SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.54 número210Utilización de los equipos de protección individual frente al riesgo biológico por el personal sanitarioLas enfermedades neoplásicas como causa de la incapacidad permanente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Medicina y Seguridad del Trabajo

versión On-line ISSN 1989-7790versión impresa ISSN 0465-546X

Resumen

RANCHAL SANCHEZ, Antonio  y  VAQUERO ABELLAN, Manuel. Burnout, variables fisiológicas y antropométricas: un estudio en el profesorado. Med. segur. trab. [online]. 2008, vol.54, n.210, pp.47-55. ISSN 1989-7790.

Previous studies have so far pointed out that papers correlating the Maslach Burnout Inventory with biological items are required. Therefore we have correlated the three test dimensions (emotional exhaustion, depersonalisation and professional accomplishment) with physiological (blood pressure), and biochemical measurements (glucose and cholesterol serum levels) as well as the Body Mass Index in a random sample of 186 secondary teachers who attended the occupational medical exam in June 2005. Our results show a significant difference between the personal accomplishment item and the Body Mass Index (p<0.05). So we conclude that the better personal accomplishment you have, the better Body Mass Index you have. Moreover, none of the Maslach Burnout Inventory items were correlated either with high arterial pressure or with biochemical parameters, but correlated with the age item (p< 0.05).

Palabras clave : Burnout; work-related stress; teachers; body mass index; physiological variables; biochemical measurements.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons