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Revista de la OFIL

 ISSN 1699-714X ISSN 1131-9429

VARALLO, FR    MASTROIANNI, PC. Undergraduate education in pharmacovigilance is effective to develop core competencies to assess drug safety by health professionals?. []. , 31, 1, pp.101-103.   07--2021. ISSN 1699-714X.  https://dx.doi.org/10.4321/s1699-714x20210001000017.

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SUMMARY

Lack of knowledge, skills, and attitude in pharmacovigilance contributes to worsening drug-related morbidity and mortality and impairing the causality assessment of adverse drug reactions (ADR). The lack of ability of health professionals to identify and recognize ADR hinders the detection of risk factors, alternative causes, confounders variables, and patients more susceptible to drug-induced harm. Underreporting and incomplete reports of ADR (low quality information) still comprise the major obstacle to pharmacovigilance, even after decades of effort to improve the situation. Continuing education for health professionals is encouraged in the third global challenge of the World Organization (WHO) and is necessary to improve and innovate the teaching method of pharmacovigilance in the curricula of health courses. The curriculum should include active teaching methodologies, hands-on exercises, and current topics such as pharmacogenetics. Clinical aspects may be summarized in five key aspects importance of pharmacovigilance, identification, management, prevention and reporting. The objective is to develop proactivity in pharmacovigilance activities so that predict the risk and prevent drug-induced harm, as well as produce reports with enough information that enable signal generation and causality analysis.

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La falta de conocimiento, habilidades y actitudes en farmacovigilancia contribuye al empeoramiento de la morbilidad y mortalidad relacionadas con los medicamentos y compromete la evaluación de la causalidad de las reacciones adversas a los medicamentos (RAM). La falta de habilidad de los profesionales de la salud para identificar y reconocer las RAM dificulta la detección de factores de riesgo, causas alternativas, variables de confusión y pacientes más susceptibles al daño inducido por medicamentos. Incluso, después de décadas de esfuerzos para mejorar la señal, se observa que el principal obstáculo son las notificaciones con información insuficiente, incompleta y de baja calidad. Se motiva la educación continua para los profesionales de la salud en el tercer desafío global de la Organización Mundial (OMS) y se alienta a promover e innovar el método de enseñanza de la farmacovigilancia en los planes de estudio de los cursos de salud. Se sugiere que los planes de estudio incluyan metodologías de enseñanza activa, ejercicios prácticos y temas actuales, como la farmacogenética. Los aspectos clínicos se pueden resumir en cinco aspectos importantes: importancia de la farmacovigilancia, identificación, manejo, prevención y notificación. El objetivo es desarrollar proactividad en las actividades de farmacovigilancia para predecir el riesgo y prevenir el daño causado por los medicamentos, además de producir informes con información suficiente para permitir la generación de señales y el análisis de la causalidad.

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