SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 número1¿Quién hizo qué?: diferencias entre adultos jóvenes y mayores en la memoria para un atracoModelos cognitivos del desarrollo de las funciones ejecutivas: limitaciones metodológicas y desafíos teóricos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

MONTEJO, Pedro; MONTENEGRO, Mercedes; SUEIRO-ABAD, Manuel J.  y  HUERTAS, Evelio. Memory Failures of Everyday (MFE): factor analysis with Spanish population. Anal. Psicol. [online]. 2014, vol.30, n.1, pp.320-328. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.1.131401.

One of the most frequently used instruments to study everyday memory failures is the Memory Failures of Everyday Questionnaire (MFE). The objectives of the present study were: a) to examine the factor structure of the MFE, and b) to explore the relationship of the resulting factors with performance in tests of objective memory (Word Lists and Family Pictures of the Wechsler Memory Scale-III) and mood state (Goldberg Depression and Anxiety Scale), as well as with two general questions about memory complaints. Data were collected from a sample of 647 young adults (19-64 years). Factor analysis revealed three factors which explained 29.3 % of the total variance: Activities Recall, Communication Monitoring, and Recognition. The first two factors showed a higher positive correlation between them and a higher association with mood state and general memory complaints. In contrast, the recognition factor shows positive correlation with age and negative with objective memory performance.

Palabras clave : MFE; everyday memory failures; factorial analysis; memory assessment everyday memory.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons