Scielo RSS <![CDATA[Anales de Psicología]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0212-972820190003&lang=pt vol. 35 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[The impact of decreased environmental reward in predicting depression severity in caregivers]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Reward has not been examined as a predictor of depression in the caregiver population despite the high prevalence of depression. The aim of this study was to analyze reward as a predictor of the level of depression (no depression, subclinical depression, major depressive episode) in caregivers. Independent evaluators evaluated the socio-demographic variables of the caregiver and the care recipient, the care situation, reward, and depressive symptomatology through self-reports. Expert clinicians evaluated the prevalence of major depressive episodes using the SCID-5-CV in 592 caregivers (87.2% women, average age = 55.4 years). The average reward score was 28.1. Reward was lower in caregivers younger than 55 years old who belonged to the lower/lower-middle classes. Reward was higher in caregivers without depression than in those with subclinical depression or experiencing a major depressive episode. Reward was also higher in caregivers with subclinical depression versus those with a major depressive episode. Caregivers with higher reward had a lower probability of subclinical depression (adjusted OR = 0.78, 95% CI 0.75-0.83) and a major depressive episode (adjusted OR = 0.67, 95% CI 0.62-0.72). Reward was a protective factor against subclinical depression and a major depressive episode in caregivers.<hr/>Resumen Pese a sus dificultades para realizar actividades agradables y la alta prevalencia de depresión, no se ha analizado el refuerzo como predictor de la depresión en la población de cuidadores. El objetivo de este estudio fue analizar el refuerzo como predictor del nivel de depresión (sin depresión, depresión subclínica, episodio depresivo mayor) en cuidadores. Evaluadores independientes evaluaron las variables sociodemográficas del cuidador, la persona cuidada y la situación de cuidado, el refuerzo y la sintomatología depresiva mediante autoinformes, y clínicos expertos evaluaron el episodio depresivo mayor mediante la SCID-5-CV, en 592 cuidadores (87.2% mujeres; edad media = 55.4 años). La puntuación media en refuerzo fue 28.1. El refuerzo fue menor en cuidadores ≤55 años y de clase social baja-media/baja. Y mayor en cuidadores sin depresión que en aquellos con depresión subclínica y episodio depresivo mayor, y en cuidadores con depresión subclínica frente a aquellos con episodio depresivo mayor. Los cuidadores con mayor refuerzo tenían menor probabilidad de depresión subclínica (adjusted OR = 0.78, 95% CI 0.75-0.83) y episodio depresivo mayor (adjusted OR = 0.67, 95% CI 0.62-0.72). El refuerzo fue un factor de protección frente a la depresión subclínica y el episodio depresivo mayor en cuidadores. <![CDATA[Functioning of psychopathy and trait aggression as predictive variables of criminal recidivism]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: This study analyzes several measures of aggression and psychopathy as possible factors involved in criminal recidivism. Sociodemographic data as well as aggression and psychopathy trait measures (CA, IPAS and TRIp) were obtained in a sample of 110 male inmates of a prison in Castilla-La Mancha (Spain). The sample consisted of two groups of 55 subjects, characterized by the presence or absence of mental disorder. A total of 55.8% of the participants were persistent offenders. Recidivism showed a statistically significant association (p &lt;0.05) with most of the dimensions studied for aggression, with higher scores on this variable in the group of reoffenders and in the group of inmates diagnosed with mental disorder. The variable that best predicted the likelihood of re-offending was psychopathic meanness. No statistically significant differences were found between the presence of a mental disorder and recidivism, although a greater percentage of recidivists presented a mental disorder (63.6%). Inmates with mental illness have a higher risk of criminal recidivism and this risk is associated with higher scores in trait aggression as well as higher scores in disinhibition and psychopathic meanness<hr/>Resumen: En el presente estudio se analizan varias medidas de agresividad y de psicopatía como posibles factores implicados en la reincidencia penitenciaria. Se obtuvieron datos sociodemográficos así como de agresividad y de psicopatía (CA, IPAS y TRIp) en una muestra de 110 varones internos de un centro penitenciario de Castilla-La Mancha (España). La muestra estuvo formada por dos grupos de 55 sujetos, caracterizados por presentar, o no, trastorno mental. Un 55.8% de los participantes eran reincidentes. La reincidencia mostró una asociación estadísticamente significativa (p&lt;0.05) con la mayoría de las dimensiones estudiadas de agresividad, con cifras superiores en esta variable en el grupo de reincidentes así como en el grupo de internos diagnosticados con trastorno mental. La variable que mejor predijo la probabilidad de reincidir fue la mezquindad psicopática. No se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre la presencia de un trastorno mental y la reincidencia, aunque se observa que entre los reincidentes existe una mayor proporción de personas con un trastorno mental (63.6%). Los reclusos con enfermedad mental presentan un mayor riesgo de reincidencia delictiva y ese riesgo está asociado a mayores puntuaciones en agresividad rasgo así como con mayores puntuaciones en desinhibición y mezquindad psicopática. <![CDATA[Adaptation and validation of the Scale of Self Stigma in Relatives of People with Mental Illness to the Spanish Context]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Stigma, and self-stigma in people with serious mental disorder (SMD) in particular, is one of the main problems faced by mental health professionals. However, this problem is not only found in people who suffer from this mental illness, but its consequences affect family members in the same way. For this reason, it is necessary to adapt and validate the Scale of Self-Stigma in Relatives of People with Mental Illness (SRPMI) to the Spanish context. The study involved 304 adults (M = 44.57, SD = 15.29). To assess the psychometric properties of the scale, several analyses have been carried out. The results of the confirmatory factorial analysis (CFA) have offered support to the questionnaire structure of 30 items, 10 items and the higher-order model. The structure of the models was invariant respect to gender. Cronbach's alpha values ​​were greater than .70 in the different subscales. The results of this study have provided evidence of validity and reliability of the SRPMI, so that various mental health professionals will have an instrument to assess the degree of self-stigma that family members of people with SMI have.<hr/>Resumen: El estigma, y en particular el autoestigma en personas con trastorno mental grave (TMG), constituyen uno de los principales problemas a los que se enfrentan los profesionales de la salud mental. Sin embargo, este problema no se encuentra únicamente en las personas que padecen esta enfermedad mental, sino que sus consecuencias afectan de igual manera a familiares allegados. Por ello, resulta necesario adaptar y validar al contexto español la Escala de Autoestigma en Familiares de Personas con Enfermedad Mental (AFPEM). En el estudio han participado 304 adultos (M=44.57; DT=15.29). Para analizar las propiedades psicométricas de la escala se han realizado diversos análisis. Los resultados del análisis factorial confirmatorio han ofrecido apoyo a la estructura del cuestionario tanto del de 30 ítems, el de 10 ítems como el modelo de orden superior. La estructura de los modelos se mostró invariante respecto al género. Los valores de alpha de Cronbach fueron superiores a .70 en las diferentes subescalas. Los resultados de este estudio han proporcionado evidencias de validez y fiabilidad de la AFPEM, por lo que diversos profesionales de la salud mental dispondrán de un instrumento con el que evaluar el grado de autoestigma que tienen los familiares de personas con TMG. <![CDATA[Intervention programs in educational psychology: bridging research and practice]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The term evidence-based intervention has been increasingly used in educational research. Calls for the use of intervention programs based on supportive empirical evidence rely in the recognition that the likelihood of achieving positive results when implementing such programs increases. Nevertheless, the gap between research and practice remains also in Spanish-speaking countries. Using examples from the area of reading research, this work aims at promoting the reflection and discussion about the relationship between scientific evidence and school practice, particularly in the context of Spanish-speaking countries. On the one side, there is the importance of generating evidence through the design of high-quality studies based on both sound theoretical background and high methodological standards. On the other side, there is the value of professional experience gathered by the teachers in very diverse school realities. How can we build a bridge to connect these two indispensable parts in order to be able to better serve the populations of interest? We defend the need of developing a sustainable collaborative system between the research community and the educational centers that enables continuous exchange and reciprocal support in longer lasting relationships.<hr/>Resumen: El término intervención basada en evidencia se está utilizando cada vez más en la investigación educativa. La necesidad de llevar a cabo programas de intervención basados en evidencia científica se fundamenta en que la probabilidad de lograr resultados positivos al implementar dichos programas es mayor. Sin embargo, la brecha entre la investigación y la práctica se mantiene en los países de habla hispana. Utilizando ejemplos del área de investigación en lectura, este trabajo tiene como objetivo promover la reflexión y la discusión sobre la relación entre la evidencia científica y la práctica educativa, particularmente en el contexto de los países hispanohablantes. Por un lado, existe la importancia de generar evidencia a través del diseño de estudios de alta calidad basados ​​tanto en sólidos antecedentes teóricos como en altos estándares metodológicos. Por otro lado, existe el valor de la experiencia profesional de los profesores en realidades escolares muy diversas. ¿Cómo podemos construir puentes para conectar estas dos partes indispensables y atender mejor a las poblaciones de interés? Defendemos la necesidad de desarrollar un sistema de colaboración sostenible entre la comunidad científica y la educativa que permita el intercambio continuo y un apoyo recíproco mediante relaciones más estables. <![CDATA[Vitamin D during pregnancy and the neurodevelopment of the child: systematic review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Background: A deficiency of vitamin D during pregnancy has a negative impact on maternal-infant health. Objective: To evaluate the effect of vitamin D status during pregnancy on offspring neurodevelopmental outcomes. Selection of studies: We explored studies that linked maternal vitamin D status with offspring neurodevelopmental outcomes. The studies selected were identified by systematically reviewing the scientific literature published in PubMed/MEDLINE, Scopus and Cochrane until January 2018. The quality of the studies was evaluated using the Newcastle-Ottawa scale. Results: 164 studies were identified and reviewed for selection. This systematic review, which comprises eleven studies (ten of a high methodological quality and one moderate), shows that mothers with vitamin D levels &lt;50 nmol/L during pregnancy had offspring with poorer mental, motor and language development compared to mothers with concentrations ≥50 nmol/L. Conclusions: There is still not enough scientific evidence to confirm the relationship between prenatal vitamin D deficiency and offspring neurodevelopmental outcomes. However, recent data suggest a detrimental effect on the mental, motor and language development of offspring.<hr/>Resumen: Antecedentes El déficit de vitamina D durante el embarazo tiene un impacto negativo en la salud materno-infantil. Objetivo: Evaluar el efecto del estado de vitamina D durante el embarazo sobre el neurodesarrollo del niño. Selección de estudios Se realizó una búsqueda de la literatura científica publicada en PubMed/MEDLINE, Scopus y Cochrane hasta enero del 2018. Se seleccionaron los estudios que relacionaban el estado de la vitamina D durante el embarazo con algún dominio del neurodesarrollo del niño (mental, motor, lenguaje, cociente intelectual y comportamiento). La calidad de los estudios incluidos se evaluó a través de la escala Newcastle-Ottawa. Resultados De los 164 estudios encontrados en la búsqueda, once estudios cumplieron los criterios y fueron considerados diez de alta calidad metodológica y uno de moderada. La revisión sistemática mostró que niveles prenatales de vitamina D &lt;50 nmol/L se asocian frecuentemente a un peor desarrollo mental, motor y del lenguaje de sus hijos en comparación con las madres con concentraciones ≥50 nmol/L. Conclusiones Aunque existe poca evidencia científica que corrobore la relación entre la deficiencia de vitamina D prenatal y su impacto en el neurodesarrollo de los hijos, los datos actuales sugieren un perjuicio sobre el desarrollo mental, motor y del lenguaje del niño. <![CDATA[Do healthy preterm children have behavior problems?]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Background/Objective In this study, the behavior problems of healthy preterm and full-term children will be compared. The effect of environmental and neonatal conditions on the rate of behavior problems, paying special attention to maternal depression and parental stress, will also be studied. Previous studies found significantly higher prevalence rates of total problems in preterm children. Most of these studies were carried out with preterm children under 32 weeks of gestational age. In contrast, some studies carried out with moderately preterm children found no significant difference. Method: We assessed 108 low risk preterm children and 33 full-term children through the Child Behavior Checklist when they were 5 years-old. Their mothers` stress and depression were also assessed. Results: No significant difference was found between the preterm and the full-term groups for overall internalizing or externalizing behavior problems, or for more fine-grained behavior problems such as anxiety, attention or aggression. No effect of gestational age was found on the rate of behavior problems. In contrast maternal stress, but not maternal depression, was a strong predictor of behavior problems. Conclusions: These results indicate that behavior problems are not characteristic of preterm children as a group, but only of very or extremely preterm children.<hr/>Resumen: Objetivo: En este estudio, se compararán los problemas de comportamiento de los niños prematuros sanos y a término. También se estudiará el efecto de las condiciones ambientales y neonatales en la tasa de problemas de comportamiento, prestando especial atención a la depresión materna y al estrés de los padres. Estudios anteriores encontraron tasas de prevalencia significativamente mayores de problemas totales en niños prematuros. La mayoría de estos estudios se llevaron a cabo con niños prematuros menores de 32 semanas de edad gestacional. En contraste, algunos estudios realizados con niños moderadamente prematuros no encontraron diferencias significativas. Método: Evaluamos 108 niños prematuros de bajo riesgo y 33 niños de término completo a través del Child Behavior Checklist cuando tenían 5 años de edad. El estrés y la depresión de sus madres también fueron evaluados. Resultados: No se encontraron diferencias significativas entre los grupos prematuros y los de término completo en cuanto a la internalización o la externalización general de los problemas de conducta, ni a los problemas de conducta más específicos, como la ansiedad, la atención o la agresión. No se encontró ningún efecto de la edad gestacional en la tasa de problemas de conducta. En contraste, el estrés materno, pero no la depresión materna, fue un fuerte predictor de problemas de conducta. Conclusiones: Estos resultados indican que los problemas de conducta no son característicos de los niños prematuros como grupo, sino solo de los niños muy o extremadamente prematuros. <![CDATA[Numeracy musical training for school children with low achievement in mathematics]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The present case-control, double-blind, and prospective study investigated the effects of Numeracy Music Training (NMT) on cognitive skills of primary school children. Participating in the study were 42 children aged 8 to 10 years divided into two groups: Low Achievement in Math (N= 21), and Average Achievement in Math (N= 21). The children underwent two assessments before and after NMT. Cognitive tests and behaviour scales were applied regarding variables such as school performance, IQ, working memory, numerical cognition, math’s anxiety and stress. NMT was developed in eight group sessions and aimed to stimulate the systems of numerical cognition and integrate basic musical knowledge, and symbolic representations. After the intervention, through musical training, the children in both groups showed significant improvements in school performance, systems of numerical cognition and working memory, as well as the reduction of mathematics anxiety symptoms.<hr/>Resumen: El presente estudio caso-control, doble ciego, y prospectivo investigó los efectos del entrenamiento musical numérico (NMT; Numeracy Musical Training), sobre habilidades cognitivas en niños de enseñanza primaria. Participaron 42 niños de 8 a 10 años divididos en dos grupos: con Bajo Rendimiento Aritmético (N = 21), y con Rendimiento Aritmético Medio (N = 21). Los niños pasaron por dos evaluaciones, antes y después de la realización del NMT, en las cuales se aplicaron pruebas cognitivas y escalas de comportamiento, que evaluaban variables como: rendimiento escolar, CI, memoria operativa, cognición numérica, ansiedad y estrés. El NMT fue desarrollado en ocho sesiones colectivas y tuvo como objetivo estimular los sistemas de la cognición numérica e integrar conocimientos musicales básicos y representaciones simbólicas. Después de la intervención por medio del entrenamiento musical los niños de ambos grupos obtuvieron mejoras significativas en el rendimiento académico, en los sistemas de la cognición numérica y en la memoria operativa, así como una disminución de la manifestación de ansiedad a las matemáticas. <![CDATA[A trial of a school-based cognitive behaviour program for anxiety on 4<sup>th</sup> Generation Immigrants]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The purpose of the study in this direction is to examine the effectiveness of the school-based cognitive behaviour program on the reduction in anxiety levels of children at 9-10 years of age. An experimental pattern with pre-test/post-test control group was used in the research. The study was conducted on 36 participants who were divided into 3 groups of 12 pupils, one of which was experiment group and two of which were control groups. “Spence Children’s Anxiety Scale” was used in order to determine the anxiety level. The impact size has been determined as 56.3% for experiment group. The results of the study show that school-based cognitive behaviour program is effective.<hr/>Resumen: El propósito del estudio en esta dirección es examinar la efectividad del programa de comportamiento cognitivo basado en la escuela en la reducción de los niveles de ansiedad de los niños de 9 a 10 años de edad. En la investigación se utilizó un patrón experimental con un grupo de control de prueba previa / prueba posterior. El estudio se realizó en 36 participantes que se dividieron en 3 grupos de 12 alumnos, uno de los cuales era un grupo experimental y dos de los cuales eran grupos de control. Se utilizó la "Escala de Ansiedad Infantil de Spence" para determinar el nivel de ansiedad. El tamaño del impacto se ha determinado como 56,3% para el grupo de experimento. Los resultados del estudio muestran que el programa de comportamiento cognitivo basado en la escuela es eficaz. <![CDATA[Classroom co-living climate: nature, measurement, effects and implications for social education. A cross-cultural study]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: This paper has three objectives, after proposing an initial model of classroom coliving climate: to develop two measures to test its validity, to test their usefulness for analyzing differences between classrooms, and to do it in two different countries. The initial model includes seven interaction patterns that, if present, favor the students’ social inclusion. The first questionnaire assesses the classroom coliving climate perceived by the student, and the second, the degree in which the student interacts according to the model. Participants were 2581 Secondary-School students, 2038 from Costa Rica and 543 from Spain. To test model-fit, confirmatory factor analyses, cross validation and multi-group analyses were carried out. Correlation and regression analyses were also carried out to determine discriminant and concurrent validity using as criteria a measure of social integration. ANOVA analyses were used to test for differences between classrooms (η2 between .19 and .28). Results, similar in both countries, showed that both questionnaires had adequate structural validity (CFI between .94 and .97), and discriminant and concurrent validity (r predictors-criterion between .37 and .44; p &lt; .0001). Due to the nature of their content, the questionnaires can be used for planning interventions aimed at improving coliving, and for assessing their effectiveness.<hr/>Resumen: Este artículo tiene tres objetivos, después de proponer un modelo inicial de clima de convivencia en el aula: desarrollar dos medidas para probar su validez, probar su utilidad para analizar las diferencias entre las aulas y hacerlo en dos países diferentes. El modelo inicial incluye siete patrones de interacción que, si están presentes, favorecen la inclusión social de los estudiantes. El primer cuestionario evalúa el clima de clase percibido por el alumno y el segundo, el grado en que el alumno interactúa de acuerdo con el modelo. Los participantes fueron 2581 estudiantes de secundaria, 2038 de Costa Rica y 543 de España. Para probar el ajuste del modelo, se realizaron análisis factoriales confirmatorios, de validación cruzada y multigrupo. También se realizaron análisis de correlación y regresión para determinar la validez discriminante y concurrente utilizando como criterio una medida de integración social. Se utilizaron los análisis ANOVA para probar las diferencias entre las aulas (η2 entre .19 y .28). Los resultados, similares en ambos países, mostraron que ambos cuestionarios tenían una validez estructural adecuada (CFI entre .94 y .97), y una validez concurrente y discriminante (r predictor-criterio entre .37 y .44; p &lt; .0001). Debido a la naturaleza de su contenido, los cuestionarios se pueden utilizar para planificar intervenciones dirigidas a mejorar la organización y evaluar su eficacia. <![CDATA[Psychological adjustment in cybervictims and cyberbullies in secondary education]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The rise of cyberbullying among high school students and the importance of certain variables of psychological adjustment for the comprehension of this type of violent behavior both in bullies and in victims. This work aims to analyze the psychological profile of individuals involved in situations of cyberbullying, both victims and bullies. The adjustment variables analyzed were self-concept, perceived stress, loneliness, depressive symptomatology, social anxiety, life satisfaction, and emotional intelligence. Using a sample of 1318 adolescents (47% boys), aged between 11 and 18 years (M = 13.8, SD = 1.32), three contrast groups were established for cybervictims (severe cybervictims, moderate cybervictims, and non-cybervictims) and three groups for cyberbullies (severe cyberbullies, moderate cyberbullies, and non-cyberbullies). The results obtained through analysis of variance showed that both cybervictims and cyberbullies show deterioration in most of the studied dimensions, albeit with a different profile. Severe cybervictims showed higher scores in perceived stress, loneliness, depression, and social anxiety, and lower scores in self-concept, life satisfaction, and emotional intelligence, in comparison with non-cybervictims. Severe cyberbullies obtained higher scores in perceived stress, loneliness, and depression, and lower scores in self-concept and life satisfaction, compared to non-cyberbullies. These results allow deepening our comprehension of cyberbullying among students to improve preventive and intervention programs in schools.<hr/>Resumen El auge de las agresiones cibernéticas entre estudiantes de secundaria y la importancia de ciertas variables de ajuste psicológico para la comprensión de este tipo de conducta violenta, tanto en agresores como en víctimas, nos han llevado a proponer como objetivo del presente trabajo analizar el perfil psicológico de ambos implicados en situaciones de ciberagresión. Las variables de ajuste analizadas fueron autoconcepto, estrés percibido, soledad, sintomatología depresiva, ansiedad social, satisfacción con la vida e inteligencia emocional. A partir de una muestra de 1318 adolescentes (47% chicos), de entre 11 y 18 años (M = 13.8, DT = 1.32), se establecieron tres grupos de contraste para cibervíctimas (víctimas severas, moderadas y no cibervíctimas) y tres grupos para ciberagresores (ciberagresores severos, moderados y no ciberagresores). El análisis de varianza mostró que los implicados presentan perfiles psicológicos menos ajustados. Las cibervíctimas severas mostraron mayor estrés percibido, soledad, depresión y ansiedad social, y menor autoconcepto, satisfacción con la vida e inteligencia emocional, en comparación con las no cibervíctimas. Los ciberagresores severos mostraron mayor estrés percibido, soledad y depresión, y menor autoconcepto y satisfacción con la vida, comparativamente con los no ciberagresores. Estos resultados permiten profundizar en la comprensión del ciberacoso entre estudiantes y mejorar los programas preventivos y de intervención en escuelas. <![CDATA[Examining the factors contributing to adolescents' online game addiction]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: In this study, it was aimed to examine the level of online game addiction among adolescents in terms of basic psychological needs, sensation seeking and some variables. The study group of the study consisted of 214 high school students, 150 of whom were male and 64 female. Data from the study were collected using the Online Game Addiction Scale, the Basic Psychological Needs Scale, and the Sensation Seeking Scale. The dependent variable of the research was the online game addiction, while the independent variables were the search for excitement and basic psychological needs. Multiple regression analysis was used to determine whether the independent variables predicted the dependent variable. According to the result of correlation analysis, it was found that there was a positive and significant relationship between online gaming addiction and the sensation seeking and basic psychological needs.<hr/>Resumen: En este estudio, el objetivo fue examinar el nivel de adicción a los juegos on line entre los estudiantes de secundaria en términos de necesidades psicológicas básicas y búsqueda de sensaciones. El grupo de estudio consistió en 214 estudiantes de secundaria, 150 de los cuales eran hombres y 64 mujeres. Los datos del estudio se recolectaron utilizando la Escala de Adicción a los Juegos en Línea, la Escala de Necesidades Psicológicas Básicas y la Escala de Búsqueda de Sensaciones. La variable dependiente de la investigación es la adicción a los juegos on line, mientras que las variables independientes son la búsqueda de emoción, las necesidades psicológicas básicas, el género, el tipo de juego on linr que el individuo aprende y el tipo de juego on line. El análisis de regresión múltiple se utilizó para determinar si las variables independientes predijeron la variable dependiente. De acuerdo con el resultado del análisis de correlación, se ha encontrado que existe una relación positiva y significativa entre la adicción al juego on line y la búsqueda de sensaciones y las necesidades psicológicas básicas. <![CDATA[Validation of the Dependency-Oriented and Achievement-Oriented Psychological Control Scale (DAPCS) in a Spanish-speaking late adolescent sample]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Parental psychological control refers to those parental behaviors that interfere with the child's thoughts and feelings and are characterized by excessive use of manipulative techniques, such as inducing guilt or shame and love-withdrawal. The goal of this study was to validate the Spanish version of the Dependency-oriented and Achievement-oriented Psychological Control Scale (DAPCS), a new measure designed to assess an adolescent's perception of psychological control. Another objective was to determine the influence of perceived parental psychological control on adolescents' self-concept. We evaluated the factor structure, reliability, and convergent validity in a sample of Spanish late adolescents (N = 310, mean age = 19.75). Exploratory and confirmatory factor analyses showed that the DAPCS factor structure is best described by a two-factor solution, for both paternal and maternal ratings, indicating the distinction between dependency-oriented and achievement-oriented psychological control. High indices of internal consistency indicated that DAPCS produced reliable scores. Moreover, convergent validity was confirmed by consistent associations between the DAPCS and other measures of psychological control and other parenting dimensions. Hierarchical regression also showed that DAPCS predicted late adolescents' self-concept. The results of this study indicate that the Spanish version of the DAPCS is a useful instrument for studying both types of psychological control.<hr/>Resumen: El control psicológico parental se refiere a los comportamientos de los padres que interfieren con los pensamientos y sentimientos del niño y se caracterizan por el uso excesivo de técnicas de manipulación, como la inducción de culpa o vergüenza y la retirada del afecto. Este estudio tuvo como objetivo validar la versión en español de la Dependency-oriented and Achievement-oriented Psychological Control Scale (DAPCS) (Escala de control psicológico orientado a la dependencia y control psicológico orientado al logro), una nueva medida diseñada para evaluar la percepción del control psicológico de un adolescente. Otro objetivo fue determinar la influencia del control psicológico parental percibido sobre el autoconcepto de los adolescentes. Evaluamos la estructura factorial, la fiabilidad y la validez convergente en una muestra de adolescentes tardíos españoles (N = 310, edad media = 19.75). Los análisis de factores exploratorios y confirmatorios mostraron que la estructura factorial de la escala DAPCS se describe mejor con una solución de 2 factores, tanto para padres como para madres, lo que indica la distinción entre control psicológico orientado a la dependencia y el orientado al logro. Los altos índices de consistencia interna indicaron que la escala DAPCS produjo óptimas puntuaciones. Además, la validez convergente fue confirmada por la correlación entre el DAPCS y otras medidas de control psicológico, así como con otras medidas del análisis de la crianza. La regresión jerárquica también mostró que DAPCS predijo el autoconcepto de los adolescentes tardíos. Los resultados de este estudio indican que la versión en español del DAPCS es un instrumento útil para estudiar ambos tipos de control psicológico. <![CDATA[Motivational profiles related to the academic satisfaction of university students]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The aims of the study were to identify the motivational profiles of university students and to assess their differences according to the academic satisfaction. The participants were 882 students aged 17 to 50, from nine Chilean universities. Motivational profiles were identified by cluster analysis, following the combination of hierarchical and non-hierarchical methods. The cluster analysis was perform including the following motivational variables: (1) autonomous motivation, (2) controlled motivation, (3) perception of autonomy support, and (4) perception of autonomy control. The differences between the profiles were assessed through the one way Anova test, considering the effect size calculation, and the Games-Howell post-hoc test. The cluster analysis results supported a four motivational profiles solution: poor quality (n = 167), low quantity (n = 144), good quality (n = 333), and high quantity (n = 238). Moreover, students grouped into profiles with higher levels of autonomy for learning, presented the highest levels of academic satisfaction. In conclusion, the importance of motivational factors to facilitate the development of university students' well-being is highlighted.<hr/>Resumen: Los objetivos del estudio fueron identificar los perfiles motivacionales de estudiantes universitarios y evaluar sus diferencias en cuanto a la satisfacción académica. Los participantes fueron 882 estudiantes con edades comprendidas entre los 17 y 50 años, procedentes de nueve universidades chilenas. Los perfiles motivacionales se identificaron mediante análisis de conglomerados, siguiendo la combinación de métodos jerárquicos y no jerárquicos. El análisis de conglomerados se realizó incluyendo las siguientes variables motivacionales: (1) motivación autónoma, (2) motivación controlada, (3) percepción de apoyo a la autonomía, y (4) percepción de control de la autonomía. Las diferencias entre los perfiles se evaluaron a través de la prueba Anova unifactorial, considerando el cálculo del tamaño del efecto y el análisis post-hoc de Games-Howell. Los resultados del análisis de conglomerados apoyaron una solución de cuatro perfiles motivacionales: mala calidad (n = 167), baja cantidad (n = 144), buena calidad (n = 333), y alta cantidad (n = 238). Además, los estudiantes agrupados en los perfiles con mayores niveles de autonomía para el aprendizaje, presentaron los niveles más altos de satisfacción académica. Como conclusión, se destaca la importancia que tienen los factores motivacionales para facilitar el desarrollo del bienestar de los estudiantes universitarios. <![CDATA[Unpleasant past experience as a determinant of cognitive, behavioral and physiological responses to academic stress in professional examination candidates]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This investigation established unpleasant past experience in interdependent and predictive relations with irrational beliefs, test anxiety, self-regulated study and academic stress, variables belonging to the competency for performing in highly demanding contexts. Participants were 221 candidates enrolled in preparatory academies, where they were preparing for competitive exams for posts as public elementary school teachers. The variables were measured using validated self-reports. A linear, ex post-facto design was used, with inferential and structural analyses. Unpleasant experience was shown to have significant, positive, interdependent relations with irrational beliefs and physiological stress responses, as well as negative relations with self-regulated study. Significant, predictive, structural relations were found between unpleasant experience and cognitive, behavioral, and physiological stress responses. These results partially validate the relationships shown in the SLPS Competency model, which explains learning in stressful contexts; and offer evidence of the need to train students for these situations.<hr/>Resumen Esta investigación estableció las relaciones de interdependencia y predicción entre experiencia desagradable previa y creencias irracionales, ansiedad evaluativa, autorregulación en el estudio y estrés académico, variables de la competencia para rendir en contextos de alta exigencia. Participaron 221 aspirantes de academias preparatorias a la función pública del cuerpo de Maestros. Las variables fueron medidas mediante autoinformes validados. El diseño fue ex post-facto lineal, con análisis inferenciales y estructurales. Los resultados mostraron relaciones significativas positivas de interdependencia de la experiencia desagradable con las creencias irracionales y respuestas fisiológicas de estrés, así como negativas con la autorregulación en el estudio. Además, apareció una relación estructural predictiva significativa entre experiencia desagradable y respuestas cognitivas, conductuales y fisiológicas de estrés. Estos resultados validan parcialmente las relaciones del modelo CAERE, explicando el aprendizaje en contextos estresantes, y evidencian la necesidad de entrenar a los estudiantes ante estas situaciones. <![CDATA[Exposure to traumatic events and perceptual priming in forcedly displaced Colombian population in Ecuador]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: In line with the hypothesis that PTSD is a memory disorder, recent studies on perceptual priming have focused on identifying the differences between population with and without Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD). This study addresses priming in people who have been exposed to traumatic experiences of forced displacement. To that end, three categories of the word “trauma” (i.e., of threat, emotional and judicial) and a category of “neutral” words, which shared their three-letter root were chosen. The participants were 44 Colombian refugees and asylum seekers living in Ecuador with or without PTSD. The results of our study point that people with PTSD have higher perceptual priming in the threat and emotional categories, and asylum seekers show higher priming in the judicial category. The implications for studies that address the impact of political violence are discussed.<hr/>Resumen: Los recientes estudios en priming perceptivo se han centrado en identificar las diferencias entre población con y sin Trastorno por Estrés Postraumático (TEPT) confirmando la hipótesis que el TEPT representa un trastorno de la memoria. En este trabajo, se pretende abordar el priming en personas que han estado expuestas a diversas experiencias traumáticas relacionadas con el desplazamiento forzado. Para ello, se diseñaron tres categorías de palabras “trauma” (i.e., de amenaza, emocional y judicial) y una categoría de palabras “neutra”, las cuales compartían su raíz de tres letras. Participaron 44 colombianos refugiados y solicitantes de asilo que residen en Ecuador con presencia o ausencia de TEPT. Los resultados confirman que las personas con TEPT presentan mayor priming perceptivo en las categorías de amenaza y emociones y los solicitantes de asilo en la categoría judicial. Se discuten las implicaciones para los estudios que abordan el impacto de violencia política. <![CDATA[A predictive study of antecedent variables of Passion towards Work]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Background: The aim of this study was to conduct a correlational-predictive study of the antecedent variables of Passion towards Work. Method: The participants were 513 workers (48.1% male, 51.9% female), obtained through non-probability sampling. We used the FACTOR programs (7.2 version) and SPSS 20.0. Results: We found that variables such as Personality, Engagement, Self-efficacy, obsessive-compulsive component COI, Life satisfaction and Lifestyle were predictive of Passion towards Work. Conclusions: Passion towards Work can be predicted as follows: The variables Dedication, Growth, Physical activity, Satisfaction with life and Excessive responsibility were direct predictors of Harmonious Passion whereas Vigor was an inverse predictor. Similarly, the variables Absorption and Excessive responsibility were predictors of Obsessive Passion, whereas Satisfaction with life, Openness to experience and Kindness were negative predictors.<hr/>Resumen: Antecedentes: El objetivo de este estudio fue realizar un estudio correlacional-predictivo de las variables antecedentes de la Pasión por el trabajo. Método: Los participantes han sido 513 trabajadores (48,1 % hombres, 51,9 % mujeres), obtenidos mediante un muestreo no probabilístico. Se han utilizado los programas FACTOR (versión 7.2) y SPSS 20.0. Resultados: se determina la capacidad predictiva de variables como Personalidad, Engagement, Autoeficacia, ICO, Satisfacción por la vida y Estilo de vida sobre la Pasión por el trabajo. Conclusiones: La Pasión por el Trabajo se puede predecir de la siguiente manera: La Pasión Armoniosa de forma directa con las variables Dedicación, Crecimiento, Actividad física, Satisfacción con la vida y Responsabilidad excesiva, y de manera inversa con el Vigor. Mientras que la Pasión Obsesiva a través de las variables Absorción y Responsabilidad excesiva y de manera negativa la Satisfacción con la vida, la Apertura a la experiencia y la Amabilidad. <![CDATA[Work ethic in Ecuador: an analysis of the differences in four generational cohorts]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Organizations face the challenge of managing a multigenerational workforce with unique characteristics that differ in the value they place on their work. The younger generation has been incorporated into the labour market recently and consequently it is essential to study their different attitudes toward work by comparing them with previous generations. The purpose of this research is to analyze, through the Protestant Ethic, the difference in attitudes towards work of four generations (Baby Boomers, Generation X, Generation Y and Generation Z). A sample of 624 Ecuadorian participants which comprised: BB 11.2 %; 11.2 % GX, GY 58.5 % and GZ 19.1 %, was pooled by cohort. The Questionnaire Multidimensional Work Ethic (MWEP) was applied. The results showed that the BB and GX have a greater belief about the importance of work, and a tolerance towards the unproductive use of working time, when compared with generations Y and Z. In postponing rewards, the GZ generation showed scores higher than those obtained by the BB, GX and GY generations. No significant differences were found in the dimensions of Self-Reliance, Leisure and Morality-Ethics.<hr/>Resumen: Las organizaciones enfrentan el reto de gestionar una fuerza laboral multigeneracional con características propias que difieren en el valor que le otorgan al trabajo. La incorporación al mercado laboral de las generaciones más jóvenes hace imprescindible el estudio de sus diferentes actitudes hacia el trabajo en comparación con las generaciones antecesoras. El propósito de esta investigación fue analizar a través del constructo de la Ética Protestante las diferencias existentes en las actitudes hacia el trabajo de cuatro generaciones (Baby Boomers, Generación X, Generación Y, y Generación Z). La muestra de 624 participantes ecuatorianos (BB 11.2%; GX 11.2%, GY 58.5% y GZ 19.1%) se agrupó por cohortes. Se aplicó el Cuestionario Multidimensional Ética del Trabajo (MWEP). Los resultados mostraron que los BB y la GX tiene una mayor creencia sobre la importancia del trabajo y más tolerancia a la utilización improductiva del tiempo de trabajo que las generaciones Y y Z. En el aplazamiento de las recompensas la GZ muestra puntuaciones superiores a las obtenidas por los BB, GX y GY. No se encuentran diferencias significativas en las dimensiones de autoconfianza, ocio y moralidad-ética. <![CDATA[Influence of personality variables, impulsivity, perfectionism, self-esteem and self-efficacy in Work Craving]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: Recent studies have suggested a relationship between certain personality variables and work addiction. In the present work we conduct a predictive study of the background variables of work craving through the variables Impulsivity, Personality, Perfectionism, Self-esteem and Self-efficacy. The participants were 332 workers obtained by non-probability sampling. We used the SPSS 23.0 program. The results of the correlation analysis show positive and negative associations with the variables studied. The regression analysis determines the predictive capacity of variables Emotional Stability, Perfectionism and Self-esteem account for 24.40% of the variance of Feelings Generated by Work (WCS.FW). And the predictor variables Emotional stability and Self-esteem account for 14.0% of the Need to Work (WCS.NW). It can be concluded that Work craving can be predicted through certain variables (Emotional Stability, Perfectionism and Self-esteem). This research contributes to greater knowledge of work addiction. The results have important practical implications to work that should be considered for the appropriate strategic management of human resources within organizations. The most notable among these are the need to promote the enhancement of self-esteem and emotional stability.<hr/>Resumen: Estudios recientes has sugerido que hay relación entre algunas variables de personalidad y la adicción al trabajo. En el presente trabajo nos hemos planteado el objetivo de realizar un estudio Predictivo de las variables antecedentes del Work Craving a través de las variables Impulsividad, Personalidad, Perfeccionismo, Autoestima y Autoeficacia.: Los participantes han sido 332 trabajadores, obtenidos mediante un muestreo no probabilístico. Para analizar los datos se ha utilizado el programa SPSS 23.0. Los resultados del análisis de correlación nos muestran asociaciones tanto positivas como negativas con las variables estudiadas. El análisis de regresión determina la capacidad predictiva de las variables Estabilidad emocional, Perfeccionismo y Autoestima que explican el 24.40 % de la varianza de los Sentimientos Generados por el Trabajo (WCS.FW). Y las variables Estabilidad emocional y Autoestima explican el 14.0 % de la Necesidad de trabajar (WCS.NW). Se puede concluir que el Work Craving puede predecirse a través de determinadas variables (Estabilidad emocional, Perfeccionismo y Autoestima), contribuyendo la presente investigación a un mayor conocimiento de la Adicción al Trabajo. Los resultados poseen implicaciones prácticas importantes que debe considerarse para la gestión estratégica adecuada de los recursos humanos dentro de las organizaciones. Los más notables entre ellos son la necesidad de promover la mejora de la autoestima y la estabilidad emocional. <![CDATA[The evaluation of candidates in a personnel selection process: preference for experience over potential in unfavorable context]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The present research´s main goal is to examine the evaluation of a job candidate as a function of his profile and the context of the organization. An experiment was conducted with a sample of participants trained in personnel selection. Participants first received a message describing that the future of a given organization was favorable or unfavorable. Then, all participants were asked to read the information about a potential job candidate for such organization. The candidate was described in terms of his previous experience or in terms of his potential as a professional. After receiving the information about the organization and the profile, all participants were asked to evaluate the job candidate. We expected that there would be a higher preference for experience relative to potential, particularly when the context was unfavorable. As predicted, results showed that under unfavorable contextual conditions, attitudes towards the candidate were more favorable when the job candidate was portrayed in terms of experience (vs potential). Under favorable contextual conditions, attitudes towards the candidate did not vary as a function of his profile.<hr/>Resumen: La presente investigación tiene como objetivo averiguar cómo se responde a distintos perfiles en la evaluación de candidatos de selección en función de contexto organizacional. Para ello, se realizó un experimento con una muestra de participantes formados en selección de personal. En primer lugar, los participantes recibieron un informe describiendo el contexto de una organización como favorable o desfavorable. A continuación, los participantes recibieron información sobre el candidato que fue descrito en términos de su alta experiencia previa o de su alto potencial como profesional. Despues de recibir información sobre la organización y el perfil, todos los participantes evaluaron al candidato. Se esperaba una mayor preferencia por la experiencia que por el potencial especialmente en situacioenes negativas. En linea con la hipótesis, los resultados mostraron que en condiciones de contexto organizacional desfavorable, las actitudes hacia el candidato fueron más favorables cuando éste fue presentado en términos de su alta experiencia (vs. su alto potencial). En condiciones de contexto organizacional favorable, las actitudes hacia el candidato no variaron en función de si su perfil destacaba la experiencia o el potencial. <![CDATA[Burnout and wellbeing of teacher candidates: the mediator role of cynicism]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282019000300020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The aim of this study was to investigate a mediator role of cynicism in the relationship between burnout and wellbeing. Participants were 326 teacher candidates [189 (58%) female, 137 (42%) male, M age = 23.14 years, SD = 2.36] who completed questionnaires package the Burnout Measure Short Version, the Positive and Negative Affect Schedule, Life with Satisfaction Scale and the Hunter Cynicism Scale. The data were analyzed using structural equation modeling. A bootstrapping analysis was conducted in order to determine any indirect effects. The results showed that burnout predicted cynicism positively and wellbeing negatively, and that cynicism predicted wellbeing negatively. It was further found that the structural equation model that proposed that burnout had a direct and an indirect effect through cynicism on wellbeing was confirmed. The results of the study were discussed in the light of relevant literature, and suggestions for future studies were made.<hr/>Resumen: El objetivo de este estudio fue investigar el papel mediador del cinismo en la relación entre el agotamiento y el bienestar. Los participantes fueron 326 maestros candidatos [189 (58%) mujeres, 137 (42%) hombres, M edad = 23.14 años, DT = 2.36] que completaron los cuestionarios el grupo de Burnout Measure Short Version, Positive and Negative Affect Schedule, Life with Satisfaction Scale y el Hunter Cynicism Scale. Los datos fueron analizados utilizando modelos de ecuaciones estructurales. Se realizó un análisis de arranque para determinar los efectos indirectos. Los resultados mostraron que el agotamiento predijo el cinismo de manera positiva y el bienestar de manera negativa, y que el cinismo predijo el bienestar de manera negativa. Se encontró además que se confirmó el modelo de ecuación estructural que proponía que el agotamiento tenía un efecto directo e indirecto a través del cinismo sobre el bienestar. Los resultados del estudio se discutieron a la luz de la literatura relevante, y se hicieron sugerencias para futuros estudios.