SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número52Barreras comunicacionales en la práctica de la maternidad subrogada. Una crisis en tiempos de pandemiaRol del lenguaje en la humanización de la salud índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Revista de Bioética y Derecho

versão On-line ISSN 1886-5887

Resumo

ESTEVEZ ABAD, Fernando  e  ESTEVEZ VELEZ, Andrea. Comunicació efectiva en salut: avaluació d'una experiència docent en estudiants de medicina de Cuenca, l'Equador. Rev. Bioética y Derecho [online]. 2021, n.52, pp.85-104.  Epub 25-Out-2021. ISSN 1886-5887.  https://dx.doi.org/10.1344/rbd2021.52.34162.

Introducció:

La comunicació dins de l'àmbit mèdic és essencial per a obtenir bons resultats en consulta; aquesta habilitat ha d'aprendre's al llarg de la carrera i no suposar que és innata. Després d'una revisió sistemàtica de la metodologia d'ensenyament a l'Equador i el poc desenvolupament que ha tingut dins de les universitats, veiem la necessitat de realitzar un estudi avaluant les habilitats comunicacionals dels estudiants de medicina.

Metodologia:

Es va incloure cent estudiants de sisè any que realitzen l'internat a l'Hospital Vicente Corral Moscoso. Es va valorar les entrevistes per observació directa utilitzant una llista de verificació sustentada en la Guia Calgary-Cambridge. Es van analitzar les dades buscant diferència estadística.

Resultats:

No va haver-hi diferència estadística entre els grups. La mitjana obtinguda pels avaluats va ser de 13,96 de 23 habilitats. Es va comparar per dos grups: estudiants que tenien formació en comunicació mèdica (19) i els que no tenien cap (81). Es va trobar que els estudiants amb formació en comunicació desenvolupen entrevistes amb major empatia, escolta efectiva, respecte per les expectatives dels pacients i capacitat de resumir les troballes a la recerca de resultats més eficaços. Conclusió: S'observen algunes diferències entre tots dos grups comparables amb estudis internacionals. Es recomana a les escoles establir un currículum formal per a l'aprenentatge de la comunicació com a habilitat efectiva en la formació mèdica. L'objectiu és humanitzar la comunicació i afavorir una millor relació entre metge i pacient.

Palavras-chave : relació metge-pacient; Guia Calgary-Cambridge; comunicació efectiva; aprenentatge mèdic.

        · resumo em Espanhol | Inglês     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )