Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1575-181320060005&lang=en vol. 9 num. 4B lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<B>The accreditation of Continuing Medical Education</B>: <B>Facts and Controversies</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000500001&lng=en&nrm=iso&tlng=en La acreditación de la formación médica continuada (FMC) tiene como objetivo esencial la mejora de la oferta formativa, por encima de otros objetivos complementarios como servir de guía a los distintos agentes, atestiguar la participación en los programas formativos, orientar la oferta o reconocer la cualificación de los proveedores. De los tres ámbitos tradicionales de la acreditación, la acreditación individual debe separarse claramente, equiparándose a lo que se conoce como revalidación. Los otros dos ámbitos genuinos de acreditación de la FMC son la acreditación de actividades formativas y la acreditación de instituciones proveedoras. Los créditos de FMC sirven para tres cometidos fundamentales: la carrera profesional, la revalidación y el desarrollo profesional continuo. Adicionalmente, pueden utilizarse para otras finalidades relacionadas con la promoción profesional individual. La situación de la acreditación de la FMC en España es muy esperanzadora, con dos sistemas de acreditación que disponen de una relativamente larga trayectoria y unas expectativas que los sitúan en una posición avanzada a nivel europeo.<hr/>The main objective of continuing medical education (CME) accreditation is to improve the CME offer, being other additional objectives to serve as orientation of the different agents, to certify the attendance of participants, to orient the CME offer and to recognise the quality of CME providers. Among the three traditional domains of the accreditation, the accreditation of the individuals must be clearly separated and should be identified to revalidation. The other two genuine domains of the CME accreditation are the CME activities accreditation and the CME providing institutions accreditation. The CME credits are useful for three particular professional developments: professional career, revalidation and continuing professional development. Additionally one can use them for other individual promotion purposes. The CME accreditation situation in Spain is currently encouraging, with two accreditation systems actively implemented into practice and with good expectations in the European context. <![CDATA[<B>Self-guided training program in the use of bioinformatic tools for undergraduate students of clinical biochemistry</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000500002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante las últimas décadas el gran avance científico y tecnológico llevó a la investigación biológica a las puertas de la era postgenómica. La disponibilidad de información crucial para el desarrollo de nuevos proyectos ha provocado un cambio de paradigma en la investigación biológica demandándole profesionales que cuenten con formación en Bioinformática. En este trabajo se muestran los resultados de la incorporación de un trabajo práctico autoguiado para introducir a alumnos que estudien Bioquímica al uso de recursos bioinformáticos aplicándolos a un ejemplo concreto. Las actividades consisten en la realización de un análisis genómico, transcriptómico y proteómico de un gen con implicaciones biomédicas. Además se plantea como aplicación tecnológica el diseño de cebadores específicos para la amplificación de un fragmento del gen. Como último punto se propone analizar la función biológica mediante el programa de visualización molecular RasMol versión 2.7.2 ("por Herbert Bernstein 1998-2000). La metodología incluye grupos de 3-4 alumnos que cursan Biología Celular y Molecular de la Carrera de Bioquímica de la Universidad Nacional de Misiones, solicitándoseles respuestas concretas que se obtienen a través del análisis bioinformático. Los resultados de la aplicación del trabajo práctico autoguiado demuestran que el 100% de los alumnos fueron capaces de responder las consignas. Sin embargo se necesita mayor manejo de programas de visualización molecular para futuras aplicaciones.<hr/>The great scientific and technological advances of recent decades have brought biological investigation into the postgenomic age. The ready availability of crucial information for the development of new projects has caused a paradigm shift in biological investigation, in which a solid training in bioinformatics is now a basic requirement. This study presents the results of the incorporation of a self-guided practical program to introduce students of clinical biochemistry to the use of bioinformatic resources. The activities comprised genomic, transcriptomic and proteomic analysis of a gene with biomedical implications. The design of specific primers for the amplification of a fragment of the gene was proposed as a technological application. The RasMol program, version 2.7.2 (" by Herbert Bernstein 1998-2000) was used to analyses biological functions. In groups of three or four, students studying cellular and molecular biology as part of their degree in biochemistry at the National University of Misiones were asked to provide concrete answers to questions using bioinformatic analysis. The results showed that 100% of the students were able to answer all the questions. However, a wider-ranging treatment of molecular visualization programs is needed for future applications. <![CDATA[<B>Evaluation of satisfaction with a self-learning module for urinary sediment analysis using a technological platform (e-aula)</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000500003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las Tecnologías de la Información y la Comunicación han producido cambios radicales en la organización del conocimiento, la sociedad y en el proceso enseñanza -aprendizaje. Los Entornos Virtuales de Aprendizaje se refieren a plataformas tecnólogicas que cuentan con un espacio físico o digital a través de Internet. En este trabajo se insertaron recursos educativos que incluyeron documentos de estudios, enlaces con otras páginas, casos clínico, talleres y autoevaluaciones, proporcionando una docencia interactiva. Material y Método: El instrumento de recogida de datos fue un cuestionario con 23 ítems que provienen de 3 dimensiones: satisfacción general del módulo, contenidos del curso y aceptación del módulo; además los estudiantes tuvieron la posibilidad de desarrollar comentarios relacionado a dificultades, modificaciones y elementos que les parecieron interesantes. La muestra está compuesta por 12 alumnos de la asignatura de pregrado, Bioanálisis Clínico de la Carrera Tecnología Médica de la Universidad de Chile. Resultados: La dimensión satisfacción general del módulo alcanzó un porcentaje de 80.6%. Los contenidos del curso fueron la dimensión mejor evaluada por los estudiantes, alcanzando un porcentaje de 82.3 %, la más baja evaluada corresponde a la aceptación del módulo calificado con un porcentaje de 64.3%. Los comentarios de más relevantes fueron: 1.- Los tutores mostraron disposición y una buena explicación acerca del uso del módulo. 2.- Existió una buena discriminación a nivel de imágenes y aprendizaje del protocolo del examen de orina completa. 3. -Autoevaluaciones que permiten detectar los conocimientos adquiridos durante la Unidad. 4.-La cantidad de imágenes fue importante para aprender a reconocer los elementos de la orina. 5.- Un número importante de estudiantes, reconocen la utilidad del sistema de autoevaluación como método de autoaprendizaje. Las principales dificultades fueron la falta de acceso a Internet y la calidad de los computadores por la velocidad baja de descarga de las páginas, con la consiguiente pérdida de tiempo. Conclusión: El módulo de autoenseñanza del sedimento urinario en una plataforma Tecnológica, fue evaluada por los estudiantes como un medio eficiente y eficaz para consolidar el autoaprendizaje y lograr que este sea significativo.<hr/>Information and communication technologies have produced dramatic changes in the organization of knowledge and learning processes. The virtual learning environment comprises technological platforms with a digital space on the Internet. This study works with educational resources, including links to other web sites, documents, clinical cases, workshops and self-evaluations. All of these allow interactive teaching. Material and Methods: Data were collected using a 23-item test covering three dimensions: General satisfaction with the module, contents of the course, and acceptability. Students were also able to add comments concerning their difficulties, suggestion for changes, and other subjects of interest. The sample comprised 12 undergraduates on the course in clinical chemistry at the University of Chile’s School of Medical Technology. Results: General satisfaction with the module reached 80.6%. Course content received the highest evaluation (82.3%), and agreement the lowest, (64.3%). The main comments were: 1. Good disposition of the tutor towards the students; clear explanations. 2. Good discrimination of images from urinalysis. 3. The self-evaluations allowed good appraisal of the knowledge acquired during the unit. 4. The wide range of images helped to recognize the elements in urine. 5. Many students indicated their approval of self-evaluation as a self-learning method. 6. The main difficulty was the Internet connection and the time taken to download the pages. Conclusion: The self-learning module for urinalysis in a technological platform was evaluated by the students as an efficient and profitable way of consolidating learning. <![CDATA[<B>Professional pathways in Biology</B>: <B>an example of professionally-oriented teaching</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000500004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uno de los retos de la Universidad es formar los profesionales necesarios para la sociedad en que está inserta. Este ajuste no es fácil de obtener debido a la rigidez de los planes de estudios oficiales y a las cambiantes necesidades sociales. Sin embargo, el próximo Espacio Europeo de Educación Superior tiene este empeño como uno de sus principales objetivos. En el presente artículo se presenta la experiencia de los itinerarios profesionales de la licenciatura en Biología de la Universitat Pompeu Fabra durante dos cursos académicos. Situados en el quinto curso del plan de estudios, permiten a los estudiantes una formación específica en uno de los ámbitos profesionales en los que pueden insertarse laboralmente. La experiencia muestra que, tras un período de uno o dos años de su graduación, el 83% de los egresados se encuentran realizando un trabajo remunerado, en la mayoría de los casos relacionado con la biología, mientras que un 9% realizan otros estudios (no doctorado). Sólo el 3% de los graduados están buscando trabajo de forma activa. En conclusión, los itinerarios profesionales pueden constituir una estrategia educativa adecuada para permitir que los licenciados en Biología se inserten con éxito en ocupaciones laborales acordes con su formación.