SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número37El cambio de turno: un eje central del cuidado de enfermeríaMétodos anticonceptivos en las mujeres inmigrantes y el papel de la enfermera: una revisión bibliográfica índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Enfermería Global

versión On-line ISSN 1695-6141

Resumen

VALLES ORTIZ, Patricia M.; MIRANDA FELIX, Patricia  y  GARCIA SOSA, Elia S.. Text messaging interventions to glycemic control in type 2 diabetes adults: systematic review. Enferm. glob. [online]. 2015, vol.14, n.37, pp.435-444. ISSN 1695-6141.

Objective: The aim of this systematic review was to evaluate the effectiveness interventions that have used text messaging in the reduction of glycosylated hemoglobin levels in type 2 diabetes patients. Methods: a systematic review of articles published in the MEDLINE database, Elsevier, Springer, DARE, CINAHL, Scopus, and Open Access, eight interventions studies that met the inclusion criteria, were identified. Results: Intervention using short message services of cellular phones improved HbA1c levels and improved the metabolic control in T2D adults. Conclusions: The use of text messaging in the management of T2D, is presented as a suitable, practical, and well accepted technology, it has strong potential for providing effective, ongoing support in the future. However the research studies, showed that the evidence is not yet conclusive to the improvement in glycemic control.

Palabras clave : type 2 diabetes; glycosylated hemoglobin; text messaging; mobile phone.

        · resumen en Español     · texto en Español | Inglés     · Español ( pdf ) | Inglés ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons