SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número119Seguimiento de las recomendaciones sobre psicofarmacología y su repercusión conductual en la discapacidad intelectualTrastorno por estrés postraumático y cerebro índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría

versión On-line ISSN 2340-2733versión impresa ISSN 0211-5735

Resumen

LOPEZ-SANTIN, Jose M.; MOLINS GALVEZ, Ferran  y  LITVAN SHAW, Lia. Personality disorders in DSM-5: a critical approach. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq. [online]. 2013, vol.33, n.119, pp.497-510. ISSN 2340-2733.  https://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352013000300003.

In the new diagnostic manual DSM-5, dimensional models are presented as the base to modify the diagnostic criteria of personality disorders. The criteria on previous editions of the DSM have brought about some problems in regards to an excess of comorbidity and an inability to understand this comorbidity. Material and methods: Theoretical grounds of these models have been examined in a critical way. On the other hand, these are also consider under the light of last century hermeneutical developments. Results: With dimensionals models there is an improvement in the integration of the information in and of itself for its clinical and research use. But it also has some implicit limitations that we want to highlight. Conclusions: Two new proposals from an hermeneutical point of view are shown and contrasted with dimensional models in an epistemological and ethical level.

Palabras clave : Personality disorders; DSM-V; epistemology; psychological theory.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons