Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1575-181320060003&lang=pt vol. 9 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>WHO/WFME Guidelines for Accreditation of Basic Medical Education</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>WHO/WFME Guidelines for Accreditation of Basic Medical Education</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Thoughs on Competitive Examination for University Professors</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La medicina presenta cambios clínicos, terapéuticos, y tecnológicos, coincidiendo con variaciones demográficas culturales y epidemiológicas. Este conjunto de factores y la rapidez con la que se suceden las innovaciones en todos los campos, obliga a replantearse la formación de los médicos, no sólo durante su periodo inicial universitario, sino también a lo largo de toda su vida profesional. Los tribunales de selección de los profesionales que llevarán el peso de la formación universitaria, deben de atender a todas estas dimensiones para asegurar que los futuros profesores transmitan estos valores a los estudiantes. A su vez, los candidatos deben de conocer aquellos puntos sobre los que construir su currículum.<hr/>Medicine is undergoing clinical, therapeutic and technological changes, and this is coinciding with demographic, cultural and epidemiological variations. These factors, and the speed with which innovations occur in all fields, requires a rethink of doctors' training, not only during their initial university studies but also throughout their professional life. Those responsible for appointing medical school lecturers must take into account all these aspects in order to ensure that the teaching staff of the future will transmit these values to students. In turn, candidates must be aware of the key aspects around which they should develop their curriculum. <![CDATA[<b>Rural Clerkship in Medical Studies of the University of Chile: an experience of significative learning</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La medicina presenta cambios clínicos, terapéuticos, y tecnológicos, coincidiendo con variaciones demográficas culturales y epidemiológicas. Este conjunto de factores y la rapidez con la que se suceden las innovaciones en todos los campos, obliga a replantearse la formación de los médicos, no sólo durante su periodo inicial universitario, sino también a lo largo de toda su vida profesional. Los tribunales de selección de los profesionales que llevarán el peso de la formación universitaria, deben de atender a todas estas dimensiones para asegurar que los futuros profesores transmitan estos valores a los estudiantes. A su vez, los candidatos deben de conocer aquellos puntos sobre los que construir su currículum.<hr/>Medicine is undergoing clinical, therapeutic and technological changes, and this is coinciding with demographic, cultural and epidemiological variations. These factors, and the speed with which innovations occur in all fields, requires a rethink of doctors' training, not only during their initial university studies but also throughout their professional life. Those responsible for appointing medical school lecturers must take into account all these aspects in order to ensure that the teaching staff of the future will transmit these values to students. In turn, candidates must be aware of the key aspects around which they should develop their curriculum. <![CDATA[<b>The new technologies and the distance continuing medical education</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tras analizar las ventajas e inconvenientes de las FMC a distancia, se contemplan las tres tipologías básicas: provisión de contenidos (enfoque tradicional), gestión de contenidos (enfoque tradicional con las nuevas tecnologías) y "on-line" (procesos de aprendizaje y comunicación). Entre los elementos que definen la calidad de los programas formativos a distancia se destacan los tecnológicos, metodológicos y evaluativos. Entre los primeros se incluyen las plataformas, los estándares y la estructura del programa; entre los segundos, los tutores, el diseño de los contenidos , los sistemas de comunicación y las herramientas para crear actividades; y, finalmente, entre los evaluativos, destacan las tipologías destinadas a la evaluación de contenidos, de aprendizaje y de práctica.<hr/>The advantages and disadvantages of the distance CME are considered, analyzing the three fundamental typologies: contents' offer (traditional approach,), contents' management (traditional approach plus new technologies) and "on-line" offer (learning processes and communication). Among the elements related to the quality of the distance CME programmes one can identify the following three essentials: technology, methodology and evaluation. Technology's elements include the platforms, standards and programme's structure. The tutors, contents' design, communication systems and tools to generate activities are the fundamental elements of the methodologies. Finally, among the evaluation one can identify the different procedures aimed to assess the contents, the learning and the practice (performance). <![CDATA[<b>Students perceptions about their first year at the university</b>: <b>University of Chile. Faculty of Medicine</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se diseñó un estudio que permitiera describir la percepción de los estudiantes de las ocho escuelas de la Facultad de Medicina de la Universidad de Chile, al terminar su primer año académico, relacionada con adaptación a la vida universitaria; ambiente afectivo, calidad de la docencia, ambiente físico y cumplimiento de expectativas. Material y método: Se diseñó un instrumento, que fue validado por expertos, con 66 aseveraciones tipo Likert. Se dio puntaje a cada respuesta. Para el análisis, la escala total se dividió en cuatro categorías. Resultados: Respondieron 496 estudiantes. Sólo 23% logró "adaptación a la vida universitaria" Entre los factores que la afectan: cantidad de contenidos de las asignaturas; carga horaria y falta de orientaciones prácticas de cómo estudiar. El "ambiente afectivo" 80% lo considera "bueno". 75% percibe "regular calidad de la docencia"; Alta proporción percibe "docentes que sólo se interesan en pasar la materia" y otros "desmotivados por la docencia". Se encontró preferencia por clases expositivas y participativas; por los trabajos de grupo en aula, no fuera de ella; el aprendizaje a través de los trabajos de laboratorio y las guías de estudio. Las preguntas de las evaluaciones son percibidas como desconectadas de los contenidos de las clases. Se requiere revisar actitudes de docentes que hacen que el alumno sienta que "debe caerle bien", que con frecuencia "son descalificados", que son percibidos " muy lejanos" y "menos humanos" que lo esperado.<hr/>A study was designed with the aim of describing the perception of students from the eight schools in the Faculty of Medicine of the University of Chile, at the end of their first academic year, with respect to the following: adjustment to university life, emotional environment, quality of teaching, physical environment and fulfillment of expectations. Material and method: An instrument comprising 66 Likert-type statements was designed and validated by experts. A score was given for each response. For the analysis, the total scale was divided into four categories. Results: 496 students responded. Only 23% felt they had achieved "adjustment to university life". Among the factors affecting this were the amount of subject material, the time commitment and the lack of practical guidance regarding study techniques. 80% considered the "emotional environment" to be "good" and 75% regarded the "quality of teaching" as average. A high proportion felt teachers were only interested in teaching the content, while others were regarded as lacking motivation to teach. Students prefer lectures and participatory activities, classroom-based group work and learning through laboratory work and study guides. The evaluation questions were perceived as "unrelated to the taught content". It is necessary to review the attitudes of certain teachers who make students feel they have to behave in a particular way so as to be accepted. They often feel disqualified. Teachers are perceived as being "very distant" and "less human than expected". <![CDATA[<b>Minicases as an adjunct to lectures in the teaching of pharmacology</b>: <b>The students’ point of view in a pilot experience</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: En el presente artículo describimos un estudio piloto utilizando los minicasos, conjuntamente con las clases magistrales, en la docencia de la farmacología. Material y Métodos: Se utilizaron 9 minicasos. Consistían en un texto de 5 líneas con dos preguntas, relacionadas con el tema de la clase magistral. Se entregaban al inicio de ésta y se concedía a los estudiantes 5 minutos al finalizarla para responderlas. La participación era voluntaria. Los textos se corregían y se podía obtener hasta 1 punto adicional a la nota del examen. Se evaluó la opinión de los estudiantes mediante una encuesta diseñada al efecto. Resultados: De los 69 estudiantes matriculados 43 respondieron. Entregaron una media de 7,6 minicasos y puntuaron 7,5 su utilidad para entender mejor la disciplina, 5,9 el grado de dificultad y 7,3 su interés. Sobre las razones en participar, puntuaron 8,5 la posibilidad de obtener el extrabonus, 7,5 el conocer mejor los temas y 6,8 el desafío de resolver el problema. El 67% señaló que habían aumentado su asistencia a las clases magistrales y el 95% que los resolverían sin extrabonus. Todos participarían en experiencias futuras de este tipo. Conclusiones: Los minicasos pueden ser un método eficiente para mejorar la asistencia de los estudiantes a las clases magistrales y mejorar la comprensión de éstas.<hr/>Introduction: We report here a preliminary study using mini-cases or very short problems in conjunction with traditional lectures for teaching medical students. Material and Methods: We used nine mini-cases in our lectures on pharmacology. Mini-cases consist of a five-line text with two questions on the subject of the lecture. They were delivered just before the lecture, and students were given five minutes to answer the questions at the end. Teachers evaluated their correctness and were able to award up to 1 extra point to the overall mark in the regular exam. At the end of term the experience was evaluated by asking students to answer ten questions anonymously. Results: Forty-three (out of 69) answered the questionnaire. They handed in a mean of 7.6 mini-cases and gave a mean score of 7.5 for their usefulness in understanding the subject better, 5.9 for the degree of difficulty and 7.3 for their interest. When asked about their reasons for taking part, they scored 8.5 for the possibility of obtaining an extra mark, 7.5 for the idea that they would understand the subjects better and 6.8 for the challenge of solving the problem. Around 67% reported that mini-cases increased attendance at lectures and 95% said they World participate even if extra marks were not available. All participants reported that they would participate in similar experiences in the future. Conclusion: We conclude that mini-cases may be a cost-effective method for improving students' attendance at lectures, as well as their understanding. <![CDATA[<b>Minor health disorders in a sample of students of the University</b> <b>of Barcelona</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: conocer la prevalencia de algunos trastornos menores de salud (TMS) en una muestra de estudiantes de la Universidad de Barcelona (2004-05). Material y métodos: El estudio se realizó en las facultades de Ciencias Económicas, Farmacia, Medicina, Psicología y Químicas y Escuela de Enfermería de la Universidad de Barcelona. Se empleó un diseño observacional, descriptivo y transversal mediante un cuestionario mixto administrada a 600 estudiantes durante el mes de diciembre de 2004. Las variables estudiadas corresponden a los siguientes TMS: insomnio, estreñimiento, cefalea, dolor osteomuscular, tics nerviosos, onicofagia y tricotilomania. Resultados: El sexo femenino representa el 64% de la muestra; la media de edad de los encuestados es de 22,7 (DE: 3,27; IC 95%: 22,43-22,96). Las mujeres acumulan el 67,79% de los 1.245 TMS identificados. Por sexo, se observan diferencias estadísticamente significativas en las prevalencias de cefalea, dolor osteomuscular y tricotilomania que afectan en mayor medida al sexo femenino. La onicofagia (264; 21,20%; IC 95%: 18-24,4) es el más extendido de los TMS, seguido de la cefalea (233; 18,72%; IC 95%: 15,6-21,84). los estudiantes de Psicología presentan el mayor número, seguidos de los de Ciencias Económicas; los que presentan un menor número son los de Farmacia y Químicas. Conclusiones: El sexo femenino presenta la mayor prevalencia de TMS. La onicofagia y la cefalea son los principales TMS identificados en la muestra. Los estudiantes de Psicología acumulan el mayor número de TMS, siendo los que presentan más cefalea, dolor osteomuscular y tricotilomania.<hr/>Background: To determine the prevalence of certain minor health disorders (MHD) in a sample of students from the University of Barcelona (2004-05). Methods: The study was carried out in the faculties of Economic Sciences, Pharmacy, Medicine, Psychology and Chemistry, and in the School of Nursing, all of the University of Barcelona. An observational, descriptive and cross-sectional design was used and involved the administration of a mixed questionnaire to 600 students during December 2004. The studied variables correspond to the following MHD: insomnia, constipation, headache, bone and muscle pain, nervous tics, onychophagia and trichotillomania. Results: 64% of the sample was female and the mean age of interviewees was 22.7 (SD: 3.27; CI 95%: 22.43-22.96). Women accounted for 67.79% of the 1,245 MHD identified. There were significant sex differences in the prevalence of bone and muscle pain and trichotillomania, which mostly affected females. Onychophagia (264; 21.20%; CI 95%: 18-24.4) was the most common MHD, followed by headache (233; 18.72%; CI 95%: 15.6-21.84). Psychology students reported the highest number of MHD, followed by those from Economic Sciences; the smallest percentages were presented by students from Pharmacy and Chemistry. Conclusions: MHD are most prevalent among women. Onychophagia and headache were the main MHD identified in the sample. Psychology students report the largest number of MHD, the most common being migraine, bone and muscle pain and trichotillomania. <![CDATA[<b>Medical Professionalism</b>: <b>a Global Headache</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: conocer la prevalencia de algunos trastornos menores de salud (TMS) en una muestra de estudiantes de la Universidad de Barcelona (2004-05). Material y métodos: El estudio se realizó en las facultades de Ciencias Económicas, Farmacia, Medicina, Psicología y Químicas y Escuela de Enfermería de la Universidad de Barcelona. Se empleó un diseño observacional, descriptivo y transversal mediante un cuestionario mixto administrada a 600 estudiantes durante el mes de diciembre de 2004. Las variables estudiadas corresponden a los siguientes TMS: insomnio, estreñimiento, cefalea, dolor osteomuscular, tics nerviosos, onicofagia y tricotilomania. Resultados: El sexo femenino representa el 64% de la muestra; la media de edad de los encuestados es de 22,7 (DE: 3,27; IC 95%: 22,43-22,96). Las mujeres acumulan el 67,79% de los 1.245 TMS identificados. Por sexo, se observan diferencias estadísticamente significativas en las prevalencias de cefalea, dolor osteomuscular y tricotilomania que afectan en mayor medida al sexo femenino. La onicofagia (264; 21,20%; IC 95%: 18-24,4) es el más extendido de los TMS, seguido de la cefalea (233; 18,72%; IC 95%: 15,6-21,84). los estudiantes de Psicología presentan el mayor número, seguidos de los de Ciencias Económicas; los que presentan un menor número son los de Farmacia y Químicas. Conclusiones: El sexo femenino presenta la mayor prevalencia de TMS. La onicofagia y la cefalea son los principales TMS identificados en la muestra. Los estudiantes de Psicología acumulan el mayor número de TMS, siendo los que presentan más cefalea, dolor osteomuscular y tricotilomania.<hr/>Background: To determine the prevalence of certain minor health disorders (MHD) in a sample of students from the University of Barcelona (2004-05). Methods: The study was carried out in the faculties of Economic Sciences, Pharmacy, Medicine, Psychology and Chemistry, and in the School of Nursing, all of the University of Barcelona. An observational, descriptive and cross-sectional design was used and involved the administration of a mixed questionnaire to 600 students during December 2004. The studied variables correspond to the following MHD: insomnia, constipation, headache, bone and muscle pain, nervous tics, onychophagia and trichotillomania. Results: 64% of the sample was female and the mean age of interviewees was 22.7 (SD: 3.27; CI 95%: 22.43-22.96). Women accounted for 67.79% of the 1,245 MHD identified. There were significant sex differences in the prevalence of bone and muscle pain and trichotillomania, which mostly affected females. Onychophagia (264; 21.20%; CI 95%: 18-24.4) was the most common MHD, followed by headache (233; 18.72%; CI 95%: 15.6-21.84). Psychology students reported the highest number of MHD, followed by those from Economic Sciences; the smallest percentages were presented by students from Pharmacy and Chemistry. Conclusions: MHD are most prevalent among women. Onychophagia and headache were the main MHD identified in the sample. Psychology students report the largest number of MHD, the most common being migraine, bone and muscle pain and trichotillomania.