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Nutrición Hospitalaria

 ISSN 1699-5198 ISSN 0212-1611

MATOS NASSER, Emanuele de    REIS DA COSTA, Stella Regina. Implementation of indicators through balanced scorecards in a nutritional therapy company. []. , 28, 3, pp.884-895. ISSN 1699-5198.  https://dx.doi.org/10.3305/nh.2013.28.3.6171.

^len^aIntroduction: The Balanced Scorecard (BSC) is a tool that helps in strategic management under the four following perspectives: the financial one, the client s, the internal processes of the company's, the growth and learning processes. In order to measure the performance of the entities, the BSC uses as a basis financial and non-financial indicators. Objectives: To implement the BSC in a nutrional therapy company. Methods and materials: This research deals with a case study that took place in a nutrional therapy company from January to November 2010. For analysis of the learning and growth perspective all 45 of the company's collaborators were considered and for client analysis 124 home-care clients were considered. The study sample consisted of 39 collaborators and 44 clients participating in the research. Material was elaborated for collection of data and verification of perspective tendencies through analysis of the main processes of the company, questionnaires of client's satisfaction, questionnaires of collaborator s satisfaction and spread sheets for the verification of net renvenue and percentage of disallowances. The data was launched in the spread sheet of the Excel Application Program. Results and discussions: The indicators were chosen conforming to the strategic objectives and organizational profiles. Learning perspectives and personal growth: efficacy in capacitaion 94%, participation 77%, fidelity/retention 93%, satisfaction 75%, organizational environment 88%, well being 100%, process perspective: microbiological analysis 100%, internal auditing 100%, productivity 100%, nutritional evaluation 81%, nutritional support 100%, indication for domicile hospital care 94%, home-care visits 98%, client perspective: company perception 97%, prioritizating 94%, retention 59%, insatisfaction 24%, logistics 94%, customers ervice (SAC) 88%, motivation: trust, financial perspectives, disallowances 5% and positive company net revenue. Conclusion: The implementation of indicators under the four perspectives of the Balanced Scorecard were favorable in the organizational performance, in helping the decision making process.^les^aIntroducción: La Balanced Scorecard (BSC) es una herramienta que ayuda en la gestión estratégica, bajo las siguientes cuatro perspectivas: la financiera, la del cliente, los procesos internos de la empresa, y los procesos de crecimiento y aprendizaje. Con el fin de medir el rendimiento de las entidades, la BSC emplea como plataforma indicadores financieros y no financieros. Objetivos: Implantar la BSC en una empresa de terapias nutricionales. Material y métodos: Esta investigación comprende el estudio de un caso que tuvo lugar en una empresa de terapia nutricional, entre enero y noviembre de 2010. Para el análisis de la perspectiva de aprendizaje y crecimiento, se consideraron los 45 colaboradores de la compañía y para el análisis de los clientes, 124 clientes de atención domiciliaria. La muestra del estudio consistió de 39 colaboradores y 44 clientes que participaron en la investigación. Se elaboró material para la recogida de los datos y verificación de las tendencias de las perspectivas mediante el análisis de los principales procesos de la compañía, encuestas de satisfacción del colaborador y hojas de cálculo para la verificación del beneficio neto y el porcentaje de anulaciones. Los datos se introdujeron en una hoja de cálculo de la aplicación informática Excel. Resultados y discusión: Se escogieron los indicadores en función de los objetivos estratégicos y los perfiles organizativos. Perspectivas de aprendizaje y crecimiento personal: eficacia en la capacitación 94%, participación 77%, fidelidad/ retención 93%, satisfacción 75%, ambiente organizativo 88%, bienestar 100%, perspectiva del proceso: análisis microbiológico 100%, auditoría interna 100%, productividad 100%, evaluación nutricional 81%, soporte nutricional 100%, indicación de atención domiciliaria 94%, visitas s domicilio 98%, perspectiva del cliente: percepción de la compañía 97%, priorización 94%, retención 59%, insatisfacción 24%, logística 94%, servicio al cliente (SAC) 88%, motivación: confianza, perspectivas financieras, anulaciones 5% y beneficio neto para la compañía. Conclusión: La implantación de indicadores incluidos en las cuatro perspectivas del Balanced Scorecard fue favorable para el rendimiento organizativo y en ayudar en el proceso de toma de decisiones.

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