SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número2Evaluación de programas de formación continua en contextos no estandarizados: complementariedad entre Análisis Factorial y Multinivel para la obtención de evidencias de validez de constructoAnsiedad, depresión y malestar emocional en los profesionales sanitarios de las Unidades de Cuidados Intensivos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

BLUM, G. Diego; LOZZIA, Gabriela S.; ABAL, Facundo J.P.  y  ATTORRESI, Horacio F.. Modelling figural matrix items and specification of guidelines for their construction. Anal. Psicol. [online]. 2015, vol.31, n.2, pp.733-742. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.2.174891.

This manuscript publicizes the results that concern the modelling of a Test of Figural Analogies (TFA) using Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT) on a joint basis, as well as the interpretation of the disadvantages and possible solutions of the test design. The theoretical background for the TFA construction is outlined, and studies accomplished after its administration to two samples is explained. One of these samples corresponds to a pilot study with Psychology students, while the other sample consisted of Art and Design college students. Main results indicate good unidimensionality and reliability, as well as acceptable discrimination (a), difficulty (b) and guessing value (c) parameters. Design disadvantages of three-rule based items are discussed, and new specifications for the 2x2 matrix item construction are given.

Palabras clave : Matrices; figures; items; analogy; rules.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons