Scielo RSS <![CDATA[Gaceta Sanitaria]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0213-911120040008&lang=pt vol. 18 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<B>To be considered for publication</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<B>Dear authors</B>: <B>all manuscripts submitted to GACETA SANITARIA must be accompanied by a cover letter</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<B>Pesticides in the diet</B>: <B>adding pieces to the puzzle</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivos: Mejorar la información sobre la exposición a plaguicidas mediante la dieta en nuestro país con la presentación de los resultados de detección de 88 parámetros de plaguicidas en 1.109 muestras de alimentos, obtenidas entre 1998 y 2003 para el programa de Investigación de la Calidad Sanitaria de los Alimentos (ICSA) de Barcelona. Material y método: Se presentan los resultados por grupos de alimentos y se comparan con la situación en el período anterior para frutas y hortalizas. La significación de las diferencias observadas se estima mediante la prueba de la χ². Resultados: En las 1.109 muestras analizadas se obtuvieron 116 resultados positivos para plaguicidas (10,5%). En el 1,5% de las muestras se detectaron halogenados persistentes y en el 14,4%, otros plaguicidas. Los positivos se concentran en frutas, hortalizas, especias y cereales y sus derivados. No hay positivos entre los aceites vegetales, los huevos ni los productos de la pesca, y casi no hay en los lácticos ni en los cárnicos. Las frutas concentran la mayor presencia de plaguicidas, en todos los casos no persistentes. Las hortalizas tienen menos plaguicidas, pero en ellas se detecta algún tipo de organoclorado. Al comparar los valores en las frutas y verduras con los de 1989-1997 no se aprecian diferencias que alcancen la significación estadística. Conclusiones: Aunque el volumen de muestras con plaguicidas es relevante, en su mayoría no son por productos halogenados persistentes. Destaca la elevada presencia de plaguicidas en la fruta.<hr/>Objectives: To improve information on exposure to pesticides through diet in Spain by reporting the results on 88 pesticide parameters in 1,109 food samples obtained between 1998 and 2003 as part of the Barcelona program for research on the health quality of foods. Material and method: The results are presented by food groups. For fruits and vegetables, the results were compared with those for the previous period. Statistical comparisons were performed using the χ2 test. Results: Of the 1,109 samples, 116 were positive for pesticides (10.5%). Persistent chlorinated compounds were detected in 1.5% and other compounds were found in 14.4%. Positive results were concentrated in fruits, vegetables, spices, cereals and their derivatives. There were no positive results among vegetable oils, eggs or fish products, and almost none in dairy products and meats. Fruits contained the greatest number of pesticides but none were persistent. Vegetables contained fewer pesticides, but some of these were persistent chlorinated compounds. Comparison of the results for fruits and vegetables with those of the 1989-97 period revealed no significant trends. Conclusions: Although a considerable number of samples contained pesticides, most of these were not persistent chlorinated compounds. The number of pesticides in fruits was notable. <![CDATA[<B>Cost-effectiveness analysis of acarbose in the treatment of patients with impaired glucose tolerance</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo: Realizar un análisis de la relación coste-efectividad del tratamiento farmacológico con acarbosa en pacientes con diagnóstico de intolerancia a la glucosa (ITG) y compararlo con la práctica habitual (medidas higiénico-dietéticas y sin tratamiento farmacológico) desde la perspectiva del financiador público. Material y método: A partir de los datos de eficacia provenientes del ensayo clínico STOP-NIDDM respecto a la incidencia de la diabetes mellitus tipo 2 (DM2) y los eventos cardiovasculares (ECV) en los 2 grupos del ensayo (acarbosa y placebo). Se modelizan las consecuencias sanitarias y económicas de los 2 tratamientos en poblaciones de 1.000 individuos, durante un período de 40 meses, mediante un árbol de decisión. Los datos sobre el coste de los recursos se refieren al sistema sanitario español. Resultados: En el caso base del estudio, el tratamiento con acarbosa resulta ligeramente dominante respecto de la práctica habitual, ya que presenta mejores resultados con un coste incluso algo inferior. El análisis de sensibilidad pone de relieve que el tratamiento con acarbosa deja de ser dominante para pasar a presentar, en algunos casos, una relación de coste por transición a DM2 evitada moderadamente positiva; la relación coste-efectividad es especialmente sensible al coste de los tratamientos cardiovasculares, al riesgo de transición a DM2, a la dosis diaria de acarbosa y a la proporción del coste del medicamento a cargo del financiador público. Conclusiones: El tratamiento con acarbosa en pacientes con diagnóstico de intolerancia a la glucosa resulta dominante en comparación con la práctica habitual. El coste por transición a DM2 evitada y por individuo adicional libre de ECV es moderadamente positivo en algunos de los supuestos introducidos en el análisis de sensibilidad. Para evaluar de una forma más completa el posible tratamiento a pacientes con ITG, sería necesario ampliar las alternativas que se han comparado y el horizonte temporal del estudio y utilizar alguna medida de resultados en salud que tenga en cuenta los efectos del tratamiento.<hr/>Objective: To perform a cost-effectiveness analysis of treatment with acarbose in patients with impaired glucose tolerance (IGT) in comparison with conventional treatment (based on medical counseling on diet and health and without drug treatment) from the perspective of the public payer. Material and method: A cost-effectiveness analysis was performed using data on efficacy, the incidence of diabetes mellitus type 2 (DM2) and cardiovascular events from the STOP-NIDDM clinical trial of acarbose treatment vs. placebo. The study used a decision tree analysis to estimate the health and economic impact of the two alternative treatments in a population of 1,000 patients over a period of 40 months. Resource use and cost data refer to the Spanish health care system. Results: In the base case, acarbose treatment was slightly dominant over conventional treatment since it achieved improved outcomes at an even lower cost. Sensitivity analysis revealed that acarbose treatment lost dominance due to a moderately positive cost-effectiveness ratio for avoided progression to DM2 in some scenarios. The cost-effectiveness ratio was particularly sensitive to the cost of cardiovascular treatments, the risk of progression to DM2, the daily doses of acarbose, and the publicly funded share of the cost of this drug. Conclusions: Acarbose treatment in patients diagnosed with IGT appeared to be the dominant alternative compared with conventional treatment. The cost per avoided progression to DM2 and per additional individual free of a cardiovascular event was moderately low in some of the scenarios included in the sensitivity analysis. For a more comprehensive evaluation of the possible treatment of patients with IGT, the alternatives under comparison and the time horizon of the study would need to be increased and more refined health outcome measures, comprising all the treatment's health effects, would need to be introduced. <![CDATA[<B>Telephone versus face-to-face household interviews in the assessment of health behaviors and preventive practices</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo: En este estudio se examina la influencia del método de encuesta, telefónica y «cara a cara» domiciliaria, sobre la estimación de los factores de riesgo para la salud asociados al comportamiento y la realización de prácticas preventivas. Material y método: El mismo cuestionario fue administrado en 2 muestras independientes de población de 18-64 años residente en el municipio de Madrid. Una muestra (n = 1.391) realizó la entrevista telefónica y la otra (n = 739), la entrevista «cara a cara» domiciliaria. Se compararon los resultados de las 2 muestras para 28 variables relacionadas con la antropometría, la actividad física, el consumo de alimentos, el consumo de tabaco y alcohol, las prácticas preventivas y la accidentabilidad. Resultados: La muestra telefónica obtuvo una mayor tasa de no contactos (31,8 frente a 22,2%) pero un mayor grado de cooperación que la muestra con entrevista «cara a cara» (83 frente a 74%). En total, 19 de las 28 variables mostraron una variación relativa entre ambas encuestas < 10%, en 8 variables las diferencias se encontraban entre el 10 y el 20%, y 1 superó el 20%. Sólo en 4 variables (sedentarismo en el tiempo libre, consumo de verdura, abandono del consumo de tabaco y medición del colesterol) las diferencias fueron estadísticamente significativas, con una variación relativa del 6,1% (p < 0,01), 10% (p < 0,001), 36,7% (p < 0,01) y 8,6% (p < 0,01), respectivamente. El coste global de la entrevista telefónica ha sido la mitad de la domiciliaria «cara a cara». Conclusiones: Los resultados de las encuestas telefónica y «cara a cara» domiciliaria fueron muy similares. El menor coste de la encuesta telefónica la convierte en una buena alternativa para la investigación de salud pública que requiera la recogida de datos por entrevista.<hr/>Objective: This study examines the influence of the interview method (telephone or face-to-face in households) on the assessment of health behaviors and preventive practices. Material and method: The same questionnaire was completed by two independent samples of the population aged 18-64 years living in the municipality of Madrid. One sample (n = 1,391 subjects) completed the questionnaire by telephone interview and the other (n = 739) by face-to-face interview in households. The results of the two samples for 28 variables related to anthropometry, physical activity, food consumption, tobacco and alcohol use, preventive practices and injuries were compared. Results: The telephone sample had a higher rate of failed contact (31.8% vs. 22.2%) but a greater degree of cooperation than the sample for the face-to-face interview (83.0% vs. 74.0%). In total, 19 of the 28 variables showed a relative variation of less than 10% between the two surveys; the differences found were between 10 and 20% for eight variables and were higher than 20% for one variable. Differences were statistically significant for only four variables (sedentary leisure time, consumption of vegetables, giving up smoking and cholesterol measurement), with a relative variation of 6.1% (p < 0.01), 10% (p < 0.001), 36.7% (p < 0.01) and 8.6% (p < 0.01), respectively. The total cost of the telephone interview was half that of the face-to-face household interview. Conclusions: The results of both surveys were very similar. Because of its lower cost, the telephone interview is a good option in public health research when data collection by interview is required. <![CDATA[<B>Measurement of exposure to environmental tobacco smoke in education centers, health centers, transport facilities and leisure places</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivos: Describir los niveles de exposición al humo ambiental de tabaco (HAT) a los que está expuesta la población en diferentes espacios públicos en Barcelona. Material y método: La nicotina en fase vapor se midió mediante monitores pasivos que contenían un filtro de 37 mm de diámetro tratado con bisulfato sódico en su interior. Se tomaron muestras en colegios de primaria y secundaria, hospitales, centros de atención primaria, estaciones de tren, transportes metropolitanos, universidades, aeropuerto, restaurantes y discotecas. Resultados: Los centros de enseñanza (primaria y secundaria) y los centros sanitarios presentan los niveles de exposición al HAT más bajos y en todos ellos la concentración media es < 1 μg/m³. En transportes y universidades los valores medios encontrados fueron: 2,16 μg/m3 en las estaciones de tren, 3,30 μg/m3 en el metro, 4,30 μg/m3 en los aeropuertos y 4,97 μg/m3 en las universidades. Los restaurantes y las discotecas son los lugares en los que la concentración es más alta, con valores medios de 12,36 μg/m³ en los restaurantes y 130,65 μg/m3 en las discotecas. En el caso de los centros de enseñanza primaria y secundaria, en el aeropuerto, en el metro y en restaurantes y discotecas todas las muestras tomadas revelan presencia de HAT. Asimismo, se encontró presencia de HAT en el 90% de las muestras tomadas en las estaciones de tren y en el 96% de las muestras de universidades. En hospitales se revela presencia de HAT en un 79% de las muestras tomadas, y en el caso de centros de atención primaria, en el 58%. Conclusiones: Los resultados confirman que el tabaquismo pasivo es un problema de salud pública que merece una especial atención en nuestro medio y ponen de manifiesto la necesidad de reforzar la implantación y especialmente el cumplimiento de políticas sin humo en lugares públicos y de trabajo.<hr/>Objectives: To describe levels of exposure to environmental tobacco smoke (ETS) in various public places in Barcelona (Spain). Material and method: Vapor-phase nicotine was measured with passive samplers containing a sodium bisulfate treated filter with a 37 mm diameter. The places sampled were primary and secondary schools, hospitals, primary care centers, train stations, subways, universities, airports, restaurants and discotheques. Results: Primary and secondary schools and health centers had the lowest levels of ETS exposure, with mean concentrations of less than 1 μg/m3. The mean values found in transport and universities were 2.16 μg/m3 in train stations, 3.30 μg/m3 in subways, 4.30 μg/m3 in airports and 4.97 μg/m3 in universities. The highest concentrations were found in restaurants and discotheques, with mean values of 12.36 μg/m3 in restaurants and 130.65 μg/m3 in discotheques. All samples taken from primary and secondary schools, airports, subways, restaurants and discotheques contained ETS. Likewise, 90% of the samples taken from train stations and 96% of those from universities contained ETS. Seventy-nine percent of the samples from hospitals and 58% of those from primary care centers contained ETS. Conclusions: The results confirm that passive smoking is an important public health problem in Spain and that greater efforts are needed to enforce smoke-free policies in public spaces and workplaces. <![CDATA[<B>Diagnostic agreement between emergency teams and hospital services</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivos: Desde hace 10 años, la Empresa Pública de Emergencias Sanitarias de Andalucía estudia la concordancia de sus equipos con la atención primaria y los hospitales. Se investiga el acuerdo diagnóstico entre estos equipos y los hospitalarios, y en caso de encontrar diferencias, se valora si éstas podrían estar en función del equipo de emergencias, el recurso de traslado o el centro hospitalario. Pacientes y método: Estudio descriptivo. Se incluyó a 510 pacientes (seleccionados al azar) cuyos datos se conocía, atendidos por equipos 061 de Málaga en 2001 y que precisaron traslado a algún hospital público. Se recabaron datos sobre la filiación, la asistencia recibida, el traslado, el centro hospitalario y el diagnóstico. El máximo de diagnósticos permitidos fue 3, codificados según la clasificación CIE-9 MC. Para la comparación se utilizó el índice kappa. Resultados: Se perdieron 10 casos. La media de diagnósticos del 061 por paciente fue de 1,48, mientras que en los informes hospitalarios fue de 1,59. Los más frecuentes hacían referencia a traumatismos y enfermedades cardiovasculares (los inespecíficos se aproximaron al 20%). El 59% de los pacientes tenía al menos un diagnóstico coincidente. Para un nivel de confianza del 95% obtuvimos un índice kappa de 0,478 (proporción de conformidad del 73,9%). Conclusiones: Obtuvimos una concordancia global moderada, con mejores resultados para el Equipo de Coordinación Avanzada y traslados en ambulancia convencional por la simplicidad de los diagnósticos. Sólo llegó a niveles considerados como «buenos» el Hospital Costa del Sol, con el que se comparten las guías de trabajo. El porcentaje de diagnósticos poco precisos fue alto. Las propuestas de mejora deberán ir desde la revisión de los modos de trabajo hasta la aplicación de nuevas tecnologías.<hr/>Objectives: Over the last 10 years the Public Health Emergency Service of Andalusia (Spain) has been conducting a study into the diagnostic agreement among its teams (061 teams) and those of primary care and hospitals. Diagnostic agreement between these teams and hospital teams was evaluated. When discrepancies were found, an assessment was made of whether these corresponded to the emergency team, transfer resources or hospital. Patients and method: A descriptive study was performed. Five hundred ten patients whose particulars were already known were randomly selected. The patients, who required transfer to a public hospital, received assistance from 061 teams in Malaga in 2001. Data were gathered on personal details, the assistance received, transfer, hospital and diagnosis or diagnoses. The maximum number of diagnoses permitted was three, coded in accordance with the CIE-9 CM classification. The Kappa index was used for comparisons. Results: Ten cases were lost due to missing data. The mean number of diagnoses per patient was 1.48 for 061 teams and was 1.50 in hospital reports. The most common of diagnoses related to injuries and cardiovascular diseases (non-specific diagnoses accounted for approximately 20%). Fifty-nine percent of the patients had at least one diagnosis that coincided. We obtained κ = 0.478 for a confidence level of 95% (the agreement rate was 73.9%). Conclusions: Overall agreement was moderate, with better results in the Advanced Coordination Team and conventional ambulance transfer due to the simplicity of the diagnoses.Results classified as «good» were achieved only in the Hospital Costa del Sol, which uses working guidelines similar to those of the Public Health Emergency Service. The percentage of inexact diagnoses was high. Proposals for improvement should range from revising the working methods used to applying new technologies. <![CDATA[<B>Matrix analysis of the client's voice</B>: <B>QFD applied to healthcare management</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo: Aplicar la metodología Quality Function Deployment (QFD) para identificar los requerimientos y necesidades de los clientes mediante la relación de las reclamaciones con las dimensiones del cuestionario de calidad percibida utilizado en el centro. Ámbito: Hospital del Servicio Madrileño de Salud. Métodos: Análisis matricial basado en el modelo QFD mediante la utilización como herramientas de las encuestas realizadas con el cuestionario Servqhos (1998-2002) y una muestra de 363 reclamaciones correspondientes a 2002. La muestra de reclamaciones fue seleccionada mediante la aplicación de un muestreo no probabilístico. Resultados: La metodología QFD ha resultado de gran utilidad: permitió relacionar las reclamaciones y los resultados del cuestionario de calidad percibida e identificar los atributos con una mayor influencia en el nivel de satisfacción del paciente. Asimismo, ha permitido identificar áreas de mejora para orientar nuestra estrategia hacia los requisitos del cliente.<hr/>Objective: To apply quality function deployment (QFD) methodology to identify clients' needs by relating complaints with perceived quality domains. Setting: A hospital within the Public Health Service of Madrid. Methods: Matrix analysis based on the QFD model was performed, using the surveys (1998-2002) conducted in the hospital with the Servqhos questionnaire and a sample of 363 complaints made in 2002. The complaints analyzed were selected using a non-probabilistic sampling method. Results: QFD methodology was highly useful, allowing complaints to be related to the results of a perceived quality questionnaire and identification of the attributes with the greatest influence on patient satisfaction. It also allowed us to identify areas for improvement according to clients' needs. <![CDATA[<B>Prevalence of indirect sharing of drug-injecting paraphernalia in Galicia, Madrid, Seville and Valencia (Spain)</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivos: Estudiar las prácticas de riesgo de inyección de drogas, en especial compartir indirectamente material de inyección (CIMI), y de las conductas sexuales de riesgo. Métodos: Estudio transversal. Entrevista cara a cara de 1.638 usuarios de programas de intercambio de jeringas (PIJ). Se investigaron varias formas de CIMI (coger droga diluida en una jeringa usada ajena, meter la aguja en el recipiente donde se introdujeron otras usadas y reutilizar el líquido de limpieza de otros). Resultados: El 16% en Galicia, el 4,7% en Madrid, el 17,6% en Sevilla y el 13,2% en Valencia se inyectó con jeringas usadas ajenas (p < 0,001). Con variaciones geográficas, la práctica de alguna forma de CIMI (Galicia, 32,4%; Madrid, 28,5%; Sevilla, 42,6%; Valencia, 27,4%; p < 0,001) superó en cada área a la de inyectarse con jeringas usadas ajenas. El 21,7; el 25,3; el 28,2, y el 18,1% (p < 0,01), respectivamente, no se inyectó con jeringas usadas ajenas, pero realizó alguna forma de CIMI. El porcentaje que mantuvo relaciones sexuales desprotegidas con una pareja ocasional fue en todos los lugares (36,6; 40,9; 37,9 y 23,9%; p = NS) muy inferior al que las mantuvo con la pareja estable (68,6; 72,0; 77,8 y 72,8%; p = NS). El 81,3% de los inyectores con pareja estable en Galicia, el 75,9% en Madrid, el 86,1% en Sevilla y el 79,7% en Valencia informaron que el estado serológico de su pareja era negativo o lo desconocía (p < 0,001). Conclusiones: La prevalencia de CIMI es mayor que la de inyección con jeringas usadas. Para un porcentaje relevante, las únicas conductas de riesgo de inyección son las prácticas de CIMI. Éstas y el escaso uso del preservativo, especialmente con la pareja estable, pueden estar contribuyendo a la extensión del virus de la inmunodeficiencia humana y al virus de las hepatitis C o B.<hr/>Objectives: To study drug-injecting practices, particularly indirect sharing of injecting paraphernalia (ISIP), and sexual risk behavior. Methods: We performed a cross-sectional study of 1638 users of needle exchange programs (NEPs). Different types of ISIP were studied: taking diluted drugs in a syringe used by others, placing the needle in a recipient with other used needles, and reusing cleaning liquid previously used by others. Results: The prevalence of injecting with syringes already used by others was 16% in Galicia, 4.7% in Madrid, 17.6% in Seville and 13.2% in Valencia (p < 0.001). With geographical variations, other types of ISIP (Galicia: 32.4%; Madrid: 28.5%; Seville: 42.6%; Valencia: 27.4% -p < 0.001-) were more frequent than injecting with syringes already used by others (Galicia: 32.4%; Madrid: 28.5%; Seville: 42.6%; Valencia: 27.4% -p < 0.001-). The percentage not injecting with syringes used by others but performing ISIP was 21.7%, 25.3%, 28.2% and 18.1% (p < 0.01) respectively. In all geographical areas, sexual risk practices were more prevalent with steady sex partners (68.6%, 72.0%, 77.8%, 72.8% [NS]) than with casual partners (36.6%, 40.9%, 37.9%, 23.9% [NS]). Among injectors with a stable partner, 81.3% in Galicia, 75.9% in Madrid, 86.1% in Seville and 79.7% in Valencia reported that his/her serological status was negative for HIV or was unknown (p < 0.001). Conclusions: ISIP is more prevalent than injection with syringes already used by others. For a substantial percentage of injectors, ISIP is the only risk practice. ISIP and the low use of condoms, particularly with steady partners, could be a contributory factor to the spread of HIV, hepatitis C virus, and hepatitis B virus infection. <![CDATA[<B>On the clients of public health organizations</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los servicios públicos han de responder y satisfacer a una diversidad de agentes: sus usuarios, los ciudadanos que pagan impuestos que los financian, los políticos, y el personal que trabaja en ellos. Para conseguir unos servicios públicos que pongan al ciudadano-usuario en el vértice de su funcionamiento habrá que conocer al cliente, sus expectativas, preferencias, quejas y satisfacción. Este manuscrito presenta el proceso de reflexión interna realizado en nuestra organización acerca de sus clientes, cuya naturaleza es muy distinta de los de una empresa industrial o comercial. Se plantea una tipología y el proceso que ha llevado a confeccionar un listado de clientes, y se plantean acciones que hay que realizar para mejorar los servicios desde su perspectiva.<hr/>Public services must satisfy a variety of agents: users of these services, the citizens who pay the taxes that finance them, politicians, and those that work in them. To obtain public services that give priority to the citizen-user, knowledge of clients, their expectations, preferences, complaints and degree of satisfaction is essential. This article presents the process of internal discussion in our agency about its clients, who differ from those of an industrial or commercial organization. A proposal for the classification of clients, as well as the process that has led to a client portfolio, are presented and steps to improve services from the perspective of the client are suggested. <![CDATA[<B>The Crohn-Colitis Care Unit</B>: <B>analysis of the first 3 years of activity</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo: Conocer los primeros datos de actividad de la Unidad de Atención Crohn-Colitis (UACC) y su línea virtual, la http://www.ua-cc.org Material y método: La UACC es un servicio de educación y promoción de la salud que se dirige a los enfermos con enfermedad inflamatoria intestinal y a su entorno. Dispone de un centro de coordinación desde donde se gestionan todas las consultas y las resoluciones gestionadas por un equipo multidisciplinario. El acceso telefónico y la web son las principales vías de contacto. Resultados: A los 3 años de funcionamiento, la UACC cuenta con 956 usuarios, el 87% de los cuales son pacientes, que han generado más de 4.500 consultas multitemáticas. Destaca la vía de atención telefónica con un 67% y los más de 500 usuarios registrados en el portal. Conclusiones: Los primeros datos descriptivos expresan un impacto significativo del proyecto, en el que destacan la atención integral y el acceso virtual como las variables más significativas.<hr/>Objective: To assess the activity of the Crohn-Colitis Care Unit (CCCU) and of its web site: http://www.ua-cc.org Material and method: The CCCU is a unit for the education and health promotion of patients with inflammatory bowel disease and their immediate circle. It includes a coordination center with a multidisciplinary team that manages patients' requests. The main means of contact is through telephone and the Web. Results: After 3 years, there are 956 users registered in the CCCU, of which 87% are patients who generated more than 4,500 consultations on multiple topics. Telephone consultations account for 67% of all consultations and there are 500 users registered in the Web. Conclusions: The preliminary results suggest that the integral approach of the CCCU and its web site have had a significant impact on patients with inflammatory bowel disease. <![CDATA[<B>A word of warning about economic evaluations</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo: Conocer los primeros datos de actividad de la Unidad de Atención Crohn-Colitis (UACC) y su línea virtual, la http://www.ua-cc.org Material y método: La UACC es un servicio de educación y promoción de la salud que se dirige a los enfermos con enfermedad inflamatoria intestinal y a su entorno. Dispone de un centro de coordinación desde donde se gestionan todas las consultas y las resoluciones gestionadas por un equipo multidisciplinario. El acceso telefónico y la web son las principales vías de contacto. Resultados: A los 3 años de funcionamiento, la UACC cuenta con 956 usuarios, el 87% de los cuales son pacientes, que han generado más de 4.500 consultas multitemáticas. Destaca la vía de atención telefónica con un 67% y los más de 500 usuarios registrados en el portal. Conclusiones: Los primeros datos descriptivos expresan un impacto significativo del proyecto, en el que destacan la atención integral y el acceso virtual como las variables más significativas.<hr/>Objective: To assess the activity of the Crohn-Colitis Care Unit (CCCU) and of its web site: http://www.ua-cc.org Material and method: The CCCU is a unit for the education and health promotion of patients with inflammatory bowel disease and their immediate circle. It includes a coordination center with a multidisciplinary team that manages patients' requests. The main means of contact is through telephone and the Web. Results: After 3 years, there are 956 users registered in the CCCU, of which 87% are patients who generated more than 4,500 consultations on multiple topics. Telephone consultations account for 67% of all consultations and there are 500 users registered in the Web. Conclusions: The preliminary results suggest that the integral approach of the CCCU and its web site have had a significant impact on patients with inflammatory bowel disease. <![CDATA[<B>Authors’ response</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo: Conocer los primeros datos de actividad de la Unidad de Atención Crohn-Colitis (UACC) y su línea virtual, la http://www.ua-cc.org Material y método: La UACC es un servicio de educación y promoción de la salud que se dirige a los enfermos con enfermedad inflamatoria intestinal y a su entorno. Dispone de un centro de coordinación desde donde se gestionan todas las consultas y las resoluciones gestionadas por un equipo multidisciplinario. El acceso telefónico y la web son las principales vías de contacto. Resultados: A los 3 años de funcionamiento, la UACC cuenta con 956 usuarios, el 87% de los cuales son pacientes, que han generado más de 4.500 consultas multitemáticas. Destaca la vía de atención telefónica con un 67% y los más de 500 usuarios registrados en el portal. Conclusiones: Los primeros datos descriptivos expresan un impacto significativo del proyecto, en el que destacan la atención integral y el acceso virtual como las variables más significativas.<hr/>Objective: To assess the activity of the Crohn-Colitis Care Unit (CCCU) and of its web site: http://www.ua-cc.org Material and method: The CCCU is a unit for the education and health promotion of patients with inflammatory bowel disease and their immediate circle. It includes a coordination center with a multidisciplinary team that manages patients' requests. The main means of contact is through telephone and the Web. Results: After 3 years, there are 956 users registered in the CCCU, of which 87% are patients who generated more than 4,500 consultations on multiple topics. Telephone consultations account for 67% of all consultations and there are 500 users registered in the Web. Conclusions: The preliminary results suggest that the integral approach of the CCCU and its web site have had a significant impact on patients with inflammatory bowel disease. <![CDATA[<B>Metric characteristics of the Professional Life Quality Questionnaire</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo: Conocer los primeros datos de actividad de la Unidad de Atención Crohn-Colitis (UACC) y su línea virtual, la http://www.ua-cc.org Material y método: La UACC es un servicio de educación y promoción de la salud que se dirige a los enfermos con enfermedad inflamatoria intestinal y a su entorno. Dispone de un centro de coordinación desde donde se gestionan todas las consultas y las resoluciones gestionadas por un equipo multidisciplinario. El acceso telefónico y la web son las principales vías de contacto. Resultados: A los 3 años de funcionamiento, la UACC cuenta con 956 usuarios, el 87% de los cuales son pacientes, que han generado más de 4.500 consultas multitemáticas. Destaca la vía de atención telefónica con un 67% y los más de 500 usuarios registrados en el portal. Conclusiones: Los primeros datos descriptivos expresan un impacto significativo del proyecto, en el que destacan la atención integral y el acceso virtual como las variables más significativas.<hr/>Objective: To assess the activity of the Crohn-Colitis Care Unit (CCCU) and of its web site: http://www.ua-cc.org Material and method: The CCCU is a unit for the education and health promotion of patients with inflammatory bowel disease and their immediate circle. It includes a coordination center with a multidisciplinary team that manages patients' requests. The main means of contact is through telephone and the Web. Results: After 3 years, there are 956 users registered in the CCCU, of which 87% are patients who generated more than 4,500 consultations on multiple topics. Telephone consultations account for 67% of all consultations and there are 500 users registered in the Web. Conclusions: The preliminary results suggest that the integral approach of the CCCU and its web site have had a significant impact on patients with inflammatory bowel disease. <![CDATA[<B>Authors’ response</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivo: Conocer los primeros datos de actividad de la Unidad de Atención Crohn-Colitis (UACC) y su línea virtual, la http://www.ua-cc.org Material y método: La UACC es un servicio de educación y promoción de la salud que se dirige a los enfermos con enfermedad inflamatoria intestinal y a su entorno. Dispone de un centro de coordinación desde donde se gestionan todas las consultas y las resoluciones gestionadas por un equipo multidisciplinario. El acceso telefónico y la web son las principales vías de contacto. Resultados: A los 3 años de funcionamiento, la UACC cuenta con 956 usuarios, el 87% de los cuales son pacientes, que han generado más de 4.500 consultas multitemáticas. Destaca la vía de atención telefónica con un 67% y los más de 500 usuarios registrados en el portal. Conclusiones: Los primeros datos descriptivos expresan un impacto significativo del proyecto, en el que destacan la atención integral y el acceso virtual como las variables más significativas.<hr/>Objective: To assess the activity of the Crohn-Colitis Care Unit (CCCU) and of its web site: http://www.ua-cc.org Material and method: The CCCU is a unit for the education and health promotion of patients with inflammatory bowel disease and their immediate circle. It includes a coordination center with a multidisciplinary team that manages patients' requests. The main means of contact is through telephone and the Web. Results: After 3 years, there are 956 users registered in the CCCU, of which 87% are patients who generated more than 4,500 consultations on multiple topics. Telephone consultations account for 67% of all consultations and there are 500 users registered in the Web. Conclusions: The preliminary results suggest that the integral approach of the CCCU and its web site have had a significant impact on patients with inflammatory bowel disease. <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000800018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 11:04:09 23-04-2024-->