SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número35Factores relacionados con el inicio en el consumo de tabaco en alumnos de Enseñanza Secundaria ObligatoriaCondiciones salud-trabajo de docentes profesionales de enfermería vinculados a programas de formación para auxiliares de enfermería: Tunja índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Enfermería Global

versión On-line ISSN 1695-6141

Resumen

MORAN CORTES, J.F.; GIMENO BENITEZ, A.; MARTINEZ REDONDO, E.  y  SANCHEZ VEGA, J.. Knowledge of hand hygiene in nursing students. Enferm. glob. [online]. 2014, vol.13, n.35, pp.136-147. ISSN 1695-6141.

Nursing students' hands can be the vector of nosocomial infection. Improving knowledge about hand hygiene (HM) reduces nosocomial infection. This is the reason we must know the degree of adherence to hand washing protocol (LM) by nursing students. For this purpose, a WHO structured questionnaire for health professionals was done before and after putting a training workshop into practice. A total of 63 students from two nursing degree courses of UEX have participated in the study, with female sector predominance 76.2% (48) and 23.8% (15) for the male. Very significant data were obtained (p <0.015) in the questionnaire P9a (0.012), P9B (0,000) P10 (0,000) P11 and (0.005), P11f (0.002). Students have a moderate knowledge about HM. The study shows the need to improve existing HM training programs, to address gaps in knowledge and to obtain highly qualified nurses in the future.

Palabras clave : Hand hygiene; washing hands; Nursing students; WHO questionnaire.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons