SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número1Estudio Transversal sobre la Relación entre Neuroticismo y Curso Clínico en Pacientes con Enfermedades Inflamatorias IntestinalesBienestar Psicológico en Progenitores Divorciados: Estilo de Apego, Soledad Percibida y Preocupación por la Ex Pareja índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Clínica y Salud

versión On-line ISSN 2174-0550versión impresa ISSN 1130-5274

Resumen

VAZQUEZ, Fernando L et al. A Short Problem-solving Based Course for Prevention of Depression in Non-professional Providers of Care for Dementia Patients: A Pilot Study. Clínica y Salud [online]. 2010, vol.21, n.1, pp.59-76. ISSN 2174-0550.

The potential utility of applying a programme for prevention of depression for care providers with significant symptoms of depression was evaluated using a sample of 10 women and 3 men aged 43-82 years (M = 59.9 years; SD = 11.9). The programme consisted of five group sessions. Post-intervention evaluations showed a statistically significant reduction in depressive symptoms (p < .001), social maladjustment (p < .001), burden levels (p < .05), risk of depression (p <.05), and a significant increase in problem-solving skills (p < .001). Risk of depression remained lower than pre-intervention levels at follow-up, performed 12 weeks after the intervention (p < .01). These encouraging results justify further evaluation of the programme using a larger sample.

Palabras clave : care providers; dementia; prevention; depression; problem-solving.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons