Scielo RSS <![CDATA[Escritos de Psicología (Internet)]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1989-380920090002&lang=en vol. 2 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>Transcultural study on quality of life in patients diagnosed of schizophrenia from Mexico and Spain</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092009000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this paper was to evaluate the differences between two samples of schizophrenic patients from two different cultural contexts. Matched by age and gender, each 40-subject sample includes patients with differential diagnosis of schizophrenia. One sample was taken from the Barcelona Hospital network (Spain) and the other one from the Hospital Civil Universitario of Guadalajara (Mexico). Several demographic and clinical variables were evaluated and the Health Related Quality of Life Scale (HRQLS) was conducted on all the subjects. The HRQLS was adapted to Spanish (Rodriguez, et al., 1995). The results confirmed the factor structure studied and they showed no special differences in the total score of the HRQLS. However, an important effect was found when analyzing the results separately for the three factors: Interpersonal Relationship (IR1), Instrumental Resources (IR2) and Intrapsychic Foundation (IF), or in the items of the Intrapsychic Foundations factor. Given these differences, it is considered that these scales can be used to carry out an exhaustive profile analysis in order to organize a personalized treatment, in comparison to the total score of the HRQLS.<hr/>El objetivo de este trabajo fue evaluar las diferencias entre dos muestras de pacientes diagnosticados de esquizofrenia, de dos contextos culturales distintos. Ambas muestras estuvieron constituidas por 40 sujetos, emparejados por edad y género, diagnosticados de distintas formas de esquizofrenia. Una muestra se obtuvo de la red hospitalaria de Barcelona (España) y la otra del Hospital Civil Universitario de Guadalajara (Méjico). Diversas variables demográficas y clínicas fueron medidas en todos los sujetos, además de administrarles la Escala de Calidad de Vida en Salud (HRQLS) en su adaptación a población hispana (Rodríguez, et al., 1995). Los resultados obtenidos confirmaron la estructura factorial de la escala sin mostrar diferencias significativas entre ambos grupos en la puntuación total de HRQLS. Sin embargo, un efecto importante se encontró al analizar los resultados de cada uno de los tres factores por separado: Relación Interpersonal (IR1), Recursos Instrumentales (IR2) y Fundamentos Intrapsíquicos (IF), en especial en los valores del factor de Fundamentos Intrapsíquicos. A la vista de estos resultados, se considera que las tres subescalas, no así la puntuación total, resultan adecuadas para el estudio de los perfiles de los sujetos de cada muestra al objeto de organizar tratamientos más contextualizados. <![CDATA[<b>Coping, depression, anxiety, self-efficacy and social support</b>: <b>Impact on adjustment to chronic pain</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092009000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pain is a multidimensional, unique, and private experience. Contemporary biopsychosocial models of chronic pain hypothesize a key role for psychosocial factors as contributing to the experience of and adjustment to chronic pain. The psychosocial factors that have been most often examined as they relate to chronic pain include coping responses, attributions (such as self-efficacy), mood (including depression and anxiety), and social support. Knowledge concerning the relative importance of each of these factors to adjustment is necessary for understanding and developing effective psychosocial interventions. This article reviews the literature concerning the associations between psychosocial factors and adjustment to chronic pain, with a focus on coping, attributions, mood, and social support. Overall, the findings of this research are consistent with biopsychosocial models of chronic pain, and support continued research to help identify the causal relationships among key psychosocial variables and adjustment.<hr/>El dolor es una experiencia multidimensional, única, y privada. Los modelos biopsicosociales contemporáneos de dolor crónico hipotetizan que los factores psicosociales ejercen un papel clave tanto en la configuración de la experiencia de dolor crónico como en el proceso de ajuste de quien lo sufre. Los factores psicosociales más estudiados incluyen: el afrontamiento, las atribuciones (como la autoeficacia), el estado afectivo (tanto la depresión como la ansiedad) y el apoyo social. Conocer la importancia relativa de cada uno de éstos en los procesos de ajuste a la experiencia del dolor crónico es necesario para entender y desarrollar intervenciones psicosociales eficaces. Este artículo revisa la literatura sobre la relación entre factores psicosociales y procesos de ajuste al dolor crónico, especialmente afrontamiento, atribuciones, estado de ánimo, y apoyo social. En general, las conclusiones de este trabajo son compatibles con los modelos biopsicosociales de dolor crónico, y sugieren continuar las investigaciones para identificar las relaciones causales entre ciertas variables psicosociales y el ajuste al dolor crónico. <![CDATA[<b>Effects on the family context of a complex psychosocial intervention in children with TDAH</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092009000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trastorno por déficit de atención con hiperactividad ejerce una compleja influencia negativa sobre el sistema familiar pocas veces investigada. Este trabajo analiza los efectos del tratamiento psicosocial sobre aspectos amplios de la dinámica familiar, como el grado de superación de las dificultades que las familias experimentan en el plano social y económico, las mejoras en los sentimientos y actitudes de los padres, o la tensión entre los hermanos o la propia pareja. Se pretende analizar también si la presencia de problemas de conducta asociados modula los resultados de la intervención. Participaron en el estudio un total de 42 familias distribuidas en dos grupos, con y sin tratamiento. La intervención comprendió 3 programas diferenciados en función del contexto en el que se implementan: directamente con los niños, con los padres y con los profesores. Incluyó técnicas de modificación de conducta, autorregulación, acomodaciones académicas y habilidades sociales. Los resultados ponen de manifiesto el efecto beneficioso de la intervención multicomponente implementada, sobre todo para el grupo de niños sin problemas de conducta asociados.<hr/>The attention deficit with hyperactivity disorder has a complex negative impact on the family system that has not been thoroughly examined. This study analyzes the effects of psychosocial treatment on a wide range of aspects of family dynamics, such as to what degree the families overcome the difficulties they experience in the social and economic areas, improvements in the feelings and attitudes of the parents, or the tension between siblings or the within the couple. The purpose is also to analyze whether the presence of associated behavioral problems modulates the effects of the intervention. The participants in the study were 42 families divided into two groups, with and without treatment. The intervention included 3 programs differentiated according to the context in which they were implemented: directly with the children, with the parents and with the teachers. Each program included techniques of behavior modification, self-regulation, academic accommodations and social skills. The results show the beneficial effect of the multi-component intervention performed on all the family aspects analyzed, especially for the group of children without associated behavior problems. <![CDATA[<b>Which code does underlie multiplication?</b>: <b>Evidences from a magnitude decision task with masked priming</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092009000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudios recientes han mostrado que la presentación previa y enmascarada de una multiplicación favorece la denominación del resultado de ésta. Los diferentes modelos de procesamiento aritmético que coexisten actualmente ofrecen explicaciones distintas a este fenómeno, no estando claro cuál es el locus (semántico o verbal) de este efecto de facilitación. En el presente estudio intentamos determinar la naturaleza del efecto manteniendo la secuencia de exposición, pero variando la tarea, cambiando la tarea verbal de denominación por una tarea semántica de decisión de magnitud ("¿es el número que aparece en pantalla mayor o menor que 18?"). Se presentaron una serie de números target precedidos de una multiplicación enmascarada, coincidente o no con el número target sobre el que se debía realizar el juicio de magnitud. El tiempo en juzgar la magnitud de los targets fue similar tanto si la multiplicación previa tenía como resultado el target como si no. Así, la presentación de una multiplicación enmascarada no parece activar su solución a nivel semántico, lo que sugiere que el locus de los efectos de priming de multiplicación encontrados en las tareas de denominación tiene su origen en las representaciones verbales de las multiplicaciones.<hr/>Recent studies have shown that the prior masked presentation of a multiplication facilitates the naming of its solution. The different models of arithmetical processing that coexist today offer various explanations for this phenomenon, and it is not clear what is the locus (semantic or verbal) of this facilitation effect. In the present study we try to determine the nature of the effect by keeping the same exposition sequence, but changing the naming verbal task to a magnitude decision task ("is the number displayed more or less than 18?"). We presented a series of target numbers preceded by a masked multiplication matching or non-matching the target number on which the magnitude judgement should be done. The time to judge the magnitude of the matching targets was similar to that taken to judge the non-matching ones. Thus, the presentation of a masked multiplication does not appear to activate its solution at the semantic level, suggesting that the locus of the priming effects found in naming tasks has its origin in the verbal representations of the multiplication. <![CDATA[<b>When 7+3=4 looks like correct</b>: <b>automatic solving of subtractions in verification task</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Existen múltiples evidencias de que la resolución de multiplicaciones y sumas simples es un proceso automático para la mayoría de los adultos instruidos. Sin embargo, hay escasas pruebas de la automaticidad de otras operaciones como la resta o la división. En el presente estudio se analiza el grado de automaticidad de restas en las que ambos operandos son de una cifra. Diecisiete estudiantes de psicología tomaron parte en un experimento en el que debían juzgar si las sumas presentadas eran correctas o no. Entre las sumas incorrectas el resultado podía estar relacionado con los operandos mediante una relación de resta (e.g., 7+3=4) o no estar relacionado (e.g., 7+3=2). El análisis de los resultados muestra un efecto de interferencia, es decir, un peor rendimiento en la condición de resta comparada con la condición no relacionada. Los datos sugieren que la resolución de restas se caracteriza por un alto grado de automaticidad.<hr/>There is a great amount of evidence showing that adults solve single-digit multiplications and additions automatically. Nevertheless, evidence regarding subtraction and division is scarce. The present study explores whether the solving of single-digit subtractions is automatic or not. Seventeen psychology students took part in our experiment. They have to judge the correctness of single-digit additions. In the "false additions" the result could be the subtraction of the operands (e.g., 7+3=4) or could be unrelated with the operands (e.g., 7+3=2). The data analysis showed the presence of an interference effect, this is, worse performance in the subtraction condition than in the unrelated condition. These results suggest that subtraction solving is highly automatic. <![CDATA[<b>Sexual coercion, commitment, and partner violence among college students</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092009000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analizan las tácticas de coerción sexual en parejas de universitarios, y su asociación con el tipo de compromiso con la relación y la violencia física y sexual sufridas. Participaron 175 estudiantes, 79 mujeres y 96 hombres. A partir de la propuesta de DeGue y DiLillo (2005), se desarrolló una nueva escala que mide coerción sexual. Los análisis factoriales exploratorios revelaron tres componentes: Insistencia, Chantaje Emocional y Culpabilización. La agresión sexual se midió con un único ítem. El compromiso y la violencia física sufrida se midieron mediante escalas ya existentes. El análisis discriminante confirmó que el grupo que sufre violencia física (victimizado) difiere significativamente del que no la sufre (no victimizado). Las variables que contribuyeron a dicha clasificación fueron el Compromiso Negativo y la Insistencia para el primer grupo, y el Compromiso Positivo para el segundo. Se discuten las implicaciones de los resultados para la prevención de la violencia.<hr/>This study analyzes the tactics of sexual coercion among university couples, and their association with the type of commitment with the relationship and experienced physical and sexual violence. Participants were 175 college students, 79 women and 96 men. A new sexual coercion scale was developed, based on the DeGue and DiLillo's (2005) proposal. The exploratory factor analyses showed three components: Insistence, Emotional Manipulation, and Blame. Sexual assault was measured with a single item. Commitment and experienced Physical Violence were measured using existing scales. Discriminant analysis confirmed that participants from the victimized group significantly differed from those of the non-victimized group. The variables that significantly contributed to the classification were Negative Commitment and Insistence for the victimized group and Positive Commitment for the non-victimized group. We discuss the implications of the results to prevent partner violence.