Scielo RSS <![CDATA[The European Journal of Psychology Applied to Legal Context]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1889-186120140001&lang=en vol. 6 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Perceived risk and safety-related behaviors after leaving a violent relationship</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1889-18612014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Given that victim' risk perception could improve risk assessment in cases of intimate partner violence research is paying attention to it. However, it is not clear whether perceived risk relates to safety-related behaviors. This study is aimed to analyze how perceived risk by women who have left a violent partner relates to their safety-related behaviors and post-separation violence. Participants were 249 women (from protection services and the community) who had concluded a violent relationship. A structural equation model describes the relationships between three groups of factors: (1) women's risk perception; (2) three types of conditions that increase the opportunity for victim/abuser contact: (a) women's actions that make them easier to track, (b) women's reasons for not protecting themselves, and (c) batterers' strategies to gain access to their former intimate partners; and (3) post-separation violence. Results indicate that psychological violence is positively related to perceived risk and helplessness. Moreover, while women's risk perception predicts less contact and self-deception, male strategies predict greater contact and routines. In turn, contact predicts intimacy, whose absence fully accounts for 93.3% of the prediction of no re-abuse, six months later. The results' implications for intervention are discussed.<hr/>Dado que la percepción de riesgo de las víctimas podría mejorar la valoración de riesgo en casos de violencia de género, la investigación le está presentado atención. No obstante, no está clara la relación entre riesgo percibido y conductas que afectan a la seguridad. Este estudio se propuso analizar dicha relación en mujeres que habían roto una relación violenta. Participaron 249 mujeres (servicios sociales y comunidad). Un modelo de ecuaciones estructurales describe las relaciones entre tres grupos de factores: (1) percepción de riesgo; (2) tres tipos de condiciones que incrementan la oportunidad de contacto víctima/agresor: (a) acciones que facilitan la localización de las mujeres, (b) razones de las mujeres para no protegerse, y (c) estrategias de los maltratadores para establecer contacto con sus ex parejas; y (3) violencia tras la separación. Los resultados indican que la violencia psicológica se relaciona positivamente con el riesgo percibido y la indefensión. Mientras la percepción de riesgo predice menos contacto y autoengaño, las estrategias de los agresores predicen mayor contacto y rutinas. A su vez, el contacto predice la intimidad, cuya ausencia da cuenta del 93.3% de los casos sin reabuso (seis meses después). Se discuten las implicaciones de los resultados para la intervención. <![CDATA[<b>Satisfaction of Social and Legal Sciences teachers with the introduction of the European Higher Education Area</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1889-18612014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en University teachers are one of the main figures in the European convergence process, but their attitude towards the reform of Spanish university studies is unknown. Therefore, the objective of this study is to evaluate the satisfaction of Social and Legal Sciences teachers towards the introduction of the European Higher Education Area (EHEA). The sample was made up of 3,068 teachers from Spanish public universities, who teach in the said field. An online questionnaire was created for this purpose, with questions relating to the EHEA, teacher tasks and training, as well as aspects related to methodology and the teaching and learning process, amongst others. Cronbach's alpha coefficient was .81. It is a population-based, descriptive study using a cross-sectional survey with a probability sample. In the results it can be observed that only 9.3% of teachers are satisfied with the adaptation of higher education to the EHEA. Finally, the limitations faced by teaching staff in consolidating this process will be discussed.<hr/>El profesorado universitario conforma una de las figuras principales en el proceso de convergencia europea, pero se desconoce cuál es su actitud hacia la reforma de los estudios universitarios en España. Por ello, el objetivo del presente estudio es evaluar la satisfacción del profesorado de la rama de Ciencias Sociales y Jurídicas ante la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). La muestra estuvo compuesta por 3.068 profesores pertenecientes a universidades públicas españolas, que imparten docencia en titulaciones de dicha rama. Se aplicó un cuestionario online, elaborado ad hoc que consta de preguntas relacionadas con el EEES, tareas y formación del profesorado, así como aspectos relacionados con la metodología y el proceso de enseñanza-aprendizaje, entre otros. El coeficiente alfa de Cronbach fue de ,81. Es un estudio descriptivo de poblaciones mediante encuesta con muestra probabilística, de tipo transversal. En los resultados se observa que sólo el 9,3% de los profesores está satisfecho con la forma en la que se está desarrollando la adaptación de la educación superior al EEES. Finalmente, se realiza una reflexión sobre las limitaciones que encuentra el profesorado para lograr la consolidación de este proceso. <![CDATA[<b>Effects of different types of forensic information on eyewitness' memory and confidence accuracy</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1889-18612014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study investigated eyewitnesses' memory and confidence accuracy for action information (what happened at the crime scene), and detail information (descriptions of persons, objects, time and place). In Experiment 1, 89 participants watched a film and participated in one of four conditions: Laboratory discussion, Family discussion, Retell and Control, the first three with five meetings each. Three weeks later all participants open free recalled the events, and confidence judged their answers. The participants showed better free recall and confidence accuracy for action than for detail information. Participants in the two discussion conditions and in the Retell condition recalled more items and those in the Lab-discussion and Retell conditions more correct items for action information, than those in Control group. However, the four conditions did not differ for proportion correct of all action items recalled and confidence accuracy for action items. In brief, Experiment 1 showed that witness discussions and retellings of the experienced event with others improved recall for action information but had had no, or small, effects on confidence accuracy. Experiment 2 investigated recall and confidence accuracy performance for action and detail information using focused questions. Seventy-seven participants watched a film, answered and confidence judged 63 questions about action and detail information about the events. Again, participants showed better memory and confidence accuracy for action information. Overall, the results indicate that, for both free recall and focused questions, witnesses’ recall and confidence accuracy is better for action information than for detail information, thus extra precaution is needed in the forensic system when detail information from witnesses is considered.<hr/>Este estudio analizó la precisión de la memoria y confianza de los testigos para la información de acción (lo que sucedió en la escena del crimen), y la información de detalles (descripción de personas, objetos, tiempo y lugar). En el Experimento 1, 89 participantes vieron una película y participaron en una de las cuatro posibles condiciones: Discusión en el laboratorio, Discusión familiar, Volver a contar la historia, y Control, las tres primeras condiciones con cinco encuentros cada una. Tres semanas después, todos los participantes relataron los hechos mediante recuerdo libre, y juzgaron la confianza que tenían en sus respuestas. Los participantes mostraron mejor recuerdo y precisión para la información de acción que para la de detalle. Los participantes de las dos condiciones de discusión y de la condición de volver a contar la historia recordaron más ítems, y aquellos que participaron en la discusión de laboratorio y en volver a contar la historia mostraron más ítems correctos para información de acción, que el grupo control. Sin embargo, las cuatro condiciones no mostraron diferencias en la proporción de ítems de acción correctos recordados y la confianza en su juicio. Sucintamente, el Experimento 1 mostró que las discusiones de testigos y volver a relatar los hechos vividos a otros mejora el recuerdo de la información de acción, pero tenía poco, o ningún, efecto en la precisión de la confianza de los juicios. El Experimento 2 analizó la precisión del recuerdo y de los juicios de la información de acción y detalle usando preguntas específicas. Setenta y siete participantes parvieron una película, respondieron y juzgaron sesenta y tres preguntas sobre información de acción y de detalle en relación a los hechos. De nuevo, los participantes mostraron mejor memoria y confianza para la información de acción. En general, los resultados indican que, tanto para recuerdo libre como para preguntas específicas, la precisión en recuerdo y confianza es mayor para la información de acción que para la información de detalle, por tanto, es necesario tomar precauciones en el sistema forense cuando tiene en consideración información de detalles proporcionada por testigos. <![CDATA[<b>The Intimate Partner Violence Responsibility Attribution Scale (IPVRAS)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1889-18612014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this study is to present a psychometrically sound instrument to assess intimate partner violence offenders' responsibility attributions: the Intimate Partner Violence Responsibility Attribution Scale. The scale was administrated to 423 adult male intimate partner violence offenders court-mandated to a community-based intervention program. A three factor structure (responsibility attribution to the legal system, responsibility attribution to the victim, and responsibility attribution to the offender personal context) was supported using confirmatory factor analysis. Reliability of the scales in this study was estimated using Cronbach's alpha, ρ and greatest lower bound. The Intimate Partner Violence Responsibility Attribution Scale correlated in theoretically expected ways with variables used to assess construct validity (system blaming, problems with partner, and responsibility assumption) and with variables used to assess criterion-related validity (satisfaction with legal system, victim-blaming attitudes, alcohol consumption, hostile sexism, stressful life events, social desirability, impulsivity and household income). Results support the validity and reliability of the Intimate Partner Violence Responsibility Attribution Scale.<hr/>El objetivo de este estudio es presentar un instrumento psicométricamente adecuado para evaluar las atribuciones de responsabilidad de hombres condenados por violencia contra la mujer en las relaciones de pareja: la Escala de Atribución de Responsabilidad en Violencia en las Relaciones de Pareja. La escala se administró a 423 hombres condenados por violencia contra la mujer en las relaciones de pareja y remitidos a un programa de intervención en medio comunitario. Tres factores teóricos (atribución de responsabilidad al sistema legal, atribución de responsabilidad a la víctima y atribución de responsabilidad al contexto personal del agresor) fueron contrastados empíricamente mediante un análisis factorial confirmatorio. La fiabilidad de la escala se estimó utilizando los estadísticos alpha de Cronbach, ρ y greatest lower bound. Los factores de la Escala de Atribución de Responsabilidad en Violencia en las Relaciones de Pareja correlacionaron en el sentido esperado teóricamente con las variables utilizadas para evaluar la validez de constructo (culpabilización del sistema, problemas con la pareja, y asunción de responsabilidad) y con las variables utilizadas para evaluar la validez de criterio (satisfacción con el sistema legal, actitudes de culpabilización de la víctima, consumo de alcohol, sexismo hostil, eventos vitales estresantes, deseabilidad social, impulsividad e ingresos en el hogar). Los resultados confirman la validez y fiabilidad de la Escala de Atribución de Responsabilidad en Violencia en las Relaciones de Pareja. <![CDATA[<b>I know how they must feel</b>: <b>Empathy and judging defendants</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1889-18612014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en The current study investigated the effects of state and trait empathy in legal judgments and tested the relationship between trait and state emotion in one hundred and fifty eight students aged 18-59. Assessments were taken of participants' trait empathy and then state empathy was induced in half the sample. Following this all participants read a trial transcript and made judgments regarding: the verdict decision; the defendant's responsibility for the offense; what would be an appropriate punishment; the likelihood that the offender would offend in the future; and whether the defendant felt remorse for committing the offense. Findings showed that both trait and state empathy predicted attributions of offender remorse. State empathy also predicted judgments of offender responsibility and agreement with verdict decisions in a lenient direction. Findings also showed that state and trait empathy did not interact. The results indicate that trait and state empathy work independently to influence legal judgments and that inducing empathy in decision-makers can impact on trial outcomes above and beyond the facts of the case.<hr/>Se analizaron los efectos de la empatía estado y rasgo en los juicios legales, y se examinó la relación entre la emoción estado y rasgo. Participaron en el estudio ciento cincuenta y ocho estudiantes de entre 18 y 59 años. Se evaluó la empatía-rasgo de los participantes, y posteriormente se indujo la empatía como estado a la mitad de la muestra. Todos los participantes leyeron la transcripción de un juicio sobre el que se les pidió que dictaminaran: el veredicto; la responsabilidad del acusado en el delito; cuál sería un castigo apropiado; la probabilidad de que el acusado reincidiera en el futuro; y si el acusado había sentido remordimientos por el delito cometido. Los resultados mostraron que, tanto la empatía estado como la empatía rasgo, predecían atribuciones de remordimiento en el acusado. La empatía como estado también predecía juicios más indulgentes sobre la responsabilidad del acusado y el acuerdo con el veredicto. Además, los resultados también pusieron de manifiesto que la empatía estado y la empatía rasgo no interactuaban. Los resultados indicaron que la empatía estado y rasgo actúan de manera independiente influenciando los juicios legales, y que la inducción de empatía en las personas que toman decisiones puede influir en los resultados del juicio más allá de los hechos.