Scielo RSS <![CDATA[Index de Enfermería]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1132-129620130003&lang=en vol. 22 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Research in Nursing Care</b>: <b>rigor in search tools and bibliographic synthesis</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Informal conversations in a community health program</b>: <b>process evaluation</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: Evaluar la calidad del proceso de las conversaciones informales (CI) con perspectiva de género, realizadas por dos agentes de salud, una mujer y un hombre de origen latinoamericano, en un programa dirigido a población inmigrante. Diseño: Se utiliza triangulación de técnicas cuantitativas y cualitativas con perspectiva de género. Método: Las CI transcritas se leen y analizan por tres investigadores, cuantificando variables socio-demográficas: sexo, edad y país de origen y seleccionando segmentos textuales que se agrupan en categorías. El análisis cualitativo se basa en la teoría fundamentada (grounded theory). Resultados: 165 (CI), el 53 % son con mujeres; fundamentalmente de Ecuador, Bolivia y Colombia. Se visibilizan los distintos roles de género en salud sexual y reproductiva y utilización de servicios. Conclusiones: Las CI cumplen los criterios de cobertura, transmisión de mensajes y derivación a recursos. Se manifiesta la necesidad de seguir trabajando por un sistema sexo-género igualitario en la población latinoamericana.<hr/>Objective: Evaluate the process quality of informal conversations (CI) with a gender perspective, made by two health workers, a woman and a Latino man, in a program addressed at immigrants. Design: It uses triangulation technical quantitative and qualitative with gender perspective. Method: The CI are read transcribed and analyzed by three researchers, quantifying sociodemographic variables: sex, age and origin country and selecting text segments that are grouped into categories. The qualitative analysis is based on grounded theory (grounded theory). Results: 165 (CI), 53% are with women, mainly from Ecuador, Bolivia and Colombia. They make visible the different gender roles in sexual and reproductive health and use of services. Conclusions: The (CI) met criteria: coverage, messaging and referral resources. It highlights the need to continue working for a sex-gender system equal in the Latin American population. <![CDATA[<b>The menopause and immigrant Equadorian women</b>: <b>a natural experience in the hands of others</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: El modelo biomédico describe la menopausia como un problema de salud. Los científicos sociales sostienen que se trata de un proceso biológico normal individual cuya experiencia viene determinada por factores culturales. Objetivo: Comprender la experiencia de la menopausia entre las inmigrantes ecuatorianas que viven en Barcelona (España). Diseño: Estudio cualitativo fenomenológico hermenéutico. Trece mujeres ecuatorianas menopáusicas fueron entrevistadas en sus hogares durante el período 2008-2009. Las entrevistas fueron transcritas textualmente y analizadas siguiendo el proceso hermenéutico. Resultados: Cuatro dominios interrelacionados fueron identificados: Una experiencia individual natural, ser mujer, mi sexualidad en manos de otros, ser vs. sentirse mayor. Conclusión: la menopausia entre las inmigrantes ecuatorianas aparece como un evento natural repleto de falsos mitos y tabúes en cuya construcción influyen sustancialmente la biomedicina y el contexto social.<hr/>Introduction: The menopause has been described as a medical problem in many Western countries. Contrarily, the menopause is considered a normal biological process by social scientists who argue that the experience of the menopause is individual and shaped by cultural factors. Purpose: to understand the experience of the menopause among Ecuadorian immigrant women living in Barcelona (Spain). Design: Qualitative study using the hermeneutic phenomenology perspective. Thirteen Ecuadorian menopausal women were interviewed in their home during 2008-2009. Interviews were transcribed verbatim and analyzed using the hermeneutic process. Results: Four inter-related themes were identified: a natural experience, being a woman, my sexuality in the hands of others, being vs. feeling old. Conclusion: The menopause among Ecuadorian immigrant women appears to be a natural event full of false myths and taboos dominated by biomedicine and the social context. <![CDATA[<b>Living with a digestive stoma</b>: <b>the importance of family support</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo principal: Describir la relación y participación de la familia percibida por personas con estomas digestivos. Metodología: Estudio cualitativo descriptivo con 21 personas con estomas digestivos de las provincias de Málaga y Granada (España). La selección se hizo siguiendo los criterios de adecuación y diversidad mediante un muestreo intencional. La recogida de datos se realizó a través de entrevistas semiestructuradas. Se realizó un análisis del contenido, obteniéndose como categoría central el apoyo