29 2 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Nutrición Hospitalaria

 ISSN 1699-5198 ISSN 0212-1611

SERVILHA GANDOLFO, Adriana et al. Efficacy of photographic educational materials for carbohydrate counting training of adolescents with diabetes mellitus. []. , 29, 2, pp.344-349. ISSN 1699-5198.  https://dx.doi.org/10.3305/nh.2014.29.2.7061.

^len^aBackground: Carbohydrate counting (CHC) is acknowledged by the American Diabetes Association (ADA) as an important tool. Objective: To assess the efficacy of photographic educational materials to train adolescents with DM to perform CHC. Subjects and methods: 76 adolescents were randomly divided into two groups of CHC orientation: by means of photographic materials (Photo) or by a list of foods (List). One month afterwards, the participants were contacted via telephone to answer questions on CHC to reinforce the training (Quiz). Two days after taking the quiz, required the participants to visit an experimental kitchen to observe food portions in natura and to respond to a questionnaire on the weights in grams or carbohydrate equivalents of these portions. Statistical significance was established at p < 0.05. Results: 54 adolescents completed the study (79.7% female), with 51.8% allocated to the Photo group and 48.1% to the List group. The mean age was 13.8 ± 2.0 years old, and the mean body mass index (BMI) was 21.0 ± 3.2 kg/m2. The participants had average of 7.9 ± 1.5 years of schooling, while their parents had 8.0 ± 3.8 years. The knowledge of CHC was similar in both groups before the intervention. After the intervention, the Photo group achieved a significantly higher hit difference on the CHC assessment test than the List group (Photo: 2.5 vs List: 1.0; p = 0.03). Conclusions: The photographic educational material was more effective in helping adolescents with DM understand and learn to perform carbohydrate counting.^les^aAntecedentes: El conteo de carbohidratos (CCH) es reconocido por la Asociación Americana de Diabetes (AAD) como una herramienta importante. Objetivo: Evaluar la eficacia de materiales educativos fotográficos en el entrenamiento de adolescentes con DM para realizar el CCH. Sujetos y Métodos: se distribuyó al azar a 76 adolescentes a dos grupos de orientación de CCH: mediante materiales fotográficos (Foto) o mediante listado de alimentos (Lista). Un mes después, se contactó a los participantes por teléfono para responder a preguntas sobre CCH para reforzar el entrenamiento (Encuesta). Dos días después de la encuesta, se pidió a los participantes que visitaran una cocina experimental para observar las porciones de los alimentos al natural y responder a un cuestionario sobre los pesos en gramos o equivalentes de carbohidratos de estas porciones. Se estableció la significación estadística en un valor de p < 0,05. Resultados: 54 adolescentes completaron el estudio (79,7 % mujeres), siendo el 51,8 % asignados al grupo Foto y el 48,1 % al grupo Lista. La edad promedio fue de 13,8 ± 2,0 años y el índice de masa corporal (IMC) promedio fue de 21,0 ± 3,2 kg/m2. Los participantes tenían un promedio de 7,9 ± 1,5 años de escolarización, y sus padres 8,0 ± 3,8 años. EL conocimiento en el CCH fue similar en ambos grupos antes de la intervención. Después de la misma, el grupo Foto consiguió una diferencia significativa en la tasa de aciertos en el test de evaluación del CCH con respecto al grupo Lista (Foto: 2,5 frente a Lista: 1.0; p = 0,03). Conclusiones: el material educativo fotográfico fue más eficaz a la hora de ayudar a los adolescentes con DM a comprender y aprender a realizar el conteo de hidratos de carbono.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License