Scielo RSS <![CDATA[Psychology, Society & Education]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1989-709X20230001&lang=pt vol. 15 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Adaptive psychological functioning and burnout in teachers and how they affect teaching processes]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-709X2023000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Dados los elevados niveles de burnout en la profesión docente, existe un creciente interés por la identificación de los recursos personales que favorecerían el funcionamiento psicológico positivo en este colectivo. Desde esta incipiente perspectiva, el presente estudio tenía dos objetivos: (1) analizar el efecto del capital psicológico y la satisfacción laboral sobre el burnout docente; (2) determinar cómo este síndrome repercute en la práctica instruccional (autoeficacia para la enseñanza de estrategias de autorregulación y enfoque de enseñanza adoptado). Se efectuó un análisis de ecuaciones estructurales con 113 docentes (90.3% mujeres; M edad = 38.13; DT = 11.01) de Educación Infantil, Primaria, Secundaria y Bachillerato, seleccionados mediante un muestreo por conveniencia. El capital psicológico y la satisfacción laboral se mostraron como predictores negativos del burnout. A su vez, este síndrome evidenció un efecto negativo directo sobre la autoeficacia, e indirecto sobre el enfoque de enseñanza centrado en el estudiantado. Estos hallazgos sugieren que el capital psicológico y la satisfacción laboral pueden constituir recursos valiosos para reducir el burnout docente y favorecer su desempeño laboral adaptativo.<hr/>Abstract Given the high levels of burnout in the teaching profession, there is a growing interest in identifying the personal resources that would favor the positive psychological functioning in this group. From this emerging perspective, the present study had two objectives: (1) analyze the effect of psychological capital and job satisfaction on burnout in teachers; (2) determine how this syndrome affects the instructional practice (self-efficacy for teaching self-regulation strategies and teaching approach adopted). A structural equations model analysis was carried out with 113 teachers (90.3% women; M age = 38.13; SD = 11.01) from pre-school, elementary school, compulsory secondary education and Bachillerato [optional higher secondary education]), selected through a convenience sample. Psychological capital and job satisfaction were shown to be negative predictors of burnout. In turn, this syndrome showed a direct negative effect on self-efficacy, and an indirect one on the student-centered teaching approach. These findings suggest that psychological capital and job satisfaction can be valuable resources to reduce teacher burnout and favor their adaptive job performance. <![CDATA[Problematic Internet use by children and adolescents from the parental perspective before and after the lockdown due to COVID-19]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-709X2023000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El uso problemático de Internet por parte de la población infantil y adolescente se ha incrementado en los últimos años, provocando consecuencias negativas en el desarrollo psicoemocional, físico, social y académico del menor. Sin embargo, pocos estudios han examinado el cambio en el uso problemático de Internet por parte de los menores tras la pandemia. Así, el objetivo principal de esta investigación fue estudiar si se ha producido un aumento en el uso problemático de Internet tras el confinamiento por COVID-19, analizar si este hipotético aumento se relaciona con la supervisión parental y explorar su vínculo con edad, género y actividades online no educativas. Este fue un estudio retrospectivo que incluyó a 156 padres y madres de menores (de entre 5 y 16 años), que respondieron a una batería de cuestionarios con buenas propiedades psicométricas para evaluar el uso problemático que realizan sus hijos de Internet, la frecuencia de uso de las actividades que los menores realizan en la red y la supervisión que ellos mismos otorgan a sus hijos. Estas variables se compararon entre antes y después del confinamiento por COVID-19. Los resultados mostraron que se ha producido un aumento del uso problemático de Internet por parte de los menores tras el confinamiento. Por otro lado, los hallazgos no mostraron una relación significativa entre la supervisión parental y un menor uso problemático de Internet en ninguno de los dos momentos temporales. Cabe destacar que la supervisión que ejercen los padres no ha sufrido cambios a pesar del aumento del uso problemático de Internet tras el confinamiento.<hr/>Abstract Problematic Internet use by children and adolescents has increased in recent years, causing negative consequences in the psychoemotional, physical, social, and academic development of minors. However, few studies have examined the change in problematic Internet use by minors following the pandemic. Thus, the main objective of this research was to study whether there has been an increase in problematic Internet use after the lockdown due to COVID-19, analyze if this increase is related to parental supervision and explore its link with age, gender, and non-educative online activities. This was a retrospective study including 156 parents of children (aged 5 to 16 years), who answered a set of questionnaires with good reliability to assess their children's problematic Internet use, the frequency of use of the activities that children perform on the Internet and the supervision that they give to their children. These variables were compared before and after the lockdown due to COVID-19. The results showed that there has been an increase in problematic Internet use by minors after the lockdown. On the other hand, the findings did not show a significant relationship between parental supervision and less problematic Internet use at either time