Scielo RSS <![CDATA[FEM: Revista de la Fundación Educación Médica]]> http://scielo.isciii.es/rss.php?pid=2014-983220150001&lang=en vol. 18 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.isciii.es/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.isciii.es <![CDATA[<b>The Faculty of Medicine of the University of Murcia welcomes all health science educators to the 22nd Congress of the SEDEM</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>¿Son útiles las novelas policíacas como instrumento docente en farmacología?</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Usefulness of literary texts in the teaching of health sciences</b>: <b>examples in cardiology</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La importancia de las humanidades en la educación médica es un hecho generalmente aceptado y se ha sugerido su introducción en los planes de estudio de cursos como los basados en literatura y medicina. A pesar de su viabilidad, existen dificultades en incluir asignaturas específicas en currículos ya apretados. Se ha planteado la posibilidad de utilizar textos literarios como elementos docentes en las asignaturas tradicionales. Sin embargo, existen pocas publicaciones que analicen la utilidad potencial de algunos de ellos. En el presente artículo se presentan tres obras que podrían emplearse para ilustrar la experiencia de la enfermedad en el caso de las cardiopatías. Se escogieron dos textos autobiográficos, Un infart de miocardi, de Josep Pla, y Monte Sinaí, de José Luis Sampedro, y uno de ficción, Mémoires d´Hadrien, de Marguerite Yourcenar. Se revisaron para constatar que podían contribuir a comprender la vivencia de la enfermedad por los pacientes y alcanzar los objetivos educativos establecidos. Se presentan los fragmentos escogidos para ilustrar las repercusiones de la enfermedad y se debate la utilidad para la comprensión de los aspectos emocionales de la enfermedad y de la relación médico-paciente.<hr/>The importance of humanities in the medical training is commonly recognized and it has been suggested that its implementation in the medical curricula as literature and medicine courses. In spite of its viability, there is often difficult to include specific subjects in the already crowded medical curricula. Therefore, it has been suggested the use of literary texts as a teaching tool in traditional subjects. However, there are few publications that analyse the potential usefulness of them. In the present paper three literary works that might be used to illustrate the experience of disease in cardiology are discussed. Two autobiographical texts, Un infart de miocardi of Josep Pla and Monte Sinaí of José Luis Sampedro, and a fiction work, Mémoires d´Hadrien of Marguerite Yourcenar, were chosen. They were reviewed to establish their usefulness to understand the patient´s experience of disease and to reach educative objectives. The paper shows the chosen fragments to illustrate the disease consequences and its usefulness to understand emotional aspects of sickness and the patient-physician relationship is discussed. <![CDATA[<b>Learning strategies according to learning approaches in students of the rotating internship of the Medicine School of the San Francisco Xavier of Chuquisaca University (Sucre, Bolivia)</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo. Analizar el uso de estrategias de aprendizaje según los enfoques de aprendizaje en estudiantes del internado rotatorio de la Facultad de Medicina de la Universidad San Francisco Xavier de Chuquisaca (Sucre, Bolivia). Sujetos y métodos. El estudio se realizó en 110 estudiantes con los cuestionarios ASSIST de Entwistle (1988), que valora los enfoques o aproximaciones hacia el estudio, y ACRA de Román y Gallego (1994), que analiza la preferencia en el uso de estrategias de adquisición, codificación, recuperación y apoyo. Resultados. Los componentes de búsqueda de logros y monitorización de la efectividad definen la preferencia por el enfoque estratégico; en el profundo es la preferencia por el uso de la evidencias, pero en la aproximación superficial es el miedo al fracaso. Los enfoques estratégico y profundo presentan correlaciones significativas con las estrategias de adquisición como el repaso mental, repaso reiterado y subrayado lineal, y en la codificación, con las autopreguntas, aplicaciones y relaciones intracontenido. En estos enfoques hay correlación con todas las estrategias de recuperación, y en las de apoyo, con autoinstrucciones, automanejo-planificación y automanejo-regulación. El enfoque superficial no correlaciona con ninguna estrategia de codificación. Conclusiones.A la vista de los resultados se abre un inusitado trabajo que comenzaría con el conocimiento de las aproximaciones del aprendiz y la dotación a los enfoques superficiales de un conjunto de estrategias que caracterizan a los profundos y estratégicos, con objeto de mejorar su aprendizaje.