familiar. Resultados principales: Para las personas ostomizadas la familia se convierte en un recurso terapéutico esencial a lo largo de todo el proceso. Que el entorno familiar acepte esta nueva situación es fundamental para favorecer el reencuentro de la persona con su nueva realidad corporal. La implicación familiar en el proceso de aprendizaje de los cuidados desde el inicio es fundamental para la consecución de la autonomía. Contar con la aceptación y el apoyo de la pareja influye positivamente en el restablecimiento de las relaciones sexuales. Conclusión principal: La familia se convierte en un recurso terapéutico esencial a lo largo de todo el proceso, desde la toma de decisión acerca de la realización de la ostomía y durante el proceso de aceptación y adaptación del estoma.<hr/>Objective: The aim of this study was to describe the family participation through the illness of people with digestive stomas. Methods: A descriptive qualitative study was carried out with 21 people with a digestive stoma living in the provinces of Malaga and Granada (Spain). The selection of informants was done through an intentional sampling, accordingly to the criteria of suitability and diversity. Data were collected by semi-structured interviews. The content analysis yielded a main category: family support. Results: For ostomized people the family turns into a key therapeutic resource along the whole process. The fact of families" acceptance of this new situation is essential for the process of patient"s reconciliation with his/her own corporal reality. The family implication in the process of care learning from the beginning is very important for achieving autonomy. The couple"s acceptance and support has a positive influence for recovering sexual relations. Conclusions: The family turns into a key therapeutic resource along the whole process. <![CDATA[<b>The Interculturality globalised world and its impact on health-disease process</b>: <b>contributions of Nursing</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: presentar los conceptos de Interculturalidad en artículos que la relacionen con el área de la salud, particularmente de Enfermería, y discutir la dinámica de las relaciones entre profesionales y grupos de diferentes culturas. Metodología: revisión bibliográfica, que priorizó identificar los nexos entre interculturalidad, salud y enfermería. El análisis fue sistematizado a partir de la identificación de núcleos significantes de sentido. Resultados principales: es aún escasa la producción científica dentro de este ámbito temático. Sin embargo, es importante destacar que en los artículos encontrados se reconoce la importancia de una atención a la salud que respete y valorice la diversidad de valores y saberes existentes en el contexto de la diversidad cultural. Conclusión principal: la Interculturalidad es una posibilidad de diálogo entre las culturas y precisa existir en la mediación de las relaciones entre los profesionales de salud y el sujeto a ser cuidado.<hr/>This article aims to present the views of Interculturality in researches that relate then to the health sector with emphasis on nursing and discuss the implications of the dynamics of relationships between professionals and people from different cultures. Methods: This is a bibliographic review about the inter-relationships between Interculturality, Healthy and Nursing. The analysis was systematized from the identifying of significant nuclei of meaning. Results: As a result, although the review was made in a limited number of research bases, it was noted there is still little scientific productions that relates this term to health, but we found some articles that recognize the importance of health care and respects the values and knowledge in the context of cultural diversity. Conclusions: We have concluded the Interculturality is one possibility of dialogue between cultures and must exist in the mediation between the health team and the person or group who will be cared. <![CDATA[<b>The intersubjetivity and its relevance in Nursing care</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo es reflexionar sobre los atributos del concepto de intersubjetividad y su relevancia en los cuidados de enfermería. Se propone una reflexión teórica sobre las relaciones intersubjetivas establecidas en la aplicación de cuidados de enfermería desde las aportaciones del interaccionismo simbólico y las ciencias de la enfermería. En el ámbito de enfermería las relaciones interpersonales forman parte de la realidad cotidiana, y emergen como un proceso intersubjetivo entre los actores sociales implicados en la acción cuidadora. Profundizar en la naturaleza del concepto de intersubjetividad aumentará la eficacia de la relación terapéutica que se establece entre el profesional de enfermería y el enfermo.<hr/>The aim of this article is to reflect on the attributes of the intersubjectivity concept and its importance in nursing. From the contributions of the symbolic interactionism and the science of nursing, it proposes a theoretical reflection on the intersubjective relations established in the application of nursing care. Interpersonal relationships are a part of the everyday reality in the field of nursing, and they emerge as an intersubjective process between the social actors involved in the caring action. Delve into the nature of the intersubjectivity concept will increase the efficacy of the therapeutic relationship between the nursing professional and the patient. <![CDATA[<b>Getting started with qualitative research</b>: <b>developing a research proposal</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo es ilustrar en detalle las cuestiones importantes que tienen que tratar los investigadores noveles durante el diseño de una propuesta de investigación cualitativa en Enfermería y en ciencias de la salud. Los autores han desarrollado un proceso de 17 pasos para describir el desarrollo de un proyecto de investigación cualitativa. Este proceso puede ayudar de un modo sencillo para comenzar a investigar y asegurar una propuesta integral y rigurosa.<hr/>The aim of this article is to illustrate in detail important issues that research beginners may have to deal with during the design of a qualitative research proposal in nursing and health care. The authors have developed a 17-step process to describe the development of a qualitative research project. This process can serve as an easy way to start research and to ensure a comprehensive and thorough proposal. <![CDATA[<b>Take care, do not screw it up!</b>: <b>school youth sexuality in Medellín (Colombia)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: Discutir con escolares, mediante taller educativo, resultados de investigaciones sobre sexualidad juvenil e identificar ejes para la educación sexual y la formación de docentes. Metodología: Estudio cualitativo sobre sexualidad con escolares de grado 10º en Medellín, Colombia (2008-2011). Previo consentimiento se realizaron actividades educativas sobre imagen corporal, disonancia cognitiva, maternidad y paternidad adolescente, derechos de la comunidad LGBTI y ética sexual. Se analizaron evidencias escritas bajo la modalidad de discusión de expertos. Hallazgos: Los jóvenes reconocieron la sexualidad como asunto central que requiere apropiación del cuerpo, reflexividad y comunicación efectiva con padres y maestros; sin embargo, prevalece en ellos la visión trágica de la vivencia sexual. Conclusión: Los adolescentes requieren educación para la libertad, donde participen de espacios propuestos para ellos o creados por ellos, según sus necesidades y contextos y puedan tomar decisiones autónomas y responsables.<hr/>Objective: Discuss with students through educational workshop results of research on youth sexuality and identify lines for sexual education and teacher training. Methods: Qualitative study on sexuality with 10th grade students from Medellin, Colombia (2008-2011). Prior signature of consents, educational activities were conducted about body image, cognitive dissonance, teenage parenthood, LGBT's community rights and sexual ethics. We analyzed written evidence trough the expert discussion form. Findings: Youth recognize sexuality as central issue that requires appropriation of their body, reflexivity and effective communication with parents and teachers, however, prevails in them a tragic vision of their sexual experiences. Conclusions: Adolescents need education for freedom, in which, they participate on sites proposed for them and created by them, according to their needs and contexts, so that they can make independent and responsible decisions. <![CDATA[<b>Construct validity of the Scale of Measurement of the Process of Coping and Adaption of Roy, Spanish modified version</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Múltiples investigaciones reportan la utilidad de la Escala de Medición del Proceso de Afrontamiento y Adaptación versión en español (EsCAPs) como también sus limitaciones semánticas y metodológicas, aspecto que indica se requiere revisión. Objetivo: Determinar la validez de constructo de la Escala de Medición del Proceso de Afrontamiento y Adaptación de Roy versión modificada en español. Materiales y Métodos: Estudio metodológico. A través de un muestreo mixto se seleccionaron cuatro muestras para el desarrollo de un grupo focal, la validación facial, la validación de contenido, la validación de constructo y la confiabilidad. Se siguieron todas las consideraciones éticas para el desarrollo de investigaciones con seres humanos. Resultados: La versión modificada de la escala está compuesta por 33 ítems. Los resultados indican buena validez de apariencia (95%), contenido (0.83) y confiabilidad (0.70). A la luz de la acumulación de la varianza no fue posible definir una estructura factorial determinada. Se recomienda continuar con el refinamiento de la escala y del constructo teórico subyacente.<hr/>Introduction: Many researchers reported the Utility of Scale's Process Measurement and Adaptation coping Spanish version (EsCAPs) as well as semantic and methodological limitations, this aspect indicating that require revision. Objective: To determine the construct validity of the Scale of Measurement Process Roy Coping Adaptation of Spanish version. Methods: Methodological study. Through a mixed sample we selected four samples of people, to develop a focus group and validation of appearance, content, construct and reliability. We followed all ethical considerations for the development of human research. Results: The modified version of the scale consists of 33 items. The results show good face validity (95%), content (0.83) and reliability (0.70). In light of the variance accumulation was not possible to define a particular factorial structure. To continue with the refinement of the scale and the underlying theoretical construct. <![CDATA[<b>Growing up taking care</b>: <b>the caregiver role in daughters with dependent mothers</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En España, el modelo social de cuidados y atención a personas en estado de dependencia tiene un claro componente familiar. En este ámbito la cuidadora principal es una figura clave, ya que asume la responsabilidad y el complicado cuidado de la persona dependiente. Las cuidadoras familiares deben afrontar una gran cantidad de tareas y decisiones difíciles, lo que las pone en una situación de alta vulnerabilidad, estrés e incertidumbre que merecen especial atención en la asistencia sanitaria. Desde esta perspectiva, se plantea como objetivo de estudio describir el tipo de afrontamiento que realizan las cuidadoras familiares de pacientes en estado de dependencia severa que no presentan sobrecarga en su rol cuidador, tomando como base para ello la comprensión profunda del significado que posee el cuidado natural para estas personas. Para abordar el objetivo de estudio se hizo uso del relato biográfico; en concreto, se siguió la metodología planteada por Amezcua y Hueso. El análisis de datos muestra la toma de decisiones familiar de forma compartida, el mantenimiento de los roles materno-filial y la reciprocidad como elementos integrantes y básicos del cuidado natural. La participante realiza un cuidado singular y humanizado dirigido a las necesidades concretas de su madre, relacionando la historia de vida, el entorno familiar, social y cultural.<hr/>In Spain, the social model of cares and attention to dependent people has got a clear family component. Within this sphere, the main caregiver is a key figure since she assumes the responsibility and the complicated attendance of the dependent person. These caregivers must face up to a great deal of tasks and difficult decisions that put them in a situation of high vulnerability, stress and uncertainty that deserves a special attention in the medical care field. From this point of view, the aim of this study is, on the one hand, the deep understanding of the natural care and, on the other hand, to describe how these relatives that take care of highly dependent patients, but do not feel overloaded with their role, face up to the situation. In order to tackle the aim of the research conducted biographical method. In particular, a biographical account was carried out following, in their construction, the methodology proposed by Amezcua and Hueso. The data analysis shows the shared decision-making of the family, the preservation of the mother-daughter roles and the reciprocity as the integrating and basic elements of the natural care. The participant accomplishes her caregiver role in a singular and humanized way; her cares were aimed at her mother´s concrete needs, linking, this way, the story of her life to the social, cultural and family environment. <![CDATA[<b>The gift of Joel</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en En España, el modelo social de cuidados y atención a personas en estado de dependencia tiene un claro componente familiar. En este ámbito la cuidadora principal es una figura clave, ya que asume la responsabilidad y el complicado cuidado de la persona dependiente. Las cuidadoras familiares deben afrontar una gran cantidad de tareas y decisiones difíciles, lo que las pone en una situación de alta vulnerabilidad, estrés e incertidumbre que merecen especial atención en la asistencia sanitaria. Desde esta perspectiva, se plantea como objetivo de estudio describir el tipo de afrontamiento que realizan las cuidadoras familiares de pacientes en estado de dependencia severa que no presentan sobrecarga en su rol cuidador, tomando como base para ello la comprensión profunda del significado que posee el cuidado natural para estas personas. Para abordar el objetivo de estudio se hizo uso del relato biográfico; en concreto, se siguió la metodología planteada por Amezcua y Hueso. El análisis de datos muestra la toma de decisiones familiar de forma compartida, el mantenimiento de los roles materno-filial y la reciprocidad como elementos integrantes y básicos del cuidado natural. La participante realiza un cuidado singular y humanizado dirigido a las necesidades concretas de su madre, relacionando la historia de vida, el entorno familiar, social y cultural.<hr/>In Spain, the social model of cares and attention to dependent people has got a clear family component. Within this sphere, the main caregiver is a key figure since she assumes the responsibility and the complicated attendance of the dependent person. These caregivers must face up to a great deal of tasks and difficult decisions that put them in a situation of high vulnerability, stress and uncertainty that deserves a special attention in the medical care field. From this point of view, the aim of this study is, on the one hand, the deep understanding of the natural care and, on the other hand, to describe how these relatives that take care of highly dependent patients, but do not feel overloaded with their role, face up to the situation. In order to tackle the aim of the research conducted biographical method. In particular, a biographical account was carried out following, in their construction, the methodology proposed by Amezcua and Hueso. The data analysis shows the shared decision-making of the family, the preservation of the mother-daughter roles and the reciprocity as the integrating and basic elements of the natural care. The participant accomplishes her caregiver role in a singular and humanized way; her cares were aimed at her mother´s concrete needs, linking, this way, the story of her life to the social, cultural and family environment. <![CDATA[<b>Knowledge for humanity</b>: <b>DEGRA Granada Declaration on Knowledge Nurse</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en En España, el modelo social de cuidados y atención a personas en estado de dependencia tiene un claro componente familiar. En este ámbito la cuidadora principal es una figura clave, ya que asume la responsabilidad y el complicado cuidado de la persona dependiente. Las cuidadoras familiares deben afrontar una gran cantidad de tareas y decisiones difíciles, lo que las pone en una situación de alta vulnerabilidad, estrés e incertidumbre que merecen especial atención en la asistencia sanitaria. Desde esta perspectiva, se plantea como objetivo de estudio describir el tipo de afrontamiento que realizan las cuidadoras familiares de pacientes en estado de dependencia severa que no presentan sobrecarga en su rol cuidador, tomando como base para ello la comprensión profunda del significado que posee el cuidado natural para estas personas. Para abordar el objetivo de estudio se hizo uso del relato biográfico; en concreto, se siguió la metodología planteada por Amezcua y Hueso. El análisis de datos muestra la toma de decisiones familiar de forma compartida, el mantenimiento de los roles materno-filial y la reciprocidad como elementos integrantes y básicos del cuidado natural. La participante realiza un cuidado singular y humanizado dirigido a las necesidades concretas de su madre, relacionando la historia de vida, el entorno familiar, social y cultural.<hr/>In Spain, the social model of cares and attention to dependent people has got a clear family component. Within this sphere, the main caregiver is a key figure since she assumes the responsibility and the complicated attendance of the dependent person. These caregivers must face up to a great deal of tasks and difficult decisions that put them in a situation of high vulnerability, stress and uncertainty that deserves a special attention in the medical care field. From this point of view, the aim of this study is, on the one hand, the deep understanding of the natural care and, on the other hand, to describe how these relatives that take care of highly dependent patients, but do not feel overloaded with their role, face up to the situation. In order to tackle the aim of the research conducted biographical method. In particular, a biographical account was carried out following, in their construction, the methodology proposed by Amezcua and Hueso. The data analysis shows the shared decision-making of the family, the preservation of the mother-daughter roles and the reciprocity as the integrating and basic elements of the natural care. The participant accomplishes her caregiver role in a singular and humanized way; her cares were aimed at her mother´s concrete needs, linking, this way, the story of her life to the social, cultural and family environment. <![CDATA[<b>Comments DEGRA</b>: <b>Granada Declaration on Knowledge Nurse</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en En España, el modelo social de cuidados y atención a personas en estado de dependencia tiene un claro componente familiar. En este ámbito la cuidadora principal es una figura clave, ya que asume la responsabilidad y el complicado cuidado de la persona dependiente. Las cuidadoras familiares deben afrontar una gran cantidad de tareas y decisiones difíciles, lo que las pone en una situación de alta vulnerabilidad, estrés e incertidumbre que merecen especial atención en la asistencia sanitaria. Desde esta perspectiva, se plantea como objetivo de estudio describir el tipo de afrontamiento que realizan las cuidadoras familiares de pacientes en estado de dependencia severa que no presentan sobrecarga en su rol cuidador, tomando como base para ello la comprensión profunda del significado que posee el cuidado natural para estas personas. Para abordar el objetivo de estudio se hizo uso del relato biográfico; en concreto, se siguió la metodología planteada por Amezcua y Hueso. El análisis de datos muestra la toma de decisiones familiar de forma compartida, el mantenimiento de los roles materno-filial y la reciprocidad como elementos integrantes y básicos del cuidado natural. La participante realiza un cuidado singular y humanizado dirigido a las necesidades concretas de su madre, relacionando la historia de vida, el entorno familiar, social y cultural.<hr/>In Spain, the social model of cares and attention to dependent people has got a clear family component. Within this sphere, the main caregiver is a key figure since she assumes the responsibility and the complicated attendance of the dependent person. These caregivers must face up to a great deal of tasks and difficult decisions that put them in a situation of high vulnerability, stress and uncertainty that deserves a special attention in the medical care field. From this point of view, the aim of this study is, on the one hand, the deep understanding of the natural care and, on the other hand, to describe how these relatives that take care of highly dependent patients, but do not feel overloaded with their role, face up to the situation. In order to tackle the aim of the research conducted biographical method. In particular, a biographical account was carried out following, in their construction, the methodology proposed by Amezcua and Hueso. The data analysis shows the shared decision-making of the family, the preservation of the mother-daughter roles and the reciprocity as the integrating and basic elements of the natural care. The participant accomplishes her caregiver role in a singular and humanized way; her cares were aimed at her mother´s concrete needs, linking, this way, the story of her life to the social, cultural and family environment. <![CDATA[<b>The tutor in the process practices in Nursing Degree</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en La formación de enfermeras se caracteriza por ser una práctica compleja y multifuncional vinculada al contexto social y sanitario donde se desarrolla. Dada la complejidad de este proceso, las enfermeras asistenciales deben asumir un rol preponderante en la formación de alumnos, siendo imprescindible dotarles de voz en todo el proceso. El objetivo de este trabajo se centra en clarificar la etimología empleada para denominar a las enfermeras asistenciales responsables del proceso formación y delimitar las funciones que deben de realizar durante el proceso de prácticas de alumnos del grado de enfermería. La nomenclatura más utilizada para las tareas de asesoramiento y evaluación del alumnado, son: mentor, counselling, coaching y tutor, siendo esta última la más utilizada en nuestro entorno. La principal función del tutor se centra en la necesidad de potenciar la capacidad crítica del alumno, así como el desarrollo de la reflexión ante un determinado fenómeno de salud-enfermedad.<hr/>The training of nurses is characterized by a complex and multifunctional practice linked to health and social context in which it develops. Given the complexity of this process, practicing nurses must take a leading role in the training of students and it is essential to provide them with a voice in the process. The aim of this work focuses on clarifying the etymology used to refer to practicing nurses responsible for training process and define the functions that must be performed during the process graders practice nursing. The nomenclature used for most tasks the students support and advice are: mentoring, counseling, coaching and tutor latter being the most used in our environment. The main function of the coach focuses on the need to enhance the student's critical thinking and reflection development to a phenomenon of health and disease. <![CDATA[<b>The early years of AIDS</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en La formación de enfermeras se caracteriza por ser una práctica compleja y multifuncional vinculada al contexto social y sanitario donde se desarrolla. Dada la complejidad de este proceso, las enfermeras asistenciales deben asumir un rol preponderante en la formación de alumnos, siendo imprescindible dotarles de voz en todo el proceso. El objetivo de este trabajo se centra en clarificar la etimología empleada para denominar a las enfermeras asistenciales responsables del proceso formación y delimitar las funciones que deben de realizar durante el proceso de prácticas de alumnos del grado de enfermería. La nomenclatura más utilizada para las tareas de asesoramiento y evaluación del alumnado, son: mentor, counselling, coaching y tutor, siendo esta última la más utilizada en nuestro entorno. La principal función del tutor se centra en la necesidad de potenciar la capacidad crítica del alumno, así como el desarrollo de la reflexión ante un determinado fenómeno de salud-enfermedad.