<hr/>One of the main challenges facing universities is to train professionals who possess the skills that society requires. This is difficult to achieve due to the rigidity of official curricula and the constantly changing needs of society. However, it remains one of the main goals of the Bologna process. This paper describes the experience of the professional pathways which form part of the biology degree offered by the Universitat Pompeu Fabra, over a period of two academic years. Professional pathways are an essential part of the fifth year syllabus and provide students with specific training in one of the professional settings in which they may eventually work. Our experience shows that 83% of graduates are currently working in biology-related posts, while an additional 9% are engaged in postgraduate studies (non-PhD programmes). Only 3% of graduates are actively seeking employment. In summary, professional pathways may constitute a valid educational strategy for preparing biology graduates for successful professional activity in biology-related environments. <![CDATA[<B>Use of medical simulators in obstetrics and gynaecology</B>: <B>Experience in undergraduate education</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000500005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Los cursos de Ginecología y Obstetricia se dictan en el penúltimo año de la carrera de Doctor en Medicina y representan el primer contacto curricular de los estudiantes con la disciplina. El perfil del egresado del plan de estudios vigente se orienta a la formación de medico generalista, por lo que el egresado debe ser competente en un numero básico de destrezas en el área ginecobstétrica. Objetivos: El objetivo del presente trabajo es introducir el uso de simuladores en la enseñanza del pregrado de ginecología y obstetricia. Metodología: En el transcurso del curso de ginecología del año 2003 los estudiantes fueron divididos en forma aleatorizada en dos grupos, uno de los cuales realizó su entrenamiento con simuladores. Se realizó un seguimiento del aprendizaje por medio de planillas de verificación. Resultados: De los resultados surge que los estudiantes del grupo que realizó su entrenamiento con simuladores tuvieron mas oportunidades de realizar las maniobras sobre todo aquellas que implican mayor dificultad como ser la colocación del especulo y el examen vaginal. Conclusiones: De acuerdo a esto se podría afirmar que la utilización de simuladores constituye una buena herramienta para la adquisición de destrezas en el área gineco obstétrica, y pueden ser una alternativa para la enseñanza a nivel del pregrado.<hr/>Introduction: The courses in gynaecology and obstetrics are given during the seventh year of the medicine career and represent the students’ first contact with the discipline. Most graduates from our medical school eventually become GPs, so they must be trained in a number of basic skills in obstetrics and gynaecology. Aims: To introduce the use of medical simulators in undergraduate courses of obstetrics and gynaecology. Methodology: During the gynaecology course in the 2003 academic year, students were randomly divided into two groups. The experimental group did their training with medical simulators. Their learning was followed up using a checklist for pelvic examination. Results: The results show that the students that did their training with simulators had more opportunities to perform the manoeuvres, especially those involving greater difficulty like vaginal examination and "speculum" introduction. Conclusions: The use of medical simulators constitutes a good tool for the acquisition of skills in the obgyn area. Simulators provide a useful alternative in undergraduate education. <![CDATA[<B>Clinical competence of the general practitioners in 14 Spanish Different Communities</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000500006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento y Objetivo: El Desarrollo Profesional Continuo (DPC) es un proceso de adquisición, mantenimiento y mejora de conocimientos, habilidades, actitudes y competencia profesional. En España, mantener la competencia es responsabilidad del profesional, para ello debe detectar objetivamente sus déficts formativos. Este estudio, pretende detectar diferencias en niveles de competencia clínica y déficits formativos, entre médicos de familia de distintas CC.AA. españolas, en el año 2005. Sujetos y método: Estudio descriptivo transversal. Se evaluaron 1158 médicos de 14 CCAA. Se utilizó como herramienta la Evaluación de Competencia Objetiva Estructurada (ECOE) de 15 estaciones. Se compararon las puntuaciones globales obtenidas, por competencias y área de conocimiento mediante ANOVA, y se estudió la fiabilidad de la prueba, mediante el alfa de Cronbach. Resultados: La puntuación global media fue 59,08 (DE 6,12), (IC 95%: 58,52-59,31). Se detectaron diferencias significativas entre Cataluña (63,65±5,2) y Castilla-León (55,37±5,78), Valencia (57,20±7,18), Andalucía (57,67±6,04), y Murcia (57,19±5,50). Por componente competencial, el mejor resultado correspondió al área de comunicación (80,11% del ideal) y el peor a atención familiar (45,54%). Por áreas de conocimiento, el mayor se obtuvo en dolor abdominal (75,94±14,70) y el menor en diabetes (43,36±15.97). El coeficiente de fiabilidad global de la prueba, alfa de Cronbach, fue 0,79. Conclusiones: Este estudio muestra el mapa competencial de los médicos de familia españoles y las diferencias existentes entre CCAA. La competencia es globalmente buena. Este tipo de estudio aporta una visión integral al médico de familia sobre su DPC, que le servirá de guía en su formación, para conseguir la excelencia profesional y mantenerla.<hr/>Objective: The Continuous Professional Development (CPD) is a process of acquisition, maintenance and improvement of knowledge, abilities, attitudes and professional competence. In Spain, the manteinance of the clinical competence is responsibility of the professional. The professional for it must detect his déficts of formation objectively. This study detects differences in levels of clinical competence and deficits of formation in general practitioners of different Spanish Communities, in 2005. Method: Cross sectional study. 1158 doctors of 14 Communities were evaluated. The Objective Structured Clinical Examination (OSCE) was used as a tool with 15 different clinical situations. The global scores were compared. By competitions and area of knowledge by means of ANOVA. The reliability of the test was assessed of alpha Cronbach. Results: The global score average was 59.08 (SD 6,12)(IC 95 58,52-59,31). Significant differences were detected between Cataluña (63,65 SD 5,2) and Castilla Leon (55,37 SD 5,78), Valencia (57,20 SD 7,18), Andalucia (57,67 SD 6,04) and Murcia(57,19 SD 5,50). By competential component, the best result corresponded to the area of communication (80.11% of ideal) and the worse one to family attention (45,54%). By areas of knowledge was detected, the greater in abdominal pain (75,94 SD 14,70) and the minor in diabetes (43,36 SD 15.97). The global coefficient of reliability of the test was 0,79. Conclusions: This study shows to the competential map of the Spanish general practitioner and the existing differences between Communities. The clinical competence is globally good. This type of study contributes to an integral vision of the general practitioner on its CPD, it will serve to him as a guide in their formation, to obtain the professional excellence and to maintain it. <![CDATA[<B>The "Dragon" is awaking</B>: <B>Part 1 - Modern History of Medical Education in China</B>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000500007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento y Objetivo: El Desarrollo Profesional Continuo (DPC) es un proceso de adquisición, mantenimiento y mejora de conocimientos, habilidades, actitudes y competencia profesional. En España, mantener la competencia es responsabilidad del profesional, para ello debe detectar objetivamente sus déficts formativos. Este estudio, pretende detectar diferencias en niveles de competencia clínica y déficits formativos, entre médicos de familia de distintas CC.AA. españolas, en el año 2005. Sujetos y método: Estudio descriptivo transversal. Se evaluaron 1158 médicos de 14 CCAA. Se utilizó como herramienta la Evaluación de Competencia Objetiva Estructurada (ECOE) de 15 estaciones. Se compararon las puntuaciones globales obtenidas, por competencias y área de conocimiento mediante ANOVA, y se estudió la fiabilidad de la prueba, mediante el alfa de Cronbach. Resultados: La puntuación global media fue 59,08 (DE 6,12), (IC 95%: 58,52-59,31). Se detectaron diferencias significativas entre Cataluña (63,65±5,2) y Castilla-León (55,37±5,78), Valencia (57,20±7,18), Andalucía (57,67±6,04), y Murcia (57,19±5,50). Por componente competencial, el mejor resultado correspondió al área de comunicación (80,11% del ideal) y el peor a atención familiar (45,54%). Por áreas de conocimiento, el mayor se obtuvo en dolor abdominal (75,94±14,70) y el menor en diabetes (43,36±15.97). El coeficiente de fiabilidad global de la prueba, alfa de Cronbach, fue 0,79. Conclusiones: Este estudio muestra el mapa competencial de los médicos de familia españoles y las diferencias existentes entre CCAA. La competencia es globalmente buena. Este tipo de estudio aporta una visión integral al médico de familia sobre su DPC, que le servirá de guía en su formación, para conseguir la excelencia profesional y mantenerla.<hr/>Objective: The Continuous Professional Development (CPD) is a process of acquisition, maintenance and improvement of knowledge, abilities, attitudes and professional competence. In Spain, the manteinance of the clinical competence is responsibility of the professional. The professional for it must detect his déficts of formation objectively. This study detects differences in levels of clinical competence and deficits of formation in general practitioners of different Spanish Communities, in 2005. Method: Cross sectional study. 1158 doctors of 14 Communities were evaluated. The Objective Structured Clinical Examination (OSCE) was used as a tool with 15 different clinical situations. The global scores were compared. By competitions and area of knowledge by means of ANOVA. The reliability of the test was assessed of alpha Cronbach. Results: The global score average was 59.08 (SD 6,12)(IC 95 58,52-59,31). Significant differences were detected between Cataluña (63,65 SD 5,2) and Castilla Leon (55,37 SD 5,78), Valencia (57,20 SD 7,18), Andalucia (57,67 SD 6,04) and Murcia(57,19 SD 5,50). By competential component, the best result corresponded to the area of communication (80.11% of ideal) and the worse one to family attention (45,54%). By areas of knowledge was detected, the greater in abdominal pain (75,94 SD 14,70) and the minor in diabetes (43,36 SD 15.97). The global coefficient of reliability of the test was 0,79. Conclusions: This study shows to the competential map of the Spanish general practitioner and the existing differences between Communities. The clinical competence is globally good. This type of study contributes to an integral vision of the general practitioner on its CPD, it will serve to him as a guide in their formation, to obtain the professional excellence and to maintain it.