SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número3Control parental en la teoría de la aceptación-rechazo interpersonal: un estudio con una muestra española usando la Versión de los Padres del Cuestionario de Aceptación/Control ParentalRevisión de la escala de motivación educativa: inclusión de la regulación integrada para medir la motivación en la formación inicial del profesorado índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

PUENTE, Aníbal; ALVARADO, Jesús M.; JIMENEZ, Virginia  y  MARTINEZ, Lourdes. Reading Profiles in Adolescents with Fragile X Syndrome and Down Syndrome. Anal. Psicol. [online]. 2017, vol.33, n.3, pp.660-669. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.270721.

Fragile X Syndrome (FXS) and Down Syndrome (DS) read better than expected for their mental age. We have measured three basic reading skills (word recognition, phonological awareness, and reading comprehension), and two standard intellectual and verbal measures: the McCarthy Scales of Children's Abilities and Peabody Picture Vocabulary Tests. The tests were applied to 16 adolescents classified as FXS (M = 14.74 years old, SD = 4.03) and 16 adolescents classified as DS (M = 15.59 years old, SD = 2.35). For comparison purposes, the reading tests were also applied to a typical develop group of 70 children aged between 4.8 and 7.0 years (M = 6.11, SD = 0.71). Children with DS and FXS exhibited verbal skills superior to their cognitive development, especially in the FXS group. In reading performance, FXS showed a reading level corresponding to 5/6 their age, and for SD 6/7 of the equivalent reading age, however, both groups exhibited a similar reading performance in the three reading skills measured, when nonverbal mental age was controlled.

Palabras clave : Fragile X Syndrome; Down Syndrome; Learning Disability; Cognitive Behaviour; Reading Skills.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons