39 5 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Nutrición Hospitalaria

 ISSN 1699-5198 ISSN 0212-1611

FERRARI, Gerson et al. Association of physical activity, muscular strength, and obesity indicators with self-concept in Chilean children. []. , 39, 5, pp.1004-1011.   19--2022. ISSN 1699-5198.  https://dx.doi.org/10.20960/nh.04061.

^a

Objectives:

the present study examined the association of physical activity, muscular strength, and obesity indicators with self-concept in Chilean children.

Methods:

this cross-sectional study included 1078 Chilean children (mean age: 9.1 years [standard deviation: 1.1]; 598 boys). Physical activity was evaluated using the Physical Activity Questionnaire for Older Children. Upper and lower limb strength was evaluated using a digital dynamometer and standing long jump performance, respectively. The general strength index was calculated based on z-score values. Obesity indicators used were height, weight, body mass index, and body fat. The self-concept test was used to determine the academic, social, emotional, family, physical self-concept dimensions and total self-concept of children.

Results:

the mean total self-concept was 3.3 (standard deviation: 0.5). Physical activity was associated with academic (β: 0.32; p = 0.03), social (β: 0.24; p = 0.04), family (β: 0.13; p = 0.01), physical (β: 0.46; p = 0.01) self-concept dimensions and total self-concept (β: 0.22; p = 0.01), regardless of sex and age. Upper limb strength and general strength index were negatively associated with academic self-concept dimensions (β: -0.02; p = 0.01 and β: -0.13; p = 0.02) and total self-concept (β: -0.04; p = 0.01). Body weight and body mass index were negatively associated with academic (β: -0.01; p = 0.01 and β: -0.01; p = 0.02) and physical self-concept dimensions (β: -0.03; p = 0.03).

Conclusions:

these findings suggest that physical activity is positively related with self-concept. Thus, physical activity and self-percept must be considered as an essential social cognitive perspective to provide suitable mental health in children.

^len^a

Objetivos:

el presente estudio examinó la asociación de indicadores de actividad física, fuerza muscular y obesidad con el autoconcepto en niños chilenos.

Métodos:

este estudio transversal incluyó a 1078 niños chilenos (edad media: 9,1 años [desviación estándar: 1,1]; 598 niños). La actividad física se evaluó mediante el Physical Activity Questionnaire for Older Children. La fuerza de los miembros superiores e inferiores se evaluó utilizando un dinamómetro digital y el rendimiento en salto de longitud de pie. El índice de fuerza general se calculó en base a los valores de z-score. Los indicadores de obesidad utilizados fueron altura, peso, índice de masa corporal y grasa corporal. Se utilizó el test de autoconcepto para determinar las dimensiones académicas, social, emocional, familiar, físico y autoconcepto total.

Resultados:

la muestra total presento un autoconcepto promedio de 3,3 (desviación estándar: 0,5). La actividad física se asocio con autoconcepto académico (β: 0,32; p = 0,03), social (β: 0,24; p = 0,04), familiar (β: 0,13; p = 0,01), físico (β: 0,46; p = 0,01) y total (β: 0,22; p = 0,01). La fuerza muscular de miembros superiores y el índice general de fuerza se asociaran negativamente con al autoconcepto académico (β: -0,02; p = 0,01 y β: -0,13; p = 0,02) y total (β: -0,04; p = 0,01). Mientras que el peso corporal e índice de masa corporal se asociaron negativamente con autoconcepto académico (β: -0,01; p = 0,01 y β: -0,01; p = 0,02) y físico (β: -0,03; p = 0,03).

Conclusiones:

estos hallazgos sugieren que la actividad física se relaciona positivamente con el autoconcepto. Así, la actividad física y la autopercepción deben ser consideradas como una perspectiva cognitiva social imprescindible para proporcionar una adecuada salud mental en los niños.

^les

: .

        · | |     · |     · ( pdf )