<hr/>Aim. To analyse the use of learning strategies according to the learning approaches of the medical students´ (rotating internship) from University of San Francisco Xavier of Chuquisaca (Sucre, Bolivia). Subjects and methods. The research was carried out with 110 rotating interns with the questionnaire ASSIST of Entwistle (1988), which assesses approaches to studying, and ACRA of Román and Gallego (1994) that analyses the preferences in the use of acquisition strategies, coding, recovery and support. Results. The components of search achievements and monitoring effectiveness define the preference for the strategic approach. In the deep is the use of evidences but in the surface approximation is the fear of failure. The deep and strategic approaches present significant correlations with the acquisition strategies such as mental review, repeated review and linear underlined and in the coding with the self-questions, applications and inter content relations. In this approaches there is correlation with all recovery strategies and in the ones with autoinstructions, self-management/planning and self-management/regulation. The superficial approach does not correlate with any coding strategy. Conclusions. In view of the results, a conscious work is required with the aim of improving their learning. It could start with the knowledge of the learner approaches and the endowment of the superficial strategies with a set of strategies that distinguish the deep and strategic. <![CDATA[<b>Online education in physiotherapy</b>: <b>an experience in the use of instructional learning design with Moodle virtual platform</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. Las características de las tecnologías de la información y la comunicación permiten la realización del life long learning a los profesionales en activo de las ciencias de la salud gracias a la flexibilidad que ofrece la formación online. Materiales y métodos. Este artículo muestra la experiencia en el uso de la plataforma virtual Moodle dentro de un proyecto de I+D para confeccionar el campus virtual del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya mediante el curso de formación de voluntariado en cooperación internacional en fisioterapia. Resultados y conclusiones. La opinión de los fisioterapeutas participantes sobre el uso de la formación virtual es muy favorable. Se destaca el valor que ofrece como espacio de encuentro y crecimiento profesional. Gracias al trabajo colaborativo online se puede construir aprendizaje significativo con una educación sin distancia. La experiencia demuestra que la formación garantiza la adquisición de conocimientos de los fisioterapeutas sin experiencia y la corrección de las deficiencias formativas en los fisioterapeutas con experiencia.<hr/>Introduction. The characteristics of the information and communication technology enable the realization of life long learning to active professionals of the health sciences through the flexibility provided online training. Materials and methods. This paper shows an experience using Moodle as learning management system which was put into practice in the context of a research and development project whose aim was to design and create a virtual campus of the College of Physiotherapists of Catalonia through volunteer training course on international cooperation in physiotherapy. Results and conclusions. The opinions of participants physiotherapists provided very favorable towards virtual training. It stands out as a meeting place for professional growth, by means of online collaborative learning significant education can be constructed with no temporal of physical restrictions. Experience has shown that training ensures the acquisition of knowledge by inexperienced physiotherapists and the correction of training deficiencies in the case of experienced physiotherapists. <![CDATA[<b>Student satisfaction in response to a scanning session in cardiology given to trained students</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo. Conocer la valoración de los estudiantes respecto a la simulación como herramienta de formación y la opinión sobre la figura del alumno instructor. Sujetos y métodos. El taller se realizó en el Centro de Simulación y tuvo una duración aproximada de 90 minutos. En cada sesión estaba el alumno instructor con diez compañeros. Los alumnos instructores fueron formados previamente por un profesor de cardiología. Al finalizar la sesión, los estudiantes cumplimentaron un cuestionario de satisfacción anónimo que contenía preguntas relacionadas con el aprendizaje basado en la simulación y sobre la capacidad de sus compañeros para actuar como formadores. Resultados. Se obtuvieron encuestas de 291 estudiantes: 150 de quinto y 141 de sexto curso (82,4% y 71,2% de los matriculados, respectivamente). Los datos obtenidos del cuestionario de satisfacción respecto a la metodología de aprendizaje obtuvieron puntuaciones entre 3,64 y 4,75 sobre 5. Las preguntas que valoraban la opinión acerca de los alumnos formadores obtuvieron valores entre 4,88 y 4,93 sobre 5. Conclusiones. La simulación es una herramienta docente complementaria muy valiosa. La participación de alumnos instructores podría ser una ayuda adicional en los talleres de simulación de exploración cardiológica.<hr/>Aim. To acknowledge the students evaluation on the simulation as a training tool and their opinion on the ability of students as trainers. Subjects and methods. The workshop was held at the Simulation Center and lasted approximately 90 minutes. The student in charge of training had 10 peers in each session. Previously, these students were taught to become trainers by a professor in Cardiology. After the session, students completed an anonymously satisfaction survey with questions related to the simulation-based learning and the ability of their peers to act as trainers. Results. We obtained surveys from 291 students, 150 from fifth year and 141 from sixth year students (82.4% and 71.2% respectively of those enrolled). The data that we obtained from the satisfaction survey with reference to the learning methodology had a score between 3.64 and 4.75 out of 5. The questions that assessed the students´ opinions on the ability of their peers to act as trainers obtained values between 4.88 and 4.93 out of 5. Conclusions. Simulation is a valuable complementary teaching tool. Therefore, the participation of students as trainers could provide an additional assistance in the cardiological examination simulation workshops. <![CDATA[<b>Academic achievement and work insertion of Barcelona University medical graduates</b>: <b>a longitudinal study</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. El proceso de Bolonia ha provocado cambios en la estructura universitaria dando protagonismo a los conceptos de competencia y calidad. Esta situación planteó el reto de querer mostrar la contribución de la Universitat de Barcelona (UB) en la formación de médicos para la sociedad catalana y la distribución de estos titulados en relación a todo el colectivo de profesionales colegiados en la provincia de Barcelona. Sujetos y métodos. Estudio longitudinal de cuatro promociones de alumnos de la Facultad de Medicina de la UB, que ingresaron entre 1994 y 2001. Para cada cohorte se calcularon estadísticas de rendimiento académico, de formación especializada y de colegiación después de consultar diferentes bases de datos y utilizando el programa informático R. Resultados. El 85-96% de los alumnos que ingresaron en la Facultad de Medicina obtuvieron el título de licenciado en un plazo inferior a siete años. Del total de licenciados, un 83% constaba registrado en el colegio oficial de médicos de la provincia (COMB). Comparadas con la población colegiada de profesionales, estas promociones destacan por una tasa de feminización mayor (tres de cada cuatro) y tasas de extranjería prácticamente nulas. Conclusiones. Los titulados en medicina por la UB demostraron un alto rendimiento de estudio y se insertaron a la profesión en su entorno geográfico.<hr/>Introduction. The Bologna process has brought about changes in the structure of the Spanish University giving prominence to the concepts of competence and quality. This posed the challenge of showing the contribution of the University of Barcelona (UB) in the training of doctors to Catalan society, and the distribution of these graduates in relation to the entire group of professional associations in the province of Barcelona. Subjects and methods. Longitudinal study of four classes of freshman students of the Faculty of Medicine, UB, who were admitted between 1994 and 2001. For each cohort academic performance, specialized training and licensing statistics were obtained after looking up different databases and using the R software. Results. Between 85% and 96% of students who entered medical school obtained a degree in Medicine in a period shorter than seven years. Of all graduates comprised 83% recorded in medical professional association of the province (COMB). In comparison with the total professional members, these classes highlighted by a greater proportion of women (3 out of 4) and virtually no immigration rates. Conclusions. Graduates in Medicine from the UB demonstrated high performance of their studies and inserted into the profession in its geographical area. <![CDATA[<b>Students' perception of the scientific diffusion in the press and of its contribution to the scientific culture</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. Este trabajo presenta y evalúa un ejercicio formativo en relación al papel potencial de la prensa en la divulgación científica y en la apropiación de la ciencia por los ciudadanos. Sujetos y métodos. Participaron 161 alumnos distribuidos en grupos de 5-6 para realizar el trabajo propuesto en forma de seminario. Los alumnos seleccionaron artículos de ciencia y medicina publicados en diarios nacionales o regionales para identificar en ellos términos científicos y médicos y formar opinión para manifestar su acuerdo con la siguiente afirmación: 'la debilidad de la cultura científica española se debe a su escasa divulgación'. Resultados. Los alumnos seleccionaron 103 artículos e identificaron 294 términos, la mayoría relacionados con enfermedades y sólo seis con ciencias naturales. Todos los grupos coincidieron en la baja cultura científica de los españoles; el 61,29% la atribuyó a la escasa divulgación científica, mientras que el 38,71% restante consideró que la divulgación es adecuada, hay información suficiente en los diarios y en un número apreciable de revistas, además de televisión e Internet. Conclusión. Entre los alumnos existe una opinión unánime en que la cultura científica es reducida, pero no en las causas. Sin embargo, la mayoría coincide en que puede deberse a unos planes de estudios que no promueven adecuadamente la ciencia ni la cultura científica, además del poco interés de la población y de las autoridades gubernamentales en su promoción y difusión. El interés y la motivación personal pueden explicar la divergencia de opinión entre los alumnos.<hr/>Introduction. This study presents and evaluates a formative exercise about the potential role of the press in scientific diffusion and in the social appropriation of science. Subjects and methods. 161 students participated in the study distributed in groups of five or six to perform the proposed assignments in a seminar form. Medicine and science articles published in national and regional newspapers were selected by the students to identify specific medical and scientific terms and to have their own opinion to agree with the statement: 'the weakness of Spanish scientific culture is due to its limited diffusion'. Results. 103 articles were selected and 294 terms identified, most of them related with diseases and only six with natural sciences. All groups agree with the low scientific culture of the Spanish people. A 61.29% attributed this to scarce scientific communication, whereas the other 38.71% considered that scientific diffusion is adequate due to there is enough information in newspapers and magazines besides television and Internet. Conclusion. There was no unanimity about the causes of scientific backwardness. However, most students agree that it could be attributed to the little interest of Government authorities and other people in promoting science and scientific culture, what in the end is reflected also in curricula. In this study, the interest and personal motivation of each student may explain the different views between them. <![CDATA[<b>Comprehensive evaluation of the competences in the training of physicians in Mexico</b>: <b>an interinstitutional study</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. La educación médica en México no tiene referentes nacionales de evaluación integral que permitan identificar fortalezas y debilidades educativas. Objetivos. Valorar la factibilidad de colaboración interinstitucional para la evaluación en medicina y analizar integralmente conocimientos, destrezas y actitudes médicas. Sujetos y métodos. Ocho facultades de medicina definieron las competencias necesarias al concluir el año previo al internado. Se aplicó a distancia un examen con 105 reactivos de opción múltiple, además de un examen clínico objetivo estructurado (ECOE) con 18 estaciones. Áreas evaluadas: cirugía, ginecología, medicina interna, medicina comunitaria y pediatría. Universo: estudiantes próximos al inicio del internado. Muestra de acuerdo a la matrícula de cada institución. Los resultados se analizaron en global, área del conocimiento e institución. Resultados. Participaron 199 estudiantes de ocho facultades en las dos evaluaciones, 99 hombres y 100 mujeres, con una edad media de 21 años. El rendimiento global por área fue: cirugía, 60,22 %; ginecología, 61,90%; medicina interna, 57,97%; pediatría, 52,25%, y salud pública, 49,68%. La media total fue del 56.40%. Por institución, la mediana se mantuvo entre 35,91 y 51,06%. Conclusiones. Es factible la participación interinstitucional en evaluaciones integrales de medicina. La plataforma utilizada permitió la aplicación de exámenes a distancia simultáneos. El ECOE es factible y útil para evaluar habilidades y destrezas, y es recomendable que todas las escuelas lo utilicen. Se identifican fortalezas en ginecología y cirugía, así como debilidades en pediatría y, sobre todo, en salud pública y medicina comunitaria, que pueden considerarse referentes útiles para ajustes en los programas educativos. Se requiere incrementar el tamaño de la muestra.<hr/>Introduction. The medical education in México does not have any national tests which could comprehensively evaluate and hence identify the educational strengths and weaknesses. Aims. To estimate the feasibility of inter institutional collaboration to evaluate the medical knowledge, and to evaluate comprehensively the medical knowledge, skills and attitudes. Subjects and methods. Eight faculties of medicine defined the competences needed at the end of the year before starting the internship. An online exam was given, it was composed of 105 multiple choice questions plus a objective structured clinical exam (OSCE) covering 18 areas. Subjects evaluated: Surgery, Gynecology, Internal Medicine, Community Medicine and Pediatrics. Sample: students who were about to start the internship. This sample was made according to the registration of each institution. The results were analyzed as a whole; the knowledge in each area and the institution. Results. 