Scielo RSS <![CDATA[FEM: Revista de la Fundación Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=2014-983220200002&lang=pt vol. 23 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[A new age for medical education after COVID-19]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<em>Neuronews Universal</em>: the online newspaper created by the students of neuropathology's subject]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: Un periódico es un elemento integrador de la comunicación y, como tal, puede utilizarse en las aulas de todos los niveles educativos. Sujetos y métodos: Con la herramienta en línea paper.li (http://paper.li/) hemos creado un periódico de forma automatizada con contenidos específicos relacionados con la neuropatología y ayudados de las redes sociales, especialmente de Twitter. Todos los alumnos han realizado una encuesta de satisfacción. Resultados: Todos los alumnos de la asignatura de neuropatología de cuarto curso del Grado en Medicina han participado en la elaboración del periódico Neuronews Universal y han editado siete números. Los resultados de la encuesta han sido muy satisfactorios, con una valoración global del proyecto por parte de los estudiantes de 8,4 (IC 95%: 7,5-9,3). La parte peor valorada fue la relacionada con la búsqueda y gestión de los artículos a publicar (7,1 puntos sobre 10 posibles), y el ítem con mejor puntuación, el relacionado con la implementación de este tipo de iniciativas en innovación docente para complementar los aspectos teórico-prácticos en otras asignaturas (9,1 puntos sobre 10). Conclusiones: Se ha fomentado la proactividad del estudiante orientado a la creación, por ellos mismos, de un periódico online, Neuronews Universal, con siete números editados y publicados en el curso 2018-2019. Es una experiencia única en el mundo de la docencia de anatomía patológica en general y de neuropatología en particular.<hr/>Summary Introduction: A newspaper is an integrating element of communication that can be used in classrooms at all educational levels. Subjects and methods: With paper.li (http://paper.li/) we have created a newspaper in an automated way with specific contents related to the neuropathology, using social networks, especially Twitter. All students have completed a satisfaction survey. Results: All the students of the neuropathology subject of the fourth year of Degree in Medicine have edited seven issues of the Neuronews Universal newspaper. The results of the survey have been very satisfactory, with an overall assessment of 8.4 (95% CI: 7.5-9.3). The worst valued part was the relationship with the search and curation of the articles to be published (7.1 points out of 10) and the item with the best score was for the one related to the implementation of this type of initiatives in teaching innovation in other subjects (9.1 points out of 10). Conclusions: It has been fostered the proactivity of the student oriented to the creation by themselves an online newspaper such as Neuronews Universal, with seven issues edited and published in the 2018-2019 academic year. This fact is an unique experience in the teaching world of pathology in general, but particularly in neuropathology. <![CDATA[Perception of physiotherapist students about methodological innovation through flipped classroom using Kahoot as an evaluation tool]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La utilización de flipped classroom resulta una alternativa efectiva para fomentar el aprendizaje activo en estudiantes de kinesiología. Proporciona un cambio de rol en el proceso de enseñanza del docente y minimiza la instrucción directa y la exposición de contenidos, reemplazándolas por experiencias clínicas de resolución en aula e impulsando el protagonismo de los estudiantes. Sujetos y métodos: Se aplicó la escala de percepción del módulo con innovación metodológica, previo consentimiento informado, a una muestra de 73 estudiantes de segundo año de kinesiología de la Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile. Resultados: Los estudiantes perciben que el método utilizado en la unidad didáctica favorece el recuerdo de conocimientos previos (77%) y la adquisición y retención de nuevos conocimientos (73%), y permite la reflexión sobre los temas trabajados (73%). Además, los estudiantes afirman que los objetivos de la asignatura fueron claros (73%) y destacan la aplicación de Kahoot como una herramienta adecuada para evaluar el aprendizaje (73%). Conclusión: Los estudiantes perciben positivamente la implementación del método activo de flipped classroom y Kahoot como herramientas de enseñanza y evaluación, respectivamente, destacando su aporte efectivo en el aprendizaje activo y reflexivo.<hr/>Summary Introduction: The use of the inverted classroom is an effective alternative to promote active learning in physiotherapy students. The inverted classroom provides a role change in the teacher's teaching process, minimizes direct instruction and content exposure, replacing them clinical experiences classroom resolution, thrusting the leadership of students. Subjects and methods: The Perception Scale of the Module with Methodological Innovation was applied, with the prior informed consent to a sample of 73 second-year kinesiology students from the Catholic University of Santa Concepción, Chile. Results: Students perceive that the method used in the teaching unit favors the recall of previous knowledge (77%), the acquisition and retention of new knowledge (73%) and allows reflection on the topics worked (73%). In addition, the students affirm that the objectives of the subject were clear (73%) and emphasize that Kahoot application is an adequate tool to evaluate learning (73%). Conclusion: Students perceive positively the implementation of the active method of inverted classroom with Kahoot as teaching and evaluation tools, respectively, highlighting their effective contribution in active and reflective learning. <![CDATA[Multidisciplinary intervention as a learning strategy in healthcare]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La búsqueda de estrategias didácticas que permitan coronar el logro de competencias en estudiantes del área de salud posibilita visualizar la necesidad de fomentar un trabajo multidisciplinario en etapas de formación profesional. Objetivo: Implementar la estrategia docente de trabajo colaborativo a través de la integración multidisciplinario en estudiantes del área de la salud de la Facultad de Medicina de la Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile, durante el segundo semestre del año 2018. Sujetos y métodos: Proyecto piloto de intervención didáctica aplicando el trabajo multidisciplinario como estrategia de aprendizaje en salud. Participaron estudiantes de las carreras de kinesiología, enfermería y nutrición y dietética, que formaron equipos de trabajo acompañados por un tutor de algunas de las disciplinas y desarrollaron un caso a través de la metodología de aprendizaje basado en problemas. Se evalúa la opinión de los estudiantes mediante un cuestionario de alternativas y preguntas abiertas. Resultados: Los estudiantes reconocen de manera positiva la participación en la intervención educativa. Los aspectos mejor evaluados incluyen la valoración del trabajo en equipo con otras disciplinas del área y el reconocimiento en la adquisición de nuevos conocimientos, además del beneficio que le significará al usuario el ser atendido desde una mirada integral del equipo de salud. Conclusiones: El trabajo multidisciplinario es una estrategia didáctica que favorece al aprendizaje activo, mejora el trabajo colaborativo y la comunicación entre pares, y es valorado positivamente por estudiantes de carreras del área de salud.<hr/>Summary Introduction: The search for didactic strategies that allow to crown the competence achievement in a healthcare trainee, enables to visualize the need to promote a multidisciplinary work in the professional training stages. Aim: To implement the collaborative working instruction strategy through the multidisciplinary integration of students in the healthcare area from the Faculty of Medicine of the Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile, during the second semester of the year 2018. Subjects and methods: Pilot project of didactic intervention applying multidisciplinary work as a learning strategy in healthcare. Students from the schools of kinesiology, nursing and nutrition and dietetics, making work teams lead by a mentor from one of those disciplines and developing a case based in the problem-based learning methodology. The opinion of the students is evaluated through an open questions and alternatives survey. Results: Students recognize their participation in the educative intervention as positive. The better evaluated aspects include the valuation of teamwork with other disciplines in the area, and the appreciation in the acquisition of new knowledge, besides the benefits that the user will receive while being cared for a healthcare team with an integrated focus. Conclusions: The multidisciplinary work is a didactic strategy that promotes active learning, improves collaborative work, communication among peers and is positively valuated for students in the healthcare area. <![CDATA[General surgery resident education at a university hospital]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: Actualmente se plantean mejoras a los tradicionales sistemas de enseñanza-aprendizaje clinicoquirúrgicos. Objetivo: Demostrar un programa de formación basada en competencias durante la práctica clinicoquirúrgica supervisada. Sujetos y métodos: Análisis cualitativo observacional (no experimental) seccional-transversal descriptivo del programa de residencia de cirugía general en un hospital universitario estatal con 17 médicos residentes, desde el 1 de junio de 2017 al 31 de mayo de 2018. Resultados: Eficaz desempeño con evaluaciones durante los ateneos didácticos con casos clínicos validados como aceptable por la prueba alfa de Cronbach, así como en quirófanos. Conclusión: Cumple con las condiciones exigibles para un proceso formativo con adquisición de una responsabilidad progresiva independiente.<hr/>Summary Introduction: Improvements are currently being made to traditional clinical-surgical teaching-learning systems. Aim: To demonstrate a competency-based training program during supervised clinical-surgical practice. Subjects and methods: Descriptive sectional-cross-sectional qualitative analysis of the General Surgery Residence program at a state university hospital with 17 resident physicians from June 1st 2017 to May 31st 2018. Results: Effective performance with evaluations during didactic clinical cases presentation validated as acceptable by the Cronbach's alpha test as well as in operating rooms. Conclusion: It sees the conditions required for a training process with acquisition of an independent progressive responsibility. <![CDATA[Competencies of clinical nursing preceptors from the perspective of expert nurses]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La figura del tutor clínico es esencial en la formación de los estudiantes de enfermería, dado que es modelo y guía en los procesos de aproximación al quehacer profesional y se transforma en facilitador del aprendizaje y en un nexo entre la teoría y la práctica. Pese a ello, en Chile no se han establecido las competencias del tutor clínico de enfermería para estudiantes de pregrado, por lo que el objetivo del manuscrito es describir sus competencias para la formación de estudiantes de pregrado de enfermería chilenos desde la perspectiva del personal de enfermería experto. Sujetos y métodos: Es un estudio de diseño cualitativo. Para la construcción del perfil de competencias se realizó un Delphi electrónico con 22 enfermeros expertos y luego se realizó la validación de contenido con la participación de jueces. Resultados: Participaron 12-14 enfermeros expertos y 11 jueces. Se construyó el perfil de competencias para el tutor clínico de enfermería, compuesto de cinco dimensiones: profesional, docencia clínica, pensamiento crítico, habilidades interpersonales y trabajo en equipo. Conclusión: El perfil brinda orientación y estándares que aseguran la calidad de la docencia y de la formación de futuros enfermeros en un marco que profesionaliza la labor de los tutores clínicos.<hr/>Summary Introduction: The clinical preceptor is essential in the training of nursing students. They are a model and guide in the approach to professional work, facilitate learning and link theory and practice. In Chile, the competencies of the nursing clinical preceptor for undergraduate students have not been established. So the purpose of the manuscript is to describe the competencies of the clinical nursing preceptor for the training of Chilean nursing undergraduate students from the perspective of expert nurses. Subjects and methods: Qualitative design study. For the construction of the competency profile, an electronic Delphi was conducted with 22 expert nurses, then the content was validated with the participation of judges. Results: 12-14 nurses and 11 judges participated. The Profile of competencies for the clinical nursing preceptor composed of five dimensions: professional, clinical teaching, critical thinking, interpersonal skills and teamwork. Conclusion: The profile provides guidance and standards that ensure the quality of teaching and the training of future nurses in a framework that professionalizes the work of clinical preceptor. <![CDATA[Usefulness perception of the haptic virtual simulators in dental education by students, practitioners and academics –a descriptive observational study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La educación en odontología, desde sus inicios, ha utilizado escenarios de simulación para desarrollar habilidades motoras en estudiantes. En estos días, simuladores virtuales hápticos 3D de alta fidelidad están siendo utilizados como una herramienta didáctica que permite al estudiante realizar actividades de la profesión en un entorno simulado, seguro y controlado. Objetivo: Determinar la percepción sobre la utilidad de los simuladores virtuales hápticos para la práctica en odontología, por estudiantes de odontología (cuarto, quinto y sexto año), profesionales y académicos. Sujetos y métodos: Estudio no experimental, observacional, descriptivo y cuantitativo, que incluyó a 127 participantes (estudiantes de odontología, odontólogos y académicos). Se realizó un ejercicio preclínico con forma de cruz durante 5-10 minutos y luego una cavidad de clase II Black en un simulador virtual háptico en 3D. Se elaboró un cuestionario de 12 preguntas sobre la utilidad del simulador dental y las respuestas se analizaron estadísticamente. Resultados: Estudiantes de la universidad, odontólogos locales y dentistas/académicos valoraron positivamente su experiencia con los simuladores virtuales hápticos, su utilidad como herramienta de enseñanza en el desarrollo de habilidades manuales y el realismo de sensación y uso del simulador. Conclusión: Los participantes, independientemente de su experiencia previa con un simulador virtual, videojuegos, edad, experiencia en 3D o sexo, consideraron positiva su percepción de la utilidad del simulador de realidad virtual háptica VirTeaSy en educación, con una mejor retroalimentación.<hr/>Summary Introduction: Education in dentistry has provided simulation scenarios for training students to develop motor skills since its beginning, now days, high-fidelity 3D haptic virtual simulators are being used as a didactic tool, allowing dentistry students to perform activities of the professional discipline, in a safe and controlled simulated environment. Aim: To determine the perception on the usefulness of haptic virtual simulators for training in Dentistry, by dental students (4th, 5th and 6th year), practitioners and academics. Subjects and methods: Non-experimental, descriptive, observational, quantitative study, that involved 127 participants (dental students, dental practitioners and academics), that practiced on a cross preclinical exercise for 5-10 minuts and performed a Black's class II cavity in a 3D haptic virtual simulator. A 12-question questionnaire was constructed regarding the usefulness of the dental simulator and the answers were statistically analyzed. Results: University students, local dental practitioners and dentists/academics rated as positive their experience with the haptic virtual simulators and its usefulness as a teaching tool in manual skills development, and realism of sensation and use of the simulator. Conclusion: Participants regardless of their previous experience with a virtual simulator, video-gaming, age, 3D experience, or gender considered positive their perception of usefulness of the VirTeaSy haptic virtual reality simulator in dental education, with the possibility of better feedback. <![CDATA[Limitaciones para investigar: perspectivas de los estudiantes de la Escuela de Medicina de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La educación en odontología, desde sus inicios, ha utilizado escenarios de simulación para desarrollar habilidades motoras en estudiantes. En estos días, simuladores virtuales hápticos 3D de alta fidelidad están siendo utilizados como una herramienta didáctica que permite al estudiante realizar actividades de la profesión en un entorno simulado, seguro y controlado. Objetivo: Determinar la percepción sobre la utilidad de los simuladores virtuales hápticos para la práctica en odontología, por estudiantes de odontología (cuarto, quinto y sexto año), profesionales y académicos. Sujetos y métodos: Estudio no experimental, observacional, descriptivo y cuantitativo, que incluyó a 127 participantes (estudiantes de odontología, odontólogos y académicos). Se realizó un ejercicio preclínico con forma de cruz durante 5-10 minutos y luego una cavidad de clase II Black en un simulador virtual háptico en 3D. Se elaboró un cuestionario de 12 preguntas sobre la utilidad del simulador dental y las respuestas se analizaron estadísticamente. Resultados: Estudiantes de la universidad, odontólogos locales y dentistas/académicos valoraron positivamente su experiencia con los simuladores virtuales hápticos, su utilidad como herramienta de enseñanza en el desarrollo de habilidades manuales y el realismo de sensación y uso del simulador. Conclusión: Los participantes, independientemente de su experiencia previa con un simulador virtual, videojuegos, edad, experiencia en 3D o sexo, consideraron positiva su percepción de la utilidad del simulador de realidad virtual háptica VirTeaSy en educación, con una mejor retroalimentación.<hr/>Summary Introduction: Education in dentistry has provided simulation scenarios for training students to develop motor skills since its beginning, now days, high-fidelity 3D haptic virtual simulators are being used as a didactic tool, allowing dentistry students to perform activities of the professional discipline, in a safe and controlled simulated environment. Aim: To determine the perception on the usefulness of haptic virtual simulators for training in Dentistry, by dental students (4th, 5th and 6th year), practitioners and academics. Subjects and methods: Non-experimental, descriptive, observational, quantitative study, that involved 127 participants (dental students, dental practitioners and academics), that practiced on a cross preclinical exercise for 5-10 minuts and performed a Black's class II cavity in a 3D haptic virtual simulator. A 12-question questionnaire was constructed regarding the usefulness of the dental simulator and the answers were statistically analyzed. Results: University students, local dental practitioners and dentists/academics rated as positive their experience with the haptic virtual simulators and its usefulness as a teaching tool in manual skills development, and realism of sensation and use of the simulator. Conclusion: Participants regardless of their previous experience with a virtual simulator, video-gaming, age, 3D experience, or gender considered positive their perception of usefulness of the VirTeaSy haptic virtual reality simulator in dental education, with the possibility of better feedback. <![CDATA[Formación en habilidades de comunicación en estudiantes de medicina de la Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud de la Universitat de Barcelona]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La educación en odontología, desde sus inicios, ha utilizado escenarios de simulación para desarrollar habilidades motoras en estudiantes. En estos días, simuladores virtuales hápticos 3D de alta fidelidad están siendo utilizados como una herramienta didáctica que permite al estudiante realizar actividades de la profesión en un entorno simulado, seguro y controlado. Objetivo: Determinar la percepción sobre la utilidad de los simuladores virtuales hápticos para la práctica en odontología, por estudiantes de odontología (cuarto, quinto y sexto año), profesionales y académicos. Sujetos y métodos: Estudio no experimental, observacional, descriptivo y cuantitativo, que incluyó a 127 participantes (estudiantes de odontología, odontólogos y académicos). Se realizó un ejercicio preclínico con forma de cruz durante 5-10 minutos y luego una cavidad de clase II Black en un simulador virtual háptico en 3D. Se elaboró un cuestionario de 12 preguntas sobre la utilidad del simulador dental y las respuestas se analizaron estadísticamente. Resultados: Estudiantes de la universidad, odontólogos locales y dentistas/académicos valoraron positivamente su experiencia con los simuladores virtuales hápticos, su utilidad como herramienta de enseñanza en el desarrollo de habilidades manuales y el realismo de sensación y uso del simulador. Conclusión: Los participantes, independientemente de su experiencia previa con un simulador virtual, videojuegos, edad, experiencia en 3D o sexo, consideraron positiva su percepción de la utilidad del simulador de realidad virtual háptica VirTeaSy en educación, con una mejor retroalimentación.<hr/>Summary Introduction: Education in dentistry has provided simulation scenarios for training students to develop motor skills since its beginning, now days, high-fidelity 3D haptic virtual simulators are being used as a didactic tool, allowing dentistry students to perform activities of the professional discipline, in a safe and controlled simulated environment. Aim: To determine the perception on the usefulness of haptic virtual simulators for training in Dentistry, by dental students (4th, 5th and 6th year), practitioners and academics. Subjects and methods: Non-experimental, descriptive, observational, quantitative study, that involved 127 participants (dental students, dental practitioners and academics), that practiced on a cross preclinical exercise for 5-10 minuts and performed a Black's class II cavity in a 3D haptic virtual simulator. A 12-question questionnaire was constructed regarding the usefulness of the dental simulator and the answers were statistically analyzed. Results: University students, local dental practitioners and dentists/academics rated as positive their experience with the haptic virtual simulators and its usefulness as a teaching tool in manual skills development, and realism of sensation and use of the simulator. Conclusion: Participants regardless of their previous experience with a virtual simulator, video-gaming, age, 3D experience, or gender considered positive their perception of usefulness of the VirTeaSy haptic virtual reality simulator in dental education, with the possibility of better feedback. <![CDATA[Becas de investigación Quincke: una oportunidad para los estudiantes de medicina]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La educación en odontología, desde sus inicios, ha utilizado escenarios de simulación para desarrollar habilidades motoras en estudiantes. En estos días, simuladores virtuales hápticos 3D de alta fidelidad están siendo utilizados como una herramienta didáctica que permite al estudiante realizar actividades de la profesión en un entorno simulado, seguro y controlado. Objetivo: Determinar la percepción sobre la utilidad de los simuladores virtuales hápticos para la práctica en odontología, por estudiantes de odontología (cuarto, quinto y sexto año), profesionales y académicos. Sujetos y métodos: Estudio no experimental, observacional, descriptivo y cuantitativo, que incluyó a 127 participantes (estudiantes de odontología, odontólogos y académicos). Se realizó un ejercicio preclínico con forma de cruz durante 5-10 minutos y luego una cavidad de clase II Black en un simulador virtual háptico en 3D. Se elaboró un cuestionario de 12 preguntas sobre la utilidad del simulador dental y las respuestas se analizaron estadísticamente. Resultados: Estudiantes de la universidad, odontólogos locales y dentistas/académicos valoraron positivamente su experiencia con los simuladores virtuales hápticos, su utilidad como herramienta de enseñanza en el desarrollo de habilidades manuales y el realismo de sensación y uso del simulador. Conclusión: Los participantes, independientemente de su experiencia previa con un simulador virtual, videojuegos, edad, experiencia en 3D o sexo, consideraron positiva su percepción de la utilidad del simulador de realidad virtual háptica VirTeaSy en educación, con una mejor retroalimentación.<hr/>Summary Introduction: Education in dentistry has provided simulation scenarios for training students to develop motor skills since its beginning, now days, high-fidelity 3D haptic virtual simulators are being used as a didactic tool, allowing dentistry students to perform activities of the professional discipline, in a safe and controlled simulated environment. Aim: To determine the perception on the usefulness of haptic virtual simulators for training in Dentistry, by dental students (4th, 5th and 6th year), practitioners and academics. Subjects and methods: Non-experimental, descriptive, observational, quantitative study, that involved 127 participants (dental students, dental practitioners and academics), that practiced on a cross preclinical exercise for 5-10 minuts and performed a Black's class II cavity in a 3D haptic virtual simulator. A 12-question questionnaire was constructed regarding the usefulness of the dental simulator and the answers were statistically analyzed. Results: University students, local dental practitioners and dentists/academics rated as positive their experience with the haptic virtual simulators and its usefulness as a teaching tool in manual skills development, and realism of sensation and use of the simulator. Conclusion: Participants regardless of their previous experience with a virtual simulator, video-gaming, age, 3D experience, or gender considered positive their perception of usefulness of the VirTeaSy haptic virtual reality simulator in dental education, with the possibility of better feedback. <![CDATA[Erratum in 'Questionnaire about teacher attributes: evidences of its validity and reliability in health degrees']]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322020000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Introducción: La educación en odontología, desde sus inicios, ha utilizado escenarios de simulación para desarrollar habilidades motoras en estudiantes. En estos días, simuladores virtuales hápticos 3D de alta fidelidad están siendo utilizados como una herramienta didáctica que permite al estudiante realizar actividades de la profesión en un entorno simulado, seguro y controlado. Objetivo: Determinar la percepción sobre la utilidad de los simuladores virtuales hápticos para la práctica en odontología, por estudiantes de odontología (cuarto, quinto y sexto año), profesionales y académicos. Sujetos y métodos: Estudio no experimental, observacional, descriptivo y cuantitativo, que incluyó a 127 participantes (estudiantes de odontología, odontólogos y académicos). Se realizó un ejercicio preclínico con forma de cruz durante 5-10 minutos y luego una cavidad de clase II Black en un simulador virtual háptico en 3D. Se elaboró un cuestionario de 12 preguntas sobre la utilidad del simulador dental y las respuestas se analizaron estadísticamente. Resultados: Estudiantes de la universidad, odontólogos locales y dentistas/académicos valoraron positivamente su experiencia con los simuladores virtuales hápticos, su utilidad como herramienta de enseñanza en el desarrollo de habilidades manuales y el realismo de sensación y uso del simulador. Conclusión: Los participantes, independientemente de su experiencia previa con un simulador virtual, videojuegos, edad, experiencia en 3D o sexo, consideraron positiva su percepción de la utilidad del simulador de realidad virtual háptica VirTeaSy en educación, con una mejor retroalimentación.<hr/>Summary Introduction: Education in dentistry has provided simulation scenarios for training students to develop motor skills since its beginning, now days, high-fidelity 3D haptic virtual simulators are being used as a didactic tool, allowing dentistry students to perform activities of the professional discipline, in a safe and controlled simulated environment. Aim: To determine the perception on the usefulness of haptic virtual simulators for training in Dentistry, by dental students (4th, 5th and 6th year), practitioners and academics. Subjects and methods: Non-experimental, descriptive, observational, quantitative study, that involved 127 participants (dental students, dental practitioners and academics), that practiced on a cross preclinical exercise for 5-10 minuts and performed a Black's class II cavity in a 3D haptic virtual simulator. A 12-question questionnaire was constructed regarding the usefulness of the dental simulator and the answers were statistically analyzed. Results: University students, local dental practitioners and dentists/academics rated as positive their experience with the haptic virtual simulators and its usefulness as a teaching tool in manual skills development, and realism of sensation and use of the simulator. Conclusion: Participants regardless of their previous experience with a virtual simulator, video-gaming, age, 3D experience, or gender considered positive their perception of usefulness of the VirTeaSy haptic virtual reality simulator in dental education, with the possibility of better feedback.