Scielo RSS <![CDATA[Gaceta Sanitaria]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=0213-911120120005&lang=es vol. 26 num. 5 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>CIBERESP</b>: <b>un instrumento para la promoción y la difusión de la investigación de excelencia española</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>El nuevo consejo asesor de Gaceta Sanitaria se pone en marcha</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Inteligencia y salud mental maternas y desarrollo neuropsicológico infantil a los 14 meses de edad</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objective: To examine the relationship between maternal intelligence-mental health and neuropsychological development at age 14 months in a normal population, taking into account maternal occupational social class and education. Methods: We prospectively studied a population-based birth cohort, which forms part of the INMA (Environment and Childhood) Project. Cognitive and psychomotor development was assessed at 14 months using Bayley Scales of Infant Development. Maternal intelligence and mental health were assessed by the Cattell and Cattell test and the General Health Questionnaire-12 respectively. Results: We observed a crude association between maternal intelligence and cognitive development in children at 14 months but this association disappeared when maternal education was included. The associations were stratified by maternal education and occupational social class. Within the manual maternal occupational social class, there was a significant difference in cognitive development between children whose mothers scored in the highest tertile of maternal IQ and those whose mothers scored in the lowest tertile. In contrast, no differences were observed among children whose mothers were in the non-manual occupational social class. Conclusions: The association between maternal intelligence and child cognitive development differed by occupational social class. While this association was not confounded by education or other variables in manual occupational social classes, maternal education explained this association among advantaged occupational social classes.<hr/>Objetivos: Este estudio exploró la relación entre inteligencia y salud mental materna y desarrollo neuropsicológico infantil a los 14 meses de edad en población normal, teniendo en cuenta la clase social basada en la ocupación y el nivel educativo maternos. Métodos: Estudio prospectivo de cohortes de nacimiento englobado dentro del proyecto INMA (Infancia y Medio Ambiente). El desarrollo cognitivo y psicomotor fue evaluado mediante la escala Bayley de desarrollo infantil. La inteligencia y la salud mental maternas se evaluaron usando el Test de Cattell y Cattell, y el Cuestionario de Salud General de 12 ítems, respectivamente. Resultados: Se observó una asociación cruda entre inteligencia materna y desarrollo cognitivo infantil a los 14 meses de edad. Sin embargo, esta asociación desaparecía cuando la educación materna era incluida. Las asociaciones fueron estratificadas por educación y clase social basada en la ocupación materna. En el estrato de clase social manual materna se observó una diferencia significativa en la escala mental de la escala Bayley entre esos niños cuyas madres puntuaron en el tercil más alto de inteligencia materna, comparado con el tercil más bajo. No obstante, no se observaron diferencias entre aquellos niños de clase social no manual materna. Conclusiones: Existe un patrón diferente en la asociación entre inteligencia materna y desarrollo cognitivo infantil según la clase social materna. Mientras la asociación no es confundida por la educación ni por otras variables en las clases sociales manuales, el nivel educativo materno explica esta asociación en las clases sociales no manuales. <![CDATA[<b>Factores asociados al estado funcional en personas de 75 o más años de edad no dependientes</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivos: Identificar los factores asociados al estado funcional en una población de ancianos de 75 o más años de edad sin dependencia grave. Métodos: Estudio transversal de una muestra aleatoria (n = 315) de personas del Centro de Atención Primaria El Remei (Vic, Barcelona, España). Se evaluó el estado funcional mediante el test de ejecución de extremidades inferiores (EEII) de Guralnik, el Índice de Actividades Instrumentales de la Vida Diaria (AIVD) de Lawton y el Índice de Actividades Básicas de la Vida Diaria (ABVD) de Barthel. Se construyeron modelos de regresión lineal múltiple para identificar las variables asociadas al estado funcional. Resultados: La edad media fue de 81,9 años y el 60,6% eran mujeres. Casi la mitad de los ancianos de 75 o más años de edad sin dependencia grave presentaban discapacidad para las AIVD y una tercera parte limitaciones funcionales de las EEII. Los factores asociados al estado funcional de las EEII fueron el estado civil, el índice de masa corporal, el número de fármacos, y la agudeza visual y auditiva (R² = 0,208). Las variables asociadas a las AIVD fueron la edad, el número de fármacos, el estado cognitivo, la agudeza visual y auditiva, y el estado funcional de las EEII (R² = 0,434). Las variables asociadas a las ABVD fueron la edad, el sexo, la percepción subjetiva del estado de salud y el estado funcional de las EEII (R² = 0,389). Conclusiones: El número de fármacos y las alteraciones sensoriales son los factores de riesgo que se asociaron de forma más consistente con el estado funcional en nuestra población de ancianos no dependientes.<hr/>Objectives: To identify the factors associated with functional status in a population aged > 75 years without severe dependence. Methods: A cross-sectional study of a random sample (n = 315) of elderly persons in a primary care setting (El Remei Primary Care Center, Vic, Barcelona, Spain) was carried out. Functional status was evaluated by three physical performance tests: the Guralnik chair stand test of lower limb function, Lawton-Brody's index of instrumental activities of daily living (IADL), and the Barthel index of basic activities of daily living (BADL). A backward multiple linear regression model was used to analyze the association of sociodemographic and clinical variables with functional status. Results: The mean age was 81.9 years and 60.6% were female. Around 50% of elderly patients without total dependence showed disability for IADL and a third showed lower limb functional limitation. The variables associated with lower limb functional status were marital status, body mass index, number of drugs, and vision and hearing impairment (R² = 0.208). The variables associated with IADL were age, cognitive impairment, vision and hearing impairment, and lower limb functional limitation (R² = 0.434). The variables associated with the Barthel index were age, sex, poor self-perceived health, and lower limb functional limitation (R² = 0.389). Conclusions The risk factors associated with functional status in our population > 75 years of age without severe dependence were the number of drugs and sensory impairment. <![CDATA[<b>Factores asociados a satisfacción vital en una cohorte de adultos mayores de Santiago, Chile</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Evaluar la asociación entre satisfacción vital con el nivel socioeconómico y el autorreporte del estado de salud en una cohorte de adultos mayores de Santiago de Chile en los años 2005 y 2006. Métodos: Estudio transversal que incluyó 2002 sujetos entre 65 y 67,9 años de edad, registrados en 20 centros de salud primaria del Gran Santiago, autovalentes, sin deterioro cognitivo, sospecha de cáncer ni enfermedad terminal. Se evaluó la satisfacción vital mediante la adaptación abreviada de una escala de satisfacción con la vida (de 0 a 11), además de los ingresos económicos, el nivel de educación, el apoyo social y autorreporte del estado de salud y la memoria. Se utilizó un modelo log-binomial para analizar la asociación entre las variables evaluadas y los extremos del puntaje de satisfacción vital (cuartil 4 frente a 1). Resultados: Se observó una asociación significativa (análisis bivariado y multivariado) entre satisfacción vital e ingresos económicos en los hombres, y en ambos sexos con el apoyo social, el autorreporte de salud, la memoria y los diagnósticos de problemas articulares, diabetes e hipertensión. Conclusión: La situación económica, el apoyo social y el estado de salud se asocian de forma independiente con la satisfacción vital en los adultos mayores de Santiago. Se requieren nuevos estudios para evaluar la dirección temporal del efecto, así como las implicaciones de estos hallazgos en las políticas públicas de salud en esta población.<hr/>Objective: To evaluate the association between life satisfaction and socioeconomic status and self-reported health in a cohort of older people in Santiago, Chile, in 2005 and 2006. Methods: We interviewed 2002 individuals aged 65 to 67.9 years registered in 20 primary care centers in the city of Santiago. Participants were living independently with no cognitive impairment, suspected cancer or terminal diseases. We assessed life satisfaction using an abbreviated adaptation of a life satisfaction scale (scored from 0 to 11), and collected self-reported information on income, education, social support, and self-reported health and memory. We used a log-binomial model to analyze the association between life satisfaction scores (fourth quartile compared with the first) and socioeconomic and health variables. Results: There was a significant association (bivariate and multivariate analyses) between life satisfaction and income in men and with social support, self-reported health, memory, and diagnosis of joint problems, diabetes and hypertension in both sexes. Conclusion: Social support, income and health status were independently associated with life satisfaction in older people aged 65-67.9 years in Santiago. Further studies are required to assess the temporal direction of the effect and the implications of these findings for public health policies in this population. <![CDATA[<b>Consumo diario de tabaco en la adolescencia, estados de ánimo negativos y rol de la comunicación familiar</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Determinar si los estados de ánimo negativos son un factor de riesgo de consumo diario de tabaco en la adolescencia y el papel de los factores familiares en esta asociación. Método: Estudio transversal de una muestra representativa de adolescentes (edad 14-18 años) de Cataluña (Segunda Oleada del Panel de Familias e Infancia). Se realizan seis modelos de regresión logística para mujeres (n = 1442) y hombres (n = 1100), con el fin de estimar si los estados de ánimo negativos son un factor de riesgo de consumo diario de cigarrillos. Se estima en qué medida esos efectos son atribuibles a factores familiares. Resultados: La prevalencia de fumadores diarios a los 17/18 años es del 3,8% para las mujeres y del 3,6% para los hombres. El sentimiento de tristeza entre las adolescentes es un factor de riesgo de consumo diario de cigarrillos (odds ratio [OR] = 1,663) y la comunicación con el padre anula este efecto. Sentirse presionados por los progenitores es un factor de riesgo de consumo diario para ambos sexos (mujeres, OR = 2,064; hombres, OR = 1,784), pero al controlar por la variable «comunicación parental» comprobamos que el efecto se reduce, aunque no se anula. Vivir en una familia reconstituida es un factor de riesgo de consumo diario entre los chicos (OR = 2,988). Conclusiones: A igualdad de estados de ánimo, la comunicación intergeneracional atenúa el riesgo de consumo diario de tabaco entre los/las adolescentes. Las intervenciones de prevención y deshabituación tabáquica que incluyan este tipo de factores pueden ser más efectivas.<hr/>Objective: To determine whether negative mood states constitute a risk factor for daily smoking during adolescence, and to specify the role of familial factors in the association between the two variables. Methods: Cross-sectional study of a representative sample (second wave, Panel of Families and Childhood) of Catalan adolescents between 14 and 18 years of age. Six logistic regression models were used for girls (n = 1,442) and six for boys (n =1,100) in order to determine whether negative mood states constitute a risk factor for daily cigarette consumption, and to what extent this effect is attributable to familial factors. Results: The prevalence of daily smoking at ages 17-18 is 3.8% for girls and 3.6 for boys. Feelings of sadness constitute a risk factor for daily cigarette consumption (odds ratio [OR] = 1.633), and communication with the father cancels out this effect. Parental pressure is a risk factor for daily smoking in both sexes (girls, OR = 2.064; boys, OR = 1.784). When parental communication is controlled for, this effect is reduced but not canceled out. Living in a reconstituted family is a risk factor for daily cigarette consumption among boys (OR = 2.988). Conclusions: Intergenerational communication decreases the risk of daily tobacco use among adolescents independently of their mood state. Anti-smoking interventions designed in accordance with these findings may be more effective. <![CDATA[<b>Cuestionario para evaluar en médicos conductas, conocimientos y actitudes sobre la higiene de manos</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: La necesidad de generar instrumentos válidos y fiables para medir aspectos relacionados con la higiene de manos es importante para conocer la situación actual y el impacto de las acciones formativas en los profesionales. El objetivo principal del trabajo es validar un cuestionario sobre higiene de manos en médicos y analizar sus propiedades de la medida. Método: Estudio instrumental en el cual se elaboró un cuestionario que se aplicó entre enero de 2010 y marzo de 2011 en el Hospital Clínico San Cecilio (Granada). Éste constó finalmente de 44 ítems que evalúan la conducta del profesional médico antes y después del contacto con el paciente, los conocimientos declarativos y las actitudes sobre la higiene de manos. Se aplicó a 113 profesionales. Resultados: Tras realizar los análisis factoriales se obtuvieron datos que avalan la unidimensionalidad de la herramienta, con un valor de convergencia general que explica el 39,289% de la varianza total y un valor alfa de Cronbach para elementos tipificados de 0,784. Hay diferencias significativas entre la conducta de higiene de manos antes y después del contacto con el paciente (t=-8,991; p <0,001). Los conocimientos declarativos y las actitudes predicen significativamente la conducta. Conclusiones: El cuestionario muestra una alta consistencia interna y fiabilidad, además de validez; así pues, es una herramienta válida para evaluar conductas, conocimientos y actitudes relacionadas con la higiene de manos en los profesionales médicos. Además, detecta deficiencias en conocimientos básicos.<hr/>Objective: Valid and reliable instruments to measure aspects of hand hygiene are needed to determine the current situation and impact of training among health professionals. The main objective of this study was to describe the development of a questionnaire on hand hygiene among health professionals and to analyze the properties of this instrument. Method: A questionnaire was designed and implemented between January 2010 and March 2011 at the Hospital Clínico San Cecilio (Granada, Spain). The final questionnaire consisted of 44 items that assessed provider behavior before and after contact with the patient, declarative knowledge, and attitudes to hand hygiene. The questionnaire was administered to 113 health professionals. Results: A factor analysis was performed. Data were obtained that supported the unidimensionality of the instrument with a general convergence value that explained 39.289% of the total variance and a Cronbach's alpha of 0.784 for the established elements. Significant differences were found in hand hygiene behavior before and after contact with the patient (t=-8,991, p <0.001). Declarative knowledge and attitudes significantly predicted behavior. Conclusions: The questionnaire shows high internal consistency, reliability, and validity and is thus a valid tool to assess behavior, knowledge and attitudes related to hand hygiene in health professionals. This instrument also detects deficiencies in basic knowledge. <![CDATA[<b>La calidad de vida en los enfermos con insuficiencia cardiaca</b>: <b>visión desde atención primaria de salud</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Medir e identificar las dimensiones y los determinantes de la calidad de vida relacionada con la salud (CVRS) en los enfermos con insuficiencia cardiaca crónica. Métodos: Mediante un estudio transversal se midió la CVRS con los cuestionarios SF-36 y MLHFQ, en 544 enfermos con insuficiencia cardiaca crónica, clínicamente estables, de 97 médicos de atención primaria. Resultados: La edad media de los enfermos es de 77,6 años (desviación estándar: 9,9), significativamente mayor en las mujeres. El 31,2% están en grado III-IV de la New York Heart Association (NYHA). El 88,6% tiene al menos otra enfermedad crónica. Las dimensiones físicas tienen peor puntuación que las emocionales en ambos cuestionarios. Tras ajustar por regresión múltiple, siete variables entran en alguno de los cinco modelos y explican entre un 22% y un 36% de la varianza. Conclusiones: La CVRS en los pacientes con insuficiencia cardiaca crónica está alterada en todos los dominios. Ser mujer, estar en clase funcional de la NYHA III-IV, la presencia de otras afecciones tales como depresión o enfermedad osteoarticular, el ingreso hospitalario, el índice de masa corporal y la edad, se asocian con una peor percepción de la CVRS.<hr/>Objective: To measure and identify the dimensions and determinants of health-related quality of life (HRQoL) in patients with chronic heart failure. Methods: We performed a cross-sectional study, in which HRQoL was measured with the short-form (SF)-36 and the Minnesota Living with Heart Failure Questionnaire (MLHFQ) in 544 clinically-stable patients with chronic heart failure managed by 97 primary care physicians. Results: The mean age of the patients was 77.6 years (SD: 9.9) and was significantly higher in women. A total of 31.2% were in New York Heart Association (NYHA) grade III-IV and 88.6% had at least one chronic condition. In both questionnaires, physical dimensions scored worse than emotional dimensions. After adjustment was made for multiple regression, seven variables entered into one of the five models and explained between 22% and 36% of the variance. Conclusions: HRQoL in patients with chronic heart failure is impaired across all domains. Being female and being in NYHA functional class III-IV, as well as other factors such as depression, osteoarticular disease, hospital admission, body mass index and age, were associated with poorer self-perceived HRQoL. <![CDATA[<b>Desarrollo y validación de un cuestionario para medir la reputación de los hospitales</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Diseñar y validar un cuestionario (MeFío) para medir la reputación social de un hospital desde el punto de vista de los ciudadanos y de los pacientes. Material y método: Revisión de la literatura para acotar los límites del concepto de reputación social de un hospital. Se realizaron cuatro grupos nominales con la participación de 47 directivos y profesionales y de 32 posibles clientes para establecer factores a priori del cuestionario MeFío. Se elaboraron ítems reactivos y se realizó una prueba piloto de comprensión. Se seleccionó una muestra aleatoria de 385 sujetos y se analizaron los efectos suelo y techo, la consistencia interna, la fiabilidad y la validez de constructo y de criterio. Resultados: Se obtuvieron 343 cuestionarios válidos (tasa de respuesta del 89%). MeFío cuenta con 21 ítems agrupados en cinco factores. En todos los casos los valores de correlación ítem-total fueron superiores a 0,30, las cargas factoriales superiores a 0,5, el rango de varianza explicada entre el 66,2% y el 80,4%, y el valor alfa de Cronbach entre 0,7 y 0,88. Los índices de fiabilidad compuesta fueron mayores de 0,7. La estrategia de modelos rivales mostró un mejor ajuste del modelo con dos factores de segundo orden. En el análisis de validez convergente-discriminante, todas las cargas estandarizadas fueron superiores a 0,6. Los factores explicaron un 50% de la variabilidad de la satisfacción con las atenciones sanitarias (F = 66,5; p <0,001). Conclusiones: MeFío explora de forma fiable y válida las cinco dimensiones que delimitan la reputación de un hospital en nuestro país.<hr/>Objective: To design and validate a questionnaire (MeFio) to measure the social reputation of a hospital from patients´ and citizens´ perspective. Material and methods: We performed a literature review to define the concept of a hospital's social reputation. Four nominal groups were conducted to set up the a priori factors of the MeFio questionnaire. These groups consisted of 47 managers and health professionals and 32 potential customers. Reactive items were identified and a pilot test was conducted to examine comprehension. A random sample of 385 subjects was selected. Ceiling and floor effects, internal consistency, reliability, and construct and criteria validity were analyzed. Results: A total of 343 validated questionnaires (response rate 89%) were collected. The MeFio questionnaire has 21 items grouped into five factors. All items had an item-total correlation higher than 0.30. All factor loads were higher than 0.5; between 66.2% and 80.4% of the variance was explained and Cronbach's alpha was 0.7- 0.88. The construct-composite-reliability scores were higher than 0.7. Standardized scores in the convergent discriminant validity test were higher than 0.6. The factors explained 50% of the variability in satisfaction with the health care received (F = 66.5; p <0.001). Conclusion: The MeFio questionnaire is a valid and reliable tool to measure the five dimensions that define the reputation of a hospital in Spain. <![CDATA[<b>Definición de competencia médica según pacientes crónicos del sistema sanitario público de Andalucía</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Identificar los atributos con los cuales los/las pacientes crónicos/as atendidos/as en el Sistema Sanitario Público de Andalucía (SSPA) describen la competencia profesional del personal facultativo que les atiende a lo largo de su proceso asistencial. Métodos: 147 pacientes crónicos de diferentes procesos asistenciales y sus familiares. Investigación cualitativa con grupos focales y entrevistas en profundidad, realizadas en centros de salud y consultas externas de Granada, Málaga, Sevilla, Cádiz y Córdoba, entre 2007 y 2008. Análisis de contenido con Nudist Vivo. Resultados: Las personas participantes definen la competencia médica enlazando elementos de habilidad y conocimientos técnicos (tener conocimientos e interés por la enfermedad, mantener una continuidad en la atención mediante seguimientos correctos o solicitar las pruebas precisas) con otros relacionales, tanto sobre comunicación e información (informar, escuchar, confiar, estimular las preguntas) como sobre trato (humanidad, amabilidad, respeto, interés, cercanía). En la valoración de la asistencia en atención primaria, las expectativas incluyen relación cercana, trato personalizado, información, gestión de recetas y baja laboral, y derivación al/a la especialista. Sobre las consultas de especialidad destaca acertar diagnóstico y tratamiento, informar y hacer un seguimiento del/de la paciente. En el servicio de urgencias se valoran especialmente el alivio de los síntomas, acertar el diagnóstico, ser derivado al/a la especialista y recibir un trato humano. Conclusiones: Las necesidades y las expectativas de los/as pacientes crónicos/as hacia la competencia médica se organizan en torno a habilidades técnicas y relacionales.<hr/>Objective: To identify the attributes used by chronically-ill patients to describe physicians´ competence in the public healthcare system in Andalucia. Methods: A total of 147 chronically-ill patients and their relatives were included in this qualitative study. Focal groups and in-depth interviews were performed in health centers and outpatient centers in Granada, Malaga, Seville, Cadiz and Cordoba between 2007 and 2008. Content analysis was carried out using Nudist Vivo. Results: The participants defined medical competence as combining elements of technical ability and knowledge (awareness of and interest in the disease, continuity of follow-up and requesting specific tests) with interpersonal skills related to communication, information (informing, listening, trust, prompting questions) and attention (courtesy, cordiality, respect, interest and approachability). Primary care was expected to provide a close relationship, personalized treatment, information, drug prescription, and referral to specialized care. Specialized care was expected to provide an accurate diagnosis and appropriate treatment, information and follow-up. Highly valued aspects of emergency care were symptom relief, accurate diagnosis, referral to specialists and courtesy. Conclusions: Chronically-ill patients based their evaluation of medical competence on technical and interpersonal skills. <![CDATA[<b>Fármacos psicoactivos en las cuencas de Galicia</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objective: To monitor the presence of pharmaceutical residues of 14 psychoactive drugs belonging to three therapeutic groups in the watersheds of Galicia (Spain). Method: Five sewage treatment plants were selected in the main cities of Galicia. Thirteen psychoactive pharmaceutical compounds and one metabolite were chosen. In addition, tap water samples were taken from public places and private residences in the selected cities. Results: In all the water samples analyzed, the highest concentrations corresponded to the group of anxiolytics. In particular, high concentrations of lorazepam were found in river and tap water samples. Conclusions: This investigation demonstrates the presence of psychoactive pharmaceuticals in the watersheds of the autonomous region of Galicia and the conversion of metabolites to parent compounds. This work also shows the need to increase environmental monitoring of watersheds and to improve sewage and drinking water treatment processes to remove these pharmaceuticals.<hr/>Objetivo: Monitorizar la presencia de 14 fármacos psicoactivos pertenecientes a tres grupos terapéuticos en la cuenca de Galicia. Método: Se seleccionaron cinco estaciones depuradoras de aguas residuales en las principales ciudades de Galicia. Se escogieron trece compuestos farmacéuticos psicoactivos y un metabolito. Asimismo, se tomaron muestras de aguas del grifo de espacios públicos y privados en las ciudades seleccionadas. Resultados: En todas las muestras de agua analizadas, las mayores concentraciones han correspondido al grupo de los ansiolíticos, y especialmente el lorazepam ha aparecido en altas concentraciones en las muestras de aguas de río y del grifo. Conclusiones: Esta investigación demuestra la presencia de fármacos psicoactivos en las cuencas de Galicia y la reversión de los metabolitos a sus compuestos parentales. Asimismo, muestra la necesidad de incrementar la monitorización ambiental de las cuencas y de mejorar los procesos de tratamiento de las aguas residuales y potables para eliminar estos fármacos. <![CDATA[<b>Prevalencia de sobrepeso y obesidad en escolares de zonas rurales</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivos: Estimar la prevalencia de sobrepeso y obesidad en escolares del entorno rural. Método: Estudio descriptivo transversal. Muestra de 1513 escolares de 6, 11 y 14 años de edad. Se recogieron datos de peso y talla con una báscula digital de columna con tallímetro. Se utilizaron tres criterios para definir sobrepeso y obesidad: puntos de Cole, criterios de los Centers for Disease Control and Prevention (CDC) y tablas de Hernández. Resultados: Usando los puntos de Cole la prevalencia del sobrepeso fue del 24,6% (intervalo de confianza del 95% [IC95%]: 22,5-26,8) y la de la obesidad fue del 11,6% (IC95%: 10-13,3), mayor en los niños de 11 y 6 años de edad, respectivamente. Según los criterios CDC, el 19,8% (IC95%: 17,9-21,9) tenía sobrepeso y el 16,5% (IC95%: 14,7-18,4) obesidad, correspondiendo los porcentajes mayores a los 14 y 6 años de edad. Empleando las tablas de Hernández se encontró un 11,5% (IC95%: 10-13,2) de sobrepeso y un 18,6% (IC95%: 16,7-20,6) de obesidad, ambos más altos a los 11 años de edad. El riesgo de presentar obesidad y sobrepeso es mayor en los municipios pequeños (<5000 habitantes), con unas odds ratio de 1,49 (IC95%: 1,13-1,95) y 1,33 (IC95%: 1,06-1,67), respectivamente. Conclusiones: La prevalencia de sobrepeso y obesidad en el entorno rural es muy alta, y es mayor en los municipios de menos de 5000 habitantes.<hr/>Objectives: To estimate the prevalence of overweight and obesity in schoolchildren in rural areas. Methods: A cross-sectional study was carried out in a sample of 1,513 schoolchildren aged 6, 11 and 14 years. Data were collected on height and weight with digital scales equipped with a measuring rod. We used three criteria to define overweight and obesity: Cole's points, the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) criteria and Hernandez's tables. Results: When Cole's points were used, 24.6% (95%CI: 22.5 - 26.8) were overweight and 11.6% (95%CI: 10-13.3) were obese; these percentages were higher in children aged 11 and 6 years, respectively. According CDC growth charts, 19.8% of children (95%CI: 17.9-21.9) were overweight and 16.5% (95%CI: 14.7-18.4) were obese, corresponding to higher percentages at 14 and 6 years. When Hernandez's tables were used, 11.5% (95%CI: 10-13.2) were overweight and 18.6% (95%CI: 16.7-20.6) were obese, and both disorders were higher in children aged 11 years. The risk of obesity and overweight was higher in small rural areas (<5,000 people), with OR = 1.49 (95%CI: 1.13-1.95) and OR = 1.33 (95%CI: 1.06-1.67), respectively. Conclusions: The prevalence of overweight and obesity in schoolchildren in rural areas is very high and is even higher in towns with less than 5,000 inhabitants. <![CDATA[<b>Gestión del control de acceso en historiales clínicos electrónicos</b>: <b>revisión sistemática de la literatura</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivo: Este trabajo presenta los resultados de una revisión sistemática de la literatura relacionada con aspectos del control de acceso en sistemas de historias clínicas electrónicas, la seguridad en entornos inalámbricos y la formación de los usuarios de dichos sistemas en temas de privacidad y seguridad. Métodos: Como fuente de información se utilizaron artículos originales encontrados en las bases de datos Medline, ACM Digital Library, Wiley InterScience, IEEE Digital Library, Science@Direct, MetaPress, ERIC, CINAHL y Trip Database, publicados entre enero de 2006 y enero de 2011. Se extrajeron 1208 artículos usando una cadena de búsqueda predefinida, y el resultado fue revisado por los autores. El resultado final de la selección fue de 24 artículos. Resultados: 21 de los artículos encontrados mencionaban las políticas de acceso a los sistemas de historias clínicas electrónicas. Once artículos discuten si deben ser las personas o las entidades quienes concedan los permisos en las historias clínicas electrónicas. Los entornos inalámbricos sólo se consideran en tres artículos. Finalmente, sólo cuatro citan expresamente que es necesaria la formación técnica de los usuarios. Conclusiones: El control de acceso basado en roles es el mecanismo preferido para implementar la política de acceso por los diseñadores de historias clínicas electrónicas. El control de acceso es gestionado por usuarios y profesionales médicos en la mayoría de los sistemas, lo que promulga el derecho del paciente a controlar su información. Por último, la seguridad en entornos inalámbricos no es considerada en muchos casos, y sin embargo, una línea de investigación es la eSalud en entornos móviles, conocida como mHealth.<hr/>Objective: This study presents the results of a systematic literature review of aspects related to access control in electronic health records systems, wireless security and privacy and security training for users. Methods: Information sources consisted of original articles found in Medline, ACM Digital Library, Wiley InterScience, IEEE Digital Library, Science@Direct, MetaPress, ERIC, CINAHL and Trip Database, published between January 2006 and January 2011. A total of 1,208 articles were extracted using a predefined search string and were reviewed by the authors. The final selection consisted of 24 articles. Results: Of the selected articles, 21 dealt with access policies in electronic health records systems. Eleven articles discussed whether access to electronic health records should be granted by patients or by health organizations. Wireless environments were only considered in three articles. Finally, only four articles explicitly mentioned that technical training of staff and/or patients is required. Conclusion: Role-based access control is the preferred mechanism to deploy access policy by the designers of electronic health records. In most systems, access control is managed by users and health professionals, which promotes patients´ right to control personal information. Finally, the security of wireless environments is not usually considered. However, one line of research is eHealth in mobile environments, called mHealth. <![CDATA[<b>Calidad de la publicidad de fármacos y sesgos de género en las revistas de medicina (1998-2008)</b>: <b>revisión de la literatura científica</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objective: To review the scientific literature on pharmaceutical advertising aimed at health professionals in order to determine whether gender bias has decreased and the quality of information in pharmaceutical advertising has improved over time. Methods: We performed a content analysis of original articles dealing with medical drug promotion (1998-2008), according to quality criteria such as (a) the number, validity and accessibility of bibliographic references provided in pharmaceutical advertising and (b) the extent to which gender representations were consistent with the prevalence of the diseases. Databases: PUBMED, Medline, Scopus, Sociological Abstract, Eric and LILACS. Results: We reviewed 31 articles that analyzed advertising in medical journals from 1975-2005 and were published between 1998 and 2008. We found that the number of references used to support pharmaceutical advertising claims increased from 1975 but that 50% of these references were not valid. There was a tendency to depict men in paid productive roles, while women appeared inside the home or in non-occupational social contexts. Advertisements for psychotropic and cardiovascular drugs overrepresented women and men respectively. Conclusions: The use of bibliographic references increased between 1998 and 2008. However, representation of traditional male-female roles was similar in 1975 and 2005. Pharmaceutical advertisements may contribute to reinforcing the perception that certain diseases are associated with the most frequently portrayed sex.<hr/>Objetivo: Revisar la literatura científica sobre publicidad farmacéutica dirigida a los profesionales sanitarios para determinar si han disminuido los sesgos de género y ha mejorado la calidad de la información a lo largo del tiempo. Metodología: Análisis de contenido de artículos originales sobre publicidad farmacéutica en revistas médicas (1998-2008), en relación con criterios de calidad como: a) número, validez y accesibilidad de las referencias bibliográficas utilizadas; b) consistencia entre los sexos representados en la publicidad de fármacos y la prevalencia de la enfermedad. Bases de datos: PUBMED, Medline, Scopus, Sociological Abstract, Eric y LILACS. Resultados: Los 31 artículos revisados, publicados entre 1998 y 2008, analizan la publicidad en revistas médicas en el periodo 1975-2005. El número de referencias bibliográficas aumentó desde 1975, pero el 50% no eran válidas. Hay una tendencia a la representación de los hombres desempeñando roles productivos remunerados, mientras que las mujeres aparecen dentro del ámbito doméstico o en contextos no laborales. La publicidad para tratamientos psicótropos sobrerrepresenta a las mujeres, y la de tratamientos cardiovasculares a los hombres. Conclusión: La frecuencia de referencias bibliográficas aumenta entre 1998 y 2008, pero los roles de género representados en 2005 son similares a los de 1975. La publicidad farmacéutica puede contribuir a reforzar la percepción de que ciertas enfermedades se asocian con el sexo más frecuentemente representado. <![CDATA[<b>Tasas de respuesta a tres estudios de opinión realizados mediante cuestionarios en línea en el ámbito sanitario</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los cuestionarios en línea (on line) consiguen resultados con rapidez y bajo coste, pero la participación es habitualmente baja. Este trabajo estudia las tasas de respuesta en tres estudios de opinión dirigidos a profesionales sanitarios de la Comunidad de Madrid y analiza los factores asociados a ellas. Los cuestionarios diferían por los destinatarios, su extensión y el tema abordado. Se gestionaron mediante una empresa vía Internet. Se utilizaron direcciones de correo electrónico institucionales de diferentes colectivos de profesionales. Las mayores tasas de respuesta se alcanzaron en hospitales (hasta el 63%) y en la administración central, y las más bajas en atención primaria (menos del 33%). La participación en atención primaria se relacionó significativamente con la edad, pero no con el sexo ni con la categoría profesional. En ningún estudio analizado se alcanzó el 60% de participación. Se observan diferencias según el ámbito de trabajo, el hábito de utilizar Internet y el interés por el tema.<hr/>The main advantages of online questionnaires are the speed of data collection and cost savings, but response rates are usually low. This study analyzed response rates and associated factors among health professionals in three opinion surveys in the autonomous region of Madrid. The participants, length of the questionnaire and topic differed among the three surveys. The surveys were conducted by using paid Internet software. The institutional e-mail addresses of distinct groups of health professionals were used. Response rates were highest in hospitals (up to 63%) and administrative services and were lowest in primary care (less than 33%). The differences in response rates were analyzed in primary care professionals according to age, sex and professional category and only the association with age was statistically significant. None of the surveys achieved a response rate of 60%. Differences were observed according to workplace, patterns of Internet usage, and interest in the subject. <![CDATA[<b>Efecto de la implantación de turnos de enfermería «a demanda» sobre las horas de absentismo</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500016&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de esta experiencia es estudiar la influencia en el absentismo del personal de enfermería de un nuevo sistema de turnos rotatorios, con la novedad de que tanto la distribución horaria como la planificación y la adjudicación de los turnos se ha hecho según las demandas del propio personal. El lugar de realización ha sido el Hospital Infanta Margarita, de Cabra (Córdoba, España), y la implementación de los nuevos turnos fue durante el primer trimestre de 2011. De un total de 5551 horas absolutas de ausencia por semestre, se ha pasado a 3289 horas. La implantación de este nuevo sistema de turnos «a demanda» parece haber conseguido una reducción notable en el número de horas de ausencia del trabajo. Se trata de una estrategia para tratar de conciliar al máximo la jornada laboral con la vida personal y familiar.<hr/>The objective of this study was to analyze the effect of the introduction of a new system of rotating shifts on nursing absenteeism. The novelty of this system is that both the time distribution and the planning and allocation of shifts is carried out according to the wishes of the participating nurses. This study was performed in the Infanta Margarita Hospital (Cordoba, Spain) and the new shift system was introduced in the first quarter of 2011. The total number of absolute hours of absence decreased from 5551 to 3289 per semester. The implementation of this new "on demand" shift system seems to have significantly reduced hours of absence. This strategy aims to reconcile nurses´ working hours with their personal and family lives. <![CDATA[<b>Violencia contra las mujeres</b>: <b>el papel del sector salud en la legislación internacional</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivos: Identificar y describir las responsabilidades que se atribuyen a las administraciones sanitarias en materia de prevención y atención de la violencia contra las mujeres en la legislación internacional sobre este tema. Métodos: Análisis de contenido de las leyes de violencia contra las mujeres recopiladas en The Annual Review of Law of Harvard University, UN Secretary-General's database on Violence against Women, International Digest of Health Legislation y Stop Violence against Women. Se identificaron y seleccionaron las leyes que hacían mención explícita a la participación del sector salud en intervenciones de violencia contra las mujeres. Se clasificaron las intervenciones según los niveles de prevención primaria, secundaria y terciaria definidos por la Organización Mundial de la Salud en su Informe Mundial sobre Violencia y Salud (2002). Resultados: De 115 países analizados, 55 disponen de leyes sobre la violencia contra las mujeres que contemplan la participación del sector salud en sus intervenciones. En la mayoría, esta participación se centra en la denuncia de casos detectados y la atención de casos derivados de servicios policiales. Se identificaron 24 leyes que hacían mención a intervenciones específicamente desarrolladas por el sector salud, sobre todo de prevención terciaria. Las leyes de México, Colombia, Argentina, El Salvador, España y Filipinas integran intervenciones relacionadas con los tres niveles de prevención. Conclusiones: Una cuarta parte de las leyes sobre la violencia contra las mujeres estudiadas incorporan intervenciones específicas del sector salud. Esto sugiere que todavía es incipiente el abordaje integral del problema. Se requiere un mayor aprovechamiento de las potencialidades de este sector en intervenciones previas a las consecuencias de la violencia contra las mujeres.<hr/>Objectives: To identify and describe the responsibilities attributed to health administrations in preventing and addressing violence against women in the international legislation on this issue. Methods: We carried out a content analysis of the laws on violence against women collected in the following legal databases: the Annual Review of Law of Harvard University, the United Nations´ Secretary-General's database on Violence against Women, the International Digest of Health Legislation and Stop Violence against Women. All legal documents explicitly mentioning the participation of the health sector in interventions against violence against women were identified. Subsequently, the interventions selected were classified into primary, secondary and tertiary prevention, as defined by the World Health Organization in its first World Report on Violence and Health (2002). Results: Of the 115 countries analyzed, 55 have laws on violence against women that include the participation of the health sector in interventions concerning this phenomenon. In most of these countries, this participation focusses on reporting detected cases and on providing healthcare and assistance to women referred from police services. We identified 24 laws that explicitly mention the interventions developed by the health sector, mainly consisting of tertiary prevention. The laws of Mexico, Colombia, Argentina, El Salvador, Spain and the Philippines include interventions involving the three levels of prevention. Conclusions: One-fourth of the laws concerning violence against women studied incorporate specific interventions in the health sector, suggesting that a comprehensive approach to the problem is still required. Greater utilization of the potential of this sector is required in interventions to prevent violence against women. <![CDATA[<b>El copago y su contribución a la equidad</b>: <b>implicaciones para los servicios de urgencias</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivos: Identificar y describir las