SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número2Actitudes hacia la práctica de actividad física saludable en futuros docentesIntervenciones psicológicas aplicadas a los deportistas olímpicos cubanos que asistieron a Londres, 2012 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos de Psicología del Deporte

versión On-line ISSN 1989-5879versión impresa ISSN 1578-8423

Resumen

RECHE-GARCIA, Cristina; CEPERO-GONZALEZ, Mar  y  ROJAS-RUIZ, Francisco Javier. Considerations for training in psychological skills in fencing. CPD [online]. 2013, vol.13, n.2, pp.83-88. ISSN 1989-5879.

The aim of study was to know if exist differences in the psychological skills in competition fencers around his athletic performance, age and gender. 90 fencers were evaluated (42 women and 48 men; 20 elite and 70 no-elite; age: M= 21,20, dt= 7,01) without previous psychological training. The evaluation system used was the Prueba para Evaluar Rasgos Psicológicos en Deportistas Versión Revisada (PAR P1-R; Serrato, 2006). A MANOVA showed significant differences in athletic performance (Lambda of Wilks= 0,79, F= 2,58, p= 0,02, Eta2= 0,21), higher scores in skills confidence (p= 0,03), imagery, (p= 0,03) and positive attitude (p= 0,00) in elite front no-elite. We didn´t find significant difference in evaluated variables by gender or age. These results help to select and adjust specific psychological strategies in fencers training plans with the aim to keep and strengthen psychological skills getting their maximum level.

Palabras clave : Sportive evaluation; psychological skills; fencing; athletic performance; gender; age.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons