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Revista de la OFIL

 ISSN 1699-714X ISSN 1131-9429

HUERTA-OLVERA MD, PHD, SG; HAACK PHARMD, S; NAVARRO-RUIZ PHARMAD, A    PATRICK-VIET-QUOC-NGUYEN PHARMD, M. SC., B. Comparison of professional pharmacy degrees and health systems in United States, Canada, Spain and Mexico. []. , 32, 1, pp.78-82.   21--2022. ISSN 1699-714X.  https://dx.doi.org/10.4321/s1699-714x20220001000014.

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Introduction:

It is known that in countries like United States, Canada or Spain, pharmacists are well recognized as important members of the healthcare team, in both community and hospital settings, due to their vital role in caring for patients' medication safety. In Mexico, just a short time ago, pharmacists were recognized in this manner. The objective to this study is to compare professional pharmacy training programs and healthcare systems in the United States, Canada, Spain and Mexico.

Methods:

A convenience sample of four universities were selected due to the authors' extensive knowledge of the content and development of the profession.

Results:

Pharmacy curricula in the United States and Canada are very similar. They have many clinical pharmacy subjects, such as pharmacotherapy, therapeutics, pharmaceutical care, drug calculations and skills-based lab courses. In Spain and Mexico, however, while some of the coursework is similar, Spain has an experiential rotation program and Mexico does not. Mexican universities allow students practice in workshops to simulate pharmacy practice.

Conclusion:

It will be important to develop pharmacist training programs in Mexico (químico, farmacéutico biólogo), with more clinical pharmacy subjects as well as patient-centered communication skills to strengthen the profession and be able to contribute within the health team and provide better patient care.

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Introducción:

Es sabido que en países como Estados Unidos, Canadá o España, el farmacéutico es reconocido como un elemento importante en el equipo de salud, ya sea en la farmacia comunitaria u hospitalaria, teniendo un papel importante en la seguridad de la medicación del paciente. El objetivo de este estudio fue comparar los planes de estudio de farmacia y los sistemas de salud de Estados Unidos, Canadá, España y México.

Métodos:

Se tomó una muestra a conveniencia de cuatro universidades, las cuales fueron seleccionadas por el amplio conocimiento de los autores del contenido de los programas y el desarrollo de la profesión.

Resultados:

La currícula de farmacia de Estados Unidos y Canadá son muy similares, sus programas contienen gran cantidad de materias relacionadas a farmacia clínica como farmacoterapia, terapéutica, cuidado farmacéutico, cálculos de medicamentos y habilidades con el paciente. España y México, varias de sus materias son similares, con la diferencia de que en España, como en los otros dos países ellos tienen programas de rotaciones en farmacias comunitarias u hospitalarias. En México, la mayoría de las universidades aborda por talleres en estos temas.

Conclusión:

Sería importante enriquecer los programas de químico, farmacéutico biólogo en México con un mayor número de materias en el área de farmacia clínica, así como habilidades de comunicación con el paciente para fortalecer la profesión y tener la capacidad de participar dentro del equipo de salud, así como informar de una mejor manera al paciente sobre su medicación.

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