SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 número3Influencia del criterio de selección de pacientes para la toma de frotis en la estimación de la efectividad de la vacuna antigripalExperiencia de transferencia de conocimiento en el proyecto de investigación ITSAL (Inmigración, Trabajo y SALud) con representantes de la población diana índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Gaceta Sanitaria

versión impresa ISSN 0213-9111

Resumen

LOPEZ-GARCIA, Juan José  y  LOPEZ-SOLER, Concepción. Post-traumatic stress disorder in schoolchildren after the 2011 earthquake in Lorca (Spain). Gac Sanit [online]. 2014, vol.28, n.3, pp.230-233. ISSN 0213-9111.  https://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2013.10.009.

Objective: To determine the prevalence of post-traumatic stress disorder (PTSD) in children after the 2011 earthquake in Lorca (Spain). Methods: By using a cross-sequential design, children aged from 8 to 12 years (495 students at 1 month and 374 at 1 year) were assessed for full and partial PTSD using the Post-traumatic Children's Symptoms Stress Disorder Scale. Results: The percentage of children with PTSD was 55.4% (65.6% of girls and 46.9% of boys) at 1 month and 40.1% (44.5% girls and 35.9% children) at 1 year. One in two young girls (8-10 years) had PTSD 1 year after the earthquake. Discussion: A differential effect was observed due to gender and age, in which younger children, especially girls, were particularly at risk, even 1 year after the earthquake.

Palabras clave : Post-traumatic stress disorder; Children; Earthquakes; Sex differences.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons