Scielo RSS <![CDATA[Acción Psicológica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1578-908X20140002&lang=en vol. 11 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Teoría de la Aceptación-Rechazo Interpersonal (IPARTheory)</b>: <b>bases conceptuales, método y evidencia empírica</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en La teoría de aceptación-rechazo interpersonal (IPARTheory) es una teoría basada en la evidencia que trata de predecir y explicar las principales causas, consecuencias y correlatos de la aceptación-rechazo -especialmente parental- a lo largo del ciclo vital. Esta teoría se divide en tres subteorías: subteoría de la personalidad (todos los niños y niñas independientemente de su contexto sociocultural, racial o étnico responden esencialmente en el mismo sentido cuando perciben que son rechazados o aceptados por sus padres u otras figuras de apego); subteoría del afrontamiento (determinados factores individuales proporcionan tanto a niños como a adultos la fortaleza de afrontar más eficazmente las experiencias de rechazo); y subteoría de los sistemas socioculturales (el rechazo parental ocurre en un contexto ecológico, más global, que abarca la familia, la comunidad y en un entorno sociocultural). El método en la IPARTheory se caracteriza por utilizar una estrategia multimétodo desde una perspectiva transcultural, y por proveer un marco conceptual para integrar los estudios empíricos sobre aceptación-rechazo interpersonal desde una perspectiva del ciclo vital.<hr/>Interpersonal acceptance-rejection theory (IPARTheory) is an evidence-based theory of socialization and lifespan development that attempts to predict and explain major causes, consequences, and other correlates of interpersonal-especially parental-acceptance and rejection. This theory is divided into three subtheories. These are personality subtheory (children everywhere-in different sociocultural systems, racial or ethnic groups, genders, and the like-respond in essentially the same way when they perceive themselves to be accepted or rejected by their parents or other attachment figures), coping subtheory (some children and adults emotionally cope more effectively than most with the similar experiences of childhood rejection), and sociocultural systems subtheory (specific psychological, familial, community, and societal factors tend to be reliably associated the world over with specific variations in parental acceptance-rejection). several distinctive features guide IPARTheory's method: 1) the theory draws extensively from worldwide and cross-cultural evidence employing a multimethod research strategy; 2) provide a conceptual framework for integrating empirical studies on issues of parental acceptance-rejection from a lifespan developmental perspective. <![CDATA[<b>Adaptation of the <i>Child</i>-PARQ/Control Mother and Father versions in Spanish child and adolescent population</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este trabajo es presentar la adaptación española del Child-Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (Child-PARQ/Control Padre/Madre; Rohner, 2005) en su versión abreviada, así como estudiar la dimensionalidad del cuestionario mediante análisis factorial confirmatorio (AFC) en una muestra de 469 niños y adolescentes españoles. La versión original del cuestionario consta de cuatro escalas: cariño/afecto, hostilidad/agresión, indiferencia/ negligencia y rechazo indiferenciado. Los resultados del análisis confirman la bondad de las características psicométricas del instrumento (consistencia interna y validez de criterio) y el modelo original de cuatro factores propuesto por el autor.<hr/>The aim of this paper is to analyze the adaptation of Child-Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (Child-PARQ/Control Father/Mother, Rohner, 2005) short version, as the dimensionality of the questionnaire using confirmatory factor analysis (CFA) in a sample of 469 spanish children and adolescents. The original version of the questionnaire contains four scales: warmth / affection, hostility / aggression, indifference / neglect and nonspecific rejection. The results confirm the goodness of the psychometric properties (internal consistency and criterion validity) and the original four-factor model proposed by the author. <![CDATA[<b>The Perceived Interpersonal Parental Power and Prestige Questionnaire (3PQ)</b>: <b>dimensionality and psychometric properties in Spanish children</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El poder y el prestigio son dos constructos ampliamente estudiados en la psicología social y en la sociología. No obstante, estos aspectos están siendo utilizados también en el contexto específico de las relaciones familiares, donde se han mostrado útiles en la explicación de la relación existente entre la aceptación parental y el ajuste psicológico de los hijos. El cuestionario de poder y prestigio parental (3PQ), diseñado por Rohner (2011), es un instrumento de reciente creación orientado a evaluar ambos constructos en el contexto familiar de niños y adolescentes, y que ha sido utilizado en diferentes países. El presente estudio se dirige a analizar las propiedades psicométricas del cuestionario 3PQ en una muestra española formada por 469 niños y adolescentes (45% varones; 55% mujeres) con edades comprendidas entre los 9 y los 16 años (media 13.11 años y desviación típica 2.5). Los resultados replican la estructura original de dos factores del modelo original (poder y prestigio) y también una -estructura de segundo orden que hace referencia a un factor único (prestigio-poder). Las evidencias de fiabilidad y validez del 3PQ obtenidas en la población española son coherentes con las esperadas desde el modelo original. Asimismo, el análisis por sexo no reveló diferencias significativas ni en la escala total ni en sus dimensiones.<hr/>The power and the prestige are two constructs widely studied in the social psychology and in the sociology. Nevertheless, these aspects are being used also in the specific context of the familiar relations, where they have proved to be useful in the explanation of the relationship between the acceptance parental and the psychological adjustment of the children. The questionnaire of power and prestige parental (3PQ), designed by Rohner (2011), is an instrument of recent creation orientated to evaluating both constructs in the familiar context of children and teenagers, and that has been used in different countries. The present study is addressed to analyze the psychometrics properties of the questionnaire 3PQ in a sample composed by 469 Spanish children and teenagers (45 % males; 55 % women) aged between 9 and 16 years (Mean age was 13.11 years and Standard Deviation was 2.5). The results confirm the initial structure of two factors of the original model (power and prestige) and also a second order structure that refers to the only factor (prestige - power). The evidences of reliability and validity of 3PQ obtained in the Spanish population are coherent with those expected from the original model. Likewise, the analysis of the sex revealed non-significant differences either in the total scale or anyone of his dimensions. <![CDATA[<b>Psychometric properties and dimensionality of the spanish version of the Father Involvement Scale (FIS)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio tiene como objetivo evaluar las propiedades psicométricas y dimensionalidad de la versión española para niños y adolescentes del Father Involvement Scale (FIS) en el marco de la IPARTheory. Para ello, se utilizó una muestra de 514 participantes (46.9 % varones) de edades comprendidas entre 9 y 16 años. Además del cuestionario sobre la implicación paterna, los sujetos informaron de su ajuste emocional, el grado interpersonal de poder y prestigio parental y el grado de aceptación y rechazo parental percibidos. Se obtuvieron dos factores de primer orden (implicación expresiva e implicación instrumental) y otro global (implicación paterna). La validez de contenido y criterio, así como la fiabilidad resultan apropiadas para los tres factores. No seencontraron diferencias por sexo.<hr/>The present study aims to evaluate the psychometric properties and dimensionality of the Spanish version for children and adolescents of the Father Involvement Scale (FIS) under the IPARTheory. To do this, a sample of 514 participants (46.9% male) aged between 9 and 16 years were used. In addition to the questionnaire on parental involvement subjects reported their emotional adjustment, the degree of parental power and prestige and perceived parental acceptance and rejection. Two first-order factors (expressive and instrumental involvement) and another comprehensive one (parental involvement) were obtained. Content as well as criterion validity of each factor seem to be appropriate and so is their reliability. No sex differences were found in this study. <![CDATA[<b>Psychometric properties and dimensionality of the spanish version of the Personality Assessment Questionnaire (PAQ) for children</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente estudio es examinar las propiedades psicométricas de la versión española para niños del Personality Assessment Questionnaire (PAQ; Rohner y Khaleque, 2005), así como analizar su dimensionalidad. Para ello, 469 sujetos procedentes de distintas escuelas públicas de diferentes ciudades españolas, con edades comprendidas entre los 9 y los 16 años participaron en el estudio (Media de edad: 13.11; DT: 2.5). Tras llevar a cabo un análisis factorial confirmatorio del instrumento, se corroboró la estructura dimensional de la versión original del PAQ. Asimismo, los análisis revelaron una adecuada consistencia interna, tanto la relativa a la escala global (α = .82) como la referente a cada dimensión separadamente. La validez de criterio obtenida mediante el estudio de constructos relacionados con el ajuste psicológico que evalúa el PAQ también resultó significativa, confirmándose los resultados obtenidos en estudios previos. Los datos relativos a la validez convergente, empleando para su análisis las principales dimensiones del Youth Self Report (YSR; Achenbach y Rescorla, 2001), sugieren que ésta es adecuada. Futuros estudios, por un lado, se centrarán en continuar examinando la capacidad de discriminación del instrumento, empleando para ello grupos criteriales, así como su utilidad en los distintos grupos de edad y, por otro lado, en examinar la estabilidad temporal del instrumento.<hr/>The aim of this study is to examine the psychometric properties of the Spanish version of the Personality Assessment Questionnaire for children (PAQ; Rohner y Khaleque, 2005), as well as to analyze its dimensionality. 469 subjects from several public schools in different Spanish cities whose ages ranged from 9 to 16 took part in the study (Mean age: 13.11; SD: 2.5). After carrying out a confirmatory factor analysis of the instrument, the dimensional structure of the original version of the PAQ was corroborated. Additionally, results reveale an adequate internal consistency for the global score (α = .82) as well as for each single dimension. Crierion validity was also significant, confirming the results obtained in previous research. Data related to convergent validity using the main dimensions of the Youth Self Report (YSR; Achenbach y Rescorla, 2001) suggest it is appropriate. Further studies will focus on examining in depth the level of discrimination of the instrument by means of criterial groups as well as its usefulness within different age groups. The stability of the PAQ over time should also be examined. <![CDATA[<b>Obstacles towards gender violence comprehension</b>: <b>influence of sexism and academic training in gender issues</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La violencia de género es un problema de gran relevancia social y política. Las creencias distorsionadas sobre este tipo de violencia constituyen obstáculos para su comprensión y suponen un factor de riesgo para su tolerancia y mantenimiento. La identificación de estos obstáculos para la comprensión de la violencia hacia la mujer y de los factores que influyen sobre los mismos, es necesaria en profesionales que tratan este tipo de situaciones. El objetivo de este trabajo fue estudiar la presencia de obstáculos a la comprensión de la violencia de género en estudiantes de Derecho. También se analizó el impacto del género, de los niveles de sexismo y de la formación en género sobre estas creencias obstaculizadoras. Ciento cuarenta y siete estudiantes cumplimentaron un cuestionario anónimo y voluntario. Los resultados del análisis de regresión mostraron que tanto hombres como mujeres presentan obstáculos a la comprensión de violencia de género, siendo más elevada su presencia entre los hombres. Las creencias sexistas hostiles de hombres y mujeres, y las creencias sexistas benévolas de los hombres se relacionaban con una mayor presencia de obstáculos. Finalmente, haber recibido formación sobre materias de violencia de género actuaba como un factor de protección asociado con una menor presencia de obstáculos.<hr/>Gender violence is a highly important social and political concern. Distorted beliefs about it are obstacles towards its comprehension and an important risk factor for its tolerance and maintenance. Some professionals often deal with gender violence issues. Thus, it is necessary to identify these obstacles towards the comprehension about gender violence and factors affecting them. The aim of this study was to analyze the existence of obstacles towards gender violence comprehension in law university students. We also investigated the impact of participants' gender, sexist attitudes and gender education on the presence of these obstacles. One-hundred and forty seven law university students completed an anonymous and voluntary survey. Results from regression analysis evidenced that both men and women have obstacles towards gender violence comprehension. Males showed a higher level of obstacles than females. Also, hostile sexism of both, men and women, and men's benevolent sexism levels were positively related with a higher presence of obstacles. Finally, having received training related to gender violence acted as a protective factor that was associated with lower obstacles towards gender violence comprehension. <![CDATA[<b>Psychosocial health levels depending on experience in workers in residences</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desde la ciencia se ha puesto poca atención en el personal de atención directa de residencias de personas con discapacidad aunque su carga de trabajo es considerable, ya que tiene mayor riesgo de estrés que el resto de trabajadores de servicios sociales. El objetivo de este estudio es analizar la relación entre el tiempo trabajado y la salud y los factores psicosociales de trabajadores de atención directa en residencias para personas con discapacidad. Se realizó un estudio transversal en el que la muestra final la conformaron 100 sujetos. Los resultados indican que a mayor tiempo trabajado en residencias para personas con discapacidad se manifiesta un empeoramiento en algunos aspectos tanto de la salud (Hipertensión, dolor de cabeza, dolor de cervicales, problemas de Estómago, GHQ-total y GHQ-depresión) como de factores psicosociales (engagement). Los resultados apoyan que la exposición crónica al estrés laboral tiene un impacto negativo en la salud psicosocial.<hr/>Scientific literature has paid little attention to the direct care staff residences for people with disabilities. However, their workload is considerable and it has higher risk of stress than other social service workers. The main objective of this study is to analyze the relationships between experience and the psychosocial health levels in workers who look after people with disabilities in residences. A transversal study with 100 participants was made. Results show that workers who are working more time in residences with disable people have lower levels in some health variables (hypertension, headache, back pain, stomachache, GHQ-total and GHQ-depression) and in psychosocial variables (engagement). Results support that chronic exposition to work stress has a negative impact in psychosocial health. <![CDATA[<b>Relationship between neurocognitive variables and personality in offenders</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Recientes estudios muestran que rasgos de personalidad del Modelo de los Cinco Factores y funciones neurocognitivas frontales comparten una misma base neurobiológica. En población penitenciaria las relaciones entre estas funciones y rasgos ha sido poco explorada. Este estudio pretende examinar la relación entre personalidad y funciones neurocognitivas en delincuentes y determinar si las medidas de funcionamiento neurocognitivo frontal contribuyen a predecir algún porcentaje de varianza en rasgos de personalidad de muestras penitenciarias. Noventa y nueve hombres (distribuidos en grupos: agresores sexuales de adultos, delincuentes no sexuales y grupo control) realizaron el Inventario de Personalidad NEO de Cinco Factores (NEO-FFI) y el Trail Making Test (TMT, partes A y B). La ejecución en la parte A del TMT se relaciono con el nivel de Extraversión de los delincuentes sexuales y con el nivel de Neuroticismo de delincuentes no sexuales y explica un porcentaje significativo de la varianza de estos dominios de personalidad en ambos grupos. En conclusión, la relación entre el funcionamiento neurocognitivo y la personalidad parece ser diferente en función del tipo de delito cometido, aunque los resultados deben ser interpretados de forma preliminar.<hr/>Recent studies show that traits of Five-Factor Model of personality and frontal neurocognitive functions share a common neurobiological basis. In penitentiary population, the relationships between these functions and traits have been little studied. This study aims to examine the relationship between personality and neurocognitive functions in offenders and determine whether measures of frontal neurocognitive functioning help to predict some percentage of variance in personality traits of penitentiary samples. Ninety-nine men (divided into groups: sex offenders against adults, non-sex offenders and control group) performed the NEO Five-Factor Personality Inventory (NEO-FFI) and Trail Making Test (TMT; parts A and B). The performance in part A of TMT was associated with Extraversion level on sex offenders and with Neuroticism level on non-sexual offenders, and explained a significant proportion of the variance of these domains personality in both groups. In conclusion, the relationship between neurocognitive functioning and personality seems to be different depending on the type of crime committed, although findings must be interpreted in a preliminary way. <![CDATA[<b>Mind, culture, and art theory</b>: <b>approaches to psychology of art</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo es una revisión crítica de las relaciones entre la Historia del Arte y el campo de la Psicología, acotándose el territorio que se ha denominado "Psicología del Arte", dedicado al estudio del arte como producto de la mente humana desde la visión del creador, el receptor y el objeto artístico. El estudio de las ideas que están detrás de las producciones artísticas, o de la sociedad que las descifra y conserva, ha pasado por distintas etapas de desarrollo desde finales del siglo XIX implicando ateóricos del arte, críticos e historiadores, así como a psicoanalistas y psicólogos que han escrito sobre las relaciones entre el arte, la mente y la cultura. Las aportaciones iniciales vinculadas al psicoanálisis de Freud, Jung y Lacan disputaron las primeras posturas filiales y críticas a un campo que se abría. Posteriormente, los escritos de Kris y las teorías de la Psicología del Estilo y de la escuela de la Gestalt serán claves en el devenir de la disciplina. La gran aportación de Vygotsky a la definición de la Psicología del Arte y sus límites, o los estudios de Gombrich dedicados a la psicología de la representación visual fueron la continuación natural de los planteamientos anteriores, así como los trabajos de Gardner o Vigouroux en las últimas décadas. Este recorrido histórico muestra que la Psicología del Arte es una disciplina que ha estado presente transversalmente en muchas corrientes psicológicas, en permanente actualidad, y que necesita una continuidad al hilo de las últimas corrientes de la Psicología.<hr/>This article is a critical review of the intellectual relationsbetween History of Art and a field of psychology called "Psychology of Art". Psychology of Art studies the art as a product of human mind from the creator, the receiver and the artistic object's perspective. The analysis of the ideas behind both artistic productions and society that describes and retains them have undergone various stages of development since the late nineteenth century. This field of study involves art theorists, critics and historians, as well as psychoanalysts and psychologists who have written about the relations among art, mind and culture. The initial contributions of psychoanalysts such as Freud, Jung and Lacan disputed the first critical positions to an opening field. Year later, Kris' writings, and theories of Psychology of Style and the School of Gestalt were crucialfor the future of the discipline. Vygotsky's great contribution to the definition of the Psychology of Art and its boundaries and Gombrich's studies devoted to the psychology of visual representation, were the natural continuation of previous approaches, as well as Gardner'sand Vigouroux's works in the past decades. This historical overview shows how the Psychology of Art has been present in many psychological schools of though at the same time, how it is constantly present nowadays and needs a continuity in line with the latest psychological and theoretical trends.