SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número2Caracterización de la Psicología Jurídica a través de las revistas de psicología incluidas en las categorías Criminology & Penology y Law de la Web of Science índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anales de Psicología

versión On-line ISSN 1695-2294versión impresa ISSN 0212-9728

Resumen

LLORET, Susana; FERRERES, Adoración; HERNANDEZ, Ana  y  TOMAS, Inés. The exploratory factor analysis of items: guided analysis based on empirical data and software. Anal. Psicol. [online]. 2017, vol.33, n.2, pp.417-432. ISSN 1695-2294.  https://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.2.270211.

The aim of the present study is to illustrate how the appropriate or inappropriate application of exploratory factor analysis (EFA) can lead to quite different conclusions. To reach this goal, we evaluated the degree to which four different programs used to perform an EFA, specifically SPSS, FACTOR, PRELIS and MPlus, allow or limit the application of the currently recommended standards. In addition, we analyze and compare the results offered by the four programs when factor analyzing empirical data from scales that fit the assumptions of the classic linear EFA modeling adequately, ambiguously, or optimally, depending on the case, through the possibilities the different programs offer. The results of the comparison show the consequences of choosing one program or another; and the consequences of selecting some options or others within the same program, depending on the nature of the data. Finally, the study offers practical recommendations for applied researchers with a methodological orientation.

Palabras clave : Exploratory Factor Analysis; SPSS; FACTOR; PRELIS; MPlus.

        · resumen en Español     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons