SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número3Trastorno Específico del Lenguaje: marcadores psicolingüísticos en semántica y pragmática en niños españolesMetodología innovadora en la universidad: sus efectos sobre los procesos de aprendizaje de los estudiantes universitarios índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

FERREIRA, Paula C.; VEIGA SIMAO, Ana M.  y  LOPES DA SILVA, Adelina. The unidimensionality and overestimation of metacognitive awareness in children: validating the CATOM. Anal. Psicol. [online]. 2015, vol.31, n.3, pp.890-900. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.3.184221.

Children often have difficulty in reporting their metacognitive functioning, which leads them to frequently overrating themselves under learning situations. Hence, this study presents a preliminary approach of how children's metacognitive awareness (MA) can be measured. Essentially, this study aims to understand how children (n =1029) report their metacognitive functioning. In a first analysis, EFA revealed a unidimensional structure of the instrument (MK and MS). Item Response Theory was then used to analyse the unidimensionality of the dimension and the interactions between participants and items. Results revealed good item reliability (.87) and good person reliability (.87) with good Cronbach's a for MA (.95). These results show the potential of the instrument, as well as a tendency of children to overrate their metacognitive functioning. Implications for researchers and practitioners are discussed.

Palabras clave : Metacognition; Metacognitive Knowledge; Metacognitive Skills; Self-regulated Learning; Item Response Theory.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons