SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 issue1Patient-Generated Subjective Global Assessment and classic anthropometry: comparison between the methods in detection of malnutrition among elderly with cancerEffect of Phlebodium decumanum and coenzyme Q10 on sports performance in professional volleyball players author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

My SciELO

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Nutrición Hospitalaria

On-line version ISSN 1699-5198Print version ISSN 0212-1611

Nutr. Hosp. vol.31 n.1 Madrid Jan. 2015

https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.31.1.8074 

ORIGINAL / Deporte y ejercicio

 

Nivel de condición física y su relación con el estatus de peso corporal en escolares

Physical fitness level and its relationship with body weight status in school children

 

 

Aranzazu Gálvez Casas1, Pedro Luís Rodríguez García1, Andrés Rosa Guillamón1, Eliseo García-Cantó1, Juan José Pérez Soto1, María Loreto Tárraga Marcos1 y Pedro Juan Tárraga López2

1Departamento de Expresión corporal, plástica, musical y dinámica. Facultad de Educación. Universidad de Murcia.
2Departamento Ciencias Médicas. Universidad Castilla la Mancha. España.

 

 


RESUMEN

Objetivo: Analizar y establecer posibles relaciones entre el estatus de peso corporal y el nivel de condición física relacionado con la salud en una muestra de escolares de Primaria.
Material y Método: Estudio descriptivo-transversal. Un total de 216 escolares (125 mujeres de 8-11 años) participaron en la evaluación del peso, talla y condición física (Batería ALPHA-Fitness). El estatus de peso corporal (normo-peso, sobrepeso y obesidad) fue categorizado usando estándares internacionales.
Resultados: Los varones presentan en promedio valores superiores en el test de carrera 4x10 metros, dinamometría manual, salto longitudinal y Course-Navette. Las mujeres presentan una mayor tendencia a exceder el peso saludable. El análisis de varianza mostró que un nivel alto de condición física se asocia de manera directa con un estatus de normopeso (p< ,01).
Conclusiones: Los resultados del presente estudio sugieren que los escolares que poseen niveles superiores de condición física presentan una mayor tendencia a un estatus de peso corporal dentro de parámetros normales. Se precisan programas de fomento de la actividad física con el fin de mejorar la condición física y con ello el estatus corporal de los jóvenes. Incrementar las horas de Educación física escolar o llevar cabo programas educativos centrados en la nutrición pueden ser medidas eficientes para mejorar el estado de salud general.

Palabras clave: Composición corporal. Condición física. Niños. Actividad física.


ABSTRACT

Objective: To explore and establish possible relationships between body weight status and fitness level in a sample of primary school children.
Methods: Descriptive and cross-sectional study. A total of 216 students (125 women 8-11 years) participated in the assessment of weight, height and physical condition. The body weight status (normal-weight, overweight and obesity) was categorized according to international standards.
Results: males have on average higher values in the running test 4x10 meters, manual dynamometry, longitudinal jump and Course-Navette. Women show a higher tendency to exceed healthy weight. The analysis showed that a high level of fitness is directly associated with normal weight status (p <.01).
Conclusions: The results of this study suggest that students who have higher fitness levels are more likely to have a body weight status within normal parameters. Programs promoting physical activity, aimed to improve fitness, and thus the body status need to be implemented. Increasing physical education time at school or conducting educational programs focused on nutrition can be effective measures to improve overall health.

Key words: Body composition. Physical fitness. Children. Physical activity.


 

 

http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v31n1/44originaldeporteyejercicio01.pdf

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License