<hr/>The training of nurses is characterized by a complex and multifunctional practice linked to health and social context in which it develops. Given the complexity of this process, practicing nurses must take a leading role in the training of students and it is essential to provide them with a voice in the process. The aim of this work focuses on clarifying the etymology used to refer to practicing nurses responsible for training process and define the functions that must be performed during the process graders practice nursing. The nomenclature used for most tasks the students support and advice are: mentoring, counseling, coaching and tutor latter being the most used in our environment. The main function of the coach focuses on the need to enhance the student's critical thinking and reflection development to a phenomenon of health and disease. <![CDATA[<b>Production and impact of Nursing journals in the Iberoamerican Scientific Space in 2012</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: El análisis de las referencias bibliográficas refleja el desarrollo de los procesos de comunicación científica en las disciplinas científicas. El conocimiento científico enfermero producido en el Espacio Científico Iberoamericano (ECI) ha crecido exponencialmente, y su consumo es cada vez mayor. Objetivo: Analizar el consumo y repercusión del conocimiento enfermero producido durante el año 2012 por las enfermeras del ECI. Metodología: Estudio bibliométrico de la producción científica publicada en 37 revistas enfermeras del ECI en el año 2012, a partir de las revistas indexadas en la base de datos CUIDEN. Resultados: Se incluyeron 2736 artículos publicados, con 53451 referencias bibliográficas. La Revista Latino-Americana de Enfermagem fue la revista más consumida en el año 2012. Mientras que la revista con mayor Repercusión Inmediata CUIDEN (RIC) e Índice de Inmediatez fue Escola Anna Nery Revista de Enfermagem. Discusión: El comportamiento de los indicadores de producción, consumo y repercusión de las revistas fuente en el año 2012 muestra algunas variaciones frente al anterior análisis, y permite corroborar la evolución científica de la disciplina enfermera.<hr/>Introduction: The analysis of citations reflects the development of the scientific communication processes at the scientific disciplines. The nursing scientific knowledge produced in the Iberoamerican Scientific Area (ECI) has grown exponentially, and its consumption is increasing. Objective: To analyze the consumption and impact of nursing knowledge produced during 2012 by nurses of ECI. Methodology: A bibliometric analysis of scientific production published in 37 nursing journals of ECI in 2012, from the journals indexed in the database CUIDEN. Results: 2736 articles published, with 53451 citations were included. The Revista Latino-Americana de Enfermagem was the most consumed journal in 2012. While the journal with major Repercusión Inmediata CUIDEN (RIC) was Escola Anna Nery Revista de Enfermagem. Discussion: The behavior of the indicators of production, consumption and impact of the source journals in 2012 shows some changes from the previous analysis, and corroborate the scientific evolution of the nursing discipline. <![CDATA[<b>La Revolución de las Batas Blancas</b>: <b>la Enfermería Española de 1976 a 1978</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: El análisis de las referencias bibliográficas refleja el desarrollo de los procesos de comunicación científica en las disciplinas científicas. El conocimiento científico enfermero producido en el Espacio Científico Iberoamericano (ECI) ha crecido exponencialmente, y su consumo es cada vez mayor. Objetivo: Analizar el consumo y repercusión del conocimiento enfermero producido durante el año 2012 por las enfermeras del ECI. Metodología: Estudio bibliométrico de la producción científica publicada en 37 revistas enfermeras del ECI en el año 2012, a partir de las revistas indexadas en la base de datos CUIDEN. Resultados: Se incluyeron 2736 artículos publicados, con 53451 referencias bibliográficas. La Revista Latino-Americana de Enfermagem fue la revista más consumida en el año 2012. Mientras que la revista con mayor Repercusión Inmediata CUIDEN (RIC) e Índice de Inmediatez fue Escola Anna Nery Revista de Enfermagem. Discusión: El comportamiento de los indicadores de producción, consumo y repercusión de las revistas fuente en el año 2012 muestra algunas variaciones frente al anterior análisis, y permite corroborar la evolución científica de la disciplina enfermera.<hr/>Introduction: The analysis of citations reflects the development of the scientific communication processes at the scientific disciplines. The nursing scientific knowledge produced in the Iberoamerican Scientific Area (ECI) has grown exponentially, and its consumption is increasing. Objective: To analyze the consumption and impact of nursing knowledge produced during 2012 by nurses of ECI. Methodology: A bibliometric analysis of scientific production published in 37 nursing journals of ECI in 2012, from the journals indexed in the database CUIDEN. Results: 2736 articles published, with 53451 citations were included. The Revista Latino-Americana de Enfermagem was the most consumed journal in 2012. While the journal with major Repercusión Inmediata CUIDEN (RIC) was Escola Anna Nery Revista de Enfermagem. Discussion: The behavior of the indicators of production, consumption and impact of the source journals in 2012 shows some changes from the previous analysis, and corroborate the scientific evolution of the nursing discipline.