SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número3Efecto del nivel de experiencia clínica del examinador sobre la validez de criterio y fiabilidad inter-sesión de cinco medidas del rango de movimiento de la flexión dorsal del tobilloRevisión bibliométrica de la producción científica en balonmano índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos de Psicología del Deporte

versión On-line ISSN 1989-5879versión impresa ISSN 1578-8423

Resumen

LIMA, Flávia et al. Portuguese version of the Physical Education State Anxiety Scale: psychometric properties and its association with gender, age and extracurricular physical activity. CPD [online]. 2015, vol.15, n.3, pp.135-144. ISSN 1989-5879.  https://dx.doi.org/10.4321/S1578-84232015000300013.

This study aims to provide the translation and the cultural adaptation of the Physical Education State Anxiety Scale (PESAS) in Portuguese, assess its psychometric properties, and investigate the effects of gender, age and extracurricular physical activity, on the different dimensions of PESAS (somatic anxiety, cognitive processes and worry). The sample comprised 496 students (221 male, 275 female) aged between 13 and 21 years (M =15.71, SD = 1.34). Confirmatory factor analysis confirmed the original factor structure of the scale. There was appropriate factorial validity of the 3-factor structure (somatic anxiety, cognitive processes and worry). Female students reported higher levels in the dimensions of anxiety, in comparison to boys. Students who practiced extracurricular physical activity revealed lower levels of cognitive processes and worries/fears. Age negatively correlated with cognitive processes and somatic anxiety. These findings support the use of the Portuguese version of PESAS and provide additional information about state anxiety in school physical education.

Palabras clave : Validity; reliability; state anxiety; physical education.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons