SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 número2Los Big Five y el Efecto Moderador de la Resistencia en el Agotamiento EmocionalAutoliderazgo y Motivación de Rol Laboral: Prueba de un Modelo de Mediación con Orientación de Meta y Orientación Laboral índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones

versión On-line ISSN 2174-0534versión impresa ISSN 1576-5962

Resumen

MORENO-JIMENEZ, Bernardo et al. Burnout Among Faculty Members and the Intentions to Quit: A Multi-Sample Study. Rev. psicol. trab. organ. [online]. 2009, vol.25, n.2, pp.149-163. ISSN 2174-0534.

Past research has identified burnout, a chronic response to work stress, as an imbalance between job demands and job resources, and as an important predictor of intent to leave and ultimate turnover. However, most of the national and some of the international studies on professor burnout have been focused on identifying levels of burnout and its components more than on the course of the depletion process. With a sample of 885 faculty members represented of three universities of Spain, the hypothesized mediation effects of burnout on the relationship between job demands, interpersonal conflict and turnover intentions were analyzed. The findings demonstrate that burnout mediates the effects that demands and interpersonal conflict have on intent to leave. At the same time, job resources negatively predicted turnover intention directly. The results support the applicability of an extended model of the Job Demands Resources Model to a sample of faculty members.

Palabras clave : burnout; conflict; demands; resources; turnover intention; university teachers.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons