SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número3Efectos de la actividad física sobre las funciones ejecutivas en una muestra de adolescentesLos estilos educativos paternos y maternos en la adolescencia y su relación con la resiliencia, el apego y la implicación en acoso escolar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

YAGO-SIMON, Teresa  y  TOMAS-AZNAR, Concepción. Gender conditionings and unplanned pregnancies in adolescents and young girls. Anal. Psicol. [online]. 2015, vol.31, n.3, pp.972-978. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.3.185911.

Studies about risk sexual-reproductive behaviour in young population show differences between sexes and recommend to include gender perspective. The aim of this study is to know how gender conditionings influence young women and whether there is any relationship with unplanned pregnancy. Method: Participants: 395 women between 14 and 24 years old, attending the contraception consultation. Tool: application of the questionnaire about gender conditionings in contraception (COGANT). Analysis: relationship between scores in the questionnaire, socio-demographic variables and unplanned pregnancy. Results: Gender conditionings act more in teenage, foreign and gipsy young women and with a lower level of studies. A higher score in the questionnaire and in both factors, "Inegalitarian relationship" and "Traditional gender role", is related with an unplanned pregnancy. Conclusions: It is necessary to make progress in equality and to question traditional roles to decrease unplanned pregnancies in young girls.

Palabras clave : contraception; gender; unplanned pregnancy; teenagers; youth.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons