SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.35 número2Desarrollo y validación de la escala de impacto negativo de WhatsAppExperiencias de la escuela como mediadora entre la competencia interpersonal y la felicidad en los adolescents índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

POSTIGO, Silvia; SCHOEPS, Konstanze; ORDONEZ, Ana  y  MONTOYA-CASTILLA, Inmaculada. What do adolescents say about bullying?. Anal. Psicol. [online]. 2019, vol.35, n.2, pp.251-258.  Epub 02-Nov-2020. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.2.301201.

All antisocial acts, including violence and bullying behavior, are such thing within the community where they occur; they are a reflection of that community. This study aims to analyze the spontaneous discourse about bullying at school of 406 adolescents aged between 15 and 21 years. Qualitative analysis of the data permitted to derive four discursive principles: denial of the existence of violence (“it doesn’t happen”), denial of one’s own responsibility (“if it happens, it isn’t me, everybody does it”), denial of seriousness (“if it is a joke, it doesn’t hurt”), and attribution to the victim (bullying behavior happens to the victim for a reason). The analysis of adolescent’s spontaneous discourse contributes to the definition of interpretive context regarding peer violence. This knowledge should be included in the scientific model in order to help developing effective intervention programs.

Palabras clave : Grounded theory; Peer violence; Bullying; Qualitative study; Adolescence.

        · resumen en Español     · texto en Español | Inglés     · Español ( pdf ) | Inglés ( pdf )