Scielo RSS <![CDATA[Escritos de Psicología (Internet)]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=1989-380920200002&lang=pt vol. 13 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[Ghosting and breadcrumbing: prevalence and association with online dating behavior among young adults]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092020000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The present study is part of a large study analyzing the prevalence of ghosting and breadcrumbing in sample of Spanish adults aged between 18 and 40 years. The study was split into different papers to better organize and understand the data obtained. The present paper investigated the prevalence of ghosting and breadcrumbing and associations between ghosting and breadcrumbing behavior and online dating practices. The results showed that half the participants were unfamiliar with the terms ghosting and breadcrumbing. However, approximately two in every 10 participants reported having experienced and initiated ghosting, and slightly more than three in every 10 participants had experienced or initiated breadcrumbing in the last 12 months. Regression analyses showed that the use of online dating sites/apps, more short-term relationships, and practicing online surveillance increase the likelihood of experiencing, as well as initiating, ghosting and breadcrumbing.<hr/>Resumen El presente estudio es parte de un gran estudio que analiza la prevalencia del ghosting y el breadcrumbing en una muestra de adultos españoles con edades entre 18 y 40 años. El estudio se ha dividido en diferentes manuscritos para permitir una mejor organización y comprensión de los datos obtenidos. En el presente manuscrito, se examina la prevalencia del ghosting y el breadcrumbing y se exploran las relaciones de estas conductas con la búsqueda de citas a través de apps o sitios web. Los resultados mostraron que la mitad de los participantes no estaban familiarizados con los términos ghosting y breadcrumbing, aunque aproximadamente dos de cada 10 participantes informaron haber sufrido e iniciado ghosting, y algo más de tres de cada 10 participantes habían sufrido o iniciado breadcrumbing en los últimos 12 meses. Los análisis de regresión revelaron que el uso de sitios/aplicaciones de citas, un mayor número de relaciones a corto plazo y el hecho de vigilar la conducta online de la pareja aumentan la probabilidad de sufrir, pero también de ejercer, ghosting y breadcrumbing. <![CDATA[Moral reasoning among Systems Engineering students: ethical conflicts over Information Technology]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092020000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente estudio tuvo como objetivo explorar la posible relación entre los procesos de razonamiento moral (emocionales y racionales) y la resolución dada a los conflictos éticos en relación a las Tecnologías de la Información (TI). Para ello, se trabajó con una muestra de 177 estudiantes de Ingeniería de Sistemas (83% hombres, 17% mujeres) de entre 17 a 26 años, a quienes se les aplicó el 'Ethical IT Survey' y un cuestionario suplementario para medir razonamiento moral. Los resultados indican que existe diferencias en los puntajes obtenidos para las cuatro categorías de escenarios analizados, ubicando a las respuestas de los temas de Privacidad y Propiedad como éticamente cuestionables, y a los de Precisión y Accesibilidad como antiéticas. El tipo de razonamiento que prevalece es el emocional. Asimismo, más de la mitad de los participantes reportan haber cometido conductas antiéticas en lo que respecta a las categorías de Propiedad y Accesibilidad, lo que muestra una discrepancia entre la apreciación cognitiva del conflicto ético y la ejecución de conductas relacionadas con estas temáticas. Se concluye que es fundamental en la formación de los estudiantes enfatizar la importancia de la ética en los asuntos relacionados con las TI.<hr/>Abstract This study investigated the relationship between the processes of moral reasoning (emotional and rational) and the way ethical conflicts were solved in relation to Information Technology (IT). To this end, a sample of 177 Systems Engineering students (83% men, 17% women) aged 17 to 26 years completed the 'Ethical IT Survey' and a questionnaire to measure moral reasoning. The results show differences in the scores obtained for the four categories of scenarios analyzed, placing the responses to the topics of Privacy and Property in the ethically questionable category and those of Precision and Accessibility within the unethical category. The dominant type of reasoning was emotional. Furthermore, more than half of the participants reported having engaged in unethical behavior regarding the categories of Property and Accessibility, suggesting a discrepancy between the cognitive appreciation of the ethical conflict and engaging in behaviors related to these issues. In conclusion, we suggest that the training of such students should emphasize the relevance of ethics regarding IT-related issues. <![CDATA[Cognitive-motivational factors related to adjustment to university life of Chilean students]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092020000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los desafíos que implica la adaptación a la vida universitaria pueden constituir una sobrecarga de recursos personales relacionados con aspectos académicos y cognitivo-motivacionales, lo que puede afectar la decisión de continuar los estudios universitarios. Por este motivo, el objetivo del estudio fue evaluar la relación del aprendizaje autorregulado y la autoeficacia académica con el ajuste a la vida universitaria, considerando el rol mediador de la autorregulación del aprendizaje de estudiantes universitarios chilenos. Se utilizó un diseño cuantitativo, no experimental y transversal, considerando una estrategia asociativa de carácter explicativa. Los participantes fueron un total de 470 estudiantes de universitarios. Los datos se analizaron mediante estadística descriptiva, análisis de correlación y análisis de mediación SEM. Los resultados de correlación mostraron que las relaciones variaron en su magnitud de acuerdo con las dimensiones del ajuste a la vida universitaria. Además, se identificó que la autorregulación del aprendizaje tiene un rol mediador en el efecto de la autoeficacia académica sobre el ajuste a la vida universitaria. Estos hallazgos permiten afirmar la importancia que tienen las variables socio-cognitivas en el proceso de adaptación de estudiantes universitarios.<hr/>Abstract The challenges for adapting to university life may constitute an overload of personal resources related to academic and cognitive-motivational aspects, which may affect the decision to continue university studies. For this reason, the aim of the research was to assess the relationship of the self-regulated learning and academic self-efficacy with the adjustment to university life, considering the mediating role of the self-regulated learning of Chilean university students. A quantitative, non-experimental, and cross-sectional design was used, considering an explanatory associative strategy. Data were analyzed using descriptive statistics, correlation analysis, and SEM mediation analysis. The participants were a total of 470 university students. The correlation results showed that the relationships varied in magnitude according to the dimensions of adjustment to university life. Moreover, it was identified that the self-regulated learning has a mediating role in the effect of academic self-efficacy on the adjustment to university life. These findings allow us to affirm the importance of socio-cognitive variables in the adaptation process of university students. <![CDATA[Interventions aimed at reducing obsessive-compulsive symptoms in people with autism spectrum disorder: a review]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092020000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El trastorno del espectro autista (TEA) es un trastorno del neurodesarrollo caracterizado por déficits en la comunicación e interacción social y por comportamientos restrictivos y repetitivos. Presenta una elevada comorbilidad con otros trastornos, de hasta un 37% con el trastorno obsesivo compulsivo (TOC) en pacientes jóvenes. El TOC se caracteriza por pensamientos e ideas recurrentes que llevan a la persona a realizar acciones compulsivas para disminuir el nivel de ansiedad que estos pensamientos le generan. Este trabajo presenta una revisión de los métodos psicológicos de intervención utilizados, así como de la efectividad de los mismos, en la reducción de los síntomas del TOC comórbido en personas con TEA. Se incluyeron 14 artículos, en los que la terapia cognitivo conductual (TCC) y la exposición y prevención de respuestas (EPR) presentaron resultados alentadores en la disminución de estos síntomas.<hr/>Abstract Autism spectrum disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized by deficits in communication and social interaction as well as restrictive and repetitive behavior. It has high comorbidity with other disorders, reaching 37% with obsessive-compulsive disorder (OCD) in young patients. OCD is characterized by recurrent thoughts and ideas that lead the person to perform compulsive actions to reduce the level of anxiety generated by these thoughts. This paper presents a review of the psychological intervention methods, as well as their effectiveness, used to reduce the symptoms of comorbid OCD in people with ASD. It includes 14 articles in which cognitive behavioral therapy (CBT) and exposure and prevention of responses (EPR) showed encouraging results in reducing these symptoms. <![CDATA[Resilience and cancer: a necessary relationship]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092020000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El cáncer es una enfermedad que, sin duda, afecta psicológicamente a quienes la sufren. Afortunadamente, existen recursos psicológicos, como la resiliencia o capacidad para prosperar frente a la adversidad, que pueden colaborar en la aceptación de la situación oncológica, encontrándole significado, e incluso beneficios, a la experiencia traumática del padecimiento de la enfermedad. El objetivo de este trabajo es realizar una revisión teórica actual sobre lo que se sabe de la relación entre resiliencia y cáncer, centrando la investigación en la enfermedad y su recuperación, haciendo hincapié en la importancia de promover resiliencia en el tratamiento psicológico. Las conclusiones indican que la resiliencia es un recurso muy valioso para el buen afrontamiento del cáncer, tanto en pacientes como en familiares. Por ello, se aboga por que las intervenciones psicológicas promuevan la resiliencia en las personas que viven la enfermedad oncológica.<hr/>Abstract Cancer is a serious disease with important consequences both physical and psychological. There exist aspects such as resilience or ability to thrive on adversity that can contribute to a better adjustment to the situation, acceptance, finding the meaning of the traumatic experience, and even benefits of it. This study aims to perform a review on what has been found within the oncological population mostly studied (breast cancer and other types of oncological diseases, pediatric, palliative care, as well as family and/or caregivers) regarding resilience. The focus is three-sided: to show the role of resilience throughout the disease and after the patients' recovery, and its importance as an aspect to be developed in the psychological treatment that the oncological patient receives. The conclusions indicate that resilience is shown to be a necessary variable for the positive cooping of cancer and recovery, both in patients and in family members. Also, it is suggested that psychological interventions with oncological patients should promote resilience.