SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número30La importancia del apoyo socio-emocional en adolescentes y adultos jóvenes portadores de enfermedad crónica: una revisión de literaturaAnálisis estadístico de escalas ordinales: Aplicaciones en el Área de Salud infantil y Pediatría índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Enfermería Global

versión On-line ISSN 1695-6141

Resumen

RAMIREZ ELIZONDO, Noé Alberto; QUINTANA ZAVALA, Mª Olga; SANHUEZA ALVARADO, Olivia  y  VALENZUELA SUAZO, Sandra Verónica. The emancipatory paradigm and its influence on the development of nursing knowledge. Enferm. glob. [online]. 2013, vol.12, n.30, pp.410-421. ISSN 1695-6141.

This article arises as a need to reflect on the influence of emancipatory paradigm in the Discipline of Nursing. A literature review was conducted in the databases Scielo, Latindex, Redalyc and written documents (books). It was identified that the emancipatory paradigm as a means of reflection and critique of power traditionally exercised, proposes measures for participation and social justice, including important ethical traces in the human action. In the specific case of Nursing, this emancipatory process reorients the traditional view on the essence of being and doing, so that openness to reflective thinking to modify the way in which the profession is positioned, delivers nursing care and teach future Nurses.

Palabras clave : Professional Autonomy; Philosophy; Nursing; Nursing Theory.

        · resumen en Español     · texto en Español | Inglés     · Español ( pdf ) | Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons