SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número3Estudio cualitativo sobre la autopercepción del estigma social en personas con esquizofreniaOtra época, otro malestar en la cultura: vigencia del psicoanálisis como crítica social índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría

versión On-line ISSN 2340-2733versión impresa ISSN 0211-5735

Resumen

GORDO SANCHEZ, Jaime. Clinical psychology and university. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq. [online]. 2011, vol.31, n.3, pp.491-502. ISSN 2340-2733.  https://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352011000300007.

This article analyzes the way in which academic Psychology conceives its method and object of study in the new plans of degree. The ideological fundamentals of these plans are studied. Their basic lines are: an explanatory non theoretical approach supported by the simplification of the matters of the cause; the exclusion of subjective dimension; the priority of statistical analysis and the omnipresence of the term health. In short, it is paradoxicalally a direction that avoids more and more the field of the psychic. This conception is linked with some features of the prevailing social speech, where the ideal of evaluation and transparency are accompanied by a negation of the individual. Finally the serious clinical consequences of this trend are considered. Some assessments about how it cannot stop being a psychological learning opened to the clinic of the subject are suggested.

Palabras clave : Clinical psychology; University; social Speech; Evaluation; Control.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons