SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número2El papel de la inflexibilidad psicológica en el modelo cognitivo de la depresión de Beck en una muestra de universitariosEstilo de Acción-Emoción, enfoque de aprendizaje y estrategias de afrontamiento en estudiante universitarios no graduados índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

ROMERO-LOPEZ, Modesto J.. A review of the dissociative disorders: from multiple personality disorder to the posttraumatic stress. Anal. Psicol. [online]. 2016, vol.32, n.2, pp.448-456. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.2.218301.

In this paper we review the idea of dissociation, dissociative disorders and their relationship with the processes of consciousness. We will deal specifically with multiple personality disorder and posttraumatic stress disorder. Both polarize the discussion of diagnostic categories with dissociative symptoms. This review compares the initial ideas (one century old) with the current scenario and emerging trends in research, which are relating cognitive processes and dissociative phenomena and disorders from a neuroscientific approach. We discuss the ideas on dissociation, hypnosis and suicide associated with these disorders. There seems to be a lack of consensus as to the nature of dissociation with theoretical, empirical and clinical implications.

Palabras clave : Dissociative disorders; multiple personality disorder; post-traumatic stress disorder; dissociative phenomena; hypnosis; suicide ideation.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons