35 6 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Nutrición Hospitalaria

 ISSN 1699-5198 ISSN 0212-1611

DELGADO-FLOODY, Pedro et al. Perception of obese schoolchildren regarding their participation in the Physical Education class and their level of self-esteem: comparison according to corporal status. []. , 35, 6, pp.1270-1274.   03--2020. ISSN 1699-5198.  https://dx.doi.org/10.20960/nh.1786.

^a

Background:

adequate exposure to Physical Education (PE) classes contributes to a healthier lifestyle among children during their lifespan.

Objective:

the main objective of this research was to evaluate the perception of obese schoolchildren regarding their participation in PE class and to determine their self-esteem compared with overweight and normal weight groups.

Method:

in total, 656 schoolchildren (284 females and 372 males), between eleven and 14 years of age, participated in this study. Assessments were made regarding age, sex, anthropometric variables, children's self-esteem, and perception of participation in the PE class.

Results:

obese schoolchildren presented significantly lower values of self-esteem (p < 0.001), and exhibited the highest proportion of schoolchildren with low self-esteem (53%). There was a significant relationship between obesity and the following sentence: "I am the last one they choose for games and in games and sports"; 48.53% of schoolchildren with obesity responded positively. With the following sentence: "I look instead of playing", 57.4% of schoolchildren with obesity responded positively.

Conclusion:

the results revealed that schoolchildren with obesity feel excluded from PE classes and show low levels of self-esteem, compared with normal weight

schoolchildren.

^len^a

Antecedentes:

la exposición adecuada a las clases de Educación Física contribuye a un estilo de vida más saludable entre los niños durante su vida.

Objetivo:

el objetivo principal de esta investigación fue evaluar la percepción de los escolares obesos con respecto a su participación en la clase de Educación Física y determinar su autoestima en comparación con los grupos con sobrepeso y peso normal.

Método:

en total, 656 escolares (284 mujeres y 372 varones) de entre once y 14 años de edad participaron en este estudio. Las evaluaciones se hicieron con respecto a la edad, el sexo, las variables antropométricas, la autoestima de los niños y la percepción de la participación en la clase de Educación Física.

Resultados:

los escolares obesos presentaron valores de autoestima significativamente menores (p < 0,001) y exhibieron la mayor proporción de escolares con baja autoestima (53%). Hubo una relación significativa entre la obesidad y la siguiente frase: "Soy el último que eligen para juegos y en los juegos y deportes"; el 48,53% de los escolares con obesidad respondieron positivamente. Con respecto a la oración "Miro en lugar de jugar", el 57,4% de los escolares con obesidad respondieron positivamente.

Conclusión:

los resultados revelaron que los escolares con obesidad se sienten excluidos de las clases de Educación Física y muestran bajos niveles de autoestima en comparación con los escolares de peso normal.

^les

: .

        · | |     · |     · ( pdf )