199 students, from eight faculties, participated in both evaluations, 99 men and 100 women aged 21. The global performance by area was: Surgery 60.22%, Gynecology 61.60%, Internal Medicine 57.97%, Pediatrics 52.25%, Public Health 49.68%. The total average was 56.40%. Results by institution: mean result between 35.91 and 51.06%. Conclusions. The participation to evaluate comprehensively the medical knowledge is feasible inter institutionally. The platform used made possible to administer simultaneously on line exams. The OSCE is feasible and useful to evaluate competences and skills. It is recommendable that all the schools use it. Strengths were identified in gynecology, and surgery as well as weaknesses in pediatrics and mainly in public health and community medicine. These results could be considered as useful references to adjust the syllabus. It is required to increase the size of the sample. <![CDATA[<b>Requirement to pass a subject and academic achievement</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo. Determinar si un nivel de exigencia superior para pasar una asignatura aumenta el rendimiento de los estudiantes. Sujetos y métodos. En los estudios de medicina de la Universitat Autònoma de Barcelona, se compararon los resultados en dos asignaturas amplias de segundo curso con las mismas características, pero con grado de exigencia diferente para superar la asignatura. Resultados. Los resultados fueron muy similares en ambas situaciones. No aparecieron diferencias en el rendimiento de los alumnos en las dos asignaturas. Conclusiones. Una superior exigencia no implicó aumento de rendimiento. Posiblemente se debería a que los estudiantes de medicina, motivados y brillantes, generalmente se esfuerzan al máximo.<hr/>Aim. To determine if a higher requirement to pass a subject increases student learning. Subjects and methods. With medical students at Universitat Autònoma de Barcelona, we compared the results of two large second-year subjects with the same features but with different degree of requirement to pass the subject. Results. The results were very similar in both situations. No differences in student performance were found in the two subjects. Conclusions. A higher requirement did not increase the student achievement. Possibly would be because medical students, motivated and bright, usually try to achieve their best. <![CDATA[<b>Methodological strategy for research activity in the Cuban Medical Brigade in Guatemala</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. La presentación de trabajos científicos en eventos no siempre se distingue por la calidad y responde a veces a la mera necesidad de hacerlo por el hecho que es evaluado. Objetivo. Describir las principales deficiencias de los informes de investigación presentados y proponer una estrategia para su solución. Materiales y métodos. Estudio descriptivo, retrospectivo, con diseño cuanticualitativo para lo cual se revisaron las 105 planillas de evaluación elaboradas por los tribunales del evento de base del año 2012 y las 105 relatorías de los tribunales sobre cada trabajo presentado. Resultados. Se detectaron deficiencias en la evaluación tanto de pósters como de temas libres, lográndose como promedio general sólo el 87,40% y el 88,03% del total de puntos a obtener, respectivamente. En los pósters se identificaron las mayores dificultades en aspectos metodológicos del contenido y aspectos formales, y en los temas libres, en el informe escrito con cumplimiento de aspectos metodológicos. Destacan con mayor repercusión la formulación correcta de objetivos, la calidad de gráficos y tablas, el diseño metodológico correcto, la calidad científica y el análisis estadístico. Conclusiones. Se evidencian múltiples deficiencias metodológicas a las cuales responde la estrategia metodológica propuesta, que aborda de forma integral la investigación científica como proyecto, como proceso y sus resultados.<hr/>Introduction. The present scientific papers at events not always distinguished by quality and sometimes responds to the mere need for it by the fact that it is evaluated. Aim. To describe the main shortcomings of the research reports presented and propose a strategy for resolution. Materials and methods. A descriptive, retrospective design for which reviewed all of the evaluation forms developed by the courts based event in 2012 and review of 100% of the rapporteur of the courts of each work presented. Results. We identified weaknesses in the assessment of both poster as free themes, achieving overall average only 87.40% and 88.03% of total points obtained respectively. In the poster we identified the major difficulties in methodological aspects of content and formal aspects and free items in the written report compliance with methodological aspects, high-lighting the impact more correct formulation of objectives and the quality of graphics and tables together to design correct methodological and scientific quality and statistical analysis. Conclusions. We showed multiple methodological deficiencies which respond to the methodological proposal comprehensively addresses scientific research as a project, as a process and its results. <![CDATA[<b>Design of a system for verifying the development of a competence in the profiles of graduates</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. Las universidades determinan el perfil de egreso de sus estudiantes; por tanto, definir programas de estudios conducentes a lograr las competencias de perfil del egresado hace necesario analizar la calidad de éstos. Una forma de alcanzar este objetivo es evidenciando si el plan de estudios de la carrera se organiza de manera que las diferentes asignaturas contribuyen a desarrollar estas competencias gradual y sistemáticamente. Objetivo. Diseñar un sistema que permita verificar la calidad de un programa de carrera mediante un instrumento que evidencia si las asignaturas contribuyen gradual y sistemáticamente a que el estudiante adquiera las competencias declaradas en el perfil del egresado. Sujetos y métodos. Se realizó un estudio analítico-explicativo de diseño mixto. Se seleccionó la competencia a evaluar y se confeccionó una encuesta, que permitió cuantificar las competencias y contenidos desarrollados en cada una de las asignaturas estudiadas y determinar las metodologías educativas-evaluativas más utilizadas para cada competencia. Resultados. Se verificó que el 91% de las competencias y contenidos necesarios para adquirir la competencia del perfil del egresado se desarrollan con los estudiantes en las asignaturas correspondientes. Además, todas las asignaturas utilizan diversas metodologías educativas-evaluativas que contribuyen al logro de las competencias. Conclusiones. Este sistema permite verificar que el plan de estudios de la carrera está alineado con la competencia seleccionada del perfil del egresado y, por tanto, se puede aplicar a otros programas de carrera.<hr/>Introduction. Graduation profile of students is determined by the universities; therefore, defining study programs leading to achieve graduation profile competencies makes necessary for these programs to undergo a quality analysis. One way to achieve this goal is determining if career curriculum is organized so that different subjects gradually and systematically help develop these skills during undergraduate training. Aim. To design a system to verify the career program quality with an instrument that shows up if different subjects gradually and systematically help students to acquire the graduation profile stated competencies. Subjects and methods. An analytical-explanatory, mixed design study was performed in which a graduation profile competition was selected and a survey was designed and applied to quantify the skills and/or contents in each of the subjects studied and besides, help determine what the educational-evaluative methodologies were most commonly used for each competition. Results. We verified that correspondent subjects developed 91% of the skills and/or contents needed to acquire the competence profile selected for graduate students. Additionally, all subjects used various educational-evaluative methodologies, so contributing to competencies achievement. Conclusions. The system verifies curriculum as consistent with selected career competition of graduation profile and therefore can be used in other career programs. <![CDATA[<b>Semantic representation of the term 'medical psychology' in medical students</b>: <b>a longitudinal study</b>]]> http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción. La psicología médica constituye una parte esencial en la formación integral del alumno de medicina. Poco se ha estudiado sobre la manera en que éste la concibe. Objetivo. Analizar el proceso de estructuración y reestructuración que el estudiante de medicina realiza en torno al concepto de 'psicología médica'. Sujetos y métodos. La muestra de estudio estuvo integrada por un grupo de alumnos de la licenciatura de médico cirujano de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México, perteneciente al Programa de Alta Exigencia Académica, y al que se dio seguimiento durante los cinco años de sus estudios. Se llevó a cabo un estudio observacional, longitudinal y prospectivo con cortes transversales anuales, con un análisis cuantitativo y cualitativo de la información obtenida, utilizando el método de redes semánticas naturales. Resultados. A partir de las ocho palabras que los alumnos asociaron con el término estudiado y que prevalecieron a lo largo de los cinco años de la investigación, se obtuvo la siguiente definición: 'La psicología médica considera a la mente del paciente dentro de la relación de ayuda por parte del médico, que comprende su personalidad en pro de la salud'. Conclusiones. El estudio sistemático de la asignatura 'Psicología Médica' parece brindar al alumno recursos que favorecen la consolidación de términos que permanecen a lo largo de sus estudios y que se reflejarán en una futura práctica profesional más humanista.<hr/>Introduction. Medical psychology constitutes an important part of the formation of a medical student and little has been studied on the way these students conceive it. Aim. To analyze the structural and restructuring process in medical students of the term 'medical psychology'. Subjects and methods. The sample was formed by a group of students from the Faculty of Medicine of the National Autonomous University of Mexico, who belonged to a Higher Academic Demands Course and was followed during their five years of studies. It was a prospective, observational, and longitudinal with annual cross-sections study, with quantitative and qualitative analysis of the information obtained through the implementation of the natural semantic network method. Results. From the eight words that were constant throughout the years, the next definition emerged: 'medical psychology considers that the mind of the patient in relation to the help the doctor gives helps to understand his personality in favor of his health'. Conclusions. The systematic study the subject of 'Medical Psychology' seems to give the students resources to help consolidate terms that will be with him all along his studies and hopefully will permit him to develop a humanistic attitude that will remain with him during his professional life.