SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número78Revisión de tratamientos psicoterapéuticos en pacientes con trastornos borderline de personalidadLa dimensión científica del psicoanálisis índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría

versión On-line ISSN 2340-2733versión impresa ISSN 0211-5735

Resumen

TIZON, Jorge L.. Research and teaching in Mental Health (II): is there any future for the "Consultant Centered Care" and the clinical point of view?. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq. [online]. 2001, n.78, pp.73-101. ISSN 2340-2733.

Paper begins with an epistemological reflection on psychotherapy research and a description of areas, methods and condition ants for its future. Sorne shunts of Bambi's perspective and Godzilla's perspective are described. Sorne illustrative examples are considered: the sanctification of "managed care", the Utah effect on marketing of new neuroleptics and antidepressants, the meta-analysis negative results about ECT, the positive but almost unknown effects of sorne elementary psychological techniques on severe disorders care and on puerperal depression, the negative results of sorne "contra cultural" techniques... To end, a series of integrative proposals for research and teaching in mental health are developed --with the common objective to avoid the sectarian and dogmatic trends almost habitual in that field.

Palabras clave : Research; Continuous Training; Teaching; Mental Health; Clinical Thought; Psychopathology; Psychiatry; Sanitary Care; Psychological Techniques; Psychotherapy.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons