32 1 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Nutrición Hospitalaria

 ISSN 1699-5198 ISSN 0212-1611

CANADAS, Laura    AVENA, AFINOS AND UP & DOWN STUDY GROUPS et al. Straight-A students dislike physical education in adolescence: myth or truth?: The AVENA, AFINOS and UP&DOWN studies. []. , 32, 1, pp.318-323. ISSN 1699-5198.  https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.32.1.8924.

^len^aObjective: to examine if those adolescents who dislike physical education classes get better results on academic and cognitive performance than their peers. Methods: participants included 4 226 adolescents from the AVENA, AFINOS and UP & DOWN studies. Physical education enjoyment was assessed with a 7-point Likert scale. Cognitive performance in the AVENA study was assessed using the Spanish version of the SRA Test of Educational Ability. Academic performance in the AFINOS and UP & DOWN studies was assessed through Mathematics and Language grades and the average of both subjects. Results: in the AVENA study we found differences in verbal ability among girls who dislike physical education and their peers (P = 0.033). In the AFINOS study, boys who dislike physical education had higher scores in Language than their peers (P = 0.024). In the UP & DOWN study girls who disliked physical education had higher scores in Language and in the average of Language and Mathematics than their peers (P < 0.001). Conclusion: in the AVENA and AFINOS studies adolescents who disliked physical education had similar results in cognitive and academic performance than their peers, but in the UP & DOWN study girls who disliked physical education showed higher results in academic performance than their peers^les^aObjetivo: conocer si a aquellos adolescentes que no les gusta la educación física obtienen mejores resultados en rendimiento académico y cognitivo que sus compañeros. Métodos: los participantes incluyen 4.226 adolescentes de los estudios AVENA, AFINOS y UP & DOWN. El gusto por la educación física se valoró con una escala Likert de 7 puntos. El rendimiento cognitivo se valoró en el estudio AVENA usando la versión española del SRA Test of Educational Ability. El rendimiento académico se valoró en los estudios AFINOS y UP & DOWN con las notas de Matemáticas, Lengua y la media de Lengua y Matemáticas. Resultados: en el estudio AVENA encontramos diferencias en la habilidad verbal entre las chicas a las que no les gustaba la educación física y sus compañeros (P = 0,033). En el estudio AFINOS los chicos a los que no les gustaba la educación física tenían mejores notas en Lengua que sus compañeros (P = 0,024). En el estudio UP & DOWN las chicas a las que no les gustaba la educación física obtuvieron mejores resultados en Lengua y en la media de Lengua y Matemáticas (P < 0,001). Conclusión: en los estudios AVENA y AFINOS los adolescentes a los que no les gusta la educación física obtuvieron resultados similares a los que sus compañeros, mientras que en el estudio UP & DOWN las chicas a las que no les gustaba la educación física obtuvieron mejores resultados en rendimiento académico que sus compañeros.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License