responsabilidades que se atribuyen a las administraciones sanitarias en materia de prevención y atención de la violencia contra las mujeres en la legislación internacional sobre este tema. Métodos: Análisis de contenido de las leyes de violencia contra las mujeres recopiladas en The Annual Review of Law of Harvard University, UN Secretary-General's database on Violence against Women, International Digest of Health Legislation y Stop Violence against Women. Se identificaron y seleccionaron las leyes que hacían mención explícita a la participación del sector salud en intervenciones de violencia contra las mujeres. Se clasificaron las intervenciones según los niveles de prevención primaria, secundaria y terciaria definidos por la Organización Mundial de la Salud en su Informe Mundial sobre Violencia y Salud (2002). Resultados: De 115 países analizados, 55 disponen de leyes sobre la violencia contra las mujeres que contemplan la participación del sector salud en sus intervenciones. En la mayoría, esta participación se centra en la denuncia de casos detectados y la atención de casos derivados de servicios policiales. Se identificaron 24 leyes que hacían mención a intervenciones específicamente desarrolladas por el sector salud, sobre todo de prevención terciaria. Las leyes de México, Colombia, Argentina, El Salvador, España y Filipinas integran intervenciones relacionadas con los tres niveles de prevención. Conclusiones: Una cuarta parte de las leyes sobre la violencia contra las mujeres estudiadas incorporan intervenciones específicas del sector salud. Esto sugiere que todavía es incipiente el abordaje integral del problema. Se requiere un mayor aprovechamiento de las potencialidades de este sector en intervenciones previas a las consecuencias de la violencia contra las mujeres.<hr/>Objectives: To identify and describe the responsibilities attributed to health administrations in preventing and addressing violence against women in the international legislation on this issue. Methods: We carried out a content analysis of the laws on violence against women collected in the following legal databases: the Annual Review of Law of Harvard University, the United Nations´ Secretary-General's database on Violence against Women, the International Digest of Health Legislation and Stop Violence against Women. All legal documents explicitly mentioning the participation of the health sector in interventions against violence against women were identified. Subsequently, the interventions selected were classified into primary, secondary and tertiary prevention, as defined by the World Health Organization in its first World Report on Violence and Health (2002). Results: Of the 115 countries analyzed, 55 have laws on violence against women that include the participation of the health sector in interventions concerning this phenomenon. In most of these countries, this participation focusses on reporting detected cases and on providing healthcare and assistance to women referred from police services. We identified 24 laws that explicitly mention the interventions developed by the health sector, mainly consisting of tertiary prevention. The laws of Mexico, Colombia, Argentina, El Salvador, Spain and the Philippines include interventions involving the three levels of prevention. Conclusions: One-fourth of the laws concerning violence against women studied incorporate specific interventions in the health sector, suggesting that a comprehensive approach to the problem is still required. Greater utilization of the potential of this sector is required in interventions to prevent violence against women. <![CDATA[<b>El copago es inequitativo, injusto y evitable</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivos: Identificar y describir las responsabilidades que se atribuyen a las administraciones sanitarias en materia de prevención y atención de la violencia contra las mujeres en la legislación internacional sobre este tema. Métodos: Análisis de contenido de las leyes de violencia contra las mujeres recopiladas en The Annual Review of Law of Harvard University, UN Secretary-General's database on Violence against Women, International Digest of Health Legislation y Stop Violence against Women. Se identificaron y seleccionaron las leyes que hacían mención explícita a la participación del sector salud en intervenciones de violencia contra las mujeres. Se clasificaron las intervenciones según los niveles de prevención primaria, secundaria y terciaria definidos por la Organización Mundial de la Salud en su Informe Mundial sobre Violencia y Salud (2002). Resultados: De 115 países analizados, 55 disponen de leyes sobre la violencia contra las mujeres que contemplan la participación del sector salud en sus intervenciones. En la mayoría, esta participación se centra en la denuncia de casos detectados y la atención de casos derivados de servicios policiales. Se identificaron 24 leyes que hacían mención a intervenciones específicamente desarrolladas por el sector salud, sobre todo de prevención terciaria. Las leyes de México, Colombia, Argentina, El Salvador, España y Filipinas integran intervenciones relacionadas con los tres niveles de prevención. Conclusiones: Una cuarta parte de las leyes sobre la violencia contra las mujeres estudiadas incorporan intervenciones específicas del sector salud. Esto sugiere que todavía es incipiente el abordaje integral del problema. Se requiere un mayor aprovechamiento de las potencialidades de este sector en intervenciones previas a las consecuencias de la violencia contra las mujeres.<hr/>Objectives: To identify and describe the responsibilities attributed to health administrations in preventing and addressing violence against women in the international legislation on this issue. Methods: We carried out a content analysis of the laws on violence against women collected in the following legal databases: the Annual Review of Law of Harvard University, the United Nations´ Secretary-General's database on Violence against Women, the International Digest of Health Legislation and Stop Violence against Women. All legal documents explicitly mentioning the participation of the health sector in interventions against violence against women were identified. Subsequently, the interventions selected were classified into primary, secondary and tertiary prevention, as defined by the World Health Organization in its first World Report on Violence and Health (2002). Results: Of the 115 countries analyzed, 55 have laws on violence against women that include the participation of the health sector in interventions concerning this phenomenon. In most of these countries, this participation focusses on reporting detected cases and on providing healthcare and assistance to women referred from police services. We identified 24 laws that explicitly mention the interventions developed by the health sector, mainly consisting of tertiary prevention. The laws of Mexico, Colombia, Argentina, El Salvador, Spain and the Philippines include interventions involving the three levels of prevention. Conclusions: One-fourth of the laws concerning violence against women studied incorporate specific interventions in the health sector, suggesting that a comprehensive approach to the problem is still required. Greater utilization of the potential of this sector is required in interventions to prevent violence against women. <![CDATA[<b>El problema de Gaceta Sanitaria no es el número de autores</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivos: Identificar y describir las responsabilidades que se atribuyen a las administraciones sanitarias en materia de prevención y atención de la violencia contra las mujeres en la legislación internacional sobre este tema. Métodos: Análisis de contenido de las leyes de violencia contra las mujeres recopiladas en The Annual Review of Law of Harvard University, UN Secretary-General's database on Violence against Women, International Digest of Health Legislation y Stop Violence against Women. Se identificaron y seleccionaron las leyes que hacían mención explícita a la participación del sector salud en intervenciones de violencia contra las mujeres. Se clasificaron las intervenciones según los niveles de prevención primaria, secundaria y terciaria definidos por la Organización Mundial de la Salud en su Informe Mundial sobre Violencia y Salud (2002). Resultados: De 115 países analizados, 55 disponen de leyes sobre la violencia contra las mujeres que contemplan la participación del sector salud en sus intervenciones. En la mayoría, esta participación se centra en la denuncia de casos detectados y la atención de casos derivados de servicios policiales. Se identificaron 24 leyes que hacían mención a intervenciones específicamente desarrolladas por el sector salud, sobre todo de prevención terciaria. Las leyes de México, Colombia, Argentina, El Salvador, España y Filipinas integran intervenciones relacionadas con los tres niveles de prevención. Conclusiones: Una cuarta parte de las leyes sobre la violencia contra las mujeres estudiadas incorporan intervenciones específicas del sector salud. Esto sugiere que todavía es incipiente el abordaje integral del problema. Se requiere un mayor aprovechamiento de las potencialidades de este sector en intervenciones previas a las consecuencias de la violencia contra las mujeres.<hr/>Objectives: To identify and describe the responsibilities attributed to health administrations in preventing and addressing violence against women in the international legislation on this issue. Methods: We carried out a content analysis of the laws on violence against women collected in the following legal databases: the Annual Review of Law of Harvard University, the United Nations´ Secretary-General's database on Violence against Women, the International Digest of Health Legislation and Stop Violence against Women. All legal documents explicitly mentioning the participation of the health sector in interventions against violence against women were identified. Subsequently, the interventions selected were classified into primary, secondary and tertiary prevention, as defined by the World Health Organization in its first World Report on Violence and Health (2002). Results: Of the 115 countries analyzed, 55 have laws on violence against women that include the participation of the health sector in interventions concerning this phenomenon. In most of these countries, this participation focusses on reporting detected cases and on providing healthcare and assistance to women referred from police services. We identified 24 laws that explicitly mention the interventions developed by the health sector, mainly consisting of tertiary prevention. The laws of Mexico, Colombia, Argentina, El Salvador, Spain and the Philippines include interventions involving the three levels of prevention. Conclusions: One-fourth of the laws concerning violence against women studied incorporate specific interventions in the health sector, suggesting that a comprehensive approach to the problem is still required. Greater utilization of the potential of this sector is required in interventions to prevent violence against women. <![CDATA[<b>El número de autores en Gaceta Sanitaria</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112012000500021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetivos: Identificar y describir las responsabilidades que se atribuyen a las administraciones sanitarias en materia de prevención y atención de la violencia contra las mujeres en la legislación internacional sobre este tema. Métodos: Análisis de contenido de las leyes de violencia contra las mujeres recopiladas en The Annual Review of Law of Harvard University, UN Secretary-General's database on Violence against Women, International Digest of Health Legislation y Stop Violence against Women. Se identificaron y seleccionaron las leyes que hacían mención explícita a la participación del sector salud en intervenciones de violencia contra las mujeres. Se clasificaron las intervenciones según los niveles de prevención primaria, secundaria y terciaria definidos por la Organización Mundial de la Salud en su Informe Mundial sobre Violencia y Salud (2002). Resultados: De 115 países analizados, 55 disponen de leyes sobre la violencia contra las mujeres que contemplan la participación del sector salud en sus intervenciones. En la mayoría, esta participación se centra en la denuncia de casos detectados y la atención de casos derivados de servicios policiales. Se identificaron 24 leyes que hacían mención a intervenciones específicamente desarrolladas por el sector salud, sobre todo de prevención terciaria. Las leyes de México, Colombia, Argentina, El Salvador, España y Filipinas integran intervenciones relacionadas con los tres niveles de prevención. Conclusiones: Una cuarta parte de las leyes sobre la violencia contra las mujeres estudiadas incorporan intervenciones específicas del sector salud. Esto sugiere que todavía es incipiente el abordaje integral del problema. Se requiere un mayor aprovechamiento de las potencialidades de este sector en intervenciones previas a las consecuencias de la violencia contra las mujeres.<hr/>Objectives: To identify and describe the responsibilities attributed to health administrations in preventing and addressing violence against women in the international legislation on this issue. Methods: We carried out a content analysis of the laws on violence against women collected in the following legal databases: the Annual Review of Law of Harvard University, the United Nations´ Secretary-General's database on Violence against Women, the International Digest of Health Legislation and Stop Violence against Women. All legal documents explicitly mentioning the participation of the health sector in interventions against violence against women were identified. Subsequently, the interventions selected were classified into primary, secondary and tertiary prevention, as defined by the World Health Organization in its first World Report on Violence and Health (2002). Results: Of the 115 countries analyzed, 55 have laws on violence against women that include the participation of the health sector in interventions concerning this phenomenon. In most of these countries, this participation focusses on reporting detected cases and on providing healthcare and assistance to women referred from police services. We identified 24 laws that explicitly mention the interventions developed by the health sector, mainly consisting of tertiary prevention. The laws of Mexico, Colombia, Argentina, El Salvador, Spain and the Philippines include interventions involving the three levels of prevention. Conclusions: One-fourth of the laws concerning violence against women studied incorporate specific interventions in the health sector, suggesting that a comprehensive approach to the problem is still required. Greater utilization of the potential of this sector is required in interventions to prevent violence against women.