SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 issue5An experience of collaboration between primary health care and mental health care in La Ribera Department of Health (Valencia, Spain)Impact of school-based health promotion interventions aimed at different behavioral domains: a systematic review author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Gaceta Sanitaria

Print version ISSN 0213-9111

Abstract

ESPELT, Albert et al. Uso equitativo de tests en ciencias de la salud. Gac Sanit [online]. 2014, vol.28, n.5, pp.408-410. ISSN 0213-9111.  https://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2014.05.001.

Los instrumentos de medida estandarizados (tests) se han convertido en una herramienta imprescindible en las ciencias de la salud. En los estándares para pruebas educativas y psicológicas publicados en 1999 por la American Educational Research Association, la American Psychological Association y el National Council on Measurement in Education se introduce el concepto de equidad en el desarrollo, la adaptación y la administración de los tests psicométricos. A pesar de su innegable relevancia, este concepto ha sido poco utilizado en el mundo de la salud pública y la epidemiología. Por ello, la presente nota metodológica tiene como objetivo explicar el concepto de equidad en los tests y dar herramientas e indicaciones para detectar y solventar su uso no equitativo.

Keywords : Sesgo; Psicometría; Reproducibilidad de resultados; Equidad.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License