SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número1Desarrollo de un nuevo instrumento para evaluar las actitudes hacia el VIH/SIDA en adolescentes españolesFactores que influyen en la duración de los tratamientos psicológicos empíricamente apoyados índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

COLLADO-MATEO, Mª. José; DIAZ-MORALES, Juan Francisco; ESCRIBANO, Cristina  y  DELGADO, Pedro. Morningness-eveningness and anxiety trait among adolescents. Anal. Psicol. [online]. 2013, vol.29, n.1, pp.90-93. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.1.138821.

The relationship between morningness-eveningness and anxiety trait among adolescents was studied. Six hundred thirty eight adolescents between 12 and 14 years old participated in this study. Morningness-eveningness was measured by the Morningness-Eveningness Scale for Children, MESC (Carskadon, Vieira & Acebo, 1993) and anxiety trait was measured by the State-Trait Anxiety Inventory for Children, STAIC (Spielberger, Edwards, Lushene, Montuori & Platzek, 1973; Spielberger, Edwards & Lushene, 1990). Results showed higher eveningness among girls, eveningness increased with age and anxiety trait was higher as morningness diminished. Therefore, evening-oriented adolescents claimed higher anxiety trait, which was waited since they would have a greater misalignment between both biological and social rhythms (school morning schedules).

Palabras clave : Morningness-eveningness; anxiety trait; gender; adolescence.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons