SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número2Apoyo parental a la autonomía y terminación de las tareas: efectos mediadores de la autoeficacia académica, el propósito y las emociones de los niños al realizar las tareasDiferencias en el autoconcepto entre alumnado con altas capacidades y alumnado general: un metaanálisis desde 2005 hasta 2020 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

PASTOR, Yolanda; GARCIA-JIMENEZ, Antonio  y  LOPEZ-DE-AYALA, Mari-Cruz. Regulatory strategies for smartphone use and problematic internet use in adolescence. Anal. Psicol. [online]. 2022, vol.38, n.2, pp.269-277.  Epub 29-Jul-2022. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.461771.

Self-regulation is a basic skill that can prevent problematic Internet and smartphone use in adolescence (LaRose et al., 2003). The present study explored regulation strategies in the use of this device, as well as the relationships between such strategies and the background variables of Caplan´s (2010), model, to identify those adolescents who present high or low negative consequences of Internet use. With a representative sample of adolescents from 1st to 4th year of secondary education in the Community of Madrid (N = 524, Mage= 13.57, SD= 1.24, Range= 12-17), our results indicated that parents were the ones who regulated smartphone use in about half of the adolescents. Self-regulation deficit with cognitive rumination, parent intervention to regulate the use of this device and the variables of Caplan´s (2010) model -except for online emotional regulation- were significant predictors to identify those adolescents who showed high or low negative consequences. Educational implications and future lines of research are also discussed.

Palabras clave : Self-regulation; Problematic internet use; Smartphone; Adolescence.

        · resumen en Español     · texto en Español | Inglés     · Español ( pdf ) | Inglés ( pdf )