SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número3Escala de desarrollo armónico: una propuesta integradora para la evaluación del desarrollo infantilAdaptación y validación del cuestionario CUVE³-EP para la evaluación de la violencia escolar en centros de enseñanza básica de la República Dominicana índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

SAMPER-GARCIA, Paula; MESTRE-ESCRIVA, Vicenta; MALONDA, Elisabet  y  MESURADO, Belén. Victimization at school: relationship of parenting and functional-dysfunctional developmental variables. Anal. Psicol. [online]. 2015, vol.31, n.3, pp.849-858. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.3.173291.

This study has the aim to analyze the different role of parental styles (affect and communication versus control), of functional developmental variables (empathy and adaptative coping styles) and dysfunctional variables (emotional instability and inefficient coping styles) in school victimization, or conversely with peer attachment. Participants were 418 Spanish adolescents, 224 girls and 194 boys, aged between 13 - 14 years old and attending year 7 and year 8 of secondary school. Structural equation modeling was carried out using the EQS program. Results shows that parenting styles of affect and communication versus negative control are both directly related to functional and dysfunctional developmental variables. Negative control is also directly related to the school victimization. Also, functional variables are directly related to the school victimization and peer attachment, while dysfunctional variables only are related to school victimization. Finally, results and their possible implications are discussed.

Palabras clave : Victimization; peer attachment; parenting styles; empathy; emotional instability; coping styles.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons