Scielo RSS <![CDATA[FEM: Revista de la Fundación Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=2014-983220130003&lang=pt vol. 16 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Social responsibility of institutions in the training of doctors and healthcare professionals</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Training health professionals within a healthcare context using information and communication technologies</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La enfermera debería incorporar nuevas habilidades en el manejo de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) que faciliten el desarrollo de su profesión. En este proceso se plantean dudas y resistencias que pueden convertirse en barreras para el desarrollo de su labor profesional. Las estrategias para vencer resistencias ante las nuevas formas de trabajar pasan por facilitar una formación correctamente planificada y adaptada a los profesionales que deben enfrentarse a estas nuevas tecnologías. Algunos de los aspectos clave relacionados con la formación de las enfermeras ante nuevas competencias y que pueden contribuir a su desarrollo exitoso en los centros asistenciales son la definición de tácticas claras de formación con identificación de buenas prácticas asistenciales como mecanismo conductor, el apoyo a las enfermeras asistenciales por parte de las gestoras que lideran los equipos asistenciales y la identificación de la predisposición de los usuarios frente a la formación. Lograr el éxito en el uso de las TIC puede residir en la participación activa de las propias enfermeras en el proceso formativo planificado, teniendo en cuenta nuevos enfoques asistenciales por vía telemática, como alternativa al actual modelo asistencial, tradicionalmente presencial.<hr/>The nurse should incorporate new skills in the management of information technology and communication (ICT) to facilitate the development of their profession. This process may raise doubts and resistances that can become barriers when developing their work. Thus strategies to overcome resistance to new ways of working undergo training facilitate well planned and tailored to the professionals who must cope with new technologies. Some of the key issues related to the education of nurses related to new skills, are the definition of clear strategies with training support identifying best practices as mechanism driver training, support to practicing nurses by the leaders who lead care teams as well as the identification of the willingness of users from training. Achieving success in the use of ICT in the active participation of nurses themselves planned in the learning process, taking into account new approaches of tele-care, as an alternative of traditional care. <![CDATA[<b>Effects of an educational intervention in the clinical management of cardiovascular risk factors in primary healthcare</b>: <b>experiment with the Project Globe Consortium in Russia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción. Las enfermedades cardiovasculares son la principal causa de morbimortalidad y de carga de enfermedad global. Por ello, el manejo apropiado de sus factores de riesgo (FRCV) en la prevención primaria y secundaria del daño cardiovascular es de primordial importancia. Se ha cuestionado el papel de la educación médica continuada en mejorar el desempeño profesional. Diseñamos una intervención educativa destinada tanto a médicos de atención primaria bajo el contexto de desarrollo profesional continuo como a sus pacientes, utilizando principios de educación terapéutica en un diseño abierto no controlado. El objetivo fue evaluar su impacto en parámetros cognitivos y actitudinales, y su efecto en marcadores de riesgo. Sujetos y métodos. 30 médicos de policlínicas ambulatorias en el área metropolitana de Moscú fueron invitados a participar en un programa de actualización sobre el manejo de FRCV (72 h). Posteriormente, 600 pacientes con FRCV participaron en 12 sesiones educativas durante un periodo de tres meses. Los pacientes fueron evaluados clínicamente de forma trimestral durante 12 meses. Resultados. Se observó una reducción significativa de los FRCV (hipertensión arterial, hipercolesterolemia, peso corporal, hiperlipidemia, tabaquismo) durante el periodo de evaluación, acompañados de cambios en el estilo de vida probablemente como reflejo de una mejor adherencia al tratamiento. La evaluación cognitiva y las actitudes hacia el control de FRCV tuvieron mejores calificaciones tanto en los médicos como en sus pacientes. Conclusiones. La educación secuencial de médicos y de sus pacientes en el manejo de FRCV parece tener un impacto favorable en la evolución clínica de sus marcadores, pero se precisan estudios controlados para confirmar estos hallazgos preliminares.<hr/>Introduction. Cardiovascular diseases are the main cause of morbimortality and of burden of disease in both developed and developing countries. Therefore the appropriate management of cardiovascular risk factors (CVR) in primary and secondary prevention is highly relevant. The role of continuing medical education and continuing professional development on performance improvement has been questioned. An educational intervention addressed to primary care physicians as continuing professional development as well as to their patients with CVR was devised. Principles of therapeutic education were used. The objective was to evaluate the impact of both educational interventions on cognitive and attitudinal parameters of CVR, as well as the impact on their surrogate markers of disease progression. Subjects and methods. 30 primary care physicians from outpatient clinics in the Moscow metropolitan area were invited to the educational intervention (lectures, seminars, workshops for a total of 72 h during one month). Afterwards 600 patients with CVR attending the same clinics received education on CVR (12 sessions over 3 months). Patients were clinically evaluated on quarterly bases during one year of follow up. Results. A significant reduction in surrogate markers of CVR was observed (blood pressure, serum lipids, weight, smoking, etc.) among the patient cohort as a probable consequence of leveraged therapeutic adherence. Likewise, the knowledge and attitudes improved significantly both in physicians and their patients. Conclusions. A sequential education of physicians and their patients with CVR seems to have a favorable impact upon surrogate markers of risk. Further controlled studies are needed to confirm these preliminary results. <![CDATA[<b>Characteristics of continued training in scientific communication provided to health professionals</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción. La trascendencia de los nuevos conocimientos sobre salud y la enfermedad obligan a médicos, enfermeros y otros profesionales sanitarios a saber comunicarlos adecuadamente a la comunidad científica y a la opinión pública. Objetivo. Conocer las características del Programa de Formación en Comunicación Científica impartido a profesionales de la salud entre 2001 y 2011. Materiales y métodos. Se realizó un estudio observacional, transversal, descriptivo y retrospectivo en el que se cuantificaron y analizaron los contenidos lectivos teóricos y prácticos de todas las ediciones que se han desarrollado de dicho programa, desde 2001 a 2011. Resultados y conclusiones. En ese periodo se han realizado 19 ediciones del programa de formación, en las que se han impartido 247,25 horas lectivas teóricas y prácticas de formación en comunicación científica, y se ha instruido a 890 profesionales de la salud, mayoritariamente enfermeras. El contenido lectivo del programa se estructuró en cinco áreas: introducción a la comunicación científica, escritura científica, comunicación oral, elaboración de presentaciones audiovisuales y comunicación en formato póster. Casi la mitad de la carga lectiva del programa se empleó en formar para publicar artículos científicos, y el resto, en instruir para comunicar la ciencia en reuniones científicas. Además, desde 2008 se incluyó formación para afrontar el reto de desarrollar la alfabetización mediática de los profesionales sanitarios. Por la demanda de formación y la importancia de comunicar la ciencia, debería ofertarse formación en comunicación científica en grado y posgrado, y dedicar más contenidos a la alfabetización mediática.<hr/>Introduction. The importance of new knowledge in health and disease requires doctors, nurses and other health professionals to know how to properly communicate this knowledge to the scientific community and the public. Aim. To understand the characteristics of the Training Programme in Scientific Communication taught to health professionals between 2001 and 2011. Materials and methods. To this end, we performed an observational, cross-sectional, descriptive and retrospective study that quantified and analysed the contents of theoretical and practical lessons of all rounds taught in this programme from 2001 to 2011. Results and conclusions. According to the results, 19 rounds of the training programme were carried out, which imparted 247.25 hours of theoretical and practical lessons on scientific communication to 890 health professionals, mostly nurses. The program's lessons were structured into five areas: introduction to scientific communication, scientific writing, oral communication, preparation of audio-visual presentations, and poster format communication. Almost half the workload of the programme was used to provide training on publishing scientific articles; the rest provided instruction on how to communicate knowledge in scientific meetings. Since 2008, training has also been included to address the challenge of developing media literacy in health professionals. Due to the demand for training and the importance of communicating science, training should be offered in scientific communication at undergraduate and graduate level, and more content should be devoted to media literacy. <![CDATA[<b>Use of newspaper for the terminology appropriation by first year medical students</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo. Presentar y analizar una tarea formativa de apropiación de terminología médica y científica por los estudiantes de primer curso de medicina. Sujetos y métodos. Participaron los 161 alumnos matriculados en primer curso que fueron distribuidos en grupos de cinco o seis para realizar el trabajo propuesto en forma de seminario. Los alumnos seleccionaron noticias relacionadas con ciencia y medicina publicadas en diarios de ámbito nacional o regional para estudiar diferentes características. Las instrucciones para la realización de la tarea, así como algunos ejemplos, estuvieron disponibles en el campus virtual de la universidad al comienzo de curso. Resultados. Los alumnos seleccionaron 103 artículos, de los que sólo seis trataban de ciencias naturales no relacionadas con la medicina, predominando en estos últimos los dedicados a neurología. En esos 103 artículos se identificaron 316 términos médicos; otros 219 términos fueron seleccionados en artículos generales. El 88,3% de los términos fueron documentados mediante distintos diccionarios. El 51,5% de los alumnos contestaron una encuesta sobre la actividad formativa en la que otorgaron una calificación de 3,2 puntos sobre 5. Conclusiones. El estudio demuestra que las noticias sobre medicina y salud son habituales en la prensa nacional y regional. Los alumnos consideraron que la actividad favorece la adquisición de vocabulario médico y científico, a la vez que facilita la aproximación a los aspectos sociales de la medicina.<hr/>Aim. To describe and analyze a formative task of appropriation of medical and scientific terminology by students of first year at medical school. Subjects and methods. Participants were 161 students distributed in groups of five or six to perform the proposed assignments in form of seminars. The students selected science and medicine news, published in national and regional newspapers, to analyze different characteristics of these articles. The instructions for the task as well as some examples were available in the university's virtual campus at the beginning of the course. Results. Students chose 103 news; only six of natural sciences and the rest related to Medicine, being predominant those related to neurology. Medical terms identified in those articles were 316. Moreover 219 items in general news were chosen. The 88.3% of the terms were documented via consulting dictionaries. The 51.5% of the students answered a survey in which, the task got an average score of 3.2 out of 5 possible points. Conclusions. The study shows that medicine and health information is common in national and regional press. The students think that this activity promotes medical and scientific vocabulary acquisition while it favors the approach to the social aspects of medicine. <![CDATA[<b>Incidence of sociocultural factors like rurality and gender in the academic performance of the kinesiology program students</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo. Determinar si las variables socioculturales como 'origen rural', medido con el nuevo índice de ruralidad del Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural (Rimisp), y el 'género' se relacionan con rendimiento académico, entendido como promedio numérico tras el primer semestre lectivo. Sujetos y métodos. Se evaluó a los alumnos de la carrera de cinesiología en la Universidad Santo Tomás-Talca pertenecientes a las cohortes de 2010 y 2011. Los datos de género e índice de ruralidad se asociaron al rendimiento académico. Resultados. No existe relación estadísticamente significativa entre rendimiento académico y género, pero sí entre índice de ruralidad y rendimiento académico (p = 0,05) durante el primer semestre lectivo de la carrera de cinesiología en la sede de Talca. Conclusión. Los alumnos provenientes de localidades rurales (tipologías 1 y 2) superan en rendimiento a sus pares urbanos; el género no es un factor relevante a considerar en el rendimiento.<hr/>Aim. To determine if variables like rurality, measured with the new rurality index from the Latin American Centre for Rural Development (Rimisp), and gender are related with academic performance in the form of the average final mark of the first semester. Subjects and methods. Kinesiology students from cohorts 2010 and 2011 were assessed. Data of gender and rurality were associated with academic performance. Results. There is no relation of statistical significance between academic performance and gender. However, there is a relation of statistical significance (p = 0.05) between the rurality index and academic performance during the first academic semester of the kinesiology program at University of Santo Tomás-Talca. Conclusion. Students coming from rural areas (typology 1 and 2) surpassed their urban counterparts and that gender is not a relevant factor to be considered in academic performance. <![CDATA[<b>Studying the training needs in palliative care of primary care teams</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción. La estrategia en cuidados paliativos del Sistema Nacional de Salud del año 2007 determina establecer programas de formación continuada específica para los profesionales del sistema sanitario con el fin de que atiendan adecuadamente las necesidades de los pacientes en situación de enfermedad avanzada o terminal, y de su familia. Se propone conocer las necesidades en formación percibidas por los profesionales de atención primaria en Cataluña relacionadas con cuidados paliativos y sugerir enfoques formativos que impacten en el cuidado de pacientes comunitarios en situación de enfermedad avanzada. Pacientes y métodos. Se llevó a cabo un estudio observacional, descriptivo, transversal, con metodología cualitativa y cuantitativa, que incluía: a) encuesta a directores de equipos de atención primaria, determinando necesidades y prioridades formativas en cuidados paliativos y viabilidad de los planes formativos; y b) grupos focales con profesionales y docentes expertos en cuidados paliativos y profesionales de atención primaria, identificando similitudes y diferencias en las necesidades de formación percibidas en cuidados paliativos. Resultados. De la muestra de equipos de atención primaria (48,7% de los existentes), el 52% refiere tener formación básica; el 15%, intermedia, y el 3%, avanzada, con una cobertura global superior al 70% de profesionales de atención primaria. Se percibe la necesidad de formación en cuidados paliativos, que debería generarse sistemáticamente en el marco de programas institucionales, con temas como el control de síntomas, las habilidades comunicativas y la optimización de la coordinación asistencial. Conclusión. Se detecta una baja demanda de formación en habilidades de evaluación, dilemas éticos, planificación de las decisiones anticipadas y manejo del paciente no oncológico, aspectos relevantes en la atención al paciente en situación de enfermedad avanzada.<hr/>Introduction. The strategy in palliative care established in 2007 within the National Health Service was that it was necessary to develop continuous training programs specific for health-care professionals with the objective of providing appropriate care for patients with advanced illness and/or end-of-life status, together with their families. The study sought to assess the training needs in palliative care as perceived by the Catalan health-care professionals in primary care; and to suggest training objectives that can have a positive effect on the care of patients with advanced illness within the community. Patients and methods. The study was observational, descriptive and cross-sectional. The qualitative and quantitative methodology included: a) questionnaire involving team leaders in primary care to determine the needs and training priorities in palliative care and the viability of the training schemes; b) focus groups involving health-care professionals and experts in palliative care, and primary care workers, to identify similarities and differences (percieved by the professionals) in the requirements of palliative care training. Results. From the primary care teams sample (48.7% of total), we recorded 52% as having basic training, 15% as intermediate level, and 3% as advanced. The overall coverage was 70% of primary care professionals. The need for training in palliative care is explicitly acknowledged, as is the need for the training to be systematically developed within institutional programs. The requirements worth noting are: follow-up of symptoms, ease of communications, and optimisation of health-care coordination/provision. Conclusion. Other outstanding educational aspects to be necessary included, though not demanded, are: assessment skills, ethical dilemmas or advanced care planning. <![CDATA[<b>Educational environment analysis after implementation of the Bologna Plan in the Faculty of Medicine of University of Zaragoza, Spain</b>: <b>comparison with the Faculty of Medicine of the University of Chile</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo. Actualmente se acepta que el ambiente educacional influye en forma importante sobre las aptitudes, conocimientos, conducta, logros académicos y grado de satisfacción de los estudiantes. En este trabajo se analizan los cambios en la percepción del ambiente educacional por parte de los estudiantes de la Facultad de Medicina de la Universidad de Zaragoza, como consecuencia de la adaptación de su currículo a las indicaciones del Plan de Bolonia, que comenzó a aplicarse con el primer curso en el año 2009. Sujetos y métodos. Como instrumento de diagnóstico se aplicó la encuesta de medición de ambiente educacional, conocida como DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure), a estudiantes provenientes del primer y tercer curso del año 2008 y a estudiantes del tercer curso del periodo 2011-2012. Como referencia o control, se tomaron las percepciones de los estudiantes de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile durante periodos equivalentes. Resultados. Con la implantación del Plan de Bolonia, la percepción del ambiente educativo de los estudiantes de la Universidad de Zaragoza ha disminuido significativamente en todos los dominios que forman parte de la encuesta (percepción de la enseñanza, percepción de los docentes, autopercepción académica, percepción del ambiente y autopercepción social). Conclusión. Los resultados aparentemente negativos de la aplicación del Plan de Bolonia en la Facultad de Medicina de la Universidad de Zaragoza podrían deberse a que el proceso no estaría siendo llevado de la forma mas adecuada por parte de las autoridades y los profesores.