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Nutrición Hospitalaria
versión On-line ISSN 1699-5198versión impresa ISSN 0212-1611
Nutr. Hosp. vol.32 no.6 Madrid dic. 2015
https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.32.6.9489
ORIGINAL / Pediatría
Objectively measured physical activity and sedentary behaviour patterns in Chilean pre-school children
Patrones de actividad física y conducta sedentaria medidos objetivamente en preescolares chilenos
Nicolás Aguilar-Farías1,2, Pía Martino-Fuentealba1 and Miguel Espinoza-Silva1
1Department of Physical Education, Sports and Recreation, Universidad de La Frontera, Chile.
2School of Human Movement and Nutrition Sciences, University of Queensland, Australia.
ABSTRACT
Introduction: the negative effects of physical inactivity and sedentary behaviour (SB) on children's health have been widely supported by evidence. However, evidence on how these behaviours are manifested in pre-school children is limited. The study aim was to evaluate objectively measured physical activity (PA) and SB patterns in Chilean pre-school children.
Methods: twenty-five children (4.8 ± 0.50 years, 48% male) completed ambulatory monitoring with an ActivPALTM micro accelerometer and inclinometer. Time spent while walking, standing and sitting/lying, as well as daily steps were measured and compared by day of the week (weekday/weekend) and time of day.
Results: mean walking time was 147.2 ± 52.23 minutes/ day. Mean time spent in SB was 468.3 ± 92.22 min/day, with statistical differences between week and weekend days (484.8 minutes/day vs. 426.8 minutes/day, p = 0.03). 50% of total steps were accrued in accumulations of less than 100 steps/minute, while 50% of time spent in SB was accumulated in bouts of 35 seconds or less.
Discussion: pre-school children have intermittent PA and SB patterns. On weekdays children spent sitting longer than at weekends, therefore an opportunity exists for changing this behaviour during class time. This report on PA and SB patterns presents valuable information for designing and implementing strategies to enhance PA levels and decrease time spent in SB among pre-school children.
Key words: Accelerometry. Walking. Ambulatory measurement. Physical activity. Sitting.
RESUMEN
Introducción: los perjuicios de la inactividad física y de la conducta sedentaria (CS) en la salud de los niños han sido ampliamente respaldados por la evidencia. Sin embargo, existe limitada evidencia de cómo estos comportamientos se manifiestan en los preescolares. Por este motivo, este estudio tuvo como propósito evaluar los patrones de actividad física (AF) y CS de forma objetiva en preescolares chilenos.
Método: 25 niños (4,8 ± 0,50 años, 48% hombres) completaron la monitorización ambulatoria con el acelerómetro e inclinómetro ActivPALTM micro. Se midieron tiempos caminando, de pie y sentado/acostado, además de pasos acumulados por día, para ser comparados según día de la semana y período del día.
Resultados: el tiempo promedio caminando fue de 147,2 ± 52,23 minutos/día. El tiempo en CS fue de 468,3 ± 92,22 minutos/día, con diferencias estadísticas entre días entre semana y fin de semana (484,8 vs. 426,8 min/día, p = 0,03). El 50% de los pasos fueron sumados en acumulaciones menores a 100 pasos/minuto, mientras un 50% del tiempo en CS fue acumulado en intervalos de duración de 35 segundos o menos.
Discusión: los preescolares presentan patrones intermitentes de AF y CS. En los días entre semana se sientan más que durante el fin de semana, por lo cual se presenta una posibilidad de modificar este comportamiento durante el período de clases. Este reporte de patrones de AF y CS en preescolares presenta información valiosa para el diseño e implementación de estrategias para mejorar los niveles de AF y disminuir el tiempo en CS en preescolares.
Palabras clave: Acelerometría. Caminar. Medición ambulatoria. Actividad física. Sentarse.
http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v32n6/33originalpediatria03.pdf