de ira en los deportistas y practicantes de actividad física que presentan padres y madres con altos y bajos niveles de autoritarismo. La muestra se compuso de 502 deportistas y practicantes de actividad física españoles, con una edad comprendida entre los 18 y los 64 años (M = 27.76, SD = 9.11). Se utilizó un cuestionario sociodemográfico ad hoc, el Test Autoevaluativo Multifactorial de Adaptación Infantil (TAMAI), el Inventario de Expresión de Ira Estado-Rasgo (STAXI-II) y la Escala Oviedo de Infrecuencia de Respuesta (INF-OV). Los resultados mostraron mayores niveles de ira rasgo (p &lt; .05), temperamento (p &lt; .01), expresión interna de ira (p &lt; .01) e índice de expresión de ira (p &lt; .05) en aquellos deportistas y practicantes de actividad física con madre autoritaria alta. Por otro lado, los resultados mostraron mayores niveles de ira rasgo (p &lt; .01), temperamento (p &lt; .01), reacción de ira (p &lt; .01), expresión externa de ira (p &lt; .01), expresión interna de ira (p &lt; .01) e índice de expresión de ira (p &lt; .01), en los deportistas y practicantes de actividad física con padre autoritario alto. Se concluyó que los padres autoritarios y madres autoritarias influyen en los niveles de ira de los deportistas y practicantes de actividad física. Por otro lado, el padre con bajos niveles de autoritarismo mostró mayor relación con el control externo de ira por parte de los deportistas y practicantes de actividad física.<hr/>Abstract The objective of this research was to know the differences in anger levels in athletes and physical activity practitioners with high and low levels of authoritarian fathers and mothers. The sample consisted of 502 Spanish athletes and physical practitioners with an age range between 18 and 64 years old (M = 27.76, SD = 9.11). To measure the different variables were used, an ad hoc sociodemographic questionnaire, the Multifactor Self-Assessment Test of Child Adjustment (TAMAI), the State-Trait Anger Expression Inventory (STAXI-II) and the Oviedo Scale of Infrequency Response (INF-OV). The results showed greater anger levels (p &lt; .05), temperament (p &lt; .01), internal anger expression (p &lt; .01), and anger expression index (p &lt; .05) in the group of authoritarian mother athletes and physical practitioners. On the other hand, the results showed greater levels of trait anger (p &lt; .01), temperament (p &lt; .01), anger reaction (p &lt; .01), external anger expression (p &lt; .01) and anger expression index (p &lt; .01), in athletes and physical practitioners with high authoritarian father group. Regression analysis showed that a greater external anger expression is more likely to have a greater authoritarian father (OR = 1.12; p &lt; .01) and greater authoritarian mother (OR = 1.20; p &lt; .01). It was concluded that authoritarian fathers and authoritarian mothers influence the athlete´s anger levels. On the other hand, fathers with low authoritarian levels showed greater anger external control on athletes and physical practitioners. <![CDATA[Conceptual change in personal development groups: a case study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este estudio presenta el análisis de un caso como ejemplo de la utilización del Diferencial Semántico (DS) para la evaluación de los cambios de significado y de su estructura en casos individuales en contextos psicoterapéuticos. Este trabajo supone una ampliación del estudio previo (Gil Escudero y Rodríguez Zafra, 2012) en el que se presentaron los resultados sobre la eficacia de los Grupos de Crecimiento Personal (GCP) para contribuir al cambio del significado de algunos conceptos psicológicos centrales de los participantes en estos grupos. Estos cambios de significado se consideran como indicadores de los cambios emocionales, actitudinales y cognitivos, que se producen habitualmente como resultado de la participación en estas experiencias intensivas de grupo. El análisis conjunto de los datos del caso, indica que, tras la participación en la experiencia intensiva de grupo se valora en mayor medida el Yo y se considera como más benigno, sereno, con mayor bienestar subjetivo, más fuerte y dinámico, se percibe el Grupo como más positivo al considerarlo mejor y más valioso, más comunicativo y afectivo, más fuerte y dinámico, y más íntegro y auténtico; se valora más positivamente la Vida percibiéndose como más buena y valiosa, más auténtica y con mayor bienestar. No se encontraron cambios suficientemente significativos de los promedios del conjunto de participantes en los GCP en la valoración de la Madre y el Padre. En general, se produce una mejoría general del estado de ánimo que se refleja en el aumento global de los promedios de respuesta al conjunto del DS.<hr/>Abstract This study presents a case analysis as an exemplification of using the Semantic Differential (DS) for the assessment of the changes of meaning and its structure in individual cases in therapeutic contexts.This work entails an extension of the previous study (Gil Escudero y Rodriguez Zafra, 2012) where results about the efficiency of Personal Development Groups (PGG) to the change of meaning of some main psychological concepts of participants in these groups were presented. These changes of meaning are considered as indicators of the emotional, attitudinal and cognitive changes that usually turn out as a result of the participation in such intensive group experiences. The joint analysis of the case data indicates that, after participation in the intensive group experience, the I is valued more and is considered as more benign, serene, with greater subjective well-being, stronger and more dynamic, the perception is perceived. Group as more positive when considering it better and more valuable, more communicative and affective, stronger and more dynamic, and more complete and authentic; Life is valued more positively, perceiving itself as more good and valuable, more authentic and with greater well-being. No sufficiently significant changes were found in the averages of the group of participants in the CPG in the evaluation of the Mother and the Father. In general, there is a general improvement in mood that is reflected in the overall increase in the average response to the DS as a whole. <![CDATA[The family, permanent social group in organizations from a psychoanalytic perspective]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La familia, desde los Estudios Organizacionales, no es considerada como una organización, al no contar con elementos básicos que ésta requiere: conjunto de personas y grupos asociados para producir bienes o servicios, entre otros. Sin embargo, desde una perspectiva psicoanalítica, la investigación buscó mostrar que diversos factores existentes en las organizaciones formales, implícita o explícitamente, coexisten como parte de éstas y se encuentran estrechamente relacionados con elementos introyectados de origen por el sujeto a partir de la familia. Bajo una perspectiva metodológica de corte cualitativo, se realizó un estudio de caso en una empresa familiar de laboratorios clínicos. Los hallazgos indican que los integrantes, familiares consanguíneos o no, pueden reproducir conductas y comportamientos en espacios organizacionales familiares y establecer lazos afectivos, además de colaborar en los objetivos económicos esperados. Se concluye que la familia debe ser reconocida como la base nutricia socialmente de cualquier organización, para profundizar en su conocimiento, influencia e impacto en las organizaciones humanas.<hr/>Abstract The family, from the Organizational Studies, is not considered as an organization, since it does not have basic elements that it requires: a group of people and associated groups to produce goods or services, among others. However, from a psychoanalytic perspective, the research sought to show that various factors existing in formal organizations, implicitly or explicitly, coexist as part of them and are closely related to introjected elements of origin by the subject from the family. Under a qualitative methodological perspective, a case study was conducted in a family business of clinical laboratories. The findings indicate that members, blood relatives or not, can reproduce behaviors and behaviors in family organizational spaces and establish emotional ties, in addition to collaborating on the expected economic objectives. It is concluded that the family must be recognized as the socially nutritious basis of any organization, to deepen their knowledge, influence and impact on human organizations. <![CDATA[Impact of emotional activation on the recognition of emotions in adults with autism spectrum disorders and intellectual disability]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Uno de los síntomas nucleares de los Trastornos del Espectro del Autismo (TEA) es el déficit en el área socioemocional, mostrando patrones de respuesta atípicos ante los estímulos sociales y respondiendo con distintos niveles de activación o arousal (hiperexcitación o hipoexcitación). Algunas investigaciones han podido comprobar como la exposición a imágenes de valencia negativa tiene efectos en el reconocimiento posterior de emociones en población sin TEA. En cambio, los escasos estudios que existen acerca de la permeabilidad emocional en personas con TEA, muestran patrones atípicos de respuesta fisiológica ante la inducción de emociones. En la presente investigación se analiza la repercusión de la inducción emocional «negativa», a través de imágenes del International Affective Picture System (IAPS; Lang, Bradley y Cuthbert, 1995), en el reconocimiento de emociones a través del rostro mediante la Facial Discrimination Battery (FDB; Rojahn, Esbensen y Hoch, 2006), en un grupo de 31 personas adultas con TEA y discapacidad intelectual. Se realizó una ANOVA de medidas repetidas y los resultados demostraron la existencia de cierta «impermeabilidad» emocional, ya que la inducción de emociones no influyó en el reconocimiento emocional posterior. Estos resultados son coherentes con el modelo de hipoexcitación, que defiende que las personas con TEA experimentan menos excitación o recompensa cuando atienden a los estímulos sociales.<hr/>Abstract One of the core symptoms of Autism Spectrum Disorders (ASD) is the deficit in the socio-emotional area, showing atypical response patterns to social stimuli and responding with different levels of activation or arousal (hyperexcitation or hypoexcitation). Some investigations have shown how exposure to negative valence images has an effect on the subsequent recognition of emotions in a population without ASD. In contrast, the few studies that exist on emotional permeability in people with ASD show atypical patterns of physiological response to the induction of emotions. In the present investigation, the impact of "negative" emotional induction is analyzed, through images of the International Affective Picture System (IAPS, Lang et al., 1995), in the recognition of emotions through the face through Facial Discrimination Battery (FDB; Rojahn et al., 2006), in a group of 31 adults with ASD and intellectual disability. An ANOVA of repeated measures was performed and the results demonstrated the existence of a certain emotional "impermeability", since the induction of emotions did not influence the subsequent emotional recognition. These results are consistent with the hypoexcitation model, which argues that people with ASD experience less excitement or reward when they attend to social stimuli. <![CDATA[Effects of an intervention program based on job crafting behaviors on the work engagement of teachers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Research has evidenced that interventions to increase employees’ resources and decrease their work demands can enhance their work engagement. Objective assess the efficacy of an intervention program based on job crafting behaviors on the job crafting behaviors and work engagement of teachers. The sample consisted of 82 public education teachers divided in two groups. The intervention group consisted of 41 male and female teachers (81 % female), while the comparison group also consisted of 41 male and female teachers (79.1 % female). At the end of the intervention, the scores of the participants in the intervention group on the work engagement and job crafting behaviors scales were significantly higher than the scores in the comparison group. The findings recommend the implementation of intervention programs based on the job crafting behaviors, enhancing the teachers’ awareness of their demands and resources as a way to increase their work engagement.<hr/>Resumen Los estudios han puesto de relieve que es posible potenciar el engagement en el trabajo mediante intervenciones que buscan aumentar los recursos que el empleado posee y disminuir sus demandas laborales. El objetivo es evaluar la eficacia de un programa de intervención basado en los comportamientos de rediseño del trabajo en el engagement laboral de profesores. La muestra estaba integrada por 82 profesores brasileños de educación pública dividida en dos grupos. El grupo de intervención se realizó con 41 profesores de ambos sexos (81 % femenino) y el grupo de comparación también con 41 profesores de ambos sexos (79.1 % del sexo femenino). Al final de la intervención, las puntuaciones de los participantes del grupo de intervención, en las escalas de engagament en el trabajo y de comportamientos de rediseño, excedieron significativamente las puntuaciones del grupo de comparación. Los hallazgos encontrados recomiendan la implementación de programas de intervención basados en los comportamientos de rediseño que concienticen los docentes más de sus demandas y de sus recursos como forma de aumentar su engagament con el trabajo. <![CDATA[Problematic Internet use among adolescents: relationship with gender, age, socioeconomic status, and frequency of Internet use]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2019000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El uso habitual de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) se da en todos los colectivos y sectores, si bien su mayor exposición en adolescentes ha hecho que nos preocupemos por las consecuencias negativas que pueda causar en esta población. Se estudia la frecuencia del uso problemático de Internet en adolescentes. Se administró el Cuestionario de Experiencias Relacionadas con Internet (CERI) y medidas ad-hoc para evaluar la frecuencia de uso de Internet y variables sociodemográficas en una muestra de 712 adolescentes de 12 a 18 años de la provincia de Alicante (sureste de España). Los resultados muestran que al menos el 14.8 % presenta puntuaciones elevadas en uso problemático de Internet. Además, se observa que el 20.9 % utiliza más de 4 horas al día Internet, mientras que el 45.4 % hace uso a diario de Internet, y el 51 % más de 10 horas a la semana. Se halló una relación significativa entre PIU y la frecuencia de uso diario, no así entre PIU y variables sociodemográficas. Estos datos suponen una primera aproximación al fenómeno en la provincia de Alicante que sugiere la necesidad de profundizar en estudios sobre este fenómeno emergente.<hr/>Abstract The common use of the information and communication technologies (ICT) occurs in all groups and sectors, while its greater exposure among adolescents has made us to worry about the negative consequences that may cause in this population. We study the frequency of experiences related to the problematic use of Internet (PIU) in adolescents. The Questionnaire of Experiences Related with Internet (CERI) and ad hoc measures to assess the frequency of Internet use and socio-demographic variables were administered in a sample of 712 adolescents from 12 to 18 years of the province of Alicante (southeast of Spain). The results showed that at least 14.8 % presents elevated scores on PIU. Furthermore, 20.9 % of the sample used Internet more than 4 hours a day, while the 45.4 % makes use Internet daily, and 51 % more than 10 hours a week. We found a significant relationship between PIU and the frequency of daily use, but not between PIU and sociodemographic variables. These data represent a first approach to the phenomenon in our community, which suggests the need for further studies on this emerging phenomenon.