<hr/>Aim. It is accepted that the educational environment affects aptitudes, knowledge, behaviors, academic achievements and satisfaction degrees among the students. In this study we analyzed the changes of education environment perception declared by the students of the Medical School from the University de Zaragoza, Spain, as a consequence of the curricular changes applied according to the rules established by the Bologna Plan, which begun to be applied in the first degree in 2009. Subjects and methods. The DREEM questionnaire (Dundee Ready Education Environment Measure) was used to evaluate the educational environment perception among the medical students belonging both to the first and third degree, 2008, and the third degree, 2011-2012. The perception of the medical students of the University of Chile, during similar periods, was taken as reference or control. Results. After the Bologna Plan application, the education environment perception has significantly decayed among the students of the University of Zaragoza in every of the DREEM questionnaire items (teaching perception, teachers perception, academic self-perception, environment perception and social self-perception). Conclusions. These apparently negative results of the Bologna Plan in the Zaragoza Medical School could be attributed to an inappropriate conduction by teachers and Faculty members. <![CDATA[<b>University students' opinions regarding end-of-life care</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322013000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción. El progresivo envejecimiento de la población por el aumento de la esperanza de vida, unido a los avances tecnológicos y científicos, hace que la población demande cuidados específicos al final de la vida, con especial cuidado al respeto a sus voluntades y cuidados finales que lleven a lo que se considera una muerte digna y sin sufrimiento. Materiales y métodos. A través de este estudio descriptivo mediante encuesta conocemos la información que manejan los universitarios y cuáles son sus deseos y opiniones con respecto a la enfermedad terminal y los cuidados al final de la vida, el testamento vital y la declaración de últimas voluntades. Se han encuestado 300 alumnos del Campus Universitario de Zaragoza, estudiantes de facultades de sociales y ciencias. Resultados. Los universitarios, mayoritariamente mujeres, de religión cristiana y con una edad media de 22 años, desearían ser informadas de su enfermedad por su médico, que tuviera disposición para hablar de su enfermedad y de sus sentimientos. Valoran en su médico especialmente su implicación y comprensión. Desean hablar de su etapa final, de sus deseos, de la donación de órganos y de los cuidados paliativos necesarios aplicados en su domicilio. En caso de fallecimiento preferirían la incineración. Conclusión. Los jóvenes universitarios no están suficientemente informados sobre los documentos de últimas voluntades (voluntades anticipadas o testamento vital), tienen interés por este tema y esperan de sus médicos y familiares implicación y comprensión ante la enfermedad y la muerte. Desean ser escuchados y tienen opinión sobre lo que se debería hacer cuando llegase el final de su vida.<hr/>Introduction. The progressive aging of the population, increased life expectancy, coupled with technological and scientific advances mean that the population demands specific care at the end of life, with special care to respect their wishes and care leading to end what has been called a dignified death without suffering. Materials and methods. Through this study descriptive survey know the information handled by university and what their wishes and opinions regarding terminal illness and care at the end of life, living will and declaration of wills (advance directives). Respondents were 300 students of the University of Zaragoza Campus, students and faculties of social and sciences. Results. University students, mostly women, of Christian religion with a mean age of 22 years, would like to be informed of your condition by your doctor, you have available to discuss their illness and their feelings. Your doctor especially valued their involvement and understanding. They want to talk about the final stage, their desires, of organ donation. Wish, also, applied necessary palliative care at home. In case of death wish to be cremated. Conclusion. The university students are not sufficiently informed about the documents of wills (advance directives or living will), have an interest in this issue and expect from their doctors and family involvement and understanding of the disease and death. They want to be heard and have an opinion on what should be done when it came to the end of their lives.