point. It is noteworthy that parental supervision remained unchanged despite the increase in problematic Internet use after the lockdown. <![CDATA[Conflict management and emotional regulation strategies influence on the perception of Intimate Partner Violence Perpetration]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-709X2023000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En la etapa evolutiva de la adultez emergente (personas entre 18 y 29 años), la aparición de violencia en las relaciones de pareja parece estar condicionada por el estilo de manejo de conflictos y formas de regulación emocional. El principal objetivo es estudiar el valor predictivo de los estilos de manejo de conflictos y de regulación emocional de reappraisal y supresión en la aparición de distintos tipos de violencia cometida en la pareja. La muestra se compone de 115 (81.7% mujeres) personas con edades comprendidas entre los 18 y 25 años, evaluándose dichas variables mediante autoinforme. Los análisis de regresión jerárquica por pasos muestran, respecto a los estilos positivos de manejo de conflictos, que la reflexión/comunicación predice de manera negativa parte de la varianza de la violencia relacional, amenazas y violencia física; el tiempo y búsqueda del momento predice de manera negativa la violencia verbal/emocional; y la expresión de afecto predice de manera negativa la violencia verbal/emocional y las amenazas. Respecto a los estilos negativos de manejo de conflictos, tanto la evitación como la acomodación predicen de manera positiva parte de la varianza de la violencia verbal/emocional. Por último, respecto a los estilos de regulación emocional, solo la supresión influye de manera positiva en la aparición de la violencia sexual. Estos resultados podrían ser útiles para comprender la aparición de distintas formas de violencia en la pareja y favorecer el diseño de programas preventivos entrenando de manera específica formas adaptativas de resolución de conflictos y la expresión adecuada de las emociones.<hr/>Abstract During the evolutionary stage of emerging adulthood (people between 18 and 29 years), the appearance of violence among intimate partner relationships seems to be conditioned by conflict management styles and ways of emotional regulation. The main objective is to study the predictive value of conflict management and emotional regulation styles of reappraisal and suppression in the occurrence of different types of violence committed in the couple. The sample consists of 115 people aged between 18 and 25 years, 81.7% women, these variables being assessed by means of self-report measures. The stepwise hierarchical regression analyses show, with respect to positive conflict management styles, that reflection/communication negatively predicts part of the variance of relational violence, threats and physical violence; time and moment searching predicts negatively verbal/emotional violence; and expression affect predicts negatively verbal/emotional violence and threats. The regarding negative conflict management styles, not only avoidance but also accommodation, predict positively part of the variance of verbal/emotional violence. In conclusion, regarding emotional regulation styles, only suppression influences positively on the occurrence of sexual violence. These results could be useful to understand the occurrence of various ways of intimate partner violence as well as to favor the design of preventive programs, by specifically training adaptive ways of conflict resolution besides the appropriate expression of emotions. <![CDATA[Use of social networks in preadolescence: gender differences]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-709X2023000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las redes sociales se han convertido en un contexto de gran influencia en la socialización, el aprendizaje y la formación de la personalidad de infantes y adolescentes. El presente trabajo parte de dos objetivos. Por un lado, conocer la prevalencia de uso de redes sociales en una muestra de preadolescentes españoles, analizando qué redes sociales usan más y posibles diferencias en función del género. Por otro lado, conocer a quién siguen y qué tipo de contenidos ven en las redes sociales, analizando también posibles diferencias entre ellos y ellas. Para ello, se aplicó un cuestionario de autoinforme sobre uso de redes sociales a 548 estudiantes (49.7% chicas) de 6º de Educación Primaria (10-13 años). Los resultados obtenidos muestran un uso generalizado de las redes sociales en estas edades. Principalmente se usan aplicaciones que permiten compartir y ver vídeos, así como aplicaciones de mensajería instantánea. El patrón de uso muestra resultados congruentes con los roles de género tradicionales. Los chicos siguen más que las chicas publicaciones sobre deporte o videojuegos. Las chicas siguen más que los chicos publicaciones sobre música, moda, salud/belleza, política, arte y famosos. Las chicas siguen a través de redes sociales a familiares, en mayor medida que los chicos. Se discuten las principales implicaciones educativas de estos resultados.<hr/>Abstract Social networks have become a context of great influence in the socialization, learning and formation of the personality of children and adolescents. This work has two objectives. On the one hand, to know the prevalence of the use of social networks in a sample of Spanish preadolescents, analyzing which social networks they use more and possible gender differences. On the other hand, knowing who they follow and what kind of content they see on social networks, also analyzing possible gender differences. For this, a self-report questionnaire on the use of social networks was applied to 548 students (49.7% girls) in the 6th year of Primary Education (10-13 years old). The obtained results show a generalized use of social networks in these ages. Applications that allow sharing and viewing videos, as well as instant messaging applications, are mainly used. The pattern of use shows results consistent with traditional gender roles. Boys follow publications about sports or video games more than girls. Girls follow publications about music, fashion, health/beauty, politics, art and celebrities more than boys. Girls follow family members through social networks to a greater extent than boys. The main educational implications of these results are discussed. <![CDATA[Parental stress as a mediator between parents' emotion regulation and youth's psychological symptoms during the COVID-19 lockdown: a cross-sectional study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-709X2023000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Mental health in families has been affected by COVID-19 stressors. Parental stress and emotion regulation can moderate the emotional effects on their children. This study analyzes the role of parental stress as a mediating variable between parents' emotion regulation and children's symptoms. Participants were 214 parents of youth aged 3-17 years, who completed an online survey providing information about parental variables and symptoms in their children. The results show that parental stress mediates the relationship between parental emotion regulation and children's psychological symptoms. Thus, parents who used cognitive reappraisal strategy less frequently reported more psychological symptoms in their children and higher parental stress. Parents who used expressive suppression more frequently also reported more psychological symptoms in their children and higher parental stress. The present study provides novel information by relating parental psychological variables with psychological variables in youth during a period characterized by the most significant psychological impact of the COVID-19 pandemic.<hr/>Resumen La salud mental de las familias se ha visto afectada por los factores estresantes de la COVID-19. El estrés y la regulación emocional de los progenitores pueden moderar los efectos emocionales en sus hijos. Este estudio analiza el papel del estrés parental como variable mediadora entre la regulación emocional de los progenitores y los síntomas de menores. Los participantes fueron 214 progenitores de jóvenes entre 3 y 17 años, que completaron una encuesta online que proporcionó información sobre variables parentales y los síntomas de sus hijos. Los resultados muestran que el estrés parental media la relación entre la regulación emocional de los progenitores y los síntomas psicológicos de los menores. Por lo tanto, los padres que utilizaron la estrategia de reevaluación cognitiva con menos frecuencia informaron más síntomas psicológicos en sus hijos/as y un mayor estrés parental. Los progenitores que usaron la supresión expresiva con mayor frecuencia también informaron más síntomas psicológicos en sus hijos/as y un mayor estrés parental. El presente estudio proporciona información novedosa al relacionar variables psicológicas de los progenitores con variables psicológicas de los niños y adolescentes durante un período caracterizado por el impacto psicológico más significativo de la pandemia de COVID-19. <![CDATA[Transformational leadership and its relationship with socio-emotional and moral competencies in pre-service teachers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-709X2023000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los estudios han evidenciado que un liderazgo transformacional favorece la innovación, el cambio e implicación hacia la mejora y resolución de problemas, generando una atmósfera de respeto y tolerancia y considerándose un liderazgo idóneo en el ámbito educativo. Asimismo, las competencias socioemocionales y morales son esenciales en los líderes y docentes de los centros escolares. Sin embargo, existe una brecha sobre qué tipo de competencias socioemocionales y morales pueden relacionarse con un estilo de liderazgo transformacional en futuros docentes y que podría ser una información relevante para la formación universitaria, siendo este el propósito de este trabajo. Para esta investigación ex post facto de corte cuantitativo a través de encuesta se contó con una muestra de 395 futuros docentes (81.3% mujeres y 18.7% hombres) entre 17 y 63 años (M = 21.08; DT = 3.49). Los análisis estadísticos incluyeron la prueba t de Student y regresiones lineales. Los resultados mostraron puntuaciones elevadas en liderazgo transformacional y un alto grado en competencias socioemocionales y morales. Se hallaron diferencias significativas en sexo, de forma que las chicas presentaron puntuaciones más altas. Se encontró relación entre la autogestión y motivación, conciencia social y conducta prosocial, toma de decisiones responsables y emociones morales con liderazgo transformacional. Se discute las implicaciones prácticas de estos hallazgos y se concluye señalando la importancia del trabajo y fomento de las competencias socioemocionales y morales en futuros docentes dentro de su formación universitaria para favorecer un liderazgo transformacional que facilite una mejor dirección en los centros educativos.<hr/>Abstract Studies have shown that transformational leadership favours innovation, change and involvement towards improvement and problem solving, generating an atmosphere of respect and tolerance, it is considered ideal leadership in the educational sphere. Furthermore, socio-emotional and moral competences are essential for school leaders and teachers. However, there is a gap about what kind of socioemotional and moral competences can be related to a transformational leadership style in future teachers and that could be relevant information for university education, which is the purpose of this research. For this ex post facto quantitative survey research, a sample of 395 prospective teachers (81.3% female and 18.7% male) between 17 and 63 years of age (M = 21.08; SD = 3.49) was used. Statistical analyses included Student's t-test and linear regressions. Results showed high scores in transformational leadership and a high degree of social-emotional and moral competencies. Significant gender differences were found, with girls having higher scores. Relationships were found between self-management and motivation, social awareness and prosocial behaviour, responsible decision-making and moral emotions with transformational leadership. The practical implications of these findings are discussed and concluded by pointing out the importance of working on and promoting. <![CDATA[Parental rejection in childhood as a risk factor for intimate partner violence in adulthood]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-709X2023000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente estudio tiene como objetivo explorar la relación entre la calidad de los lazos afectivos del padre y de la madre en la infancia con las manifestaciones violentas y variables de ajuste psicológico en la edad adulta de un grupo de varones condenados por violencia contra la mujer. La investigación se realizó en una muestra de 107 hombres penados por violencia de pareja remitidos por los Servicios Sociales Penitenciarios al programa de intervención con maltratadores “Contexto” de la Universidad de Valencia. Tras la aplicación de diferentes instrumentos (Cuestionario de aceptación-rechazo parental, Test de identificación de trastornos por consumo de alcohol, Escala de depresión del Centro de Estudios Epidemiológicos, Escala de Autoestima, Escala de Impulsividad, Inventario de Expresión de Ira Estado/Rasgo e Inventario de Ansiedad Estado/Rasgo) que miden las variables usualmente asociadas a hombres violentos contra su pareja, los resultados mostraron la presencia de dos grupos significativos con base en la aceptación y el rechazo percibido en la infancia. Ante la percepción de rechazo en la infancia resultó significativa la baja autoestima y el elevado consumo de alcohol. Los resultados obtenidos tienen importantes implicaciones a la hora de intervenir con este tipo de población: la incorporación de programas de psicoeducación para padres a fin de prevenir conductas desadaptadas en población adulta.<hr/>Abstract The aim of the study is to explore the relationship between the quality of the affective bonds of the father and mother in childhood with the violent manifestations and variables of psychological adjustment in adulthood of a group of men condemned by violence against women. The research was conducted on a sample of 107 men convicted of intimate partner violence referred by the Penitentiary Social Services to the intervention program with abusers “Context” of the University of Valencia. Participants were given different questionnaires (Parental Acceptance-Rejection Questionnaire, Alcohol Use Disorders Identification Test, Center for Epidemiologic Studies Depression Scale, Self-Esteem Scale, EI: Impulsivity Scale, State/Anger Expression Inventory Trait and State/Trait Anxiety Inventory) related to the variables associated with intimate partner violence, the results show the presence of two significant groups based on the acceptance and rejection perceived in childhood. Low self-esteem and high alcohol consumption were significant in relation to the perception of rejection in childhood. The results obtained have important implications when intervening with this type of population: the incorporation of psychoeducation programs for parents in order to prevent inappropriate behaviors in the adult population. <![CDATA[Prevalence and correlates of dating violence among Mexican adolescent and youth women]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-709X2023000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El propósito del presente estudio fue conocer la prevalencia y correlatos de la violencia emocional, física y sexual reciente en relaciones de noviazgo en una muestra nacional representativa de mujeres mexicanas solteras de 15 a 24 años (n = 7,140; Medad = 19.3; DT = 2.7). La fuente de información fue la Encuesta Nacional sobre la Dinámica de las Relaciones en los Hogares 2021 (ENDIREH-2021) y se usó un marco ecológico y una perspectiva del conflicto para organizar e interpretar la información. Se encontró que el 19.9%, 2.7% y 2% de las participantes vivieron violencia emocional, física y sexual, respectivamente, en una relación de noviazgo durante el último año. Los factores asociados con los abusos fueron la condición de discapacidad, la violencia vivida en la infancia y por la familia actual de forma reciente, el tiempo con la pareja, el empleo y la participación social. En tanto, las variables que disminuyeron la probabilidad de violencia fueron la escolaridad y el sostener actitudes ante la igualdad de responsabilidades en hombres y mujeres. Estos hallazgos tienen implicaciones para las políticas de atención y prevención de la violencia en el noviazgo.<hr/>Abstract The purpose of this study was to know the prevalence and correlates of recent emotional, physical, and sexual violence experienced in dating relationships among a representative national sample of 15 to 24-year-old single Mexican women (n = 7,140; Mage = 19.3; SD = 2.7). The source of information was the National Survey on the Dynamics of Relationships in Households 2021 (ENDIREH-2021) and an ecological framework, and a conflict perspective were used to organize and interpret the information. It was found that 16.32%, 2.66% and 2% of the participants had suffered emotional, physical, and sexual violence, respectively, in a dating relationship during the last year. Factors that increased the risk of dating violence were disability condition, violence in childhood, recent violence by the family, time with the partner, employment, and social participation. Variables that protected from abuse were school years, and attitudes toward equality among men and women. These findings have implications for policies aimed at ending preventing dating violence.