SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 número2¿Cómo autorregulan nuestros alumnos?: modelo de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizajeEfecto de la dosis de intervención del Programa de Apoyo Psicológico P/Materno Infantil© sobre las madres y sus bebés índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

FLORES-LAZARO, Julio C.; CASTILLO-PRECIADO, Rosa E.  y  JIMENEZ-MIRAMONTE, Norma A.. Executive functions development, from childhood to youthhood. Anal. Psicol. [online]. 2014, vol.30, n.2, pp.463-473. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.155471.

The executive functions are among the most complex cognitive processes in the human; during development they support the conformation of several capacities for organization and control of behavior and cognition. In this article an extensive review on the most relevant scientific literature is presented, with a developmental range from childhood to youthhood. An analysis on the developmental characteristics of the main executive functions is offered. The review indicates that the hypothesis stated by Victoria Anderson a decade ago, is accurate: the executive fiinctions develops in a sequential form, with a curvilinear behavior: an intense progression during childhood, with slowness by early adolescence. Effects of additional factors like school level, parenting, and cultural context are also analyzed.

Palabras clave : Executive fiinctions development; childhood; adolescence.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons